Het is een bijzonder concept omdat gelijkstroom op schepen bijna altijd een lage spanning (12, 24 of 48 Volt) geeft. De Europese binnenvaart maakt voor hoge spanningen (220/240 of 380/400 Volt) praktisch altijd gebruik van wisselstroom uit aparte generatoren.
‘Voordeel van een gelijkstroomgenerator is, dat hij geen vast toerental hoeft aan te houden. Wanneer een gelijkstroomgenerator minder wordt belast, gaat hij gewoon langzamer draaien’, zegt Randy Catlin, van het in Florida gevestigde elektrotechnische bedrijf . ‘Wanneer de generator langzaam draait neemt alleen het vermogen af, de spanning blijft gelijk. Bij een wisselstroomgenerator is dat niet mogelijk, dan dalen ook Voltage en Hertz. Aangekoppelde elektromotoren gaan langzamer draaien. Bij een gelijkstroomgenerator houden de motoren het toerental vast.’
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?