Coastal Chariot voor Franse markt

Maritiem Cluster Friesland heeft opnieuw een multifunctioneel werkschip opgeleverd aan Acta Marine in Den Helder. Bijzonder is dat ook dit vaartuig is uitgerust met een dynamisch positioneringssysteem. Direct na de doop is de Coastal Chariot naar het Franse St. Nazaire vertrokken om daar aan haar eerste opdracht te beginnen.

Enkele jaren geleden besloot Acta Marine zogeheten multicats te gaan voorzien van een klasse 1 dynamisch positioneringssysteem. Men was toen de eerste reder van kleine werkschepen die hierin durfde te investeren. Zoals nu blijkt, een goede beslissing, want de nu opgeleverde Coastal Chariot is al het vierde werkschip van dit type dat hiermee is uitgerust. Het is een zusterschip van de Coastal Challenger die Maritiem Cluster Friesland in 2012 voor de Helderse rederij heeft gebouwd. De twee andere multicats uit de vloot met DP zijn de Coastal Enterprise en de Coastal Discovery. De vaartuigen blijken zeer goed te voldoen. Niet alleen vanwege hun DP-systeem, maar ook omdat zij door hun geringe diepgang dicht onder de kust en in het waddengebied kunnen werken. Ook voor de nieuwe Coastal Chariot was er na de oplevering direct werk voorhanden. Nadat Litsa Kwantes het vaartuig had gedoopt, vertrok het naar St. Nazaire om geotechnisch zeebodemonderzoek te gaan uitvoeren. Volgens de rederij bestaat er niet alleen vanuit de baggerij veel belangstelling voor dit type werkschip, maar ook vanuit de olie- en gasindustrie en de windenergiesector.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Coastal Chariot voor Franse markt | Schuttevaer.nl

Coastal Chariot voor Franse markt

Maritiem Cluster Friesland heeft opnieuw een multifunctioneel werkschip opgeleverd aan Acta Marine in Den Helder. Bijzonder is dat ook dit vaartuig is uitgerust met een dynamisch positioneringssysteem. Direct na de doop is de Coastal Chariot naar het Franse St. Nazaire vertrokken om daar aan haar eerste opdracht te beginnen.

Enkele jaren geleden besloot Acta Marine zogeheten multicats te gaan voorzien van een klasse 1 dynamisch positioneringssysteem. Men was toen de eerste reder van kleine werkschepen die hierin durfde te investeren. Zoals nu blijkt, een goede beslissing, want de nu opgeleverde Coastal Chariot is al het vierde werkschip van dit type dat hiermee is uitgerust. Het is een zusterschip van de Coastal Challenger die Maritiem Cluster Friesland in 2012 voor de Helderse rederij heeft gebouwd. De twee andere multicats uit de vloot met DP zijn de Coastal Enterprise en de Coastal Discovery. De vaartuigen blijken zeer goed te voldoen. Niet alleen vanwege hun DP-systeem, maar ook omdat zij door hun geringe diepgang dicht onder de kust en in het waddengebied kunnen werken. Ook voor de nieuwe Coastal Chariot was er na de oplevering direct werk voorhanden. Nadat Litsa Kwantes het vaartuig had gedoopt, vertrok het naar St. Nazaire om geotechnisch zeebodemonderzoek te gaan uitvoeren. Volgens de rederij bestaat er niet alleen vanuit de baggerij veel belangstelling voor dit type werkschip, maar ook vanuit de olie- en gasindustrie en de windenergiesector.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer