Jan Blanken-dok weer in gebruik

Het monumentale Jan Blanken-dok op de voormalige Rijkswerf Willemsoord in Den Helder is weer in gebruik genomen. Het dok lag er anderhalf jaar ongebruikt en verlaten bij.

Jan Blanken-dok weer in gebruik

Voor de grote brand in 2009 heeft de VOC-replica Prins Willim jarenlang in het Jan Blanken-dok (dok 2) als blikvanger van het voormalige Rijkswerfcomplex gefungeerd. Nadat het uitgebrande casco uit Den Helder was weggehaald, bleef het dok leeg achter. Dit was een doorn in het oog van het bestuur van de Stichting Nautische Monumenten, die op het werfcomplex een museumhaven exploiteert. Op initiatief van deze stichting en met adviezen van de stichting die in Hellevoetsluis twee Jan Blanken-dokken exploiteert, is dok 2 nu weer in gebruik genomen. ‘We hebben Damen Shipyards Den Helder weten te interesseren om het dok weer te gaan gebruiken’, zegt woordvoerder Paul Schaap van de Stichting Nautische Monumenten. ‘Deze werf had hiermee in de periode 1995-1998 al ervaring opgedaan toen er zeven coasters werden afgebouwd. Verder mogen ook wij het dok gebruiken voor het droogzetten van monumentale schepen.’
Primeur
Als eerste schip is de jumbomulticat MCS Ailsa gedokt. Schaap: ‘Dit is een bijna 42 meter lang en 5 meter breed multifunctioneel werkschip van Maritime Craft Services uit Schotland. Het schip is drooggezet voor groot survey en blijft twee tot drie weken in het dok. Het liefst hadden we als primeur een groot zeilschip willen droogzetten, maar hiervoor was het dok niet op tijd klaar. Eerst moest een pomp moest worden gerepareerd.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Jan Blanken-dok weer in gebruik | Schuttevaer.nl

Jan Blanken-dok weer in gebruik

Het monumentale Jan Blanken-dok op de voormalige Rijkswerf Willemsoord in Den Helder is weer in gebruik genomen. Het dok lag er anderhalf jaar ongebruikt en verlaten bij.

Jan Blanken-dok weer in gebruik

Voor de grote brand in 2009 heeft de VOC-replica Prins Willim jarenlang in het Jan Blanken-dok (dok 2) als blikvanger van het voormalige Rijkswerfcomplex gefungeerd. Nadat het uitgebrande casco uit Den Helder was weggehaald, bleef het dok leeg achter. Dit was een doorn in het oog van het bestuur van de Stichting Nautische Monumenten, die op het werfcomplex een museumhaven exploiteert. Op initiatief van deze stichting en met adviezen van de stichting die in Hellevoetsluis twee Jan Blanken-dokken exploiteert, is dok 2 nu weer in gebruik genomen. ‘We hebben Damen Shipyards Den Helder weten te interesseren om het dok weer te gaan gebruiken’, zegt woordvoerder Paul Schaap van de Stichting Nautische Monumenten. ‘Deze werf had hiermee in de periode 1995-1998 al ervaring opgedaan toen er zeven coasters werden afgebouwd. Verder mogen ook wij het dok gebruiken voor het droogzetten van monumentale schepen.’
Primeur
Als eerste schip is de jumbomulticat MCS Ailsa gedokt. Schaap: ‘Dit is een bijna 42 meter lang en 5 meter breed multifunctioneel werkschip van Maritime Craft Services uit Schotland. Het schip is drooggezet voor groot survey en blijft twee tot drie weken in het dok. Het liefst hadden we als primeur een groot zeilschip willen droogzetten, maar hiervoor was het dok niet op tijd klaar. Eerst moest een pomp moest worden gerepareerd.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer