Sluiting Odfjell heeft grote gevolgen voor tankvaart

De gevolgen van de sluiting van tankoverslagbedrijf Odfjell voor de markt in de binnenvaart zijn groot. De grootste schadepost voor de binnentankvaart is volgens het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) op dit moment het verlies aan omzet en de lange wachttijden.

CBRB: ‘Binnentankvaart loopt omzet mis’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Sluiting Odfjell heeft grote gevolgen voor tankvaart | Schuttevaer.nl

Sluiting Odfjell heeft grote gevolgen voor tankvaart

De gevolgen van de sluiting van tankoverslagbedrijf Odfjell voor de markt in de binnenvaart zijn groot. De grootste schadepost voor de binnentankvaart is volgens het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) op dit moment het verlies aan omzet en de lange wachttijden.

CBRB: ‘Binnentankvaart loopt omzet mis’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • Ik zie dat de discussie levendig gevoerd wordt op het artikel over Odfjell. Alles wat EenVandaag gebracht heeft werd/is gestaafd met documenten, op basis van oa rapporten van Odfjell zelf. Als schippers info hebben, kunnen ze dat altijd melden, ook via EenVandaag. Het is ook de veiligheid van schippers die op het spel staat, naast uiteraard ook werkgelegenheid. Het is en kan een prachtindustrie zijn, maar doe het veilig. Ik spreek veel schippers en vrachtwagenchauffeurs en de verhalen die ik daar hoor stemmen me niet gerust. Daar hoef je als schipper niet mee aan te komen, met de tekortkomingen als geconstateerd bij Odfjell. Is er meer? Meld het dan!

    Vriendelijke groet,

    Jan Born
    EenVandaag

    Geplaatst door: Jan Born op
  • Harry
    het varende bedrijfsleven is hier niet aan het woord Daarvoor moet je bij de belangenverenigingen zijn, die overigens uitblinken in stilzwijgen.

    Wat hier reageert is niet anders dan mensen met een mening maar zeker geen afspiegeling van het varende bedrijfsleven.

    Geplaatst door: niet eens met harry op
  • Nou als het varende bedrijfsleven dat moet gaan beoordelen kan de rotterdamse haven de poort wel sluiten aangezien die groep hier nog nooit iets zinnigs heeft uitgekraamd.

    Geplaatst door: harry op
  • Op diverde terminals is wel wat aan te merken. Een schip wordt voor het minste geringste in zijn EBIS rapport meteen gesperd. Het is nu tijd om een soort EBIS op te zetten voor terminals die dan wordt beoordeeld door onafhankelijke personen en het varend bedrijfsleven.

    Geplaatst door: guus op
  • Wat bij Odfjell gebeurt is kan niemand verwonderen. Reeds als Paktank (Vopak) was het er qua veiligheid en milieubewust werken al onder de maat. Dat is daar altijd zo gebleven.

    Geplaatst door: guus op
  • Zo odfjell ook weg uit rotterdam naar Antwerpen let maar eens op lekker zo doorgaan rotterdam
    groen links betweter arno bonte en die gek van de sp.
    Vandaag weer een ch;loorlek bij Akzo dat kan allemaal wel hypocriet zooitje.
    er moet er gewoon een geoffert worden dus een buitenlands bedrijf graag .

    Geplaatst door: jet slet op
  • er zijn de laatste jaren genoeg nieuwe terminals geopend, dus 1 terminal die weg valt zal vast geen dikke problemen opleveren lijkt mij zo.
    Lijkt mij eerder een schreeuw om wat druk achter de controlerende instanties te zetten zodat er daar weer geld verdiend kan worden.

    Als er echt zoveel fout is is het gewoon raar dat het al zolang door mocht gaan terwijl als je zelf je anti slip niet op dek hebt je er straks niet meer mag komen…..

    Geplaatst door: jeroen op
  • @Schippersvrouw:

    Odfjell-klokkenluider, die zich eind 2011 bij DCMR meldde en het balletje aan het rollen bracht, is nog steeds niet bekend.

    Odfjell-klokkenluider, die januari 2012 met journalist Jan Born van Eenvandaag sprak en het balletje nog een zet gaf, is ook nog steeds niet bekend.

    Tankvaart heeft nu 2 keuzes:
    – Praten (Niet met bevrachter of CBRB)
    – De komende 20 jaar stoppen met klagen
    – aan boord
    – op verjaardagen
    – in forums
    – op websites

    Geplaatst door: Frank op
  • wat een onzin,
    en wachttijd heel graag,
    met varen word ik arm. door wachttijd kan ik een boterham eten.

    Geplaatst door: john op
  • Denk dat de schade voor de “markt” onzettend mee zal vallen. Er gaan echt geen omzetten terug lopen omdat Odfjell tijdelijk dicht is. Als de tankvaart er op inspeelt komt er meer opslag werk. Op dit moment is het allemaal speculatie en natte vinger werk.Verder lijkt het mij raadzaam als niet alles gegloofd wordt wat er in de pers staat. Het is tenslotte komkommer tijd. Dat er bij Odfjell tal van dingen niet goed zijn gegaan is zonder meer waar. Dat er bij de controlerende instanties van alles is fout gegaan, dat is vrij duidelijk. Denk dat speculatie moet stoppen en het nu afwachten is op de rapporten die er ongetwijfeld komen. Vergeet verder niet dat als de Odfjell zaak volgende maand gespeeld had, de media er veel minder aandacht aan zouden besteden.

    Geplaatst door: H. van Buren op
  • Frank je heb gelijk Maar je weet wat ze met klokkenluiders doen

    Geplaatst door: Schippersvrouw op
  • Ik hoop dat enkele dapperen onder de lezers van Schuttevaer voortaan ervaringen bij Odfjell (en anderen) gaan melden aan DCMR of Onderzoeksraad (niet bij je bevrachter of CBRB, die hebben bewezen er niets mee te doen).
    NU is er politieke en media aandacht. Maak daar gebruik van!
    (Je kunt vragen anoniem te blijven)

    Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft vandaag besloten onderzoek naar Odfjell, instanties, enz te starten.

    Ter motivatie:
    Als Odfjell veiligheid eigen werknemers al niet borgt, hoe bezorgd denk je dat Odfjell was over bemanning van schepen.
    Uit BRZO-rapport van DCMR:
    – Struikel- en valgevaar op steigers tijdens verladingsactiviteiten
    – explosie- en spetterrisico’s op steigers tijdens verlading
    – tanks 30 jaar niet gecontroleerd
    – enz

    Lees voor de aardigheid het 66 pagina’s tellende BRZO-rapport van het DCMR door (het is openbaar) en vraag je af wat een terminal zou doen als jouw schip met zulke gebreken ergens voor de wal zou komen. (Google ‘dcmr odfjell brzo’)
    Vraag je ook af hoe Odfjell na inzage BRZO-rapport toch ISO-certificaten van Lloyd’s krijgt.

    Geplaatst door: Frank op

Reageer