Niet meer door rood licht

Rijkswaterstaat (RWS) gaat in Zuid-Holland een aantal vaarregels strikter handhaven. Daarbij wordt vooral gelet op het negeren van rode lichten bij nog niet volledig geopende bruggen. ‘We gaan schippers die door rood varen vaker aanspreken op deze overtreding’, zegt Wies Vonck, directeur Water, Scheepvaart en Realisatie Infrastructuur van Rijkswaterstaat Zuid-Holland.

Wies Vonck

‘Onze medewerkers worden soms hufterig bejegend via marifoon’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (27)

  • @Edwin

    Die wachttijden hebben weinig met bediening op afstand te maken, maar meer met het koppelen van processtappen. Nu is er 1 knop om de hele riedel van voorwaarschuwing tot slagbomen sluiten te doen. En tja als je dat doet dan moet je rekening houden met de traagste weggebruiker die er mogelijkerwijs kan zijn.
    Dat koppelen gebeurd omdat de mens eerder fouten maakt dan een geprogrammerde controller. Die doet altijd hetzelfde.

    Geplaatst door: beroeps op
  • Nooit geweten dat ’t onveilig is om door de brug te varen als die nog bezig is open te gaan. Vele brugwachters vragen je over de marifoon om niet te wachten totdat de lichten op groen staan, maar om er alvast door te gaan (de computer verbied ze om de lichten eerder op groen te zetten zeggen ze dan). Maar niet meer doen dus.
    Over wachttijden: zolang het vele minuten zitten tussen de slagbomen dicht en het in beweging komen van de brug [zoals spijkenisserbrug], en (door de camera’s?) je rustig een appeltje kunt eten tussen het moment dat ’t schip er onderdoor is, en de brug weer naar beneden gaat, of ze de Willemsbrug al omhoog doen, als het schip nog niet door de Erasmusbrug is (Rotterdam), moeten we ons maar niet zo’n drukte maken daarover. Wachttijden verkorten = bediening op afstand afschaffen.

    Geplaatst door: edwin op
  • Hier de Wilhelminasluis in Andel. Ambtenaren in functie geven het goede voorbeeld http://www.wilhelminasluis.nl/juni-11-t-m-20.html

    Geplaatst door: Adriaan op
  • Heren,
    De laatste technische ontwikkelingen zijn dat er een sateliet verbinding komt tussen de brug en de motor(en) aan boord van het schip. Deze worden op elkaar afgestemd zodat het groene licht en de snelheid van het schip met elkaar in overeenstemming zijn.

    Geplaatst door: klaas op
  • Als pleziervaarder en automobilist meen ik vaak gezien te hebben dat de brug alweer dicht gaat terwijl er nog wat (lage) boten door de brug varen. Gaan ze daar ook mee stoppen?

    Weten pleziervaarders die makkelijk onder de brug doorkunnen dat ze dat niet (meer) mogen als de brug beweegt?

    Geplaatst door: Frank op
  • @C. de Vette

    Volgens mij gaat het in het artikel specifiek om de volkerakbrug bij de sluis. Daar is toch al sprake van het opgang komen van de scheepvaart bij het uitvaren. Alleen kan er nu pas doorgevaren worden wanneer de brug open is en niet tijdens het openen. Dat scheelt toch niet zoveel in tijd.

    Volgens mij is het in het geval dat u beschrijft zaak dat RWS of andere vaarwegbeheerder de belangen van veiligheid en doorstroming zowel op de weg als water op een volwassen manier behartigt. RWS zal dus aan de wegbeheerders duidelijk moeten maken dat het nu eenmaal in belang van de veiligheid iets meer tijd kost (minuten en toch echt geen uren lijkt me).

    En anders is schuttevaer er toch om dit belang mede te onderstrepen. Ik dacht dat op een aantal plekken de spitssluiting weer afgeschaft was omdat bleek dat korte openingen met 1 schip minder invloed op de doorstroming van het wegverkeer hadden dan lange openingen met meerdere schepen.

    In het algemeen – niet specifiek voor C.de Vette
    Waarom wordt er altijd weer negatief gedaan over maatregelen of veranderingen. Zo van “dit gaat niet werken”, “wat een onzin” etc, terwijl niet zeker is dat na een tijdje van gewenning het echt zo is dat het niet werkbaar is of dat de invloed van die enkele minuten op een brugopeningsduur nu echt zo groot zijn.

    Geplaatst door: recreante op
  • @ recreante.

    U begrijpt het niet helemaal,ik zal het proberen uit te leggen.
    Als wij met een zwaar geladen schip voor een brug komen, melden wij ons bij de brugwachter.
    Deze zegt dan laat maar komen, de brug wordt voorbereid.
    Als wij dan rustig doorkomen zal de brug precies groen staan als wij 20 meter voor de brug zijn.
    Zover de theorie.
    In de praktijk gebeurd het dan weleens dat er nog even iemand onder de slagboom doorkruipt waardoor de timing niet exact klopt,dan is de brug weliswaar open maar nog niet vergrendeld en dus nog niet groen.
    Als wij dan op het laatste moment het schip moeten stil trekken wordt het onbestuurbaar.
    Deze regeling zorgt er dus voor dat we eerder moeten roepen,en als we 300 meter voor de brug nog geen groen licht hebben,moeten we het schip tot stilstand brengen,om dan daarna weer opnieuw de gang erin te brengen.
    Dit zal de openingstijd van de brug verdubbelen,en men zal ons dat dan weer kwalijk nemen en reageren met beperkingen van de openingstijden.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • @stoppen voor rood

    Jij rijdt dus ook door rood bij een stoplicht op de weg?!

    Regels zijn regels en het duurt ook geen uren voordat de brug helemaal open is en er groen gegeven wordt.

    Kunnen we in Nederland met zijn allen niet 1 a 2 minuten wachten?? Wat een mentaliteit.

    Rijkswaterstaat heeft gelijk – iedereen zal tegenwoordig over hen heen vallen als het fout gaat en de brug of deur stond nog niet in zijn vergrendeling. Dat is het gevolg van de cultuurverandering mbt schades en schadevergoedingen. Men accepteert niet meer dat er iets gebeurd. Het moet allemaal maakbaar en beheersbaar zijn. Dat RWS daarop inspeelt kun je hen niet kwalijk nemen.

    Ik heb trouwens een grotere hekel aan het onvriendelijk “gemaand” worden om door rood/groen onder een bewegende brug door te varen dan om ff te wachten voor rood totdat het groen is. Dan is nl duidelijk dat er normaal gesproken niets meer met die brug kan gebeuren.

    Geplaatst door: recreante op
  • Als plezier vaarder zie ik maar weinig beroeps schippers door rood varen. Waar ik mij wel groen en geel aan erger is de pleziervaart. Als een sluis open gaat en er een rood en een groen licht getoond wordt stuift de hele meute naar de sluis of uit de sluis. Als je dan als eerste netjes ligt te wachten op dubbel groen, ben je wel de laatste. Dus, ik vind het een goede regel dat er naar gekeken wordt. Overigens moeten dan wel de sluismeesters ook alert zijn. Voor kleine schepen zet men nogal eens de lichten niet op groen of duurt het heel lang. Als ik dan voor de sluis of brug lig te drijven en niet naar binnen vaar, krijg ik een opmerking van, je ziet toch dat de sluis open staat.

    Geplaatst door: Antonius op
  • moeilijk he ,je aan de regels houden

    Geplaatst door: janus op
  • Jij hebt i.d.d. helemaal goed gezien.

    En over 1 à 2 jaar beginnen de gemeentes in Zuid-Holland ‘opeens’ weer opnieuw over spitsuurstremmingen. Rara hoe zou dat nou toch komen?

    Vaarse iedereen,

    Geplaatst door: @ Arno op
  • Rijkswaterstaat is zichzelf aan het indekken voor
    het geval er een brug plotseling naar beneden komt
    (of een sluisdeur). Als ze deze regels niet handhaven en er zou een brug op een schip terecht komen heeft dit voor hen waarschijnlijk juridische
    consequenties en daar hebben ze een bloedhekel aan.

    Geplaatst door: arno op
  • Geldt dit ook voor de zeiljachtjes bij de postbrug en de vlakerbrug,oh ja daar hebben ze mooie wacht steigertjes waar ze niet wachten…….

    Geplaatst door: riool-kruiser op
  • nou dat wordt wat hoor wachten op groen duurt het nog langer voor we veder kunnen
    weer zoon slime amtenaar die zo iets bedenkt

    Geplaatst door: stopen voor rood op
  • Terecht, niet door rood varen. Maar een sluiswachter die mij aansprak in een vaargebied met 2,10 diepgang dat ik mijn boegschroef (heb een bosch zakkende boegschroef) in de sluis moest gebruiken mag wel?
    Dat terwijl ik 2,10 diep lig, RAAR.
    Toen ik hem ging vragen waarom hij op mijn stoel wilde gaan zitten werd ik met hardhandige hand door hem uit het sluis kantoortje geduwd. En nu komt het,het was niet waar dat mij dit was overkomen.Plus dat een collega schipper volgens zijn getuigenis ook niets had gezien,hoezo belangenverstrengeling.
    Dus niet alleen de schipper is debet maar ook de ambtenaren die het niet correct doen.
    Los van wat mij is overkomen heb ik veel lof voor 99 procent van de sluis,brugwachters,RWS in het algemeen. Zie het dan zeker als een slippertje van wat er gebeurd is.

    Geplaatst door: Jacob op
  • Wat zijn we ineens bezorgd dat het landverkeer vertraging oploopt omdat RWS. ,de beheerder van het vaarwater, strenger gaat toezien op de naleving van wet en regelgeving. Zijn we niet een beetje roomser dan de Paus?

    Geplaatst door: Jan op
  • Als ze dit overal in Nederland willen doen krijgen wij straks stenen gegooid van het wachtend verkeer. Als een schip op een normale manier afstopt bij iedere brug en weer op gang moet komen dan staan de bruggen gemiddeld veel langer open. Dan als de bruggewachters goed ingewerkt zijn weten ze heel goed wanneer ze moeten openen om de vaart vloeiend door te laten gaan en zo tijd voor het verkeer te winnen. helaas heb ik ooit op de haringvliet brug gewerkt en als ik kijk hoe je daar de bomen moet dicht doen (ze rijden ze er letterlijk af) dit kost je al stalen zenuwen. Het is weer echt iets wat een man vanachter zijn buro heeft bedacht

    Geplaatst door: Gerrie op
  • Dat wordt lachen bij divese bruggen of sluizen waar men regelmatig vergeet de lichten op groen te zetten, en dan toch vraagt om op te schieten met doorvaren.Wie bewijst dan dat men moest opvaren ondanks het rode licht?
    Ook krijg je regelmatig te horen oh ik was het groene licht vergeten aan te zetten. ik ben benieuwd hoe men daar op gaat reageren.Dit alles bezien vanaf een zeilboot met mast van ± 15 mtr en al 25 jaar varende over de te bevaren wateren.

    Geplaatst door: George op
  • Als ze dan eerst eens gaan bekeuren die door ROOD licht rijden /fietsen en lopen. Dagelijks zie je mensen bijna op hun knieen onder de bomen doorkruipen om toch vooral nog maar snel over de brug te komen. Als de brugwachter de brug vroeger opent ( dus het wegverkeer langer laat wachten ) krijgen we groen licht voor we er zijn ipv als we al in het bruggegat zitten.

    Geplaatst door: jaap op
  • als we door rood varen is dat dan niet om er voor te zorgen dat het wegverkeer zo snel mogelijk hun weg weer kan vervolgen

    Geplaatst door: schippertje op
  • Lia,

    Het boetebedrag is 336 euro. Zie feitenboekje 2012 op de site van het OM.
    Maar wees gerust tegen de tijd dat men gaat bekeuren is iedereen van de RWS boot bezuinigd.
    Prioriteer en voer je taken naar behoren uit. Dan pas mag je spreken over wat je er bij kan doen.

    En personeel hufterig bejegenen via marifoon kost overigens 226 euro. (handelen in strijd met de voorschriften)

    Geplaatst door: oja op
  • Het ziet ernaar uit dat je dit 180 euro kan kosten.
    In het feitenboekje van het om staat de overtreding omschreven als : met een schip doorvaarverbod negeren, terwijl stilhouden redelijkerwijs mogelijk was (verkeersteken A.11.1) das serieus geld

    Geplaatst door: Ep op
  • Helaas als je wacht, zijn er bruggenwachters die je manen op op te varen cq.door te varen. dus is het ook een taak om de bruggewachters hierin bij te scholen

    Geplaatst door: piet op
  • Helaas als je wacht, zijn er bruggenwachters die je manen op op te varen cq.door te varen. dus is het ook een taak om de bruggewachters hierin bij te scholen

    Geplaatst door: piet op
  • Prima idee maar…… Het ontbreekt de heer Vonck helaas aan realiteitszin. Ik nodig hem uit samen met mij met een plezierjacht overdag door Amsterdam te varen terwijl we ons houden aan de snelheidsbeperking en zijn groene licht.
    Handhaven lukt nooit als er niet consequent mee wordy omgegaan.

    Geplaatst door: Frank van Eijnatten op
  • Inderdaad kan een schip niet zoals een auto even op de rem trappen. Op het land door rood rijden, kost je € 226,= incl. adm. kosten. Regels, zijn toch regels, ben benieuwd of er daadwerkelijk aan handhaving gedaan zal gaan worden. en zo ja, wat kost het dan voor een schipper als deze werkelijk beboet gaat worden. RWS kan wel wat roepen, maar echt duidelijk wat de boete zal zijn heb ik niet kunnen lezen. Misschien zijn de brugwachters niet alert genoeg? en wachten iets te lang met groen licht geven, maar via de marifoon krijg je toch ook orders, als je niet door mag varen.

    Geplaatst door: Lia op
  • En dan zeuren met spitssluitingen en klagen dat wij opstoppingen veroorzaken op de wegen.
    Als wij er niet zeker van kunnen zijn dat het licht groen wordt wanneer de brug open is zullen we het schip totaal stil moeten leggen,of men moet wat eerder beginnen de brug te openen,zodat we als het licht groen wordt nog zo ver van de brug verwijderd zijn dat we zonder problemen zouden kunnen stoppen voor de brug.
    Het gebruikelijke 1-2tje met de brugwachter gaat dan niet meer.

    Geplaatst door: C.de Vette op

Reageer

Niet meer door rood licht | Schuttevaer.nl

Niet meer door rood licht

Rijkswaterstaat (RWS) gaat in Zuid-Holland een aantal vaarregels strikter handhaven. Daarbij wordt vooral gelet op het negeren van rode lichten bij nog niet volledig geopende bruggen. ‘We gaan schippers die door rood varen vaker aanspreken op deze overtreding’, zegt Wies Vonck, directeur Water, Scheepvaart en Realisatie Infrastructuur van Rijkswaterstaat Zuid-Holland.

Wies Vonck

‘Onze medewerkers worden soms hufterig bejegend via marifoon’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (27)

  • @Edwin

    Die wachttijden hebben weinig met bediening op afstand te maken, maar meer met het koppelen van processtappen. Nu is er 1 knop om de hele riedel van voorwaarschuwing tot slagbomen sluiten te doen. En tja als je dat doet dan moet je rekening houden met de traagste weggebruiker die er mogelijkerwijs kan zijn.
    Dat koppelen gebeurd omdat de mens eerder fouten maakt dan een geprogrammerde controller. Die doet altijd hetzelfde.

    Geplaatst door: beroeps op
  • Nooit geweten dat ’t onveilig is om door de brug te varen als die nog bezig is open te gaan. Vele brugwachters vragen je over de marifoon om niet te wachten totdat de lichten op groen staan, maar om er alvast door te gaan (de computer verbied ze om de lichten eerder op groen te zetten zeggen ze dan). Maar niet meer doen dus.
    Over wachttijden: zolang het vele minuten zitten tussen de slagbomen dicht en het in beweging komen van de brug [zoals spijkenisserbrug], en (door de camera’s?) je rustig een appeltje kunt eten tussen het moment dat ’t schip er onderdoor is, en de brug weer naar beneden gaat, of ze de Willemsbrug al omhoog doen, als het schip nog niet door de Erasmusbrug is (Rotterdam), moeten we ons maar niet zo’n drukte maken daarover. Wachttijden verkorten = bediening op afstand afschaffen.

    Geplaatst door: edwin op
  • Hier de Wilhelminasluis in Andel. Ambtenaren in functie geven het goede voorbeeld http://www.wilhelminasluis.nl/juni-11-t-m-20.html

    Geplaatst door: Adriaan op
  • Heren,
    De laatste technische ontwikkelingen zijn dat er een sateliet verbinding komt tussen de brug en de motor(en) aan boord van het schip. Deze worden op elkaar afgestemd zodat het groene licht en de snelheid van het schip met elkaar in overeenstemming zijn.

    Geplaatst door: klaas op
  • Als pleziervaarder en automobilist meen ik vaak gezien te hebben dat de brug alweer dicht gaat terwijl er nog wat (lage) boten door de brug varen. Gaan ze daar ook mee stoppen?

    Weten pleziervaarders die makkelijk onder de brug doorkunnen dat ze dat niet (meer) mogen als de brug beweegt?

    Geplaatst door: Frank op
  • @C. de Vette

    Volgens mij gaat het in het artikel specifiek om de volkerakbrug bij de sluis. Daar is toch al sprake van het opgang komen van de scheepvaart bij het uitvaren. Alleen kan er nu pas doorgevaren worden wanneer de brug open is en niet tijdens het openen. Dat scheelt toch niet zoveel in tijd.

    Volgens mij is het in het geval dat u beschrijft zaak dat RWS of andere vaarwegbeheerder de belangen van veiligheid en doorstroming zowel op de weg als water op een volwassen manier behartigt. RWS zal dus aan de wegbeheerders duidelijk moeten maken dat het nu eenmaal in belang van de veiligheid iets meer tijd kost (minuten en toch echt geen uren lijkt me).

    En anders is schuttevaer er toch om dit belang mede te onderstrepen. Ik dacht dat op een aantal plekken de spitssluiting weer afgeschaft was omdat bleek dat korte openingen met 1 schip minder invloed op de doorstroming van het wegverkeer hadden dan lange openingen met meerdere schepen.

    In het algemeen – niet specifiek voor C.de Vette
    Waarom wordt er altijd weer negatief gedaan over maatregelen of veranderingen. Zo van “dit gaat niet werken”, “wat een onzin” etc, terwijl niet zeker is dat na een tijdje van gewenning het echt zo is dat het niet werkbaar is of dat de invloed van die enkele minuten op een brugopeningsduur nu echt zo groot zijn.

    Geplaatst door: recreante op
  • @ recreante.

    U begrijpt het niet helemaal,ik zal het proberen uit te leggen.
    Als wij met een zwaar geladen schip voor een brug komen, melden wij ons bij de brugwachter.
    Deze zegt dan laat maar komen, de brug wordt voorbereid.
    Als wij dan rustig doorkomen zal de brug precies groen staan als wij 20 meter voor de brug zijn.
    Zover de theorie.
    In de praktijk gebeurd het dan weleens dat er nog even iemand onder de slagboom doorkruipt waardoor de timing niet exact klopt,dan is de brug weliswaar open maar nog niet vergrendeld en dus nog niet groen.
    Als wij dan op het laatste moment het schip moeten stil trekken wordt het onbestuurbaar.
    Deze regeling zorgt er dus voor dat we eerder moeten roepen,en als we 300 meter voor de brug nog geen groen licht hebben,moeten we het schip tot stilstand brengen,om dan daarna weer opnieuw de gang erin te brengen.
    Dit zal de openingstijd van de brug verdubbelen,en men zal ons dat dan weer kwalijk nemen en reageren met beperkingen van de openingstijden.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • @stoppen voor rood

    Jij rijdt dus ook door rood bij een stoplicht op de weg?!

    Regels zijn regels en het duurt ook geen uren voordat de brug helemaal open is en er groen gegeven wordt.

    Kunnen we in Nederland met zijn allen niet 1 a 2 minuten wachten?? Wat een mentaliteit.

    Rijkswaterstaat heeft gelijk – iedereen zal tegenwoordig over hen heen vallen als het fout gaat en de brug of deur stond nog niet in zijn vergrendeling. Dat is het gevolg van de cultuurverandering mbt schades en schadevergoedingen. Men accepteert niet meer dat er iets gebeurd. Het moet allemaal maakbaar en beheersbaar zijn. Dat RWS daarop inspeelt kun je hen niet kwalijk nemen.

    Ik heb trouwens een grotere hekel aan het onvriendelijk “gemaand” worden om door rood/groen onder een bewegende brug door te varen dan om ff te wachten voor rood totdat het groen is. Dan is nl duidelijk dat er normaal gesproken niets meer met die brug kan gebeuren.

    Geplaatst door: recreante op
  • Als plezier vaarder zie ik maar weinig beroeps schippers door rood varen. Waar ik mij wel groen en geel aan erger is de pleziervaart. Als een sluis open gaat en er een rood en een groen licht getoond wordt stuift de hele meute naar de sluis of uit de sluis. Als je dan als eerste netjes ligt te wachten op dubbel groen, ben je wel de laatste. Dus, ik vind het een goede regel dat er naar gekeken wordt. Overigens moeten dan wel de sluismeesters ook alert zijn. Voor kleine schepen zet men nogal eens de lichten niet op groen of duurt het heel lang. Als ik dan voor de sluis of brug lig te drijven en niet naar binnen vaar, krijg ik een opmerking van, je ziet toch dat de sluis open staat.

    Geplaatst door: Antonius op
  • moeilijk he ,je aan de regels houden

    Geplaatst door: janus op
  • Jij hebt i.d.d. helemaal goed gezien.

    En over 1 à 2 jaar beginnen de gemeentes in Zuid-Holland ‘opeens’ weer opnieuw over spitsuurstremmingen. Rara hoe zou dat nou toch komen?

    Vaarse iedereen,

    Geplaatst door: @ Arno op
  • Rijkswaterstaat is zichzelf aan het indekken voor
    het geval er een brug plotseling naar beneden komt
    (of een sluisdeur). Als ze deze regels niet handhaven en er zou een brug op een schip terecht komen heeft dit voor hen waarschijnlijk juridische
    consequenties en daar hebben ze een bloedhekel aan.

    Geplaatst door: arno op
  • Geldt dit ook voor de zeiljachtjes bij de postbrug en de vlakerbrug,oh ja daar hebben ze mooie wacht steigertjes waar ze niet wachten…….

    Geplaatst door: riool-kruiser op
  • nou dat wordt wat hoor wachten op groen duurt het nog langer voor we veder kunnen
    weer zoon slime amtenaar die zo iets bedenkt

    Geplaatst door: stopen voor rood op
  • Terecht, niet door rood varen. Maar een sluiswachter die mij aansprak in een vaargebied met 2,10 diepgang dat ik mijn boegschroef (heb een bosch zakkende boegschroef) in de sluis moest gebruiken mag wel?
    Dat terwijl ik 2,10 diep lig, RAAR.
    Toen ik hem ging vragen waarom hij op mijn stoel wilde gaan zitten werd ik met hardhandige hand door hem uit het sluis kantoortje geduwd. En nu komt het,het was niet waar dat mij dit was overkomen.Plus dat een collega schipper volgens zijn getuigenis ook niets had gezien,hoezo belangenverstrengeling.
    Dus niet alleen de schipper is debet maar ook de ambtenaren die het niet correct doen.
    Los van wat mij is overkomen heb ik veel lof voor 99 procent van de sluis,brugwachters,RWS in het algemeen. Zie het dan zeker als een slippertje van wat er gebeurd is.

    Geplaatst door: Jacob op
  • Wat zijn we ineens bezorgd dat het landverkeer vertraging oploopt omdat RWS. ,de beheerder van het vaarwater, strenger gaat toezien op de naleving van wet en regelgeving. Zijn we niet een beetje roomser dan de Paus?

    Geplaatst door: Jan op
  • Als ze dit overal in Nederland willen doen krijgen wij straks stenen gegooid van het wachtend verkeer. Als een schip op een normale manier afstopt bij iedere brug en weer op gang moet komen dan staan de bruggen gemiddeld veel langer open. Dan als de bruggewachters goed ingewerkt zijn weten ze heel goed wanneer ze moeten openen om de vaart vloeiend door te laten gaan en zo tijd voor het verkeer te winnen. helaas heb ik ooit op de haringvliet brug gewerkt en als ik kijk hoe je daar de bomen moet dicht doen (ze rijden ze er letterlijk af) dit kost je al stalen zenuwen. Het is weer echt iets wat een man vanachter zijn buro heeft bedacht

    Geplaatst door: Gerrie op
  • Dat wordt lachen bij divese bruggen of sluizen waar men regelmatig vergeet de lichten op groen te zetten, en dan toch vraagt om op te schieten met doorvaren.Wie bewijst dan dat men moest opvaren ondanks het rode licht?
    Ook krijg je regelmatig te horen oh ik was het groene licht vergeten aan te zetten. ik ben benieuwd hoe men daar op gaat reageren.Dit alles bezien vanaf een zeilboot met mast van ± 15 mtr en al 25 jaar varende over de te bevaren wateren.

    Geplaatst door: George op
  • Als ze dan eerst eens gaan bekeuren die door ROOD licht rijden /fietsen en lopen. Dagelijks zie je mensen bijna op hun knieen onder de bomen doorkruipen om toch vooral nog maar snel over de brug te komen. Als de brugwachter de brug vroeger opent ( dus het wegverkeer langer laat wachten ) krijgen we groen licht voor we er zijn ipv als we al in het bruggegat zitten.

    Geplaatst door: jaap op
  • als we door rood varen is dat dan niet om er voor te zorgen dat het wegverkeer zo snel mogelijk hun weg weer kan vervolgen

    Geplaatst door: schippertje op
  • Lia,

    Het boetebedrag is 336 euro. Zie feitenboekje 2012 op de site van het OM.
    Maar wees gerust tegen de tijd dat men gaat bekeuren is iedereen van de RWS boot bezuinigd.
    Prioriteer en voer je taken naar behoren uit. Dan pas mag je spreken over wat je er bij kan doen.

    En personeel hufterig bejegenen via marifoon kost overigens 226 euro. (handelen in strijd met de voorschriften)

    Geplaatst door: oja op
  • Het ziet ernaar uit dat je dit 180 euro kan kosten.
    In het feitenboekje van het om staat de overtreding omschreven als : met een schip doorvaarverbod negeren, terwijl stilhouden redelijkerwijs mogelijk was (verkeersteken A.11.1) das serieus geld

    Geplaatst door: Ep op
  • Helaas als je wacht, zijn er bruggenwachters die je manen op op te varen cq.door te varen. dus is het ook een taak om de bruggewachters hierin bij te scholen

    Geplaatst door: piet op
  • Helaas als je wacht, zijn er bruggenwachters die je manen op op te varen cq.door te varen. dus is het ook een taak om de bruggewachters hierin bij te scholen

    Geplaatst door: piet op
  • Prima idee maar…… Het ontbreekt de heer Vonck helaas aan realiteitszin. Ik nodig hem uit samen met mij met een plezierjacht overdag door Amsterdam te varen terwijl we ons houden aan de snelheidsbeperking en zijn groene licht.
    Handhaven lukt nooit als er niet consequent mee wordy omgegaan.

    Geplaatst door: Frank van Eijnatten op
  • Inderdaad kan een schip niet zoals een auto even op de rem trappen. Op het land door rood rijden, kost je € 226,= incl. adm. kosten. Regels, zijn toch regels, ben benieuwd of er daadwerkelijk aan handhaving gedaan zal gaan worden. en zo ja, wat kost het dan voor een schipper als deze werkelijk beboet gaat worden. RWS kan wel wat roepen, maar echt duidelijk wat de boete zal zijn heb ik niet kunnen lezen. Misschien zijn de brugwachters niet alert genoeg? en wachten iets te lang met groen licht geven, maar via de marifoon krijg je toch ook orders, als je niet door mag varen.

    Geplaatst door: Lia op
  • En dan zeuren met spitssluitingen en klagen dat wij opstoppingen veroorzaken op de wegen.
    Als wij er niet zeker van kunnen zijn dat het licht groen wordt wanneer de brug open is zullen we het schip totaal stil moeten leggen,of men moet wat eerder beginnen de brug te openen,zodat we als het licht groen wordt nog zo ver van de brug verwijderd zijn dat we zonder problemen zouden kunnen stoppen voor de brug.
    Het gebruikelijke 1-2tje met de brugwachter gaat dan niet meer.

    Geplaatst door: C.de Vette op

Reageer