Wodkakapitein vaart coaster op de rotsen

Of er wodka in het spel was of een andere alcoholische drank is niet duidelijk. Feit is wel dat een Russische kapitein een flinke slok op had toen hij 10 oktober vorig jaar de Nederlandse coaster Ruyter bij Noord-Ierland op de rotsen zette. Zijn eerste stuurman had bij overdracht van de wacht drank geroken, maar greep niet in. De Britse onderzoeksraad voor maritieme veiligheid MAIB analyseerde het ongeval.

Wodkakapitein vaart coaster op de rotsen

Door Bart Oosterveld
Er staat een flinke zuid-zuidwestenwind, kracht 5 tot 6, als de Nederlandse coaster Ruyter (90 meter, 3638 ton) in de avond van 10 oktober 2017 bij Schotland onderweg is naar Warrenpoint aan de Ierse Zee. Het schip komt met een lading hout uit het Deense Skagen. Aan boord zijn acht bemanningsleden, onder wie een 59-jarige Russische kapitein en een 40-jarige Oekraïense eerste stuurman. De kapitein is zes weken eerder op het schip in dienst getreden, de eerste stuurman vier weken daarvoor.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Wodkakapitein vaart coaster op de rotsen | Schuttevaer.nl

Wodkakapitein vaart coaster op de rotsen

Of er wodka in het spel was of een andere alcoholische drank is niet duidelijk. Feit is wel dat een Russische kapitein een flinke slok op had toen hij 10 oktober vorig jaar de Nederlandse coaster Ruyter bij Noord-Ierland op de rotsen zette. Zijn eerste stuurman had bij overdracht van de wacht drank geroken, maar greep niet in. De Britse onderzoeksraad voor maritieme veiligheid MAIB analyseerde het ongeval.

Wodkakapitein vaart coaster op de rotsen

Door Bart Oosterveld
Er staat een flinke zuid-zuidwestenwind, kracht 5 tot 6, als de Nederlandse coaster Ruyter (90 meter, 3638 ton) in de avond van 10 oktober 2017 bij Schotland onderweg is naar Warrenpoint aan de Ierse Zee. Het schip komt met een lading hout uit het Deense Skagen. Aan boord zijn acht bemanningsleden, onder wie een 59-jarige Russische kapitein en een 40-jarige Oekraïense eerste stuurman. De kapitein is zes weken eerder op het schip in dienst getreden, de eerste stuurman vier weken daarvoor.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer