Zeevrachtenmarkt: Positieve verwachtingen voor tankers

De droge-ladingmarkt is het nieuwe jaar wat betreft de capesizers niet geweldig begonnen. De viering van het Chinese Nieuwjaar in februari en de slechte weersomstandigheden krijgen de schuld. Maar China heeft nog grote voorraden ijzererts en kennelijk het voornemen om de groei van de staalproductie te verminderen.

De gemiddelde charterhuur voor de capesizers daalde inmiddels tot rond $ 16.700 per dag. Voor de panamaxen verbeterden de lange-termijncharters wel. De Phaidra (87.146 dwt, 2013) werd gecharterd voor 12 tot 15 maanden voor $ 12.300 per dag. In haar vorige charter verdiende het schip $ 7750 per dag. De Jasmine (56.100 dwt, 2012) en de Orchid (55.600 dwt, 2012) werden samen verkocht voor $ 35 miljoen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Positieve verwachtingen voor tankers | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Positieve verwachtingen voor tankers

De droge-ladingmarkt is het nieuwe jaar wat betreft de capesizers niet geweldig begonnen. De viering van het Chinese Nieuwjaar in februari en de slechte weersomstandigheden krijgen de schuld. Maar China heeft nog grote voorraden ijzererts en kennelijk het voornemen om de groei van de staalproductie te verminderen.

De gemiddelde charterhuur voor de capesizers daalde inmiddels tot rond $ 16.700 per dag. Voor de panamaxen verbeterden de lange-termijncharters wel. De Phaidra (87.146 dwt, 2013) werd gecharterd voor 12 tot 15 maanden voor $ 12.300 per dag. In haar vorige charter verdiende het schip $ 7750 per dag. De Jasmine (56.100 dwt, 2012) en de Orchid (55.600 dwt, 2012) werden samen verkocht voor $ 35 miljoen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer