De Rijn van A tot Z: Kantelende markten

De vraag naar scheepsruimte is volgens de bevrachters nog niet overdreven groot. Op de Boven- en Midden-Rijn is wel veel vraag naar 1500-tonners en alles daaronder. Dat komt omdat die schepen weinig werk in de opvaart hebben en niet boven komen. Op het Mittellandkanaal was er ook veel vraag naar scheepsruimte. Verladers pakken af en toe zelf een schip buiten de bevrachters om, en betalen daar grif meer voor.

‘Daarmee verzieken ze de markt voor ons’, zegt de bevrachter. ‘Wij willen graag naar een hoger niveau, maar dat kunnen wij pas verzilveren bij contractverlenging en nu niet.
Momenteel kunnen we de schepen daar wel drie keer inzetten. Tot voor kort was de trend dat bevrachters alles lager doorsloten en dat gaat nu opbreken. De markten kantelen, volgend jaar worden de contracten hoger afgesloten.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

De Rijn van A tot Z: Kantelende markten | Schuttevaer.nl

De Rijn van A tot Z: Kantelende markten

De vraag naar scheepsruimte is volgens de bevrachters nog niet overdreven groot. Op de Boven- en Midden-Rijn is wel veel vraag naar 1500-tonners en alles daaronder. Dat komt omdat die schepen weinig werk in de opvaart hebben en niet boven komen. Op het Mittellandkanaal was er ook veel vraag naar scheepsruimte. Verladers pakken af en toe zelf een schip buiten de bevrachters om, en betalen daar grif meer voor.

‘Daarmee verzieken ze de markt voor ons’, zegt de bevrachter. ‘Wij willen graag naar een hoger niveau, maar dat kunnen wij pas verzilveren bij contractverlenging en nu niet.
Momenteel kunnen we de schepen daar wel drie keer inzetten. Tot voor kort was de trend dat bevrachters alles lager doorsloten en dat gaat nu opbreken. De markten kantelen, volgend jaar worden de contracten hoger afgesloten.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer