Aan de reis: ‘Binnenvaart moet poot stijf houden’

Er is werk genoeg, maar er wordt niet betaald, dat is de algemene opvatting. Vooral in Duitsland wordt werk geweigerd, maar er wordt tegelijkertijd ook nog volop leeg opgevaren naar Duitse bestemmingen. De oogst komt langzaam los en hier en daar liggen grote hopen op de kades. ‘Wij moeten voldoen aan allerlei wetgeving om producten te mogen vervoeren, terwijl het graan gewoon weken onafgedekt in de open lucht ligt. Dat snap ik niet’, zegt een ondernemer.

Het lijkt erop dat er even wat meer te vervoeren is. Toch doen de bevrachters nog weinig water bij de wijn. Ze blijven lading aanbieden voor onmogelijke prijzen. ‘Laten we nu, vooral met het lage water, de poot stijf houden en niet meer voor die rotvrachten varen’, vindt een schipper. ‘We moeten er gewoon op toeleggen en dat gaat niet langer.’ Hier en daar kwam er deze week ook een kwartje of een halve euro per ton bij.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Aan de reis: ‘Binnenvaart moet poot stijf houden’ | Schuttevaer.nl

Aan de reis: ‘Binnenvaart moet poot stijf houden’

Er is werk genoeg, maar er wordt niet betaald, dat is de algemene opvatting. Vooral in Duitsland wordt werk geweigerd, maar er wordt tegelijkertijd ook nog volop leeg opgevaren naar Duitse bestemmingen. De oogst komt langzaam los en hier en daar liggen grote hopen op de kades. ‘Wij moeten voldoen aan allerlei wetgeving om producten te mogen vervoeren, terwijl het graan gewoon weken onafgedekt in de open lucht ligt. Dat snap ik niet’, zegt een ondernemer.

Het lijkt erop dat er even wat meer te vervoeren is. Toch doen de bevrachters nog weinig water bij de wijn. Ze blijven lading aanbieden voor onmogelijke prijzen. ‘Laten we nu, vooral met het lage water, de poot stijf houden en niet meer voor die rotvrachten varen’, vindt een schipper. ‘We moeten er gewoon op toeleggen en dat gaat niet langer.’ Hier en daar kwam er deze week ook een kwartje of een halve euro per ton bij.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer