Maersk ziet markt voor CO2-tankers

Maersk Tankers heeft als eerste grote tankvaartrederij aangekondigd geïnteresseerd te zijn in het vervoer van CO2.

Maersk Tankers verwacht dat er de komende jaren vraag ontstaat voor het vervoer van door elektriciteitscentrales afgevangen CO2 in tankers voor ondergrondse opslag van het broeikasgas. Alleen rond de Noordzee stoten energiecentrales jaarlijks al 750 miljoen ton CO2 uit. Dat is genoeg om 380 grote tankers te vullen. Voor het vervoer van CO2 zijn tankers nodig die de eigenschappen van LNG en LPG combineren. Het CO2 kan vloeibaar en gekoeld worden vervoerd. Gastankers zouden CO2 van Europa naar Saoedi-Arabië kunnen vervoeren, voor opslag in lege olievelden, en op de terugweg LNG kunnen meenemen. (HH)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Maersk ziet markt voor CO2-tankers | Schuttevaer.nl

Maersk ziet markt voor CO2-tankers

Maersk Tankers heeft als eerste grote tankvaartrederij aangekondigd geïnteresseerd te zijn in het vervoer van CO2.

Maersk Tankers verwacht dat er de komende jaren vraag ontstaat voor het vervoer van door elektriciteitscentrales afgevangen CO2 in tankers voor ondergrondse opslag van het broeikasgas. Alleen rond de Noordzee stoten energiecentrales jaarlijks al 750 miljoen ton CO2 uit. Dat is genoeg om 380 grote tankers te vullen. Voor het vervoer van CO2 zijn tankers nodig die de eigenschappen van LNG en LPG combineren. Het CO2 kan vloeibaar en gekoeld worden vervoerd. Gastankers zouden CO2 van Europa naar Saoedi-Arabië kunnen vervoeren, voor opslag in lege olievelden, en op de terugweg LNG kunnen meenemen. (HH)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer