OPINIE: Organisatiegraad

Door Hens van Buren, mts Hanna

Afgelopen week kreeg ik een brief in de bus van het CBRB, waarin werd gevraagd mee te werken om de organisatiegraad van werkgevers hoog te houden. Dus lid worden van het CBRB.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • Chapeau voor de heer van Buren die verder kijkt dan zijn eigen direkte ondernemersbelang op korte termijn. Overigens heeft in oktober 2009 de BDS (Duitse schippersbond) bij de CCR raadgevende conferentie in Straatsburg dit probleem al op tafel gelegd. Kennelijk is dit in Duitsland verboden omdat iedereen die in Duitsland werkt aan de Duitse arbeidsvoorwaarden schijnt te moeten voldoen. Ook zij vonden deze gang van zaken concurrentievervalsend.

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • schepen uit china. tijdens de afbouw worden electro kasten naar turkije gestuurd om ze daar goedkoop in mekaar te zetten om vervolgens hier in een nieuwbouw schip geplaatst te worden en zo kun je nog vele dingen noemen maar ja dat is allemaal normaal val dan niet over dat je financeel benadeelt wordt beetje hypocriet

    Geplaatst door: b op
  • Als iedereen het er zooo mee eens is over uitbuiting van mensen, koop dan ook niks meer waar made in China etc op staat, of is het dan niet erg meer dat er mensen voor een euro per uur aan een lopende band zitten!?!?

    Geplaatst door: Herman op
  • Bij het lezen van de reacties krijg ik de indruk dat de concurrentie vervalsing niet goed begrepen wordt. Als ik op Nederlandse basis een arbeidsplaats als matroos bezet wil houden moet ik 2 mensen hebben. De jongens lopen vrijetijd en we hebben ons aan de 48 urige werkweek te houden. Dit is een Europees besluit. Deze twee matrozen kosten ongeveer ± € 67.000,00. Als ik via een uitzendbureau uit de Filippijen een arbeidsplaats het hele jaar bezet wil houden kost dat ± € 36.000,00. De € 31.000,00 verschil is de concurrentie vervalsing. Met twee arbeidsplaatsen is het al € 62.000,00. Netto centjes dus waar je bruto minimaal € 250.000,00 omzet voor moet draaien. Ik hoop met deze uitleg dat iedereen het verschil inziet. Het gaat mij hoofdzakelijk om de concurrentie vervalsing. Het sociale vraagstuk, ook belagrijk, omtrent het gebruik van Filippijnen lost zich vanzelf op als deze mensen mondiger worden en de Nederlndse overheid inzicht heeft/krijgt hoe onmenselijk en buiten onze maatstaven er soms met deze mensen wordt omgegaan.

    Geplaatst door: Hens van Buren op
  • Met belangstelling het stukje zitten lezen, alsook de reacties.
    Buiten dat het stukje eigenlijk over een binnenvaart organisatie en uitbuiting gaat is het afgeleide onderwerp wel interesant.
    Vergelijk met de zeevaart gaat een beetje mank, zeevaart concurreerd wereldwijd. Binnenvaart concurreerd (west) Europees. Waarom kunnen we geen hollandse jongens en meisjes meer vinden die het vak willen leren? Zou het niet komen dat de beloningen in vergelijk met de wal zijn achtergebleven. Zo ook het sociale gebeuren. Dat de aspergesteker of Flip voor het zelfde (minimum loon) wel wil werken is ook kort door de bocht. Meestal kunnen de “gastarbeiders” hun broto loon in eigen land netto uitgeven en kunnen er ook nog eens meer mee kopen.
    Ondertussen hold de binnenvaart haar eigen bedrijfstak uit en zullen in de nabije toekomst te weinig GOEDE schippers beschikbaar zijn.
    Ben benieuwd of de schippers vervangen kunnen worden door Flippen, Chinezen en andere nationaliteiten uit lagelonenlanden.

    We gaan het zien…

    Geplaatst door: Flipje op
  • Meneer Van Buren, omtrent Gyron een prima stuk.
    In 2006 is Dhr Aarnoudse van m/s Dependent al begonnen met vragen te stellen aan Dolf Kornet over de belabberde beloning van zijn personeel. Waarop hij een onbeschoft antwoord kreeg in de trant van “Daar heb je geen zak mee te maken” en ze verdienen vèèèel meer dan in de Filippijnen. Een bevredigend antwoord heeft hij nooit gekregen. Om die rede weigerde hij zijn openstaande facturen te betalen wat hij moest bekomen door een beslag van Gyron. Ook andere klanten van Gyron hebben daar mee te maken gekregen. Ook is hij de klokkenluider bij de overheid als het gaat over deze misstanden die er gepleegd worden. Na het verkopen van zijn schip heeft Aarnoudse Shipcrew opgezet om de Filipijnen te voorzien van een eerlijk salaris en de schippers inzage te geven. Hij heeft hiervoor een zakenpartner gevonden met de Nederlandse nationaliteit, welke als agent optreedt in de Filippijnen. Elke maand krijgen de klanten en het personeel vanuit Shipcrew de Nederlandse loonstrook met alle inhoudingen van het brutoloon en onder aan de streep het netto uitgekeerd salarisbedrag. Ook vanuit het kantoor in Manilla wordt er een vergelijkbare loonstrook teruggemaild waaruit voor een ieder duidelijk is hoeveel en waar het verdiende geld terecht komt.

    Zo kan het en zo hoort het.

    Geplaatst door: John Verboom op
  • ik vaar ook het hele jaar zonder vrijtijdsregeling
    en moet daar al twee jaar geld voor meebrengen rare wereld scheepvaart. de matroos verdient meer als de eigenaar.maar dat is volgens sommige mensen hier juist goed zal eeens vragen of mijn matroos mijn auto over wil nemen .
    hij kan hem betalen

    Geplaatst door: p op
  • Klopt Wijnand,je gaat er alleen aan voorbij dat die mannen recht hebben op dat geld,dus als Gyron Crew zijn zakken wil vullen zou dat daar bovenop moeten komen.
    Daarbij is er geen vrije tijds regeling,waardoor je uiteindelijk toch maar de helft betaald.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Als ik mij niet vergis ben je aan Gyron net zoveel kwijt als aan een matroos onder Nederlandse condities. Dus is er geen sprake ven concurentievervalsing. Je kunt je wel afvragen waarom die jongens zo weinig verdienen en daarom uit principe niet met Filipijnen wil varen.

    Geplaatst door: Wijnand op
  • Hens van Buren, een prima stuk, u slaat de spijker op zijn kop.

    Jan Mus, een slecht stuk, u houd er maar koloniale ideeen op na, niet van deze tijd.

    Het gaat er niet om of die Philipijn voor zijn begrippen een goed loon verdient maar het is niet wenselijk dat NL werknemers door b.v. Chinezen te vervangen die misschien bereid zijn om onder slechte omstandig heden voor heel weinig geld te werken.Een binnenvaartondernemer moet roeien met de riemen die hij heeft, en de goedkoopste riemen in Europa zijn Tsjechische, Poolse etcetera. Geen Aziatische zoals Philipijnen, Chinezen of Indiers.

    Geplaatst door: Berend op
  • Steken in onderstaand verhaal, doelde ik op asperge steken

    Geplaatst door: cornelis blonk op
  • Wat is uitbuiting ?
    Als duitsland stopt met kolenwinning, maar de kolen uit een laagloonland laat komen, is dat uitbuiting ?

    Als een hollander maar 120 kg per dag steekt en veel mekkert, is het dan bijzonder als er buitenlanders komen die het beter doen ?

    Als een Fillippijn in de zeevaart zijn werk doet voor € 800,00 per maand, leg mij dan maar eens uit, waarom dat niet mag op een NL binnenvaartschip.
    We hebben o.a. ARBO regels enz die iedere werknemer maximaal beschermen.

    Verder wil ik vragen om een stukje bezinning:
    Deel de problematiek in naar prioriteit !
    Er zijn hoofdzaken, middelmatige zaken, en bijzaken.
    Hoofdzaak: Binnenvaart moet zich beter organiseren.
    Middelmatige zaken kan men bespreekbaar maken als men georganiseerd is.
    Bijzaken brengt men terloops ter sprake.

    In een branche organisatie zit een bestuur wat beslist of men wat gaat doen met de inbreng van een lid of niet. Als het bestuur van mening is om geen actie te ondernemen, dan is dat de keus van het bestuur. Lijkt me logisch dat je dat als lid accepteerd. Als aan ieder lid gehoor moet worden gegeven krijg je een Janboel. En dat wilden we juist voorkomen door ons te organiseren……..

    NB. We werken zelf voorlopig nog steeds met NL personeel.

    Geplaatst door: Cornelis Blonk op
  • @Jan Mus.
    Dus als uitbuiting de standaard wordt hebben we weer een level playing field

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Meneer Van Buren,
    Richt u liever op het level playing field. Men moet zich gewoon aan bemanningsvoorschriften houden. Concurrentievervalsing komt voort uit lieden die een lager prijs kunnen aanvaarden door te beknibbelen op personeel. Laat de individuele ondernemer zelf beoordelen of zij hierin mee gaan en met buitenlandse werknemers het werk kunnen doen. De overheid stelt d.m.v. de wet eisen aan (minimale) vergoeding. Dat die mensen de enige krachten zijn die daar mee kunnen leven, dat is uw eigen probleem. Had u voor onze genaratie maar niet zoveel welvaart moeten scheppen.
    Verdoe toch liever uw tijd met het voeren van uw bedrijfsvoering en kijk naar uzelf. Dat het CBRB met meerdere petten opzit dat weer iedereen. Al die mensen houden het in stand bij gebrek aan beter. Neem een voorbeeld aan Frank Galle en schrijf iets zinnigs. Ga vanuit objectieve punten te werk, neem een professioneel zwaargewicht en ga vanuit wetenschappelijk kader met uw vakbroeders om de tafel en heb het over zinnige dingen. Misschien wordt dan het CBRB overbodig…?
    Prettige Paashaas

    Geplaatst door: Jan Mus op

Reageer

OPINIE: Organisatiegraad | Schuttevaer.nl

OPINIE: Organisatiegraad

Door Hens van Buren, mts Hanna

Afgelopen week kreeg ik een brief in de bus van het CBRB, waarin werd gevraagd mee te werken om de organisatiegraad van werkgevers hoog te houden. Dus lid worden van het CBRB.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • Chapeau voor de heer van Buren die verder kijkt dan zijn eigen direkte ondernemersbelang op korte termijn. Overigens heeft in oktober 2009 de BDS (Duitse schippersbond) bij de CCR raadgevende conferentie in Straatsburg dit probleem al op tafel gelegd. Kennelijk is dit in Duitsland verboden omdat iedereen die in Duitsland werkt aan de Duitse arbeidsvoorwaarden schijnt te moeten voldoen. Ook zij vonden deze gang van zaken concurrentievervalsend.

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • schepen uit china. tijdens de afbouw worden electro kasten naar turkije gestuurd om ze daar goedkoop in mekaar te zetten om vervolgens hier in een nieuwbouw schip geplaatst te worden en zo kun je nog vele dingen noemen maar ja dat is allemaal normaal val dan niet over dat je financeel benadeelt wordt beetje hypocriet

    Geplaatst door: b op
  • Als iedereen het er zooo mee eens is over uitbuiting van mensen, koop dan ook niks meer waar made in China etc op staat, of is het dan niet erg meer dat er mensen voor een euro per uur aan een lopende band zitten!?!?

    Geplaatst door: Herman op
  • Bij het lezen van de reacties krijg ik de indruk dat de concurrentie vervalsing niet goed begrepen wordt. Als ik op Nederlandse basis een arbeidsplaats als matroos bezet wil houden moet ik 2 mensen hebben. De jongens lopen vrijetijd en we hebben ons aan de 48 urige werkweek te houden. Dit is een Europees besluit. Deze twee matrozen kosten ongeveer ± € 67.000,00. Als ik via een uitzendbureau uit de Filippijen een arbeidsplaats het hele jaar bezet wil houden kost dat ± € 36.000,00. De € 31.000,00 verschil is de concurrentie vervalsing. Met twee arbeidsplaatsen is het al € 62.000,00. Netto centjes dus waar je bruto minimaal € 250.000,00 omzet voor moet draaien. Ik hoop met deze uitleg dat iedereen het verschil inziet. Het gaat mij hoofdzakelijk om de concurrentie vervalsing. Het sociale vraagstuk, ook belagrijk, omtrent het gebruik van Filippijnen lost zich vanzelf op als deze mensen mondiger worden en de Nederlndse overheid inzicht heeft/krijgt hoe onmenselijk en buiten onze maatstaven er soms met deze mensen wordt omgegaan.

    Geplaatst door: Hens van Buren op
  • Met belangstelling het stukje zitten lezen, alsook de reacties.
    Buiten dat het stukje eigenlijk over een binnenvaart organisatie en uitbuiting gaat is het afgeleide onderwerp wel interesant.
    Vergelijk met de zeevaart gaat een beetje mank, zeevaart concurreerd wereldwijd. Binnenvaart concurreerd (west) Europees. Waarom kunnen we geen hollandse jongens en meisjes meer vinden die het vak willen leren? Zou het niet komen dat de beloningen in vergelijk met de wal zijn achtergebleven. Zo ook het sociale gebeuren. Dat de aspergesteker of Flip voor het zelfde (minimum loon) wel wil werken is ook kort door de bocht. Meestal kunnen de “gastarbeiders” hun broto loon in eigen land netto uitgeven en kunnen er ook nog eens meer mee kopen.
    Ondertussen hold de binnenvaart haar eigen bedrijfstak uit en zullen in de nabije toekomst te weinig GOEDE schippers beschikbaar zijn.
    Ben benieuwd of de schippers vervangen kunnen worden door Flippen, Chinezen en andere nationaliteiten uit lagelonenlanden.

    We gaan het zien…

    Geplaatst door: Flipje op
  • Meneer Van Buren, omtrent Gyron een prima stuk.
    In 2006 is Dhr Aarnoudse van m/s Dependent al begonnen met vragen te stellen aan Dolf Kornet over de belabberde beloning van zijn personeel. Waarop hij een onbeschoft antwoord kreeg in de trant van “Daar heb je geen zak mee te maken” en ze verdienen vèèèel meer dan in de Filippijnen. Een bevredigend antwoord heeft hij nooit gekregen. Om die rede weigerde hij zijn openstaande facturen te betalen wat hij moest bekomen door een beslag van Gyron. Ook andere klanten van Gyron hebben daar mee te maken gekregen. Ook is hij de klokkenluider bij de overheid als het gaat over deze misstanden die er gepleegd worden. Na het verkopen van zijn schip heeft Aarnoudse Shipcrew opgezet om de Filipijnen te voorzien van een eerlijk salaris en de schippers inzage te geven. Hij heeft hiervoor een zakenpartner gevonden met de Nederlandse nationaliteit, welke als agent optreedt in de Filippijnen. Elke maand krijgen de klanten en het personeel vanuit Shipcrew de Nederlandse loonstrook met alle inhoudingen van het brutoloon en onder aan de streep het netto uitgekeerd salarisbedrag. Ook vanuit het kantoor in Manilla wordt er een vergelijkbare loonstrook teruggemaild waaruit voor een ieder duidelijk is hoeveel en waar het verdiende geld terecht komt.

    Zo kan het en zo hoort het.

    Geplaatst door: John Verboom op
  • ik vaar ook het hele jaar zonder vrijtijdsregeling
    en moet daar al twee jaar geld voor meebrengen rare wereld scheepvaart. de matroos verdient meer als de eigenaar.maar dat is volgens sommige mensen hier juist goed zal eeens vragen of mijn matroos mijn auto over wil nemen .
    hij kan hem betalen

    Geplaatst door: p op
  • Klopt Wijnand,je gaat er alleen aan voorbij dat die mannen recht hebben op dat geld,dus als Gyron Crew zijn zakken wil vullen zou dat daar bovenop moeten komen.
    Daarbij is er geen vrije tijds regeling,waardoor je uiteindelijk toch maar de helft betaald.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Als ik mij niet vergis ben je aan Gyron net zoveel kwijt als aan een matroos onder Nederlandse condities. Dus is er geen sprake ven concurentievervalsing. Je kunt je wel afvragen waarom die jongens zo weinig verdienen en daarom uit principe niet met Filipijnen wil varen.

    Geplaatst door: Wijnand op
  • Hens van Buren, een prima stuk, u slaat de spijker op zijn kop.

    Jan Mus, een slecht stuk, u houd er maar koloniale ideeen op na, niet van deze tijd.

    Het gaat er niet om of die Philipijn voor zijn begrippen een goed loon verdient maar het is niet wenselijk dat NL werknemers door b.v. Chinezen te vervangen die misschien bereid zijn om onder slechte omstandig heden voor heel weinig geld te werken.Een binnenvaartondernemer moet roeien met de riemen die hij heeft, en de goedkoopste riemen in Europa zijn Tsjechische, Poolse etcetera. Geen Aziatische zoals Philipijnen, Chinezen of Indiers.

    Geplaatst door: Berend op
  • Steken in onderstaand verhaal, doelde ik op asperge steken

    Geplaatst door: cornelis blonk op
  • Wat is uitbuiting ?
    Als duitsland stopt met kolenwinning, maar de kolen uit een laagloonland laat komen, is dat uitbuiting ?

    Als een hollander maar 120 kg per dag steekt en veel mekkert, is het dan bijzonder als er buitenlanders komen die het beter doen ?

    Als een Fillippijn in de zeevaart zijn werk doet voor € 800,00 per maand, leg mij dan maar eens uit, waarom dat niet mag op een NL binnenvaartschip.
    We hebben o.a. ARBO regels enz die iedere werknemer maximaal beschermen.

    Verder wil ik vragen om een stukje bezinning:
    Deel de problematiek in naar prioriteit !
    Er zijn hoofdzaken, middelmatige zaken, en bijzaken.
    Hoofdzaak: Binnenvaart moet zich beter organiseren.
    Middelmatige zaken kan men bespreekbaar maken als men georganiseerd is.
    Bijzaken brengt men terloops ter sprake.

    In een branche organisatie zit een bestuur wat beslist of men wat gaat doen met de inbreng van een lid of niet. Als het bestuur van mening is om geen actie te ondernemen, dan is dat de keus van het bestuur. Lijkt me logisch dat je dat als lid accepteerd. Als aan ieder lid gehoor moet worden gegeven krijg je een Janboel. En dat wilden we juist voorkomen door ons te organiseren……..

    NB. We werken zelf voorlopig nog steeds met NL personeel.

    Geplaatst door: Cornelis Blonk op
  • @Jan Mus.
    Dus als uitbuiting de standaard wordt hebben we weer een level playing field

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Meneer Van Buren,
    Richt u liever op het level playing field. Men moet zich gewoon aan bemanningsvoorschriften houden. Concurrentievervalsing komt voort uit lieden die een lager prijs kunnen aanvaarden door te beknibbelen op personeel. Laat de individuele ondernemer zelf beoordelen of zij hierin mee gaan en met buitenlandse werknemers het werk kunnen doen. De overheid stelt d.m.v. de wet eisen aan (minimale) vergoeding. Dat die mensen de enige krachten zijn die daar mee kunnen leven, dat is uw eigen probleem. Had u voor onze genaratie maar niet zoveel welvaart moeten scheppen.
    Verdoe toch liever uw tijd met het voeren van uw bedrijfsvoering en kijk naar uzelf. Dat het CBRB met meerdere petten opzit dat weer iedereen. Al die mensen houden het in stand bij gebrek aan beter. Neem een voorbeeld aan Frank Galle en schrijf iets zinnigs. Ga vanuit objectieve punten te werk, neem een professioneel zwaargewicht en ga vanuit wetenschappelijk kader met uw vakbroeders om de tafel en heb het over zinnige dingen. Misschien wordt dan het CBRB overbodig…?
    Prettige Paashaas

    Geplaatst door: Jan Mus op

Reageer