‘Gebruik stuurautomaat zeeschepen wellicht veiliger in precaire situaties’

‘Ik realiseer me dat dit in strijd is met de heersende opvatting omtrent het besturen van een schip op de rivier (Westerschelde – red.).’ Toch wierp inspecteur voor de scheepvaart Evert van Leeuwen onlangs tijdens de zitting van de Raad voor de Scheepvaart in Amsterdam de vraag op waarom men aan boord van zeeschepen in precaire situaties altijd overgaat op handbesturing.

Door Lies Russel
‘Voortschrijdende techniek van automatische stuurinrichtingen nemen mogelijk de risico’s weg die het mensenwerk met zich meebrengen’, zei hij. Hij noemde de aanvaring tussen de chemicaliëntanker Ardea en een van de Grimaldi-giganten op de Westerschelde, die op dat moment werd behandeld, een goede gelegenheid om het varen op de automatische stuurinrichting versus het sturen op de hand of rivierpiloot onder de aandacht te brengen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (17)

  • Maar als de Kapitein de hele Schelde aan het roer moet staan, omdat hij toch verantwoordelijk blijft…. Waarom hebben we dan een loods aan boord???
    Zolang je gewoon ABN spreekt en tussen de boeitjes blijft gaat het toch ook goed?

    Geplaatst door: judas op
  • @ Evaren zeerot,

    Kan wel begrijpen dat je het eens bent met de stelling van de inspecteur. Jij vertrouwd dus meer op een stuurautomaat, dan dat je zelf op de hand stuurt. Ik ben van mening dat je in zulke situaties het best zelf het roer kan nemen als kapitein, want uit eindelijk ben je ook zelf verantwoordelijk. Dat jij vertrouwd op een stuurautomaat, die misschien wel snel kan omschakelen naar hand, wat in de praktijk maar de vraag is, zegt meer iets over je manoeuvreer kwaliteiten…

    Met groet,

    Geplaatst door: Zee / binnen man op
  • Stuurautomaten sturen op de graad nauwkeurig tegenwoordig en direct ingrijpen op het roer kan altijd als je attent bent.
    Ik ben van mening dat zo’n suffende matroos die een wacht lang staat te sturen op sommige momenten minder attent is dan een stuurman+kapitein+loods die gebruik maken van de automaat en indien nodig het schip even op de hand pakken.
    Dus ik ben het eens met de stelling van de inspecteur.

    Geplaatst door: Ervaren zeerot op
  • Tsja, Zeerot

    Het verschil is wat je onder nauw vaarwater verstaat. Een zeeman vindt het engels kanaal nauw vaarwater. De bocht van Bath is iets nauwer. Het gaat er om om direct controle op je roer te hebben als er wat op doet.
    Dit is helaas niet voor te programmeren.

    Geplaatst door: Duh! op
  • @ Duh!
    Wat je stelt over zee-stuurautomaten is onzin. Mijn ervaring met de moderne stuurautomaten is juist dat ze prima kunnen bochten. Ze zijn inmiddels zo “intelligent” dat ze zich aanpassen aan de omstandigheden op zee; veel gieren, weinig gieren etc. Ook zijn ze prima in staat om een bocht strak uit te voeren op basis van de draaicirkel-instelling. Snel draaien = kleine draaicirkel; geen probleem. Al eens op de automaat+elektronische zeekaartroute tussen Italie en Sardinie doorgevaren (straat messina); meer dan haaks de bocht om en flink wat stroom, automaat prikt hem zo over het geplande lijntje heen.

    Geplaatst door: Ervaren zeerot op
  • Wat allemaal veiliger is of niet maakt wel uit maar het grote verschil zit em in instelling.
    Als iedereen achter het roer de verantwoordelijkheid van de gevolgen zou dragen zoals de gemiddelde schipper/eigenaar zou het vaak anders gaan zowel in zee als binnenvaart.
    Loodsen en/of personeel, hoe goed zo ook zijn, voelen die druk zeker in dit soort tijden niet waarin de schipper/eigenaar extra bang is om door een ongeluk tegen de kant te moeten, en handelen daar ook naar.

    Geplaatst door: Tja op
  • Een stuurautomaat, die doorgaans bediend wordt door een loods, op een rivier onveilig? Of een roerganger, die de rivier niet kent, die orders in een bocht krijgt van een loods….
    Waarvan een stuurautomaat nog begrenst is en een roerganger blijkbaar zijn eigen interpetatie mag hebben in een bocht, zoals het nauw van Bath…
    En dan laten we het RORO principe, waar je draaipunt achter de brug ligt nog even buiten beschouwing….

    Geplaatst door: judas op
  • Dat koerstolletje is al een jaarje of 30 verleden tijd, een zeeoutomaat is niet gemaakt om te bochten. Het gaat er om dat er wordt gedacht dat je door het toepassen van electronica meer risico kan nemen of je onkunde kunt compenseren.

    Geplaatst door: Duh! op
  • Nou ik vaar op zee en binnenschepen en ik vind sommige zeeschepen beter sturen op hun automaat.
    Op zeeschepen staan ze op het gyrokompas en grote schepen hebben ook een bochtautomaat.
    Binnen schepen op een simpel koerstolletje werkt minder goed.
    Vaar al 30 jaar met de automaat op nauwe vaarwaters op zeeschepen maar je moet wel weten wat je doet en daar hoort ook vaart matigen bij als je wordt opgelopen.
    Gebrek aan manouvreer ervaring op veel zeeschepen is zeker een feit
    en dat kan je niet zeggen over de binnenvaart.

    Ed

    Geplaatst door: ed op
  • Natuurlijk is het huilen, Jan van Dongen.
    Maar alleen voor jou dan,omdat je het niet zo goed begrijpt hoe je een (wat voor schip dan ook) bestuurt.
    Vaar eens een keertje mee met een binnenschip. Kan je heeeeeel wat leren denk ik, trouwens aan je schrijven vermoed ik dat je ergens een frietkraam hebt staan als hoofd bron van inkomsten.

    Geplaatst door: ravero op
  • wie zijn wij, meneer Jan van Dongen ???

    Geplaatst door: ohvz op
  • Het zijn weer een stelletje van die domme binnenschippers,met hun bolpramen, van 135 meter die ongenuanceerd kritiek uiten. Als wij een boekje over de binnenvaart open doen over binnenschepen is het ook huilen.

    Geplaatst door: jan van dongen op
  • zeker weer amateur Lies Russel van Schuttevaer die een one-liner van Van Leeuwen helemaal uitvergroot en aandikt als DE waarheid en als kop in de krant. niveau van de redactie niet deskundig.
    de ex zeevarenden in de raad weten maar al te best dat je meet zeevaart automaat niet op de rivier goed kunt handelen. het is simpel niet mogelijk met automaat van een 200 of 300 meter, nauwkeurig te sturen en dus ZEEEER ongebruikelijk.

    Geplaatst door: ohvz op
  • inspecteur voor de scheepvaart Evert van Leeuwen heeft zo te lezen geen idee hoe een stuurautomaat werkt in de zeevaart.

    Veilige vaart en vermijden van potentieel gevaarlijke acties is heel simpel de oplossing! Heb je geen electronica voor nodig.

    Geplaatst door: Duh! op
  • Gebruik van een (zee) stuuroutomaat is absoluut onveilig in nauwe vaarwateren. Je hebt geen directe controle over het roer. Veel loodsen en zeemannen kunnen niet met een rivier piloot varen, ze snappen daar niets van. Niet gek want het is een redelijk onbekende manier van sturen in de zeevaart.

    Wat mij verbaast is dat deze kapriolen uitgehaald worden door loodsen (nog steeds!) en de kapitein mag voor het bankje verschijnen!

    Het zou mooi zijn als deze adviseurs van de kapitein ook verantwoording af moesten leggen en niet alleen voor ongelukken maar ook van near-misses die talrijk zijn!

    Geplaatst door: Duh! op
  • Interessant gegeven, dat de beide Belgische(!) het maar de normaalste zaak van de wereld vinden; om niet te verschijnen. Naast alle andere ‘waarom’ vragen, is het ‘niet willen verschijnen’ er natuurlijk ook één (van de vele!).

    Heel leerzaam zo’n openbare zitting voor een raad.
    Moeten we in de binnenvaart ook maar weer eens wat vaker gaan doen!

    Geplaatst door: C. Janszn. op
  • Helaas blijkt maar weer eesn dat veel Belgische loodsen zichzelf overschatten.

    Ze denken dat ze alles weten maar gedragen zich vaak als kamikaze-piloten, hoe groter het schip, hoe beter ze zichzelf voelen…..

    Met 17 knopen, voorstrooms een ander schip oplopen in het Nauw van Bath……gekkenwerk.

    Geplaatst door: Peter op

Reageer

‘Gebruik stuurautomaat zeeschepen wellicht veiliger in precaire situaties’ | Schuttevaer.nl

‘Gebruik stuurautomaat zeeschepen wellicht veiliger in precaire situaties’

‘Ik realiseer me dat dit in strijd is met de heersende opvatting omtrent het besturen van een schip op de rivier (Westerschelde – red.).’ Toch wierp inspecteur voor de scheepvaart Evert van Leeuwen onlangs tijdens de zitting van de Raad voor de Scheepvaart in Amsterdam de vraag op waarom men aan boord van zeeschepen in precaire situaties altijd overgaat op handbesturing.

Door Lies Russel
‘Voortschrijdende techniek van automatische stuurinrichtingen nemen mogelijk de risico’s weg die het mensenwerk met zich meebrengen’, zei hij. Hij noemde de aanvaring tussen de chemicaliëntanker Ardea en een van de Grimaldi-giganten op de Westerschelde, die op dat moment werd behandeld, een goede gelegenheid om het varen op de automatische stuurinrichting versus het sturen op de hand of rivierpiloot onder de aandacht te brengen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (17)

  • Maar als de Kapitein de hele Schelde aan het roer moet staan, omdat hij toch verantwoordelijk blijft…. Waarom hebben we dan een loods aan boord???
    Zolang je gewoon ABN spreekt en tussen de boeitjes blijft gaat het toch ook goed?

    Geplaatst door: judas op
  • @ Evaren zeerot,

    Kan wel begrijpen dat je het eens bent met de stelling van de inspecteur. Jij vertrouwd dus meer op een stuurautomaat, dan dat je zelf op de hand stuurt. Ik ben van mening dat je in zulke situaties het best zelf het roer kan nemen als kapitein, want uit eindelijk ben je ook zelf verantwoordelijk. Dat jij vertrouwd op een stuurautomaat, die misschien wel snel kan omschakelen naar hand, wat in de praktijk maar de vraag is, zegt meer iets over je manoeuvreer kwaliteiten…

    Met groet,

    Geplaatst door: Zee / binnen man op
  • Stuurautomaten sturen op de graad nauwkeurig tegenwoordig en direct ingrijpen op het roer kan altijd als je attent bent.
    Ik ben van mening dat zo’n suffende matroos die een wacht lang staat te sturen op sommige momenten minder attent is dan een stuurman+kapitein+loods die gebruik maken van de automaat en indien nodig het schip even op de hand pakken.
    Dus ik ben het eens met de stelling van de inspecteur.

    Geplaatst door: Ervaren zeerot op
  • Tsja, Zeerot

    Het verschil is wat je onder nauw vaarwater verstaat. Een zeeman vindt het engels kanaal nauw vaarwater. De bocht van Bath is iets nauwer. Het gaat er om om direct controle op je roer te hebben als er wat op doet.
    Dit is helaas niet voor te programmeren.

    Geplaatst door: Duh! op
  • @ Duh!
    Wat je stelt over zee-stuurautomaten is onzin. Mijn ervaring met de moderne stuurautomaten is juist dat ze prima kunnen bochten. Ze zijn inmiddels zo “intelligent” dat ze zich aanpassen aan de omstandigheden op zee; veel gieren, weinig gieren etc. Ook zijn ze prima in staat om een bocht strak uit te voeren op basis van de draaicirkel-instelling. Snel draaien = kleine draaicirkel; geen probleem. Al eens op de automaat+elektronische zeekaartroute tussen Italie en Sardinie doorgevaren (straat messina); meer dan haaks de bocht om en flink wat stroom, automaat prikt hem zo over het geplande lijntje heen.

    Geplaatst door: Ervaren zeerot op
  • Wat allemaal veiliger is of niet maakt wel uit maar het grote verschil zit em in instelling.
    Als iedereen achter het roer de verantwoordelijkheid van de gevolgen zou dragen zoals de gemiddelde schipper/eigenaar zou het vaak anders gaan zowel in zee als binnenvaart.
    Loodsen en/of personeel, hoe goed zo ook zijn, voelen die druk zeker in dit soort tijden niet waarin de schipper/eigenaar extra bang is om door een ongeluk tegen de kant te moeten, en handelen daar ook naar.

    Geplaatst door: Tja op
  • Een stuurautomaat, die doorgaans bediend wordt door een loods, op een rivier onveilig? Of een roerganger, die de rivier niet kent, die orders in een bocht krijgt van een loods….
    Waarvan een stuurautomaat nog begrenst is en een roerganger blijkbaar zijn eigen interpetatie mag hebben in een bocht, zoals het nauw van Bath…
    En dan laten we het RORO principe, waar je draaipunt achter de brug ligt nog even buiten beschouwing….

    Geplaatst door: judas op
  • Dat koerstolletje is al een jaarje of 30 verleden tijd, een zeeoutomaat is niet gemaakt om te bochten. Het gaat er om dat er wordt gedacht dat je door het toepassen van electronica meer risico kan nemen of je onkunde kunt compenseren.

    Geplaatst door: Duh! op
  • Nou ik vaar op zee en binnenschepen en ik vind sommige zeeschepen beter sturen op hun automaat.
    Op zeeschepen staan ze op het gyrokompas en grote schepen hebben ook een bochtautomaat.
    Binnen schepen op een simpel koerstolletje werkt minder goed.
    Vaar al 30 jaar met de automaat op nauwe vaarwaters op zeeschepen maar je moet wel weten wat je doet en daar hoort ook vaart matigen bij als je wordt opgelopen.
    Gebrek aan manouvreer ervaring op veel zeeschepen is zeker een feit
    en dat kan je niet zeggen over de binnenvaart.

    Ed

    Geplaatst door: ed op
  • Natuurlijk is het huilen, Jan van Dongen.
    Maar alleen voor jou dan,omdat je het niet zo goed begrijpt hoe je een (wat voor schip dan ook) bestuurt.
    Vaar eens een keertje mee met een binnenschip. Kan je heeeeeel wat leren denk ik, trouwens aan je schrijven vermoed ik dat je ergens een frietkraam hebt staan als hoofd bron van inkomsten.

    Geplaatst door: ravero op
  • wie zijn wij, meneer Jan van Dongen ???

    Geplaatst door: ohvz op
  • Het zijn weer een stelletje van die domme binnenschippers,met hun bolpramen, van 135 meter die ongenuanceerd kritiek uiten. Als wij een boekje over de binnenvaart open doen over binnenschepen is het ook huilen.

    Geplaatst door: jan van dongen op
  • zeker weer amateur Lies Russel van Schuttevaer die een one-liner van Van Leeuwen helemaal uitvergroot en aandikt als DE waarheid en als kop in de krant. niveau van de redactie niet deskundig.
    de ex zeevarenden in de raad weten maar al te best dat je meet zeevaart automaat niet op de rivier goed kunt handelen. het is simpel niet mogelijk met automaat van een 200 of 300 meter, nauwkeurig te sturen en dus ZEEEER ongebruikelijk.

    Geplaatst door: ohvz op
  • inspecteur voor de scheepvaart Evert van Leeuwen heeft zo te lezen geen idee hoe een stuurautomaat werkt in de zeevaart.

    Veilige vaart en vermijden van potentieel gevaarlijke acties is heel simpel de oplossing! Heb je geen electronica voor nodig.

    Geplaatst door: Duh! op
  • Gebruik van een (zee) stuuroutomaat is absoluut onveilig in nauwe vaarwateren. Je hebt geen directe controle over het roer. Veel loodsen en zeemannen kunnen niet met een rivier piloot varen, ze snappen daar niets van. Niet gek want het is een redelijk onbekende manier van sturen in de zeevaart.

    Wat mij verbaast is dat deze kapriolen uitgehaald worden door loodsen (nog steeds!) en de kapitein mag voor het bankje verschijnen!

    Het zou mooi zijn als deze adviseurs van de kapitein ook verantwoording af moesten leggen en niet alleen voor ongelukken maar ook van near-misses die talrijk zijn!

    Geplaatst door: Duh! op
  • Interessant gegeven, dat de beide Belgische(!) het maar de normaalste zaak van de wereld vinden; om niet te verschijnen. Naast alle andere ‘waarom’ vragen, is het ‘niet willen verschijnen’ er natuurlijk ook één (van de vele!).

    Heel leerzaam zo’n openbare zitting voor een raad.
    Moeten we in de binnenvaart ook maar weer eens wat vaker gaan doen!

    Geplaatst door: C. Janszn. op
  • Helaas blijkt maar weer eesn dat veel Belgische loodsen zichzelf overschatten.

    Ze denken dat ze alles weten maar gedragen zich vaak als kamikaze-piloten, hoe groter het schip, hoe beter ze zichzelf voelen…..

    Met 17 knopen, voorstrooms een ander schip oplopen in het Nauw van Bath……gekkenwerk.

    Geplaatst door: Peter op

Reageer