Roetmeting faalt bij ‘meten aan de pijp’

Continuous On Board Monitoring (COBM of ‘meten aan de pijp’) van scheepsemissies is geen gelijkwaardig alternatief voor typegoedkeuring van scheepsmotoren. Dat blijkt uit het eindrapport van het project Green Deal COBALD dat door minister Cora van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer is aangeboden. ‘Het project heeft helaas niet opgeleverd wat ik ervan had verwacht en gehoopt. Weliswaar kan met COBM een goed inzicht worden verkregen in de daadwerkelijke emissies van NOx, maar een goede roetmeting blijkt niet mogelijk.’

Roetmeting faalt bij ‘meten aan de pijp’

COBM geen gelijkwaardig alternatief voor typegoedkeuring binnenvaartmotoren
Minister Van Nieuwenhuizen teleurgesteld in bereidheid data te delen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • Maar in een auto doet ook de: EOBD een roet- meting, wanneer daar geen foutcode in zit, hoef je bij een moderne auto. Tijdens APK niet een nog een keer te meten aan de uitlaat. . En bij auto meting, geven ze volgens mij 3 x plank gas en daar het gemiddelde van is de waarde.
    Maar regering wil gewoon niet aan simpele dingen en oplossingen voor de binnenvaart, kwa uitstoot. En meet minstens met 2 maten.

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • Dat klopt Hein, maar de roetmetingen bij personenauto’s worden gedaan op stationair toerental anders is de snelheid van de luchtstroom veel te hoog.
    Men wil bij “Continuous on Board Monitoring” (zoals dat ineens heel duur heet) continue bewaken en dat gaat dan niet. Blijft het feit dat een goedgekeurde motor ook maar éénmalig, op een testbank, gemeten wordt …. dat is natuurlijk meten met twee maten 🙂

    Geplaatst door: L.A. Verburg op
  • In een artikel van een garage bedrijf: >>> De roetmeting wordt uitgevoerd met een laser en een ontvanger. De laser botst op de roetdelen. Op deze manier kan het licht worden verstrooid en kan via de ontvanger de invalshoek van het licht worden gemeten.

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • Totaal geen verrassing deze uitkomst .
    Geen enkele motoren fabrikant is gebaat bij meten aan de pijp vooral als dat positieve resultaten op zou leveren .
    De lobby van deze fabrikanten en klimaat fanatici is sterker als die van de binnenvaart ( wat overigens niet zo moeilijk is )
    daar bij de incompetentie van ambtenaren en minister en de uitkomst laat zich raden

    Robert Jorritsma

    Geplaatst door: S.C.P. Hollestelle op
  • Zelf een emissie uitstoot meting laten doen door KW3 alle gegevens bekend ook de roetmeting geen enkelprobleem .resultaat de uitstoot van ccr2 mtu motoren waren duidelijk minder als er volgens de zgn, uitstoot experts die de regelgeving voorkauwen aangegeven was.

    Geplaatst door: H.W. Storm op
  • Beste le Sage. Na 19-02 is duidelijk dat Rutte 3 zich kenmerkt door incompetente ministers en staatssecretarissen . Mona Keijzer ( Economische Zaken ) en rekenen blijken niet goed te matchen. De onderwijs minister wil de reken toets afschaffen !!
    En van de Verkeer en Waterstaat mevrouw, …… tja haar kennis van zaken brengt u allen goed onder woorden.
    Weet u; we zijn verloren. EU Brussel bepaalt de route , alleen daar is totaal geen expertise . Zie het Non Road Machine verhaal ( de voortstuwingsmotoren voor de binnen schepen in heel Europa) regels

    Geplaatst door: j Teunisse op
  • Schoot me nog iets te binnen.
    In Nijmegen hangen ze een paar “kastjes” aan een lantaarnpaal op de Waalkade om te meten (bewijzen) hoe vuil de binnenvaart wel niet is.
    Aan de pijp van dat zelfde binnenschip is het ineens niet meer mogelijk???????

    Ik heb dat artikel over variabele klep timing met interesse gelezen, en lijkt mij op niet zo heel lange termijn toepasbaar.

    Tegelijkertijd vroeg ik mij af waarom er nog aan zoiets gewerkt word of onderzoek naar gedaan.

    Je kan vandaag de dag beter een swastika op je voorhoofd tatoeeren ipv van iets met dieselmotoren doen, want dan word je weggezet als de grootst mogelijke paria, en word je dood gegooid met foto’s van ijsberen op een schots. (er zijn nog nooit zoveel ijsberen geweest als vandaag de dag)

    Ook nog leuk detail. NASA heeft in 2014 al vastgesteld dat het op de zuidpool steeds kouder word, maar daar hoor je niets over, want het past niet in het straatje van de klimaat mafia.

    Geplaatst door: G.M. Noldes op
  • Wij gaan nog een heel rare pijp roken met z’n allen… wat schrijf ik daar??? Pijp roken?… o nee ik vergat bijna dat er geen rook meer uit de pijp mag komen…

    Geplaatst door: M. Smitsman op
  • Ik denk dat de norm die gesteld is in grammen per KW roet uitstoot voor de scheepvaart expres zo geformuleerd is om meten aan de pijp te voorkomen.

    Als ik een oude diesel auto heb van voor 2006 dan kost mij een roetmeting hooguit € 30,00. De norm is daar gesteld in PPM, en dan is meten vrij simpel.

    Dus blijven we gewoon vreselijk genaaid door de klimaat fanatici, en de narcistische Europesche takkebende.

    Heeeeeel goed opgelet BLN. (dit is sarcasme, ik zeg het maar even want jullie zijn niet zo heel snugger).

    Geplaatst door: G.M. Noldes op
  • Ik heb hier allemaal niet zo’n goed gevoel over. Ik heb het idee dat wij de pulsvissers achterna gaan.
    We gaan ten onder door de europese eisen bedacht door burokraten die van de praktijk geen verstand hebben, zich door allerlei klimaat idioten laten beinvloeden en van ons geld levenleven .

    Geplaatst door: G.J. van der Vlies op
  • Wat een verassing. Natuurlijk wil men dat roet meten aan de uitlaat niet mogelijk is . Stel je voor dat dat uitwijst dat al die ccr en stage v verhalen onzin zijn en bestaande motoren prima aan de eisen ( kunnen ) voldoen . Dat kan natuurlijk niet ….

    Geplaatst door: a.o stienstra op
  • Klopt deze kop boven het verhaal wel?
    Maar was dat dan de bedoeling om roet te meten .Met het OBM meet je geen roet maar wel de NOX en de PPM .Om roet te meten ,dat gaat niet zo simpel je heb er een hele installatie nodig en dan kom je bij SGS terecht.Maar als je dat dan gedaan hebt, volgens de wettelijke richtlijnen, dan moeten ze het wel erkennen als zijnde type keuring.Het OBM is een mooie methode om aan data te komen hoe het nu werkelijk gesteld is met de uitstoot van de binnenvaart. Dus de minister haalt twee dingen door elkaar.Wil de schipper met een oudere motor (zonder type keuring) wel aan de eisen voldoen dan moet hij SGS laten komen en dan meten.Dit geldt ook als de schipper een nabehandelingssysteem laat plaatsen .Als de uitslag voldoet aan de Europese regelgeving dan moeten ze het wel erkennen.Ook de normering van de CCR is ingehaald door de Europese regelgeving.Ook het havenbedrijf Rotterdam gaat hier aan voorbij. Het havenbedrijf erkend geen Europese Regelgeving (nu geldende norm is Euro stage llla).De overheid zou moeten zorgen dat de Europese Regelgeving nageleefd word. Ik denk dat de Minister nog moet wachten op de gegevens van het project clinsh, want daar doen veel meer schepen aan mee. Schepen die op verschillende brandstoffen varen en met verschillende technieken om de uitstoot te reduceren.De minister zou in contact moeten treden met clinsh voor de data. Om als schipper het gefinancierd te krijgen, zullen de verladers meer moeten gaan betalen. Ook het sloopfonds zou hier uitkomst kunnen bieden.

    Geplaatst door: C.J.J le Sage op

Reageer

Roetmeting faalt bij ‘meten aan de pijp’ | Schuttevaer.nl

Roetmeting faalt bij ‘meten aan de pijp’

Continuous On Board Monitoring (COBM of ‘meten aan de pijp’) van scheepsemissies is geen gelijkwaardig alternatief voor typegoedkeuring van scheepsmotoren. Dat blijkt uit het eindrapport van het project Green Deal COBALD dat door minister Cora van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer is aangeboden. ‘Het project heeft helaas niet opgeleverd wat ik ervan had verwacht en gehoopt. Weliswaar kan met COBM een goed inzicht worden verkregen in de daadwerkelijke emissies van NOx, maar een goede roetmeting blijkt niet mogelijk.’

Roetmeting faalt bij ‘meten aan de pijp’

COBM geen gelijkwaardig alternatief voor typegoedkeuring binnenvaartmotoren
Minister Van Nieuwenhuizen teleurgesteld in bereidheid data te delen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • Maar in een auto doet ook de: EOBD een roet- meting, wanneer daar geen foutcode in zit, hoef je bij een moderne auto. Tijdens APK niet een nog een keer te meten aan de uitlaat. . En bij auto meting, geven ze volgens mij 3 x plank gas en daar het gemiddelde van is de waarde.
    Maar regering wil gewoon niet aan simpele dingen en oplossingen voor de binnenvaart, kwa uitstoot. En meet minstens met 2 maten.

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • Dat klopt Hein, maar de roetmetingen bij personenauto’s worden gedaan op stationair toerental anders is de snelheid van de luchtstroom veel te hoog.
    Men wil bij “Continuous on Board Monitoring” (zoals dat ineens heel duur heet) continue bewaken en dat gaat dan niet. Blijft het feit dat een goedgekeurde motor ook maar éénmalig, op een testbank, gemeten wordt …. dat is natuurlijk meten met twee maten 🙂

    Geplaatst door: L.A. Verburg op
  • In een artikel van een garage bedrijf: >>> De roetmeting wordt uitgevoerd met een laser en een ontvanger. De laser botst op de roetdelen. Op deze manier kan het licht worden verstrooid en kan via de ontvanger de invalshoek van het licht worden gemeten.

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • Totaal geen verrassing deze uitkomst .
    Geen enkele motoren fabrikant is gebaat bij meten aan de pijp vooral als dat positieve resultaten op zou leveren .
    De lobby van deze fabrikanten en klimaat fanatici is sterker als die van de binnenvaart ( wat overigens niet zo moeilijk is )
    daar bij de incompetentie van ambtenaren en minister en de uitkomst laat zich raden

    Robert Jorritsma

    Geplaatst door: S.C.P. Hollestelle op
  • Zelf een emissie uitstoot meting laten doen door KW3 alle gegevens bekend ook de roetmeting geen enkelprobleem .resultaat de uitstoot van ccr2 mtu motoren waren duidelijk minder als er volgens de zgn, uitstoot experts die de regelgeving voorkauwen aangegeven was.

    Geplaatst door: H.W. Storm op
  • Beste le Sage. Na 19-02 is duidelijk dat Rutte 3 zich kenmerkt door incompetente ministers en staatssecretarissen . Mona Keijzer ( Economische Zaken ) en rekenen blijken niet goed te matchen. De onderwijs minister wil de reken toets afschaffen !!
    En van de Verkeer en Waterstaat mevrouw, …… tja haar kennis van zaken brengt u allen goed onder woorden.
    Weet u; we zijn verloren. EU Brussel bepaalt de route , alleen daar is totaal geen expertise . Zie het Non Road Machine verhaal ( de voortstuwingsmotoren voor de binnen schepen in heel Europa) regels

    Geplaatst door: j Teunisse op
  • Schoot me nog iets te binnen.
    In Nijmegen hangen ze een paar “kastjes” aan een lantaarnpaal op de Waalkade om te meten (bewijzen) hoe vuil de binnenvaart wel niet is.
    Aan de pijp van dat zelfde binnenschip is het ineens niet meer mogelijk???????

    Ik heb dat artikel over variabele klep timing met interesse gelezen, en lijkt mij op niet zo heel lange termijn toepasbaar.

    Tegelijkertijd vroeg ik mij af waarom er nog aan zoiets gewerkt word of onderzoek naar gedaan.

    Je kan vandaag de dag beter een swastika op je voorhoofd tatoeeren ipv van iets met dieselmotoren doen, want dan word je weggezet als de grootst mogelijke paria, en word je dood gegooid met foto’s van ijsberen op een schots. (er zijn nog nooit zoveel ijsberen geweest als vandaag de dag)

    Ook nog leuk detail. NASA heeft in 2014 al vastgesteld dat het op de zuidpool steeds kouder word, maar daar hoor je niets over, want het past niet in het straatje van de klimaat mafia.

    Geplaatst door: G.M. Noldes op
  • Wij gaan nog een heel rare pijp roken met z’n allen… wat schrijf ik daar??? Pijp roken?… o nee ik vergat bijna dat er geen rook meer uit de pijp mag komen…

    Geplaatst door: M. Smitsman op
  • Ik denk dat de norm die gesteld is in grammen per KW roet uitstoot voor de scheepvaart expres zo geformuleerd is om meten aan de pijp te voorkomen.

    Als ik een oude diesel auto heb van voor 2006 dan kost mij een roetmeting hooguit € 30,00. De norm is daar gesteld in PPM, en dan is meten vrij simpel.

    Dus blijven we gewoon vreselijk genaaid door de klimaat fanatici, en de narcistische Europesche takkebende.

    Heeeeeel goed opgelet BLN. (dit is sarcasme, ik zeg het maar even want jullie zijn niet zo heel snugger).

    Geplaatst door: G.M. Noldes op
  • Ik heb hier allemaal niet zo’n goed gevoel over. Ik heb het idee dat wij de pulsvissers achterna gaan.
    We gaan ten onder door de europese eisen bedacht door burokraten die van de praktijk geen verstand hebben, zich door allerlei klimaat idioten laten beinvloeden en van ons geld levenleven .

    Geplaatst door: G.J. van der Vlies op
  • Wat een verassing. Natuurlijk wil men dat roet meten aan de uitlaat niet mogelijk is . Stel je voor dat dat uitwijst dat al die ccr en stage v verhalen onzin zijn en bestaande motoren prima aan de eisen ( kunnen ) voldoen . Dat kan natuurlijk niet ….

    Geplaatst door: a.o stienstra op
  • Klopt deze kop boven het verhaal wel?
    Maar was dat dan de bedoeling om roet te meten .Met het OBM meet je geen roet maar wel de NOX en de PPM .Om roet te meten ,dat gaat niet zo simpel je heb er een hele installatie nodig en dan kom je bij SGS terecht.Maar als je dat dan gedaan hebt, volgens de wettelijke richtlijnen, dan moeten ze het wel erkennen als zijnde type keuring.Het OBM is een mooie methode om aan data te komen hoe het nu werkelijk gesteld is met de uitstoot van de binnenvaart. Dus de minister haalt twee dingen door elkaar.Wil de schipper met een oudere motor (zonder type keuring) wel aan de eisen voldoen dan moet hij SGS laten komen en dan meten.Dit geldt ook als de schipper een nabehandelingssysteem laat plaatsen .Als de uitslag voldoet aan de Europese regelgeving dan moeten ze het wel erkennen.Ook de normering van de CCR is ingehaald door de Europese regelgeving.Ook het havenbedrijf Rotterdam gaat hier aan voorbij. Het havenbedrijf erkend geen Europese Regelgeving (nu geldende norm is Euro stage llla).De overheid zou moeten zorgen dat de Europese Regelgeving nageleefd word. Ik denk dat de Minister nog moet wachten op de gegevens van het project clinsh, want daar doen veel meer schepen aan mee. Schepen die op verschillende brandstoffen varen en met verschillende technieken om de uitstoot te reduceren.De minister zou in contact moeten treden met clinsh voor de data. Om als schipper het gefinancierd te krijgen, zullen de verladers meer moeten gaan betalen. Ook het sloopfonds zou hier uitkomst kunnen bieden.

    Geplaatst door: C.J.J le Sage op

Reageer