‘Green Route’ langs duurzaamheid op Europort

Een onafhankelijke jury van het Platform Schone Scheepvaart initiatief heeft de bedrijven, die de status ‘Green Route’ verdienen, geïdentificeerd voor Europort 2013. De erkenning geeft exposanten die zich aantoonbaar inzetten voor een duurzame maritieme industrie, recht op een vermelding als ‘groene innovator’ op de beursplattegrond.

‘Green Route’ langs duurzaamheid op Europort

Platform Schone Scheepvaart is een samenwerkingsverband tussen onder andere Scheepsbouw Nederland, Maritiem Research Instituut Nederland (Marin), TNO, Stichting De Noordzee, Havenbedrijf Rotterdam en de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders. ‘Als partner van het Platform Schone Scheepvaart stimuleren wij bedrijven binnen de maritieme sector om hun uitstoot van emissies te verminderen, maar ondertussen wel competitief te blijven’, zegt Martin Dorsman, directeur van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders.

Verdiensten

De jury van Platform Schone Scheepvaart heeft haar selectie gebaseerd op de verdiensten. De definitieve, 50 exposanten tellende lijst bestaat uit zowel grote bedrijven als kleinere onafhankelijke organisaties die in staat zijn aan te tonen dat duurzaamheid voor hen als leidraad dient. De ‘Green Route’ erkent milieuverantwoorde producten en diensten, maar ook bedrijven met een ‘milieuvisie’, onderzoeksinitiatieven, onafhankelijke accreditatie, of maatschappelijke verantwoordelijkheid op het gebied van milieuvraagstukken.

‘De "Green Route" is een geweldige manier om de aandacht te vestigen op bedrijven die zich inzetten om de uitstoot van emissies van koopvaardij- en offshore-schepen te verminderen’, zegt Dorsman. ‘Het stelt bezoekers van Europort in staat een verscheidenheid aan bedrijven te vinden die hun duurzame producten tentoonstellen, terwijl anderen laten zien hoe zij duurzaamheid hebben geïmplementeerd in hun bedrijfsstrategie.’

De beursorganisatie kreeg tientallen aanvragen om erkend te worden voor de ‘Green Route’. Dit toont de grote waarde die exposanten hechten aan erkenning van hun ecologische verantwoordelijkheid. ‘De criteria die werden gehanteerd voor de selectie waren zeer grondig en in lijn met actuele industriële thema’s op het gebied van innovatie’, vertelt beursmanager Raymond Siliakus van Europort 2013. Uiteindelijk werden er 50 bedrijven geselecteerd.

De ‘Green Route’ heeft zich volgens Siliakus tijdens eerdere edities op Europort al bewezen. ‘Sinds het initiatief in 2009 werd gelanceerd door Ahoy Rotterdam en HME, hebben we ontdekt dat exposanten zowel hun vermelding op de plattegrond als de "Green Route" deelnemersplaat die ze kunnen laten zien op hun stand zeer waarderen.’ (DvdM)

Klik hier voor de deelnemerslijst en klik hier voor de plattegrond (alle deelnemers aan de Green Route zijn groen gekleurd).

HME-impressie van de ‘Green Route’ op Europort 2011

<iframe width="590" height="332" src="//www.youtube.com/embed/z437d7nm5pY" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

‘Green Route’ langs duurzaamheid op Europort | Schuttevaer.nl

‘Green Route’ langs duurzaamheid op Europort

Een onafhankelijke jury van het Platform Schone Scheepvaart initiatief heeft de bedrijven, die de status ‘Green Route’ verdienen, geïdentificeerd voor Europort 2013. De erkenning geeft exposanten die zich aantoonbaar inzetten voor een duurzame maritieme industrie, recht op een vermelding als ‘groene innovator’ op de beursplattegrond.

‘Green Route’ langs duurzaamheid op Europort

Platform Schone Scheepvaart is een samenwerkingsverband tussen onder andere Scheepsbouw Nederland, Maritiem Research Instituut Nederland (Marin), TNO, Stichting De Noordzee, Havenbedrijf Rotterdam en de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders. ‘Als partner van het Platform Schone Scheepvaart stimuleren wij bedrijven binnen de maritieme sector om hun uitstoot van emissies te verminderen, maar ondertussen wel competitief te blijven’, zegt Martin Dorsman, directeur van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders.

Verdiensten

De jury van Platform Schone Scheepvaart heeft haar selectie gebaseerd op de verdiensten. De definitieve, 50 exposanten tellende lijst bestaat uit zowel grote bedrijven als kleinere onafhankelijke organisaties die in staat zijn aan te tonen dat duurzaamheid voor hen als leidraad dient. De ‘Green Route’ erkent milieuverantwoorde producten en diensten, maar ook bedrijven met een ‘milieuvisie’, onderzoeksinitiatieven, onafhankelijke accreditatie, of maatschappelijke verantwoordelijkheid op het gebied van milieuvraagstukken.

‘De "Green Route" is een geweldige manier om de aandacht te vestigen op bedrijven die zich inzetten om de uitstoot van emissies van koopvaardij- en offshore-schepen te verminderen’, zegt Dorsman. ‘Het stelt bezoekers van Europort in staat een verscheidenheid aan bedrijven te vinden die hun duurzame producten tentoonstellen, terwijl anderen laten zien hoe zij duurzaamheid hebben geïmplementeerd in hun bedrijfsstrategie.’

De beursorganisatie kreeg tientallen aanvragen om erkend te worden voor de ‘Green Route’. Dit toont de grote waarde die exposanten hechten aan erkenning van hun ecologische verantwoordelijkheid. ‘De criteria die werden gehanteerd voor de selectie waren zeer grondig en in lijn met actuele industriële thema’s op het gebied van innovatie’, vertelt beursmanager Raymond Siliakus van Europort 2013. Uiteindelijk werden er 50 bedrijven geselecteerd.

De ‘Green Route’ heeft zich volgens Siliakus tijdens eerdere edities op Europort al bewezen. ‘Sinds het initiatief in 2009 werd gelanceerd door Ahoy Rotterdam en HME, hebben we ontdekt dat exposanten zowel hun vermelding op de plattegrond als de "Green Route" deelnemersplaat die ze kunnen laten zien op hun stand zeer waarderen.’ (DvdM)

Klik hier voor de deelnemerslijst en klik hier voor de plattegrond (alle deelnemers aan de Green Route zijn groen gekleurd).

HME-impressie van de ‘Green Route’ op Europort 2011

<iframe width="590" height="332" src="//www.youtube.com/embed/z437d7nm5pY" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>