Lamellenbuis verhoogt schroefrendement

De onbelemmerde aanstroming van water naar de schroef wordt bij een groot deel van de vrachtschepen belemmerd door de rompvorm. Het achterschip loopt meestal ver door over de volle breedte en diepte van de romp om het draagvermogen te optimaliseren. Ook de afstroming is daardoor vaak niet optimaal. Om aan- en afstroming te verbeteren ontwikkelde Becker Marine Systems de Mewis Duct, een korte geprofileerde buis waarin asymmetrische vinnen of lamellen zitten.

Lamellenbuis verhoogt schroefrendement

Deze buis wordt voor de schroef aan het schip gehangen en zorgt voor een gerichtere en stabielere waterstroom naar de schroef. De buis loopt naar achteren taps toe, waardoor de waterstroom versnelt. De lamellen zorgen dat het water de buis draaiend verlaat, waarbij de draairichting altijd tegengesteld is aan die van de schroef. Dat vermindert rotatieverliezen van het naar achteren gestuwde water. De versnelling in de buis creëert lift. Dit alles levert volgens Becker Marine brandstofbesparingen op tot negen procent.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Lamellenbuis verhoogt schroefrendement | Schuttevaer.nl

Lamellenbuis verhoogt schroefrendement

De onbelemmerde aanstroming van water naar de schroef wordt bij een groot deel van de vrachtschepen belemmerd door de rompvorm. Het achterschip loopt meestal ver door over de volle breedte en diepte van de romp om het draagvermogen te optimaliseren. Ook de afstroming is daardoor vaak niet optimaal. Om aan- en afstroming te verbeteren ontwikkelde Becker Marine Systems de Mewis Duct, een korte geprofileerde buis waarin asymmetrische vinnen of lamellen zitten.

Lamellenbuis verhoogt schroefrendement

Deze buis wordt voor de schroef aan het schip gehangen en zorgt voor een gerichtere en stabielere waterstroom naar de schroef. De buis loopt naar achteren taps toe, waardoor de waterstroom versnelt. De lamellen zorgen dat het water de buis draaiend verlaat, waarbij de draairichting altijd tegengesteld is aan die van de schroef. Dat vermindert rotatieverliezen van het naar achteren gestuwde water. De versnelling in de buis creëert lift. Dit alles levert volgens Becker Marine brandstofbesparingen op tot negen procent.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer