‘Cruise is een gemakkelijke vakantie’

Nico (66) en Mimi van Lent lossen af en toe af op de Allegro. Ze hadden hun schip de Maja net voor de crisis verkocht en kwamen in de passagiersvaart terecht, omdat ze zichzelf destijds te jong vonden om niks te doen en hun geld gelijk op te eten. Nico is van plan het aflossen vol te houden, zolang het lichamelijk mogelijk is.

'Cruise is een gemakkelijke vakantie'
  • Passagiersvaart bevalt gepensioneerde Nico en Mimi van Lent goed
  • ‘Het is altijd gezellig met mensen om je heen’

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Dat we ons schip net voor de crisis verkochten was geluk en toeval. We kregen er een redelijke prijs voor. Hij was 62 en we hadden zoiets van "als iemand het wil kopen is zij weg". Dat lukte in ons geval’, vertelt Mimi.

Altijd gezellig

Het echtpaar ging in oktober aan de wal en begon in december op de Scylla en voer daarna twee jaar op de Swiss Cristal als kapitein. Mimi voer altijd mee. Toen Nico de pensioengerechtigde leeftijd bereikte begon hij af te lossen. De passagiersvaart bevalt hem wel. ‘Ik vind het leuk. Het is altijd gezellig met mensen om je heen.’

Met de pensioengerechtigde leeftijd kwam de vrije tijd. Het echtpaar heeft niet het gevoel zich te vervelen, vertellen ze. ‘Daarvan is bij ons geen sprake. Thuis slapen we lekker uit, een bakje koffie en we gaan fietsen. We hebben ook een campertje en als we tijd hebben gaan we daarmee weg.’

Nico verbaast zich over de gebrekkige voorzieningen die de passagiersvaart ter beschikking staan. ‘Van mij mag er wel wat verbeteren in de voorzieningen. Wij hebben in Venlo en Maastricht gelegen en in beide steden is er niet veel. Arnhem heeft daarentegen wel veel voorzieningen, maar daar moet je veel betalen voor je vuilafgifte. Je betaalt er voor het aantal passagiers dat het schip groot is als je afval afgeeft. Als ik twintig mensen aan boord heb, betaal je voor 150. In Rudesheim betaal je 4,30 euro per kuub drinkwater, maar als je 130 mensen aan boord hebt, loopt dat aardig op’, constateert hij.

Gemakkelijke vakantie

De toekomst van de passagiersvaart ziet er goed uit, verwacht hij, want de bevolking vergrijst en de cruise is een gemakkelijke vakantie voor de deelnemers. ‘Er komen steeds meer ouderen en voor die mensen is een riviercruise weinig werk. Hun koffers worden aan en van boord gebracht. Het eten wordt verzorgd en er is een programma. Bovendien zie je zo op een rustige manier nog eens wat.’

Nico hecht als aflosser veel waarde aan de veiligheid en traint dat ook met de bemanningsleden. De passagiers ervaren die training als positief.  ‘Het blijft natuurlijk zo dat je kunt trainen wat je wilt en als puntje bij paaltje komt is de situatie anders. Maar je kunt je bemanning wel leren wat ze moeten doen. Ik zit daar wel achteraan. Als wij bijvoorbeeld tijdens de ochtendgymnastiek trainen is dat voor de passagiers een teken dat we ook bezig zijn met hun veiligheid.’

Schippersafkomst

Beiden komen uit een schippersfamilie. De ouders van Mimi voeren op de Lejos en de ouders van Nico op de Maja. De overgrootvader van Nico had zelfs zeilpatentnummer 33 tot Mainz. Die tijd heeft Nico niet meegemaakt en hoe ze tegen de stroom op zeilden weet hij niet. Wel heeft hij meegekregen dat de naam Wacht am Rhein uit dat tijdperk afstamt. ‘Vraag me niet hoe die schepen naar boven zeilden. Ik weet alleen dat de schepen niet voorbij Wacht am Rhein konden zeilen. Die man daar schafte eerst paarden aan en later sleepboten om de schepen naar boven te krijgen. Daar komt die naam vandaan.’

Mimi en Nico varen sinds hun huwelijk. Ze begonnen op de spits Maja van zijn ouders en kochten later de 55 m Maja, waarmee ze veel op de Neckar voeren. Daarna kwam hun laatste schip de 1300-tonner Maja, waarmee ze veel op de Donau voeren. De volgende aflosperiode van Nico en Mimi valt in september. ’15 september gaan we van Keulen op weg naar Bazel en vijftien dagen later gaan we weer naar huis.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Allegro. Lengte: 105 m, breedte: 10,15 m, diepgang: 1,40 m, passagiers: 150 + 25 bemanningsleden, Europanummer: 02326758

Motor: 3 x 525 pk Volvo. Thuishaven: Enkhuizen. Bouwjaar: 1990. Eigenaar: Calanda Riverline Cruises, Enkhuizen

‘Cruise is een gemakkelijke vakantie’ | Schuttevaer.nl

‘Cruise is een gemakkelijke vakantie’

Nico (66) en Mimi van Lent lossen af en toe af op de Allegro. Ze hadden hun schip de Maja net voor de crisis verkocht en kwamen in de passagiersvaart terecht, omdat ze zichzelf destijds te jong vonden om niks te doen en hun geld gelijk op te eten. Nico is van plan het aflossen vol te houden, zolang het lichamelijk mogelijk is.

'Cruise is een gemakkelijke vakantie'
  • Passagiersvaart bevalt gepensioneerde Nico en Mimi van Lent goed
  • ‘Het is altijd gezellig met mensen om je heen’

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Dat we ons schip net voor de crisis verkochten was geluk en toeval. We kregen er een redelijke prijs voor. Hij was 62 en we hadden zoiets van "als iemand het wil kopen is zij weg". Dat lukte in ons geval’, vertelt Mimi.

Altijd gezellig

Het echtpaar ging in oktober aan de wal en begon in december op de Scylla en voer daarna twee jaar op de Swiss Cristal als kapitein. Mimi voer altijd mee. Toen Nico de pensioengerechtigde leeftijd bereikte begon hij af te lossen. De passagiersvaart bevalt hem wel. ‘Ik vind het leuk. Het is altijd gezellig met mensen om je heen.’

Met de pensioengerechtigde leeftijd kwam de vrije tijd. Het echtpaar heeft niet het gevoel zich te vervelen, vertellen ze. ‘Daarvan is bij ons geen sprake. Thuis slapen we lekker uit, een bakje koffie en we gaan fietsen. We hebben ook een campertje en als we tijd hebben gaan we daarmee weg.’

Nico verbaast zich over de gebrekkige voorzieningen die de passagiersvaart ter beschikking staan. ‘Van mij mag er wel wat verbeteren in de voorzieningen. Wij hebben in Venlo en Maastricht gelegen en in beide steden is er niet veel. Arnhem heeft daarentegen wel veel voorzieningen, maar daar moet je veel betalen voor je vuilafgifte. Je betaalt er voor het aantal passagiers dat het schip groot is als je afval afgeeft. Als ik twintig mensen aan boord heb, betaal je voor 150. In Rudesheim betaal je 4,30 euro per kuub drinkwater, maar als je 130 mensen aan boord hebt, loopt dat aardig op’, constateert hij.

Gemakkelijke vakantie

De toekomst van de passagiersvaart ziet er goed uit, verwacht hij, want de bevolking vergrijst en de cruise is een gemakkelijke vakantie voor de deelnemers. ‘Er komen steeds meer ouderen en voor die mensen is een riviercruise weinig werk. Hun koffers worden aan en van boord gebracht. Het eten wordt verzorgd en er is een programma. Bovendien zie je zo op een rustige manier nog eens wat.’

Nico hecht als aflosser veel waarde aan de veiligheid en traint dat ook met de bemanningsleden. De passagiers ervaren die training als positief.  ‘Het blijft natuurlijk zo dat je kunt trainen wat je wilt en als puntje bij paaltje komt is de situatie anders. Maar je kunt je bemanning wel leren wat ze moeten doen. Ik zit daar wel achteraan. Als wij bijvoorbeeld tijdens de ochtendgymnastiek trainen is dat voor de passagiers een teken dat we ook bezig zijn met hun veiligheid.’

Schippersafkomst

Beiden komen uit een schippersfamilie. De ouders van Mimi voeren op de Lejos en de ouders van Nico op de Maja. De overgrootvader van Nico had zelfs zeilpatentnummer 33 tot Mainz. Die tijd heeft Nico niet meegemaakt en hoe ze tegen de stroom op zeilden weet hij niet. Wel heeft hij meegekregen dat de naam Wacht am Rhein uit dat tijdperk afstamt. ‘Vraag me niet hoe die schepen naar boven zeilden. Ik weet alleen dat de schepen niet voorbij Wacht am Rhein konden zeilen. Die man daar schafte eerst paarden aan en later sleepboten om de schepen naar boven te krijgen. Daar komt die naam vandaan.’

Mimi en Nico varen sinds hun huwelijk. Ze begonnen op de spits Maja van zijn ouders en kochten later de 55 m Maja, waarmee ze veel op de Neckar voeren. Daarna kwam hun laatste schip de 1300-tonner Maja, waarmee ze veel op de Donau voeren. De volgende aflosperiode van Nico en Mimi valt in september. ’15 september gaan we van Keulen op weg naar Bazel en vijftien dagen later gaan we weer naar huis.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Allegro. Lengte: 105 m, breedte: 10,15 m, diepgang: 1,40 m, passagiers: 150 + 25 bemanningsleden, Europanummer: 02326758

Motor: 3 x 525 pk Volvo. Thuishaven: Enkhuizen. Bouwjaar: 1990. Eigenaar: Calanda Riverline Cruises, Enkhuizen