Passagiersschip Regina Rheni heeft ‘droom van een vaarprogramma’

‘We hebben dit jaar een droom van een vaarprogramma. We komen op de Rijn tot aan Bazel, op de Moezel voorbij Trier, dan gaan we nog een stukje de Saar op tot Metzig, we varen de hele Main en twee keer de Donau tot aan de Zwarte Zee. En dan varen we nog door heel Nederland en België heen. Geen reis is hetzelfde.

Passagiersschip Regina Rheni

  • Het cruiseseizoen is begonnen

Door

Heere Heeresma jr

Aan het woord is kapitein Rob Jager (1985) van het riviercruiseschip
Regina Rheni. Samen met de Roemeense matroos Sofian is hij bezig de
bakboordzijde van het riviercruiseschip af te soppen. Na de verkoop van de Rex
Rheni is de Regina Rheni het enige schip van Rijfers Rivercruises.

De Regina Rheni maakt weekreizen, 10-daagse reizen en naar Boedapest
bijvoorbeeld een tweeweekse reis. Passagiers kunnen ook voor een week boeken en
halverwege in Neurenberg van of aan boord gaan. ‘Bij ons is het geen crisis.
Bijna alle reizen zitten we wel goed, we mogen niet mopperen. Wij varen over
het algemeen met 55-plussers en die hebben hun centjes wel op de bank staan,
vooral in Engeland. We varen alleen met Engelsen, omdat we een Engelse
charteraar hebben, Saga Holidays. Die chartert het schip van eind maart tot
halverwege november. In de maanden dat we stilliggen doen we onderhoud aan het
schip.

‘We kunnen 152 passagiers meenemen en hebben momenteel 35 man crew aan
boord. De meesten zijn Hongaren. Verder zijn er Roemenen, wat Slowaken, een
Pool en twee Duitsers. Het hele nautische team is Roemeens. Daar kunnen we goed
mee samenwerken. De voertaal is Engels. Mijn tweede kapitein en ik zijn de
enige Nederlanders.’

Hotelschip

Voordat hij in de binnenvaart terechtkwam zat Jager bij de operationele
dienst op de onderzeeboten Hr. Ms. Bruinvis en Hr. Ms. Zeeleeuw. Na twee jaar
marine ging hij in 2005 bij Rijfers als deksman op de Rex Rheni werken, haalde
zijn papieren en vaart sinds 2011 als kapitein op de Regina Rheni. ‘Het
charterseizoen is eind maart begonnen’, vertelt Jager. ‘We hebben er al twee
reisjes op zitten. Daarvoor hebben we een beurs gehad in Keulen en een klein
beursje in Arnhem en Kampen. Bij grote beurzen in Keulen of Düsseldorf, zoals
de Medica of de Eisenwarenmesse, zijn alle hotels vol en functioneren
passagiersschepen als hotel. Er is dan wel een charter dat de gasten regelt,
het is niet zo dat mensen op de bonnefooi komen. Dat hoort ook bij het werk van
een passagiersschip. En een week stilliggen met gasten is altijd goedkoper dan
een week stilliggen zonder gasten natuurlijk.

Aanwas

De Regina Rheni werd in 2000 als de Viking Rhone gebouwd bij de Merwede.
Twee Aquamaster-roerpropellers van Rolls Royce worden aangedreven door twee
Caterpillars van 1050 pk. De Regina Rheni (110 x 11,40 meter) heeft een
kruiplijn van 6 meter. Met ballast ligt ze 20 centimeter lager. Rijfers is de
derde eigenaar en kocht het schip in 2011.

De vooruitzichten in de riviercruisemarkt zijn volgens Jager goed. ‘Ik
geloof dat er dit jaar al 14 nieuwe schepen bijkomen. Je blijft altijd een
aanwas van oudere mensen houden.’

Passagiersschip Regina Rheni heeft ‘droom van een vaarprogramma’ | Schuttevaer.nl

Passagiersschip Regina Rheni heeft ‘droom van een vaarprogramma’

‘We hebben dit jaar een droom van een vaarprogramma. We komen op de Rijn tot aan Bazel, op de Moezel voorbij Trier, dan gaan we nog een stukje de Saar op tot Metzig, we varen de hele Main en twee keer de Donau tot aan de Zwarte Zee. En dan varen we nog door heel Nederland en België heen. Geen reis is hetzelfde.

Passagiersschip Regina Rheni

  • Het cruiseseizoen is begonnen

Door

Heere Heeresma jr

Aan het woord is kapitein Rob Jager (1985) van het riviercruiseschip
Regina Rheni. Samen met de Roemeense matroos Sofian is hij bezig de
bakboordzijde van het riviercruiseschip af te soppen. Na de verkoop van de Rex
Rheni is de Regina Rheni het enige schip van Rijfers Rivercruises.

De Regina Rheni maakt weekreizen, 10-daagse reizen en naar Boedapest
bijvoorbeeld een tweeweekse reis. Passagiers kunnen ook voor een week boeken en
halverwege in Neurenberg van of aan boord gaan. ‘Bij ons is het geen crisis.
Bijna alle reizen zitten we wel goed, we mogen niet mopperen. Wij varen over
het algemeen met 55-plussers en die hebben hun centjes wel op de bank staan,
vooral in Engeland. We varen alleen met Engelsen, omdat we een Engelse
charteraar hebben, Saga Holidays. Die chartert het schip van eind maart tot
halverwege november. In de maanden dat we stilliggen doen we onderhoud aan het
schip.

‘We kunnen 152 passagiers meenemen en hebben momenteel 35 man crew aan
boord. De meesten zijn Hongaren. Verder zijn er Roemenen, wat Slowaken, een
Pool en twee Duitsers. Het hele nautische team is Roemeens. Daar kunnen we goed
mee samenwerken. De voertaal is Engels. Mijn tweede kapitein en ik zijn de
enige Nederlanders.’

Hotelschip

Voordat hij in de binnenvaart terechtkwam zat Jager bij de operationele
dienst op de onderzeeboten Hr. Ms. Bruinvis en Hr. Ms. Zeeleeuw. Na twee jaar
marine ging hij in 2005 bij Rijfers als deksman op de Rex Rheni werken, haalde
zijn papieren en vaart sinds 2011 als kapitein op de Regina Rheni. ‘Het
charterseizoen is eind maart begonnen’, vertelt Jager. ‘We hebben er al twee
reisjes op zitten. Daarvoor hebben we een beurs gehad in Keulen en een klein
beursje in Arnhem en Kampen. Bij grote beurzen in Keulen of Düsseldorf, zoals
de Medica of de Eisenwarenmesse, zijn alle hotels vol en functioneren
passagiersschepen als hotel. Er is dan wel een charter dat de gasten regelt,
het is niet zo dat mensen op de bonnefooi komen. Dat hoort ook bij het werk van
een passagiersschip. En een week stilliggen met gasten is altijd goedkoper dan
een week stilliggen zonder gasten natuurlijk.

Aanwas

De Regina Rheni werd in 2000 als de Viking Rhone gebouwd bij de Merwede.
Twee Aquamaster-roerpropellers van Rolls Royce worden aangedreven door twee
Caterpillars van 1050 pk. De Regina Rheni (110 x 11,40 meter) heeft een
kruiplijn van 6 meter. Met ballast ligt ze 20 centimeter lager. Rijfers is de
derde eigenaar en kocht het schip in 2011.

De vooruitzichten in de riviercruisemarkt zijn volgens Jager goed. ‘Ik
geloof dat er dit jaar al 14 nieuwe schepen bijkomen. Je blijft altijd een
aanwas van oudere mensen houden.’