‘Zorg dat de spirit in je bedrijf blijft’

‘Mijn vader is begonnen als timmerman. Hij ging met zijn brommertje met een kist achterop door het dorp. Hier een dakkapel plaatsen, daar een deur hangen. Zijn zwager deed het metselwerk. Later gingen ze ieder hun eigen weg.’ Aan het woord is Dick Hoogendoorn. Zijn bedrijf Hoogendoorn MBI bestaat in december 50 jaar.

‘Zorg dat de spirit in je bedrijf blijft'

Door

Jacques Kraaijeveld

Zelf is Dick Hoogendoorn de helft daarvan verbonden aan de zaak, die tevens precies een kwart eeuw is gevestigd aan de Beatrixhaven in Werkendam. ‘Door mijn vaders affiniteit met de scheepvaart – zowel mijn vader als moeders stamt uit een schippersgeslacht – kwam hij steeds vaker op schepen terecht. De ene keer moest hij een luik vervangen, de andere keer een deur. Eerst vanuit de Boterstraat in het centrum, vervolgens maakte hij een grote stap naar de Biesboschhaven, waar daarvoor een scheepswerf had gezeten. Toen is de groei al aardig ingezet, op dat moment waren er 25 medewerkers. Hij liet een damwand slaan, zodat de schepen voor de wal konden komen. Daarvoor werkten we vaak op locatie, hier in Werkendam, maar ook daar buiten.’

  • Interieurbouwer Hoogendoorn MBI bestaat 50 jaar

‘Ook nu zijn we veel meer op locatie aan de slag. Dat komt ook omdat we vijf jaar terug ons meer zijn gaan richten op interieurbouw. Een aansprekend project is het hoofdkantoor van de Rabobank in Utrecht en een luxe hotel in Amsterdam. Dat we ons breder zijn gaan opstellen, is wel onze redding. Er zijn hier 100 mensen aan het werk.

‘Het verschuift nogal de laatste tijd. Niet alleen qua werk, ook qua mentaliteit. Je moet wel zorgen dat er spirit is, een zekere gedrevenheid, daar moet je elke dag aan werken. Zaten we tot die tijd volledig in de maritieme sector en de binnenvaart, nu is dat nog voor driekwart. Het streven is naar een fifty-fifty-verhouding tussen maritiem en interieur. Om een voorbeeld te noemen, we deden praktisch alles voor Van der Giessen-De Noord, dat is helemaal weggevallen: het werk op cruiseschepen. Dat was wel luxe ten top. Daarbij opgeteld de terugslag in de binnenvaart. Vijf jaar terug hadden we 40 schepen, waarvan de helft heel luxe en de andere helft wat wij noemen ‘rederijkwaliteit’. Dit jaar zitten we op 20 schepen op die laatste kwaliteit. Schippers kiezen niet meer voor pracht en praal, dat is niet meer op te varen…’

Stabiele factor

‘We pakken alles op, we maken wat dat betreft geen onderscheid tussen heel grote klussen en kleine. In hoofdzaak zitten we op de Nederlandse markt. Hoewel, met onze kant- en klaarpakketten reist één man de wereld over om die te installeren, bijvoorbeeld voor Damen Shipyards. Verder zitten we veel bij Damen in Bergum en Bijlsma in Lemmer. Een stabiele factor is ook VeKa, die springt er positief uit qua continuïteit. Veel werk, om niet te zeggen alles, doen we voor Holland Shipyards en Instalho, waar mijn neef Cor Hoogendoorn directeur is, zoals recent een accommodatieschip voor Wagenborg. Sinds kort zijn we ook binnen bij Jan De Nul, daar rol je dan zo maar tussen. En wellicht dat we meer bij baggerbedrijven kunnen gaan doen.

  • Beste leerbedrijf van Zuid-Nederland

‘We hebben mooie aansprekende projecten gedaan, zoals De Majesteit, de Henri Dunant, de coaster Flinterscape, de Seafox 1, de Sherakhan. Op alle fronten dus: passagiersvaart, grote vaart, shortsea, offshore, maar niet of nauwelijks in de luxe jachten.’

Keurmerk

‘De prijzen staan momenteel onder druk. Op zich kan dat geen kwaad. Je moet beter onderling communiceren, beter op elkaar afstemmen, je moet de zaken op scherp zetten. Daar is niets mis mee. Iedereen heeft het over kwaliteit, maar die willen we in elk geval wel in stand houden. We leveren hout met FSC-keurmerk, dat wil zeggen dat het traceerbaar is en dat er nieuwe aanplant plaatsvindt. En als tweede: we zijn dit jaar tot het beste leerbedrijf van het zuiden van ons land gekozen. En we gaan voor de titel "Beste van Nederland". Zou een mooi cadeautje zijn voor ons jubileum. We hebben een betrekkelijk jonge ploeg medewerkers, gemiddeld zo rond de 30 jaar. We kennen praktisch geen verloop, als ze hier eenmaal binnen zijn, dan blijven ze ook. Volgend jaar pas gaat de eerste met pensioen.

‘Ook daarmee geef je aan dat er continuïteit in je bedrijf zit. Er zijn er niet zoveel die het een halve eeuw hebben volgehouden in deze tak van sport. We zitten nu bij de grootste vijf bedrijven op maritiem gebied en bij de grootste 10 op interieurbouw. Wat ons betreft blijft dat ook zo. Of we verder willen groeien? Na vier of vijf verbouwingen en uitbreidingen hier op deze plek, zal het daar voorlopig bij blijven. Even pas op de plaats…’

‘Zorg dat de spirit in je bedrijf blijft’ | Schuttevaer.nl

‘Zorg dat de spirit in je bedrijf blijft’

‘Mijn vader is begonnen als timmerman. Hij ging met zijn brommertje met een kist achterop door het dorp. Hier een dakkapel plaatsen, daar een deur hangen. Zijn zwager deed het metselwerk. Later gingen ze ieder hun eigen weg.’ Aan het woord is Dick Hoogendoorn. Zijn bedrijf Hoogendoorn MBI bestaat in december 50 jaar.

‘Zorg dat de spirit in je bedrijf blijft'

Door

Jacques Kraaijeveld

Zelf is Dick Hoogendoorn de helft daarvan verbonden aan de zaak, die tevens precies een kwart eeuw is gevestigd aan de Beatrixhaven in Werkendam. ‘Door mijn vaders affiniteit met de scheepvaart – zowel mijn vader als moeders stamt uit een schippersgeslacht – kwam hij steeds vaker op schepen terecht. De ene keer moest hij een luik vervangen, de andere keer een deur. Eerst vanuit de Boterstraat in het centrum, vervolgens maakte hij een grote stap naar de Biesboschhaven, waar daarvoor een scheepswerf had gezeten. Toen is de groei al aardig ingezet, op dat moment waren er 25 medewerkers. Hij liet een damwand slaan, zodat de schepen voor de wal konden komen. Daarvoor werkten we vaak op locatie, hier in Werkendam, maar ook daar buiten.’

  • Interieurbouwer Hoogendoorn MBI bestaat 50 jaar

‘Ook nu zijn we veel meer op locatie aan de slag. Dat komt ook omdat we vijf jaar terug ons meer zijn gaan richten op interieurbouw. Een aansprekend project is het hoofdkantoor van de Rabobank in Utrecht en een luxe hotel in Amsterdam. Dat we ons breder zijn gaan opstellen, is wel onze redding. Er zijn hier 100 mensen aan het werk.

‘Het verschuift nogal de laatste tijd. Niet alleen qua werk, ook qua mentaliteit. Je moet wel zorgen dat er spirit is, een zekere gedrevenheid, daar moet je elke dag aan werken. Zaten we tot die tijd volledig in de maritieme sector en de binnenvaart, nu is dat nog voor driekwart. Het streven is naar een fifty-fifty-verhouding tussen maritiem en interieur. Om een voorbeeld te noemen, we deden praktisch alles voor Van der Giessen-De Noord, dat is helemaal weggevallen: het werk op cruiseschepen. Dat was wel luxe ten top. Daarbij opgeteld de terugslag in de binnenvaart. Vijf jaar terug hadden we 40 schepen, waarvan de helft heel luxe en de andere helft wat wij noemen ‘rederijkwaliteit’. Dit jaar zitten we op 20 schepen op die laatste kwaliteit. Schippers kiezen niet meer voor pracht en praal, dat is niet meer op te varen…’

Stabiele factor

‘We pakken alles op, we maken wat dat betreft geen onderscheid tussen heel grote klussen en kleine. In hoofdzaak zitten we op de Nederlandse markt. Hoewel, met onze kant- en klaarpakketten reist één man de wereld over om die te installeren, bijvoorbeeld voor Damen Shipyards. Verder zitten we veel bij Damen in Bergum en Bijlsma in Lemmer. Een stabiele factor is ook VeKa, die springt er positief uit qua continuïteit. Veel werk, om niet te zeggen alles, doen we voor Holland Shipyards en Instalho, waar mijn neef Cor Hoogendoorn directeur is, zoals recent een accommodatieschip voor Wagenborg. Sinds kort zijn we ook binnen bij Jan De Nul, daar rol je dan zo maar tussen. En wellicht dat we meer bij baggerbedrijven kunnen gaan doen.

  • Beste leerbedrijf van Zuid-Nederland

‘We hebben mooie aansprekende projecten gedaan, zoals De Majesteit, de Henri Dunant, de coaster Flinterscape, de Seafox 1, de Sherakhan. Op alle fronten dus: passagiersvaart, grote vaart, shortsea, offshore, maar niet of nauwelijks in de luxe jachten.’

Keurmerk

‘De prijzen staan momenteel onder druk. Op zich kan dat geen kwaad. Je moet beter onderling communiceren, beter op elkaar afstemmen, je moet de zaken op scherp zetten. Daar is niets mis mee. Iedereen heeft het over kwaliteit, maar die willen we in elk geval wel in stand houden. We leveren hout met FSC-keurmerk, dat wil zeggen dat het traceerbaar is en dat er nieuwe aanplant plaatsvindt. En als tweede: we zijn dit jaar tot het beste leerbedrijf van het zuiden van ons land gekozen. En we gaan voor de titel "Beste van Nederland". Zou een mooi cadeautje zijn voor ons jubileum. We hebben een betrekkelijk jonge ploeg medewerkers, gemiddeld zo rond de 30 jaar. We kennen praktisch geen verloop, als ze hier eenmaal binnen zijn, dan blijven ze ook. Volgend jaar pas gaat de eerste met pensioen.

‘Ook daarmee geef je aan dat er continuïteit in je bedrijf zit. Er zijn er niet zoveel die het een halve eeuw hebben volgehouden in deze tak van sport. We zitten nu bij de grootste vijf bedrijven op maritiem gebied en bij de grootste 10 op interieurbouw. Wat ons betreft blijft dat ook zo. Of we verder willen groeien? Na vier of vijf verbouwingen en uitbreidingen hier op deze plek, zal het daar voorlopig bij blijven. Even pas op de plaats…’