Slechte tijd drijft visser naar binnenvaart

Hans Grinwis vaart op het zelfzuigende beunschip Alwi-B. Hij is afkomstig uit de visserij en stapte uit economische motieven over naar de binnenvaart. Dat was ook achteraf gezien een goede zet. Hans heeft het naar zijn zin, ook al hebben binnenvaart en visserij weinig met elkaar gemeen.

Hans

‘Ik had mijn S7 voor de visserij. Met S7 ben je geen schipper, maar je mag wel wachtlopen als de schipper slaapt. Het werk op een binnenvaartschip is heel anders.

  • Hans Grinwis heeft relatief kalm bestaan op Alwi-B
  • ‘Als het slecht gaat op een kotter krijg je onderling problemen’

Op een kotter ben je als matroos met de netten en de visverwerking bezig. Op een binnenvaartschip werk je aan het schip. Een schuurpapiertje had ik op de kotter nog nooit in mijn handen gehad. Ook het varen verschilt. Varen op ruim water is anders dan varen op de rivieren en kanalen’, vertelt hij.

Hans werd in de binnenvaart gelijk matroos, want zijn vaartijd op zee telde mee. Hij werkte zich in drie jaar tijd op naar schipper. ‘Ik ben gaan leren en heb mijn binnenvaartpapieren via thuisstudie gehaald. Nu vaar ik samen met een matroos. We doen het werk samen. Ik werk ook buiten en hij vaart ook.’

Loon

Thuis is lang gesproken over het idee om vanwege de beroerde situatie in de visserij iets anders te gaan doen. De hele familie was gewend was aan het ritme van de visserij. ‘Ik ben getrouwd en heb een huis. De visserij maakte een moeilijke tijd door, dan ga je er thuis ook over praten, over wat je moet doen. In de visserij is je loon een percentage van de opbrengst. Een schipper heeft een hoger percentage dan een matroos. Als het slecht gaat op een kotter, krijg je te maken met onderlinge frustraties en komen er problemen. Ik had het er met mijn vrouw over. Zij was eraan gewend dat ik heel de week van huis was en ik was eraan gewend om heel de week weg te zijn. In de binnenvaart zijn veel dingen beter geregeld, dat speelde een grote rol bij mijn keuze. Hier ben ik altijd verzekerd van mijn centen en ik heb leuke collega’s. Het is fijn om bij een mooi bedrijf te werken.’

Weinig slaap

Het werk in de binnenvaart is minder arbeidsintensief dan de visserij, constateert Grinwis. ‘In de visserij liepen we van maandag tot vrijdag, dag en nacht, twee uur op twee uur af. Dat schema is gebaseerd op de tijd die je bezig bent met de netten en de visverwerking. Het mooiste was als je heel weinig sliep, want dan ving je veel. Hoe minder je sliep, hoe meer je verdiende. De binnenvaart is veel minder intensief. Hier begin je op je gemak om zes uur met zand te zuigen.’
Hij verwacht nog lang bij dit bedrijf te werken, want het is een gezonde onderneming. Het werk bevalt en het is goed vol te houden. ‘Ik heb hier geen slecht leven, vind ik zelf. Met de bouwvak ben ik vrij en met de Kerst twee weken. Het is goed te doen.’

Niet de enige

Grinwis koos destijds voor de visserij, omdat ouders van vrienden een kotter hadden en hij in de vakanties meevoer. Hij stapte na de tweede klas van de LTS over naar de visserijschool in Stellendam, het huidige Transportcollege Stellendam. ‘Ik rolde erin en ging in de vakanties mee. De verdiensten waren aantrekkelijk en het is een mooi vrij beroep. Na die school kon ik beginnen op de kotter waar ik in de vakanties meevoer. De GO-24 was dat. De laatste jaren was ik matroos en machinist op de Goeree 38 van Kees Danes. Hij vond het jammer dat ik wegging, maar hij begreep het wel. Ik heb nog steeds goed contact met hem.’
Hij was niet de enige die de visserij verliet en zijn geluk elders beproefde. De werkervaring die je vanuit de visserij meeneemt komt in sommige beroepen goed van pas. ‘De slechte tijd liet er veel stoppen. De meesten van mijn vrienden uit de visserij zijn operator in de continu geworden. Een vriend van mij heeft een containerscheepje gekocht en een paar zijn er de binnenvaart ingegaan. Vissersmannen vinden het geen probleem om hard en op ongebruikelijke tijden te werken of een week van huis te zijn, die werkervaring neem je mee.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Alwi-B. Lengte: 71 meter. Breedte: 8,10 meter. Diepgang: 2,80 meter. Tonnage: 957. Europanummer: 02103887. Motor: Deutz 816, 720 pk. Thuishaven: Gendt. Bouwjaar: 1965. Eigenaar: Heuff van de Kamp.

Slechte tijd drijft visser naar binnenvaart | Schuttevaer.nl

Slechte tijd drijft visser naar binnenvaart

Hans Grinwis vaart op het zelfzuigende beunschip Alwi-B. Hij is afkomstig uit de visserij en stapte uit economische motieven over naar de binnenvaart. Dat was ook achteraf gezien een goede zet. Hans heeft het naar zijn zin, ook al hebben binnenvaart en visserij weinig met elkaar gemeen.

Hans

‘Ik had mijn S7 voor de visserij. Met S7 ben je geen schipper, maar je mag wel wachtlopen als de schipper slaapt. Het werk op een binnenvaartschip is heel anders.

  • Hans Grinwis heeft relatief kalm bestaan op Alwi-B
  • ‘Als het slecht gaat op een kotter krijg je onderling problemen’

Op een kotter ben je als matroos met de netten en de visverwerking bezig. Op een binnenvaartschip werk je aan het schip. Een schuurpapiertje had ik op de kotter nog nooit in mijn handen gehad. Ook het varen verschilt. Varen op ruim water is anders dan varen op de rivieren en kanalen’, vertelt hij.

Hans werd in de binnenvaart gelijk matroos, want zijn vaartijd op zee telde mee. Hij werkte zich in drie jaar tijd op naar schipper. ‘Ik ben gaan leren en heb mijn binnenvaartpapieren via thuisstudie gehaald. Nu vaar ik samen met een matroos. We doen het werk samen. Ik werk ook buiten en hij vaart ook.’

Loon

Thuis is lang gesproken over het idee om vanwege de beroerde situatie in de visserij iets anders te gaan doen. De hele familie was gewend was aan het ritme van de visserij. ‘Ik ben getrouwd en heb een huis. De visserij maakte een moeilijke tijd door, dan ga je er thuis ook over praten, over wat je moet doen. In de visserij is je loon een percentage van de opbrengst. Een schipper heeft een hoger percentage dan een matroos. Als het slecht gaat op een kotter, krijg je te maken met onderlinge frustraties en komen er problemen. Ik had het er met mijn vrouw over. Zij was eraan gewend dat ik heel de week van huis was en ik was eraan gewend om heel de week weg te zijn. In de binnenvaart zijn veel dingen beter geregeld, dat speelde een grote rol bij mijn keuze. Hier ben ik altijd verzekerd van mijn centen en ik heb leuke collega’s. Het is fijn om bij een mooi bedrijf te werken.’

Weinig slaap

Het werk in de binnenvaart is minder arbeidsintensief dan de visserij, constateert Grinwis. ‘In de visserij liepen we van maandag tot vrijdag, dag en nacht, twee uur op twee uur af. Dat schema is gebaseerd op de tijd die je bezig bent met de netten en de visverwerking. Het mooiste was als je heel weinig sliep, want dan ving je veel. Hoe minder je sliep, hoe meer je verdiende. De binnenvaart is veel minder intensief. Hier begin je op je gemak om zes uur met zand te zuigen.’
Hij verwacht nog lang bij dit bedrijf te werken, want het is een gezonde onderneming. Het werk bevalt en het is goed vol te houden. ‘Ik heb hier geen slecht leven, vind ik zelf. Met de bouwvak ben ik vrij en met de Kerst twee weken. Het is goed te doen.’

Niet de enige

Grinwis koos destijds voor de visserij, omdat ouders van vrienden een kotter hadden en hij in de vakanties meevoer. Hij stapte na de tweede klas van de LTS over naar de visserijschool in Stellendam, het huidige Transportcollege Stellendam. ‘Ik rolde erin en ging in de vakanties mee. De verdiensten waren aantrekkelijk en het is een mooi vrij beroep. Na die school kon ik beginnen op de kotter waar ik in de vakanties meevoer. De GO-24 was dat. De laatste jaren was ik matroos en machinist op de Goeree 38 van Kees Danes. Hij vond het jammer dat ik wegging, maar hij begreep het wel. Ik heb nog steeds goed contact met hem.’
Hij was niet de enige die de visserij verliet en zijn geluk elders beproefde. De werkervaring die je vanuit de visserij meeneemt komt in sommige beroepen goed van pas. ‘De slechte tijd liet er veel stoppen. De meesten van mijn vrienden uit de visserij zijn operator in de continu geworden. Een vriend van mij heeft een containerscheepje gekocht en een paar zijn er de binnenvaart ingegaan. Vissersmannen vinden het geen probleem om hard en op ongebruikelijke tijden te werken of een week van huis te zijn, die werkervaring neem je mee.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Alwi-B. Lengte: 71 meter. Breedte: 8,10 meter. Diepgang: 2,80 meter. Tonnage: 957. Europanummer: 02103887. Motor: Deutz 816, 720 pk. Thuishaven: Gendt. Bouwjaar: 1965. Eigenaar: Heuff van de Kamp.