Voor elke klus een taakrisicoanalyse

Wout Cornet vaart als schipper op de kraanponton Frans. Het werkgebied is Nederland en Duitsland. Dit werk is heel wat anders dan het gezinsbedrijf dat hij vroeger wilde hebben, maar het bevalt goed. Het is verantwoordelijk werk met materieel dat een veiligheidsrisico met zich meebrengt.

Voor elke klus een taakrisicoanalyse

‘Voor mij is veiligheid erg belangrijk. Je maakt een taakrisicoanalyse voordat je begint en dan worden er maatregelen genomen om het risico te beperken’, zegt Wout. Zo’n taakrisicoanalyse is niet iets van de laatste tijd. ‘Het is al zolang als ik dit werk doe. Zeker in de petrochemische industrie is het de normaalste zaak van de wereld.’

Erg moeilijk is het niet om veilig te werken. De kwaliteit van de bemanning is daarbij belangrijk, constateert hij. ‘Als iedereen weet wat hij moet doen en je bent goed op elkaar ingespeeld is het niet moeilijk om de rest veilig te laten werken.’

Wout komt uit een varende familie. Zijn ouders voeren op de intussen gesloopte Kempenaar Hoop. Hij zat in Werkendam op het internaat en begon daarna als matroos op een duwbootje bij VeKa. Hij stapte later over naar een sleepbootje van Haaften-Van Oord. In 2001 kwam hij terecht op dit schip. Bij deze keuze speelde de toekomstvisie van zijn vrouw een grote rol. ‘Ik wilde graag varen, maar mijn vrouw wilde de kinderen niet op het internaat hebben. Daarom wilde ik er helemaal niet aan beginnen. Hier ben ik 80% van de tijd ’s avonds thuis, dat hangt af van de te reizen afstand. Dit werk is een leuk alternatief.’

Zelfstudie

Het voordeel van dit werk is dat het heel breed is, constateert Wout. ‘Het is erg afwisselend want wij doen alles in de constructieve waterbouw. Dat maakt het leuk. Je zit niet lang op dezelfde plek en doet telkens andere klussen. Het werk houdt in dat wij nieuwe autosteigers maken, petrochemische steigers en bijvoorbeeld ook de voorbereiding voor de nieuwe fietsbrug in de Hartelsluis. We hebben ook in Godorf twee nieuwe laadsteigers gebouwd.’

Hij had er geen speciale opleiding voor nodig, want hij is schipper en meewerkend bemanningslid en de anderen, zoals de kraanmachinist, hebben heel andere papieren. ‘Ik heb een puur nautische functie. De collega’s zijn opgeleid voor aan dek, al hebben ze natuurlijk wel een dienstboekje.’

Zijn binnenvaartpapieren haalde hij grotendeels via zelfstudie. ‘Het meeste deed ik aan boord. Voor mijn vaarbewijs ben ik drie maanden op zaterdag naar school geweest. Dat was op de Zwarte Zwaan. Die lag er toen nog.’

Autosteigers

Of er nieuwe autosteigers bij komen weet Wout niet, want hij heeft een uitvoerende functie. Maar hij weet wel dat er voor hem nog werk genoeg te doen is. ‘Het probleem is dat er geld moet zijn om dingen te realiseren. Maar ik zie mezelf hier wel blijven werken, want het bevalt me goed.’

In zijn vrije tijd houdt hij zich op hobbyniveau bezig met computers. ‘Ik repareer de computers van familie en vrienden. Ik ben meer van de technische kant en dan van het gebruik. Als gebruiker gebruik ik alleen internet.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Frans. Lengte: 58,50 meter. Breedte: 11,40 meter. Diepgang: 2,20 meter. Tonnage: 492. Europanummer: 2324486. Thuishaven: Werkendam. Bouwjaar: 2001. Eigenaar: Hakkers BV.

 

Voor elke klus een taakrisicoanalyse | Schuttevaer.nl

Voor elke klus een taakrisicoanalyse

Wout Cornet vaart als schipper op de kraanponton Frans. Het werkgebied is Nederland en Duitsland. Dit werk is heel wat anders dan het gezinsbedrijf dat hij vroeger wilde hebben, maar het bevalt goed. Het is verantwoordelijk werk met materieel dat een veiligheidsrisico met zich meebrengt.

Voor elke klus een taakrisicoanalyse

‘Voor mij is veiligheid erg belangrijk. Je maakt een taakrisicoanalyse voordat je begint en dan worden er maatregelen genomen om het risico te beperken’, zegt Wout. Zo’n taakrisicoanalyse is niet iets van de laatste tijd. ‘Het is al zolang als ik dit werk doe. Zeker in de petrochemische industrie is het de normaalste zaak van de wereld.’

Erg moeilijk is het niet om veilig te werken. De kwaliteit van de bemanning is daarbij belangrijk, constateert hij. ‘Als iedereen weet wat hij moet doen en je bent goed op elkaar ingespeeld is het niet moeilijk om de rest veilig te laten werken.’

Wout komt uit een varende familie. Zijn ouders voeren op de intussen gesloopte Kempenaar Hoop. Hij zat in Werkendam op het internaat en begon daarna als matroos op een duwbootje bij VeKa. Hij stapte later over naar een sleepbootje van Haaften-Van Oord. In 2001 kwam hij terecht op dit schip. Bij deze keuze speelde de toekomstvisie van zijn vrouw een grote rol. ‘Ik wilde graag varen, maar mijn vrouw wilde de kinderen niet op het internaat hebben. Daarom wilde ik er helemaal niet aan beginnen. Hier ben ik 80% van de tijd ’s avonds thuis, dat hangt af van de te reizen afstand. Dit werk is een leuk alternatief.’

Zelfstudie

Het voordeel van dit werk is dat het heel breed is, constateert Wout. ‘Het is erg afwisselend want wij doen alles in de constructieve waterbouw. Dat maakt het leuk. Je zit niet lang op dezelfde plek en doet telkens andere klussen. Het werk houdt in dat wij nieuwe autosteigers maken, petrochemische steigers en bijvoorbeeld ook de voorbereiding voor de nieuwe fietsbrug in de Hartelsluis. We hebben ook in Godorf twee nieuwe laadsteigers gebouwd.’

Hij had er geen speciale opleiding voor nodig, want hij is schipper en meewerkend bemanningslid en de anderen, zoals de kraanmachinist, hebben heel andere papieren. ‘Ik heb een puur nautische functie. De collega’s zijn opgeleid voor aan dek, al hebben ze natuurlijk wel een dienstboekje.’

Zijn binnenvaartpapieren haalde hij grotendeels via zelfstudie. ‘Het meeste deed ik aan boord. Voor mijn vaarbewijs ben ik drie maanden op zaterdag naar school geweest. Dat was op de Zwarte Zwaan. Die lag er toen nog.’

Autosteigers

Of er nieuwe autosteigers bij komen weet Wout niet, want hij heeft een uitvoerende functie. Maar hij weet wel dat er voor hem nog werk genoeg te doen is. ‘Het probleem is dat er geld moet zijn om dingen te realiseren. Maar ik zie mezelf hier wel blijven werken, want het bevalt me goed.’

In zijn vrije tijd houdt hij zich op hobbyniveau bezig met computers. ‘Ik repareer de computers van familie en vrienden. Ik ben meer van de technische kant en dan van het gebruik. Als gebruiker gebruik ik alleen internet.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Frans. Lengte: 58,50 meter. Breedte: 11,40 meter. Diepgang: 2,20 meter. Tonnage: 492. Europanummer: 2324486. Thuishaven: Werkendam. Bouwjaar: 2001. Eigenaar: Hakkers BV.