Schipperszoon wil over zes jaar ouderlijk schip overnemen

Henry van Ommen (22) vaart met zijn ouders op de 2200-tonner Oranda. Hij is mede-eigenaar en wil het bedrijf later overnemen. Hij is bezig met de thuisstudie van het VTL en moet nog een examen en heeft dan zijn groot vaarbewijs. Onlangs voer er een leerling-fotograaf op de Oranda mee, om het dagelijks leven van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat te fotograferen.

Henry

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Als het goed is gaan de foto’s ook naar de Schuttevaer. De fotograaf stapte in Nijmegen op en is in Heilbron eraf gegaan. Hij maakte foto’s van ons gedurende de dag. Vanaf het anker opdraaien ’s morgens tot ’s avonds laat en heeft daar een reportage van gemaakt’, vertelt Henry.

  • Henry van Ommen doet aan boord van Oranda studie groot vaarbewijs
  • ‘Tijd plannen om te leren is moeilijk’ 

Henry begon niet gelijk aan de thuisstudie, maar zat na zijn middelbare school eerst op het MBO Binnenvaart in Rotterdam. ‘Ik heb mijn diploma VMBO-K Transport & Logistiek in Nijmegen gehaald en ben daarna naar het MBO in Rotterdam gegaan. Dat heb ik niet afgemaakt, omdat ik het niet ging redden. Ik maakte teveel lol en ging te weinig naar school. Ik zat meer in de sportschool dan in de les.’

Theorie

De praktijk ligt hem beter dan de theorie, maar inmiddels heeft hij genoeg rust om in te zien, dat hij zonder theorie geen vaarbewijs kan halen. ‘Ik zie nu in dat theorie erbij hoort, daarom doe ik het wel. Hoe ouder je wordt, hoe meer je nadenkt over je toekomst en dan zijn papieren belangrijk. Het laatste half jaar heb ik hard geleerd en veel gehaald.’

Een schriftelijke studie heeft een aantal nadelen ten opzichte van een schoolse studie, constateert Henry. ‘Bij een schriftelijke studie moet je overal zelf achteraan. Je moet zelf je boeken regelen, zelf je examen regelen en zelf tijd regelen om te leren.’
Met name het plannen van de tijd om te leren is moeilijk. De oorzaak van dat probleem ligt bij hem, vindt Henry. ‘Het probleem is dat ik pas sinds kort de discipline heb om te leren. Nu gaat het goed. Ik wil het zo snel mogelijk halen, dan ben ik er maar vanaf. Ik doe eerst mijn vaarbewijs, dan mijn patent en dan mijn radar.’

Lekker stappen

De lesstof vindt hij pittig. ‘Ik heb het voordeel dat ik van de vaart ben en al vier jaar vaar. Ik weet nu een hoop uit de praktijk en herken dat in de theorie. Ik moet er niet aan denken dat ik alles uit mijn hoofd moet leren.’
Henry wil later het bedrijf van zijn ouders overnemen. Hij hoopt dan een gezinsbedrijf te kunnen beginnen, maar hij moet eerst nog op zoek naar een vriendin. ‘Mijn ouders willen het over een jaar of zes rustiger aan gaan doen en dan wil ik meer verantwoordelijkheid. Nu hoeft dat nog niet zo van mij. Ik hoop een vriendin te vinden die mee wil varen. Ik heb er maar eentje nodig. Er zullen vast wel leuke meiden zijn, die mee willen. Ik heb nog even om er een te vinden, want ik ben nog jong. Ik zou het mooi vinden als het lukt.’

In zijn vrije tijd rijdt hij zoveel mogelijk op zijn motor en stapt hij graag. ‘Dat is mijn favoriete vrijetijdsbesteding. Mijn motor en er zoveel mogelijk op toeren en lekker stappen met vrienden natuurlijk.’
Hij is de enige uit het gezin die is gaan varen. Zijn broer ligt het varen niet en zijn zus vindt het leuk, maar niet als beroep. Het leukste aan zijn werk vindt hij de afwisseling. ‘In dit beroep wisselen het varen en buiten werken elkaar af.’

Scheepsgegevens:

Scheepsnaam: Oranda. Lengte: 105 meter. Breedte: 9,60 meter. Diepgang: 3,18 meter. Tonnage: 2256. Europanummer: 2327261. Motor: Caterpillar, 1380 pk. Bouwjaar: 2005. Thuishaven: Ouderkerk a/d IJssel. Eigenaar: VOF Oranda.

Schipperszoon wil over zes jaar ouderlijk schip overnemen | Schuttevaer.nl

Schipperszoon wil over zes jaar ouderlijk schip overnemen

Henry van Ommen (22) vaart met zijn ouders op de 2200-tonner Oranda. Hij is mede-eigenaar en wil het bedrijf later overnemen. Hij is bezig met de thuisstudie van het VTL en moet nog een examen en heeft dan zijn groot vaarbewijs. Onlangs voer er een leerling-fotograaf op de Oranda mee, om het dagelijks leven van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat te fotograferen.

Henry

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Als het goed is gaan de foto’s ook naar de Schuttevaer. De fotograaf stapte in Nijmegen op en is in Heilbron eraf gegaan. Hij maakte foto’s van ons gedurende de dag. Vanaf het anker opdraaien ’s morgens tot ’s avonds laat en heeft daar een reportage van gemaakt’, vertelt Henry.

  • Henry van Ommen doet aan boord van Oranda studie groot vaarbewijs
  • ‘Tijd plannen om te leren is moeilijk’ 

Henry begon niet gelijk aan de thuisstudie, maar zat na zijn middelbare school eerst op het MBO Binnenvaart in Rotterdam. ‘Ik heb mijn diploma VMBO-K Transport & Logistiek in Nijmegen gehaald en ben daarna naar het MBO in Rotterdam gegaan. Dat heb ik niet afgemaakt, omdat ik het niet ging redden. Ik maakte teveel lol en ging te weinig naar school. Ik zat meer in de sportschool dan in de les.’

Theorie

De praktijk ligt hem beter dan de theorie, maar inmiddels heeft hij genoeg rust om in te zien, dat hij zonder theorie geen vaarbewijs kan halen. ‘Ik zie nu in dat theorie erbij hoort, daarom doe ik het wel. Hoe ouder je wordt, hoe meer je nadenkt over je toekomst en dan zijn papieren belangrijk. Het laatste half jaar heb ik hard geleerd en veel gehaald.’

Een schriftelijke studie heeft een aantal nadelen ten opzichte van een schoolse studie, constateert Henry. ‘Bij een schriftelijke studie moet je overal zelf achteraan. Je moet zelf je boeken regelen, zelf je examen regelen en zelf tijd regelen om te leren.’
Met name het plannen van de tijd om te leren is moeilijk. De oorzaak van dat probleem ligt bij hem, vindt Henry. ‘Het probleem is dat ik pas sinds kort de discipline heb om te leren. Nu gaat het goed. Ik wil het zo snel mogelijk halen, dan ben ik er maar vanaf. Ik doe eerst mijn vaarbewijs, dan mijn patent en dan mijn radar.’

Lekker stappen

De lesstof vindt hij pittig. ‘Ik heb het voordeel dat ik van de vaart ben en al vier jaar vaar. Ik weet nu een hoop uit de praktijk en herken dat in de theorie. Ik moet er niet aan denken dat ik alles uit mijn hoofd moet leren.’
Henry wil later het bedrijf van zijn ouders overnemen. Hij hoopt dan een gezinsbedrijf te kunnen beginnen, maar hij moet eerst nog op zoek naar een vriendin. ‘Mijn ouders willen het over een jaar of zes rustiger aan gaan doen en dan wil ik meer verantwoordelijkheid. Nu hoeft dat nog niet zo van mij. Ik hoop een vriendin te vinden die mee wil varen. Ik heb er maar eentje nodig. Er zullen vast wel leuke meiden zijn, die mee willen. Ik heb nog even om er een te vinden, want ik ben nog jong. Ik zou het mooi vinden als het lukt.’

In zijn vrije tijd rijdt hij zoveel mogelijk op zijn motor en stapt hij graag. ‘Dat is mijn favoriete vrijetijdsbesteding. Mijn motor en er zoveel mogelijk op toeren en lekker stappen met vrienden natuurlijk.’
Hij is de enige uit het gezin die is gaan varen. Zijn broer ligt het varen niet en zijn zus vindt het leuk, maar niet als beroep. Het leukste aan zijn werk vindt hij de afwisseling. ‘In dit beroep wisselen het varen en buiten werken elkaar af.’

Scheepsgegevens:

Scheepsnaam: Oranda. Lengte: 105 meter. Breedte: 9,60 meter. Diepgang: 3,18 meter. Tonnage: 2256. Europanummer: 2327261. Motor: Caterpillar, 1380 pk. Bouwjaar: 2005. Thuishaven: Ouderkerk a/d IJssel. Eigenaar: VOF Oranda.