Van Veen’s lange weg als ondernemer

Jan van Veen (61) vaart op de dubbelwandige tanker Intermezzo. Behalve deze tanker heeft hij met zijn compagnons een coaster in bestelling. Hij kwam via omwegen in de tankvaart terecht. Van Veen vertelt gedreven over de lange weg die hij als ondernemer achter zich heeft liggen.

Jan van Veen





Door Henriette
Driesen-Joankecht

Het begon allemaal bij zijn vader aan boord op de
omgebouwde Dortmunder Zwartemeer. Daar werd een binnenschip bijgekocht, de
Sconder. ‘De Sconder deed ik samen met mijn vader. Toen mijn broer erbij kwam
ging mijn vader aan de wal en kochten we met drie partijen in 1985 een coaster
van 1500 ton erbij, de Algerak. Algerak betekent buitenkans. In die coaster hadden
mijn broer en ik een deel, Pol Boon en de gebroeders De Jonge – van die tankers
– bezaten de andere aandelen. Ik voer met de Zwartemeer in de containers, mijn
broer op de coaster. Het schip van pa werd verkocht. In 1988 hebben mijn broer
en ik de partners uitgekocht en bezaten we een binnenschip en een coaster.’

  • Actief in zowel zee- als binnenvaart
  • Oplevering coaster jaar vertraagd

Ieder een coaster

Van Veen en zijn broer verkochten hun schepen in
1991 en brachten een nieuwe coaster in de vaart. In 1998 werd samen met John
Hartman en Naftali Blokzijl, die beiden na hun schooltijd bij de Van Veen’s
waren komen varen, de rederij Wantij BV overgenomen. Dat deden zij samen met
Pol Boon, die al aandeelhouder was in Wantij. De Donau zat in de Wantij BV. In
2002 stapte de broer van Van Veen eruit en werd de Zwartemeer verkocht. De rest
van de aandeelhouders hield de Donau en Wantij BV. De Donau had als nadeel dat
zij te klein was om met z’n drieën van te leven, vonden de eigenaren. Ze
verkochten haar in 2003-2004 aan De Koning Gans en kochten zijn kleinere coaster
Oostzee terug.

‘Toen hebben wij in maart 2004 de Alblas gekocht,
dat was een coaster van 5000 ton. We hebben in 2005 met Schot uit Terneuzen,
Boomsma Shipping uit Sneek, Wantij BV en Barends uit Delfzijl een combinatie
gemaakt en elk een coaster van 8000 ton in Bulgarije besteld. In 2005 werd de
Oostzee verkocht naar Letland. Zij heet nu nog zo. In januari 2006 hebben we de
Alblas naar Spanje verkocht. Zij heet nu Cap Formentor. Vanaf dat moment zaten
we te wachten op die coaster. Wij waren de derde van de bestellingen en het
duurde en duurde maar en je moet inkomen hebben. Toen hebben we een binnenvaarttanker
gekocht’, vertelt Van Veen over zijn stap naar de tankvaart.

Tussenspel

Die binnenvaarttanker heette Dissidentia en was van
een andere broer van Van Veen en gebroeders De Jonge. Zij zat in Marian BV en
ze namen die BV over. Bij die gelegenheid is het bemanningslid Ben Koenen
partner geworden. In 2007 namen de partners het nieuwbouwcontract van de
Intermezzo over en werd de Dissidentia verkocht. ‘Intermezzo betekent
tussenspel, tussenspel totdat de coaster komt’, verklaart Van Veen.

De coaster had in juni 2009 klaar moeten zijn, maar
de planning is inmiddels juli 2010. Om de tijd te overbruggen ging Blokzijl op
sleepboten varen. Hij vaart op de Dutch Power in Kazachstan en Hartman bouwde
samen met Koenen deze tanker af. ‘Ik heb in de tussentijd op de Va Banque
gevaren. John is terug naar zee, omdat anders zijn bevoegdheid verloopt. Ik
vaar met Ben op de Intermezzo. Over een paar maanden zullen we elkaar aflossen
op de werf en hebben we een coaster en een tanker’, verwacht Van Veen.

Sloopregeling

Van Veen heeft een lange loopbaan als ondernemer
achter zich liggen. De huidige economische tijd verbaast hem, ondanks zijn
ervaring. De enige oplossing die hij ziet is een sloopregeling. ‘Zo slecht als
het nu wereldwijd overal is, heb ik het nog niet meegemaakt. In de vrachtvaart
is het door de wereldwijde crisis, en achteraf gezien teveel nieuwbouw, een
disaster. In de tankvaart dreigt hetzelfde te gebeuren.

‘Eigenlijk zou er een
sloopregeling moeten komen. Maar dat ligt moeilijk, omdat mensen kortzichtig denken.
Als je geld stopt in een pot om je marktsituatie te verbeteren, wat maakt het
jou dan uit wie er rijk van wordt, als de markt waarin je je brood verdient
verbetert. Bovendien, zolang je nog zwarte cijfers schrijft betaalt de
belasting mee aan wat je erin stopt. Als je wacht tot je rode cijfers schrijft,
rest niets anders dan machteloos om hulp roepen. Het is te hopen dat de markt
snel aantrekt voordat er faillissementen vallen.

‘Het nadeel van massale faillissementen is, dat er
know how uit de markt verdwijnt, omdat mensen wat anders gaan doen of in de
bijstand belanden. Dat verlies aan kennis kan niet zomaar worden opgevangen met
Oost-Europeanen.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Intermezzo. Lengte: 110 meter. Breedte:
11,40 meter. Diepgang: 3,78 meter. Tonnage: 3204. Europanummer: 02329697. Motor:
Caterpillar,1785 pk. Thuishaven: Zwartsluis. Bouwjaar: 2008. Eigenaar:
Intermezzo BV.


Van Veen’s lange weg als ondernemer | Schuttevaer.nl

Van Veen’s lange weg als ondernemer

Jan van Veen (61) vaart op de dubbelwandige tanker Intermezzo. Behalve deze tanker heeft hij met zijn compagnons een coaster in bestelling. Hij kwam via omwegen in de tankvaart terecht. Van Veen vertelt gedreven over de lange weg die hij als ondernemer achter zich heeft liggen.

Jan van Veen





Door Henriette
Driesen-Joankecht

Het begon allemaal bij zijn vader aan boord op de
omgebouwde Dortmunder Zwartemeer. Daar werd een binnenschip bijgekocht, de
Sconder. ‘De Sconder deed ik samen met mijn vader. Toen mijn broer erbij kwam
ging mijn vader aan de wal en kochten we met drie partijen in 1985 een coaster
van 1500 ton erbij, de Algerak. Algerak betekent buitenkans. In die coaster hadden
mijn broer en ik een deel, Pol Boon en de gebroeders De Jonge – van die tankers
– bezaten de andere aandelen. Ik voer met de Zwartemeer in de containers, mijn
broer op de coaster. Het schip van pa werd verkocht. In 1988 hebben mijn broer
en ik de partners uitgekocht en bezaten we een binnenschip en een coaster.’

  • Actief in zowel zee- als binnenvaart
  • Oplevering coaster jaar vertraagd

Ieder een coaster

Van Veen en zijn broer verkochten hun schepen in
1991 en brachten een nieuwe coaster in de vaart. In 1998 werd samen met John
Hartman en Naftali Blokzijl, die beiden na hun schooltijd bij de Van Veen’s
waren komen varen, de rederij Wantij BV overgenomen. Dat deden zij samen met
Pol Boon, die al aandeelhouder was in Wantij. De Donau zat in de Wantij BV. In
2002 stapte de broer van Van Veen eruit en werd de Zwartemeer verkocht. De rest
van de aandeelhouders hield de Donau en Wantij BV. De Donau had als nadeel dat
zij te klein was om met z’n drieën van te leven, vonden de eigenaren. Ze
verkochten haar in 2003-2004 aan De Koning Gans en kochten zijn kleinere coaster
Oostzee terug.

‘Toen hebben wij in maart 2004 de Alblas gekocht,
dat was een coaster van 5000 ton. We hebben in 2005 met Schot uit Terneuzen,
Boomsma Shipping uit Sneek, Wantij BV en Barends uit Delfzijl een combinatie
gemaakt en elk een coaster van 8000 ton in Bulgarije besteld. In 2005 werd de
Oostzee verkocht naar Letland. Zij heet nu nog zo. In januari 2006 hebben we de
Alblas naar Spanje verkocht. Zij heet nu Cap Formentor. Vanaf dat moment zaten
we te wachten op die coaster. Wij waren de derde van de bestellingen en het
duurde en duurde maar en je moet inkomen hebben. Toen hebben we een binnenvaarttanker
gekocht’, vertelt Van Veen over zijn stap naar de tankvaart.

Tussenspel

Die binnenvaarttanker heette Dissidentia en was van
een andere broer van Van Veen en gebroeders De Jonge. Zij zat in Marian BV en
ze namen die BV over. Bij die gelegenheid is het bemanningslid Ben Koenen
partner geworden. In 2007 namen de partners het nieuwbouwcontract van de
Intermezzo over en werd de Dissidentia verkocht. ‘Intermezzo betekent
tussenspel, tussenspel totdat de coaster komt’, verklaart Van Veen.

De coaster had in juni 2009 klaar moeten zijn, maar
de planning is inmiddels juli 2010. Om de tijd te overbruggen ging Blokzijl op
sleepboten varen. Hij vaart op de Dutch Power in Kazachstan en Hartman bouwde
samen met Koenen deze tanker af. ‘Ik heb in de tussentijd op de Va Banque
gevaren. John is terug naar zee, omdat anders zijn bevoegdheid verloopt. Ik
vaar met Ben op de Intermezzo. Over een paar maanden zullen we elkaar aflossen
op de werf en hebben we een coaster en een tanker’, verwacht Van Veen.

Sloopregeling

Van Veen heeft een lange loopbaan als ondernemer
achter zich liggen. De huidige economische tijd verbaast hem, ondanks zijn
ervaring. De enige oplossing die hij ziet is een sloopregeling. ‘Zo slecht als
het nu wereldwijd overal is, heb ik het nog niet meegemaakt. In de vrachtvaart
is het door de wereldwijde crisis, en achteraf gezien teveel nieuwbouw, een
disaster. In de tankvaart dreigt hetzelfde te gebeuren.

‘Eigenlijk zou er een
sloopregeling moeten komen. Maar dat ligt moeilijk, omdat mensen kortzichtig denken.
Als je geld stopt in een pot om je marktsituatie te verbeteren, wat maakt het
jou dan uit wie er rijk van wordt, als de markt waarin je je brood verdient
verbetert. Bovendien, zolang je nog zwarte cijfers schrijft betaalt de
belasting mee aan wat je erin stopt. Als je wacht tot je rode cijfers schrijft,
rest niets anders dan machteloos om hulp roepen. Het is te hopen dat de markt
snel aantrekt voordat er faillissementen vallen.

‘Het nadeel van massale faillissementen is, dat er
know how uit de markt verdwijnt, omdat mensen wat anders gaan doen of in de
bijstand belanden. Dat verlies aan kennis kan niet zomaar worden opgevangen met
Oost-Europeanen.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Intermezzo. Lengte: 110 meter. Breedte:
11,40 meter. Diepgang: 3,78 meter. Tonnage: 3204. Europanummer: 02329697. Motor:
Caterpillar,1785 pk. Thuishaven: Zwartsluis. Bouwjaar: 2008. Eigenaar:
Intermezzo BV.