Hobby’s belangrijker dan ondernemerschap

Kapitein Dennis Maats en de stuurmannen Jurie Post en Enrique Ramas varen met ZZP-afloskapitein Klaas Vledder op de dubbelwandige tanker Via Vai. Ze kiezen momenteel allemaal niet voor het binnenvaartondernemerschap, omdat ze de indruk hebben dat een scheepseigenaar in zijn vrije tijd ook altijd met het bedrijf bezig is. Zelf hechten ze namelijk erg aan de uitoefening van hun hobby’s.

Hobby's belangrijker

Dennis wilde heel lang binnenvaartondernemer worden, maar heeft die plannen op een laag pitje staan. ‘Het knelpunt is het gebrek aan vrije tijd, dat ik dan denk te hebben, omdat de verantwoordelijkheid van de eigenaar dag en nacht doorgaat. Het lijkt me ook moeilijk te combineren met mijn hobby’s. Ik heb een zoontje, Lars, een oldtimer, mijn Ford Mustang, en een plezierbootje.’

Ook Klaas dacht toen hij jonger was wel aan een bestaan als binnenvaartondernemer. Maar hij zag destijds al op tegen het gebrek aan vrije tijd. ‘Mijn indruk is dat een eigenaar in zijn vrije tijd altijd bezig is. Die heeft een minder zorgeloze vrije week, als het al lukt om vrije tijd te varen. En ik was altijd tevreden met mijn bestaan.’

Visserman

Jurie Post zag een bestaan als binnenvaartondernemer sowieso niet zitten. Hij is trouwens de kleinzoon van Willem van der Veer, die voor Weekblad Schuttevaer de visprijzen schrijft. Jurie is afkomstig uit de visserij en maakte de sanering van de kotter van zijn vader mee. Hij stapte destijds over naar de binnenvaart, omdat het toekomstperspectief van de visserij hem tegenstond. ‘Ik heb twaalf jaar gevist op de UK-243 en UK-71. De laatste was van onszelf. Ik vond dat er met de huidige politiek voor mij geen toekomst was in de visserij. Ik zie om me heen dat het ontzettend moeilijk is om vissersman te blijven. Ik zag mezelf niet in de fabriek gaan staan met al mijn visserijpapieren en stapte over naar de binnenvaart. Nu vis ik hobbymatig in mijn vrije tijd, want ik moet wel af en toe vis zien.’

Post heeft alle visserij- en binnenvaartpapieren. ‘Zodra er een cursus was meldde ik me aan. Mijn SW5 gaf vrijstelling voor sommige binnenvaartvakken. Ik heb nu mijn patent tot Mainz en ben bezig dat uit te breiden tot Mannheim. Ik wil niet als ondernemer varen. Ik weet wat het ondernemerschap inhoudt en ben bang voor te weinig vrije tijd.’

Enrique kwam begin jaren zeventig, na zijn Spaanse militaire dienst, in de binnenvaart terecht. Hij had daarna een afwisselende loopbaan en was onder meer lasser op een booreiland. In 2000 kwam hij opnieuw in de binnenvaart terecht. Hij moet nog een jaar of vier werken en gaat dan terug naar Spanje, vertelt hij. ‘We hebben een huis in de buurt van Ponte Vedra. In mijn vrije tijd doe ik aan Latijnse dansen. Mijn vrouw danst hobbymatig wedstrijden.’

ZZP’er

Klaas vaart nu als ZZP’er. Hij koos daarvoor, omdat hij op die manier zijn vrije tijd zelf kan indelen. Hoewel, hij heeft de indeling van zijn werkweken uit handen gegeven aan zijn vrouw. Ooit begon hij als vijftienjarige bij Gebroeders Broere. ‘Ik begon op de Dordrecht 4. Ik heb de Mulo gedaan en daarna kort op het lyceum gezeten. Dat lag me niet. Ik was in die tijd niet gemakkelijk. Tegenwoordig ben ik ZZP’er, zodat ik mijn tijd met de kinderen en kleinkinderen zelf kan indelen. Als ik overal ja op zeg kan ik alle weken varen. Als ik een telefoontje krijg, bel ik eerst mijn vrouw. Als ik mag kiezen zou ik het liefst bij één baas op een vast schip zitten, maar dan kan ik niet bepalen wanneer ik vrij ben.’

Vledder houdt zich in zijn vrije tijd trouwens bezig met het inventariseren van vogels en zeehonden op Rottummeroog, de IJsseldelta en de Weerribben voor Staatsbosbeheer. Hij rolde daarin via zijn fotografievrienden.

Boodschappen

De Via Vai vaart overal, maar doet Amsterdam, Bazel, Birsfelden en Karlsruhe regelmatig aan. Net als iedereen die op de Rijn vaart heeft deze bemanning te maken met het gebrek aan ligplaatsen. ‘Ons treft het vooral als we moeten aflossen. Op de Boven-Rijn is niks. Wij moeten af en toe later naar huis, omdat er geen gelegenheid is van boord te gaan. Veel ligplaatsen zijn ook met boodschappen niet te bereiken, waardoor je die onderweg niet eenvoudig kunt doen.’

Klaas zegt zich regelmatig te verbazen over de administratie die op de Duitse en Belgische sluizen noodzakelijk is en in Nederland op een andere manier is opgelost. ‘Dat gesjouw met papieren op de sluizen in België en Duitsland, terwijl Nederland dat niet heeft. Ik snap niet waarom dat nodig is.’ (HDJ)

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Via Vai. Lengte: 110 meter. Breedte: 11,40 meter. Diepgang: 3 meter. Tonnage: 2356. Europanummer: 2327564. Motor: Caterpillar, 1700 pk. Thuishaven: Schiedam. Bouwjaar: 2006. Eigenaar: Knol Scheepvaart.

Hobby’s belangrijker dan ondernemerschap | Schuttevaer.nl

Hobby’s belangrijker dan ondernemerschap

Kapitein Dennis Maats en de stuurmannen Jurie Post en Enrique Ramas varen met ZZP-afloskapitein Klaas Vledder op de dubbelwandige tanker Via Vai. Ze kiezen momenteel allemaal niet voor het binnenvaartondernemerschap, omdat ze de indruk hebben dat een scheepseigenaar in zijn vrije tijd ook altijd met het bedrijf bezig is. Zelf hechten ze namelijk erg aan de uitoefening van hun hobby’s.

Hobby's belangrijker

Dennis wilde heel lang binnenvaartondernemer worden, maar heeft die plannen op een laag pitje staan. ‘Het knelpunt is het gebrek aan vrije tijd, dat ik dan denk te hebben, omdat de verantwoordelijkheid van de eigenaar dag en nacht doorgaat. Het lijkt me ook moeilijk te combineren met mijn hobby’s. Ik heb een zoontje, Lars, een oldtimer, mijn Ford Mustang, en een plezierbootje.’

Ook Klaas dacht toen hij jonger was wel aan een bestaan als binnenvaartondernemer. Maar hij zag destijds al op tegen het gebrek aan vrije tijd. ‘Mijn indruk is dat een eigenaar in zijn vrije tijd altijd bezig is. Die heeft een minder zorgeloze vrije week, als het al lukt om vrije tijd te varen. En ik was altijd tevreden met mijn bestaan.’

Visserman

Jurie Post zag een bestaan als binnenvaartondernemer sowieso niet zitten. Hij is trouwens de kleinzoon van Willem van der Veer, die voor Weekblad Schuttevaer de visprijzen schrijft. Jurie is afkomstig uit de visserij en maakte de sanering van de kotter van zijn vader mee. Hij stapte destijds over naar de binnenvaart, omdat het toekomstperspectief van de visserij hem tegenstond. ‘Ik heb twaalf jaar gevist op de UK-243 en UK-71. De laatste was van onszelf. Ik vond dat er met de huidige politiek voor mij geen toekomst was in de visserij. Ik zie om me heen dat het ontzettend moeilijk is om vissersman te blijven. Ik zag mezelf niet in de fabriek gaan staan met al mijn visserijpapieren en stapte over naar de binnenvaart. Nu vis ik hobbymatig in mijn vrije tijd, want ik moet wel af en toe vis zien.’

Post heeft alle visserij- en binnenvaartpapieren. ‘Zodra er een cursus was meldde ik me aan. Mijn SW5 gaf vrijstelling voor sommige binnenvaartvakken. Ik heb nu mijn patent tot Mainz en ben bezig dat uit te breiden tot Mannheim. Ik wil niet als ondernemer varen. Ik weet wat het ondernemerschap inhoudt en ben bang voor te weinig vrije tijd.’

Enrique kwam begin jaren zeventig, na zijn Spaanse militaire dienst, in de binnenvaart terecht. Hij had daarna een afwisselende loopbaan en was onder meer lasser op een booreiland. In 2000 kwam hij opnieuw in de binnenvaart terecht. Hij moet nog een jaar of vier werken en gaat dan terug naar Spanje, vertelt hij. ‘We hebben een huis in de buurt van Ponte Vedra. In mijn vrije tijd doe ik aan Latijnse dansen. Mijn vrouw danst hobbymatig wedstrijden.’

ZZP’er

Klaas vaart nu als ZZP’er. Hij koos daarvoor, omdat hij op die manier zijn vrije tijd zelf kan indelen. Hoewel, hij heeft de indeling van zijn werkweken uit handen gegeven aan zijn vrouw. Ooit begon hij als vijftienjarige bij Gebroeders Broere. ‘Ik begon op de Dordrecht 4. Ik heb de Mulo gedaan en daarna kort op het lyceum gezeten. Dat lag me niet. Ik was in die tijd niet gemakkelijk. Tegenwoordig ben ik ZZP’er, zodat ik mijn tijd met de kinderen en kleinkinderen zelf kan indelen. Als ik overal ja op zeg kan ik alle weken varen. Als ik een telefoontje krijg, bel ik eerst mijn vrouw. Als ik mag kiezen zou ik het liefst bij één baas op een vast schip zitten, maar dan kan ik niet bepalen wanneer ik vrij ben.’

Vledder houdt zich in zijn vrije tijd trouwens bezig met het inventariseren van vogels en zeehonden op Rottummeroog, de IJsseldelta en de Weerribben voor Staatsbosbeheer. Hij rolde daarin via zijn fotografievrienden.

Boodschappen

De Via Vai vaart overal, maar doet Amsterdam, Bazel, Birsfelden en Karlsruhe regelmatig aan. Net als iedereen die op de Rijn vaart heeft deze bemanning te maken met het gebrek aan ligplaatsen. ‘Ons treft het vooral als we moeten aflossen. Op de Boven-Rijn is niks. Wij moeten af en toe later naar huis, omdat er geen gelegenheid is van boord te gaan. Veel ligplaatsen zijn ook met boodschappen niet te bereiken, waardoor je die onderweg niet eenvoudig kunt doen.’

Klaas zegt zich regelmatig te verbazen over de administratie die op de Duitse en Belgische sluizen noodzakelijk is en in Nederland op een andere manier is opgelost. ‘Dat gesjouw met papieren op de sluizen in België en Duitsland, terwijl Nederland dat niet heeft. Ik snap niet waarom dat nodig is.’ (HDJ)

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Via Vai. Lengte: 110 meter. Breedte: 11,40 meter. Diepgang: 3 meter. Tonnage: 2356. Europanummer: 2327564. Motor: Caterpillar, 1700 pk. Thuishaven: Schiedam. Bouwjaar: 2006. Eigenaar: Knol Scheepvaart.