Stuurloos schip verliest op Rijn ook nog hekanker

Een 85-meterschip dat op de Rijn in de afvaart was bij Wiesbaden-Schierstein heeft dinsdag 22 juni een hekanker verloren. Dat gebeurde nadat de stuurinrichting was uitgevallen vanwege een technisch defect.

De bemanning besloot daarop het hekanker te laten vallen. Maar de ketting liep ongecontroleerd helemaal uit en het anker ging verloren, meldt de Wasserschutzpolizei. Vervolgens werd het schip met de hulp van het noodstuurwerk en de twee voorankers aan de rand van de vaargeul gelegd. De WSA legde het schip een vaarverbod op totdat een expert een onderzoek naar het stuurwerk had uitgevoerd. Met een boot van de WSA is nog naar het anker gezocht, maar het werd niet gevonden. De hoop is nu gevestigd op de inzet van een patrouilleschip met sonar van de WSP. Het schip was geladen met 1300 ton kaliumsulfaat.

Lees ook:

Het aantal ongevallen waar de beroepsvaart bij betrokken is, is fors gestegen, van 82 naar 96. Rijkswaterstaat ziet vooral aanvaringen met infrastructurele objecten, zoals bruggen en steigers.

Deadline Stage V-motor nieuwbouwschip verschoven naar 1 januari 2022

Stuurloos schip verliest op Rijn ook nog hekanker | Schuttevaer.nl

Stuurloos schip verliest op Rijn ook nog hekanker

Een 85-meterschip dat op de Rijn in de afvaart was bij Wiesbaden-Schierstein heeft dinsdag 22 juni een hekanker verloren. Dat gebeurde nadat de stuurinrichting was uitgevallen vanwege een technisch defect.

De bemanning besloot daarop het hekanker te laten vallen. Maar de ketting liep ongecontroleerd helemaal uit en het anker ging verloren, meldt de Wasserschutzpolizei. Vervolgens werd het schip met de hulp van het noodstuurwerk en de twee voorankers aan de rand van de vaargeul gelegd. De WSA legde het schip een vaarverbod op totdat een expert een onderzoek naar het stuurwerk had uitgevoerd. Met een boot van de WSA is nog naar het anker gezocht, maar het werd niet gevonden. De hoop is nu gevestigd op de inzet van een patrouilleschip met sonar van de WSP. Het schip was geladen met 1300 ton kaliumsulfaat.

Lees ook:

Het aantal ongevallen waar de beroepsvaart bij betrokken is, is fors gestegen, van 82 naar 96. Rijkswaterstaat ziet vooral aanvaringen met infrastructurele objecten, zoals bruggen en steigers.

Deadline Stage V-motor nieuwbouwschip verschoven naar 1 januari 2022