Damen bouwt hybride patrouilleschip

Damen Shipyards uit Hardinxveld-Giessendam heeft 17 juni het hybride patrouillevaartuig Waterspreeuw overgedragen aan Stichting Waternet Amsterdam. Het gaat om een op maat gemaakte ‘Damen Patrol Vessel 1304 Hybrid’, voor patrouillewerk op de Amsterdamse wateren.

Damen bouwt hybride patrouilleschip

De 13 meter lange Waterspreeuw wordt voortgestuwd door een 130 kW elektrische roerpropeller van Hydrosta. Het schip heeft ook nog een 11 kW elektrische boegschroef. Ze kunnen volledig worden aangedreven door een set van 13 lithium-polymeer batterijen van ESTechnology, met een vermogen van 200 Ampère uur bij 52 Volt elk. In serie geplaatst zorgt dat voor een spanning van 675 Volt DC.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Damen bouwt hybride patrouilleschip | Schuttevaer.nl

Damen bouwt hybride patrouilleschip

Damen Shipyards uit Hardinxveld-Giessendam heeft 17 juni het hybride patrouillevaartuig Waterspreeuw overgedragen aan Stichting Waternet Amsterdam. Het gaat om een op maat gemaakte ‘Damen Patrol Vessel 1304 Hybrid’, voor patrouillewerk op de Amsterdamse wateren.

Damen bouwt hybride patrouilleschip

De 13 meter lange Waterspreeuw wordt voortgestuwd door een 130 kW elektrische roerpropeller van Hydrosta. Het schip heeft ook nog een 11 kW elektrische boegschroef. Ze kunnen volledig worden aangedreven door een set van 13 lithium-polymeer batterijen van ESTechnology, met een vermogen van 200 Ampère uur bij 52 Volt elk. In serie geplaatst zorgt dat voor een spanning van 675 Volt DC.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer