Een schip van 300 miljoen onder je kont

In de waterbouw gaat het niet alleen om kennis en kunde. Zeker zo belangrijk is hoe je in het leven staat. Je moet er wel tegen kunnen als je met tien man de hele dag op een schip zit, van iedereen verwijderd. En dat voor een langere tijd. En ook weer voor een langere tijd niet, als je met verlof bent. Maar geloof me: het is nooit saai. “Never a dull moment.” Waterbouw is Hollands glorie, die we in de hele wereld verkopen en je mag er best trots op zijn als je daar deel van uitmaakt. Je hebt een vrij leven, maar ook een grote verantwoordelijkheid. Je hebt wel een schip van zeker 300 miljoen euro onder je kont.

Een schip van 300 miljoen onder je kont

Aan het woord is Simon Hoek (61). Hij is bij de Vereniging van Waterbouwers verantwoordelijk voor de promotie van onderwijs en opleidingen. ‘Waterbouw is steeds meer maritiem en steeds minder bouw geworden. Dat zie je aan de grootte van de schepen, aan de soort werkzaamheden en aan de beroepen. Aan de investeringen ook. En we opereren als baggernatie steeds internationaler. Daarom is het van steeds groter belang dat we kenbaar maken dat het een mooi vak is, met goede arbeidsvoorwaarden,  internationale mogelijkheden en relatief minder recessiegevoelig.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Een schip van 300 miljoen onder je kont | Schuttevaer.nl

Een schip van 300 miljoen onder je kont

In de waterbouw gaat het niet alleen om kennis en kunde. Zeker zo belangrijk is hoe je in het leven staat. Je moet er wel tegen kunnen als je met tien man de hele dag op een schip zit, van iedereen verwijderd. En dat voor een langere tijd. En ook weer voor een langere tijd niet, als je met verlof bent. Maar geloof me: het is nooit saai. “Never a dull moment.” Waterbouw is Hollands glorie, die we in de hele wereld verkopen en je mag er best trots op zijn als je daar deel van uitmaakt. Je hebt een vrij leven, maar ook een grote verantwoordelijkheid. Je hebt wel een schip van zeker 300 miljoen euro onder je kont.

Een schip van 300 miljoen onder je kont

Aan het woord is Simon Hoek (61). Hij is bij de Vereniging van Waterbouwers verantwoordelijk voor de promotie van onderwijs en opleidingen. ‘Waterbouw is steeds meer maritiem en steeds minder bouw geworden. Dat zie je aan de grootte van de schepen, aan de soort werkzaamheden en aan de beroepen. Aan de investeringen ook. En we opereren als baggernatie steeds internationaler. Daarom is het van steeds groter belang dat we kenbaar maken dat het een mooi vak is, met goede arbeidsvoorwaarden,  internationale mogelijkheden en relatief minder recessiegevoelig.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer