Kreekrak schut weer met 2 kolken

Met de westkolk van het Kreekraksluizencomplex wordt sinds vrijdagavond laat weer geschut, alle achterstanden zijn weggewerkt. Een noodvoorziening bracht uitkomst voor de stremming sinds zondag, tengevolge van een doorgebrande sluismotor.

Eén van de elektromotoren waarmee de deuren
worden bediend, brandde door. Daardoor kon sinds zondag 28 maart met maar één kolk worden geschut. ‘We hebben een reservemotor en normaal gesproken zou er
niets aan de hand zijn geweest’, verklaarde woordvoerder Rijkswaterstaat Zeeland Jos
Geluk. ‘Maar we hadden de reservemotor een paar weken daarvoor al gebruikt,
toen een andere elektromotor uitviel. De motor wordt momenteel opnieuw
gewikkeld en komt vrijdag 9 april weer hier. We verwachten de motor nog
diezelfde dag te installeren, zodat de kolk dan vrijdagavond weer beschikbaar
komt.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (21)

  • Ik begrijp niet waarom er van die zware electromotoren nodig zijn om sluisdeuren te heffen en neer te laten.Je mag van ingenieurs toch zeker wel slimmere oplossingen verwachten!
    Als je b.v. werkt met contragewichten die deels vloeistofgevuld zijn heb je helemaal geen energie nodig om de deuren te bewegen.Sterker nog:Je zou er zelfs energie mee kunnen opwekken!
    Als de deur beneden is en de contragewichten dus boven laat je de vloeistof erin zodat de gewichten zwaarder worden dan de deur en als de deur boven is laat je de vloeistof er weer uit zodat de deur weer zwaarder is dan de gewichten.
    Het enige wat je dan nodig hebt zijn goede remmen.

    Geplaatst door: Henk Eerkes op
  • Wel raar dat het gebeurt net nu er een nieuwe aannemer bezig is op de Kreekraksluizen

    Geplaatst door: John op
  • Zonde dat het al gerepareerd is.want ik heb der niet eens voor kunnen liggen.volgende keer beter.

    Geplaatst door: Knabbel &Babbel op
  • Tja
    Het is o zo makkelijk om de overheid af te zeiken. Alle euro’s moeten verantwoord worden. Zit zelf in de bagger. We hebben ook eens een gelijkstroommotor van een onderwaterpomp kapot gehad. Heb nou echt niet de illusie dat deze in een paar dagen klaar is.
    Gr

    Geplaatst door: Joep op
  • losbouten die deur en met een sleepbootje opentrekken en dichtduwen

    Geplaatst door: harm op
  • Kwam vanavond om 20.45 voor de sluis en geschut om 22.15, om 22.45 vast aan de binnenkant, had de derde ronde, men draait met de B.B. sluis op de noodvoorziening, vindt dus dat RWS best zijn best doet om de schippers zo snel mogelijk op weg te helpen.
    Zelf mopper ik ook wel is maar waar is waar en zo als collega hiervoor zegt, ga maar eens iemand vinden, wij denken ook nog steeds dat we met de scheepvaart op een eiland zitten, er zijn nog meer mensen met een kapotte motor en het is niet alleen het wikkelen, ook het opspuiten en uitharden en demonteren en monteren.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Even voor de goede orde, de motoren voor de deurbewegingen zijn niet zozeer het probleem maar de combinatie motor-generator welke de spanning leverd voor de motoren voor de deurbeweging, deze zijn namelijk gelijkstroom en die zijn dus defect en niet de deur motoren. de combinatie motor-generator leverd dus de spanning, er staan per sluis 2 van deze combi`s en deze waaren ook voor de midden deuren, de opmerking van er zijn nog motoren over van de middendeuren is dus niet wat er defect is. wat betreft het wikkelen, zoek eens een bedrijf wat met spoed een museumstuk kan wikkelen, dit soort opwekkers zijn tussen de 30 en 40 jaar oud. Het is net als je een old-timer zijn motor in de soep loopt, regel even een andere of revisie motor? Dan heb je bij een old-timer meer kans van slagen dan met dit spul.

    Geplaatst door: Ricco op
  • “Spoed” wikkelen kost iets meer maar gaat over het algemeen wel sneller tot plm 750KW; kwestie van rondkijken en navragen wie het snelste is toch?

    Geplaatst door: RHH electro op
  • Binnen RWS (in DenHaag en in Zeeland) hebben ze hun mond vol van betrouwbare reistijden. We zouden zelfs met slots en ketenbenadering moeten gaan werken!

    Ik denk dat betrouwbaarheid begint met goed werkende sluizen, met voldoende reserve-onderdelen!

    Die praat over betrouwbare reistijd is trouwens toch maar alleen op touw gezet; om hoognodige investeringen in nieuwe sluizen / extra sluiskolken te kunnen uitstellen en naar achteren schuiven in de tijdsplanningen. De scheepvaart heeft vooruitgekeken, KS vraagt al decenia om een derde kolk nabij de Kreekrak, bij voorkeur rechtstreeks naar de Schelde via het Bathse spuikanaal.
    En nu zojuist het laatse nieuws gelezen; het geld is op in DenHaag!

    En dan nog het onzalige plan om alles op 50 km afstand van deze sluis, op de knoppen te gaan zitten drukken. Nee, dat gaat de boel gegarandeerd verbeteren ?!??

    Succes met je gedoetje RWS,

    Geplaatst door: C. Janszn. op
  • Toch schandalig? ze hebben nog 4 electro motoren over van die oude midden deuren of zijn die ook al verkocht??met zijn alle om vare is ook geen optie wachttijden krammer lopen ook op 3e kolk aan de kreekrak is dat geen optie?? die plek is er

    Geplaatst door: jan klaasen op
  • blijkbaar is het overal crisis, vorig jaar ook in Delfzijl zo’n lange wachttijden door deuren die niet pasten , nu geen reserve motor … we dachten dat dit toch enkel in België kon zo iets
    de schipper is toch steeds het slachtoffer
    maar wie maalt er om ?

    Geplaatst door: Jo op
  • alle veranderingen zijn geen verbeteringen ik vindt op z”n Vaarweg wel een schande dat het zo gaat midden deuren er uit en je zit klem goede reklame

    Geplaatst door: ik niet snap niet op
  • Als ik de techneuten van RWS was zou ik eerst eens de thermische beveiligingen na kijken of ze wel goed zijn ingesteld op de juiste stroom! Ik weet verder niet wat de leeftijd en de omgevingstemperatuur is, maar het is wel vreemd dat er in een korte tijd 2 e-motoren verbranden.
    Het ziet er naar uit dat de installatie te zwaar loopt (dus de motor er flink aan moet trekken i.c.m. een verkeerd ingesteld thermisch pakket) door slecht onderhoud!

    Geplaatst door: Scheeps Elektriciën op
  • 14 dagen voor het wikkelen van een electromotor is wel erg lang zeker als je er vanuit mag gaan dat er in dit
    geval iets langer dan van 8 tot 5 gewerkt word, bovendien had de motor die een paar weken terug is vervangen ook al gerepareerd kunnen zijn. Dat er geen motor ergens op voorraad staat is begrijpelijk daar het geen standaard motor is. Hoe het nu na de laatste renovatie is weet ik niet maar vroeger zat er ook nog een noodmotor op hij ging dan wel zeer langzaam maar dat is beter dan nu.

    Geplaatst door: Arno op
  • Redundantie. ..

    Dit woord komt blijkbaar al lang niet meer voor in het woordenboek van RWS!

    De middendeuren van de Kreekrak, of zoals eerder bekend werd: reservedeuren bij Born waren in de goede tijden reeds verkocht (hoge oud-ijzer prijzen?).

    Verder bleken ze technisch niet meer bruikbaar, kwajongens zouden er een fikkie onder hebben zitten stoken, daar in Born. (?!?)
    Waarschijnlijker is het dat de huidige eigenaar van dit stel reserve-deuren gewoon te hoog in de boom geklommen was, voor ‘verhuur’ van zijn deuren terug aan de RWS-ers in Limburg.

    Alles bij elkaar duidt dit dus vooral gewoon op diepe armoede bij de overheid.
    Bloed-armoede bij het personeel, onvoldoende mensen met feeling voor het primaire proces zijn behouden in de organisatie.
    Financiële-armoede, want elke 5 jaar verven van deuren die je niet gebruikt; dat is veel te duur!
    Beleidsmatige-armoede, want wie niet vooruit kan kijken die zal zijn hoofd aan de praktijk van alledag moeten gaan stoten.

    En nu wordt besproken om naast enkel hoofdvaarwegen alle RWS areaal van vaarwegen te gaan decentraliseren!
    Ik geloof geen bal van deze bezuiniging!
    Mijn inzicht op meerdere (in de jaren 1980) nu regionale vaarwegen is:
    Eerst moest alles voor elkaar zijn, daarna pas de overdracht.
    Alleen al als voorbeeld het Lekkanaal bezuiden de Lek.
    Hier is echt niet bezuinigd, voordat prov. Zuid-Holland het heeft overgenomen!

    Heeft wel het voordeel dat nu met de prov. Zuid-Holland aan de macht er in ieder geval niet meer serieus over het sluiten van de vaarweg Gorinchem – Vianen wordt gepraat.
    Want de vorige periode van grote bezuinigingen in NL, toen was sluiting van deze vaarweg een serieuze overweging!
    (begin jaren 1980).

    Prov. Zuid-Holland is trouwens echt niet de slechtste vaarwegbeheerder in NL, soms kan RWS wellicht nog iets opsteken van deze Zuidelijk Hollanders!

    Wie zijn geschiedenis kent, zal het allicht sneller doorzien in de nabij toekomst!

    Veel wijsheid gewenst voor wie het betreft,

    Geplaatst door: C. Janszn. op
  • Is het misschien een leuk idee om de Koninklijke Schuttevaer hiervan maar weer de schuld te geven?

    Geplaatst door: B. Staander op
  • Wist niet dat de middendeuren eruit waren gehaald,foutje!
    In de tijd dat ik mijn bericht zit te typen is het voorgaande bericht verschenen.

    Geplaatst door: Adri op
  • Is het misschien ook geen optie om dan met een halve kolk te gaan schutten als het gebruik van de elektromotor van de middendeur techisch niet mogelijk is op de andere deur?
    Met een halve kolk kun je toch de wachttijd weer iets verkorten!

    Geplaatst door: Adri op
  • leuk he midden deuren weg halen beetje schefe kosten besparing schipper knap het wel op

    Geplaatst door: ik niet snap niet op
  • 1 reserve motor voor een heel schuizencomplex. En dan nog, als ik ’s ochtends een kapotte elektromotor heb, dan zit er ’s middags een nieuwe op. Ergens in Nederland hebben ze die dingen toch wel op voorraad. Lees in artikel: Reserve motor is een PAAR WEKEN terug al gebruikt???!! Leve Rijkswaterstaat.

    Geplaatst door: staatssteun op
  • Misschien de motoren van de middendeuren een optie?!

    Geplaatst door: B.A.P. op

Reageer

Kreekrak schut weer met 2 kolken | Schuttevaer.nl

Kreekrak schut weer met 2 kolken

Met de westkolk van het Kreekraksluizencomplex wordt sinds vrijdagavond laat weer geschut, alle achterstanden zijn weggewerkt. Een noodvoorziening bracht uitkomst voor de stremming sinds zondag, tengevolge van een doorgebrande sluismotor.

Eén van de elektromotoren waarmee de deuren
worden bediend, brandde door. Daardoor kon sinds zondag 28 maart met maar één kolk worden geschut. ‘We hebben een reservemotor en normaal gesproken zou er
niets aan de hand zijn geweest’, verklaarde woordvoerder Rijkswaterstaat Zeeland Jos
Geluk. ‘Maar we hadden de reservemotor een paar weken daarvoor al gebruikt,
toen een andere elektromotor uitviel. De motor wordt momenteel opnieuw
gewikkeld en komt vrijdag 9 april weer hier. We verwachten de motor nog
diezelfde dag te installeren, zodat de kolk dan vrijdagavond weer beschikbaar
komt.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (21)

  • Ik begrijp niet waarom er van die zware electromotoren nodig zijn om sluisdeuren te heffen en neer te laten.Je mag van ingenieurs toch zeker wel slimmere oplossingen verwachten!
    Als je b.v. werkt met contragewichten die deels vloeistofgevuld zijn heb je helemaal geen energie nodig om de deuren te bewegen.Sterker nog:Je zou er zelfs energie mee kunnen opwekken!
    Als de deur beneden is en de contragewichten dus boven laat je de vloeistof erin zodat de gewichten zwaarder worden dan de deur en als de deur boven is laat je de vloeistof er weer uit zodat de deur weer zwaarder is dan de gewichten.
    Het enige wat je dan nodig hebt zijn goede remmen.

    Geplaatst door: Henk Eerkes op
  • Wel raar dat het gebeurt net nu er een nieuwe aannemer bezig is op de Kreekraksluizen

    Geplaatst door: John op
  • Zonde dat het al gerepareerd is.want ik heb der niet eens voor kunnen liggen.volgende keer beter.

    Geplaatst door: Knabbel &Babbel op
  • Tja
    Het is o zo makkelijk om de overheid af te zeiken. Alle euro’s moeten verantwoord worden. Zit zelf in de bagger. We hebben ook eens een gelijkstroommotor van een onderwaterpomp kapot gehad. Heb nou echt niet de illusie dat deze in een paar dagen klaar is.
    Gr

    Geplaatst door: Joep op
  • losbouten die deur en met een sleepbootje opentrekken en dichtduwen

    Geplaatst door: harm op
  • Kwam vanavond om 20.45 voor de sluis en geschut om 22.15, om 22.45 vast aan de binnenkant, had de derde ronde, men draait met de B.B. sluis op de noodvoorziening, vindt dus dat RWS best zijn best doet om de schippers zo snel mogelijk op weg te helpen.
    Zelf mopper ik ook wel is maar waar is waar en zo als collega hiervoor zegt, ga maar eens iemand vinden, wij denken ook nog steeds dat we met de scheepvaart op een eiland zitten, er zijn nog meer mensen met een kapotte motor en het is niet alleen het wikkelen, ook het opspuiten en uitharden en demonteren en monteren.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Even voor de goede orde, de motoren voor de deurbewegingen zijn niet zozeer het probleem maar de combinatie motor-generator welke de spanning leverd voor de motoren voor de deurbeweging, deze zijn namelijk gelijkstroom en die zijn dus defect en niet de deur motoren. de combinatie motor-generator leverd dus de spanning, er staan per sluis 2 van deze combi`s en deze waaren ook voor de midden deuren, de opmerking van er zijn nog motoren over van de middendeuren is dus niet wat er defect is. wat betreft het wikkelen, zoek eens een bedrijf wat met spoed een museumstuk kan wikkelen, dit soort opwekkers zijn tussen de 30 en 40 jaar oud. Het is net als je een old-timer zijn motor in de soep loopt, regel even een andere of revisie motor? Dan heb je bij een old-timer meer kans van slagen dan met dit spul.

    Geplaatst door: Ricco op
  • “Spoed” wikkelen kost iets meer maar gaat over het algemeen wel sneller tot plm 750KW; kwestie van rondkijken en navragen wie het snelste is toch?

    Geplaatst door: RHH electro op
  • Binnen RWS (in DenHaag en in Zeeland) hebben ze hun mond vol van betrouwbare reistijden. We zouden zelfs met slots en ketenbenadering moeten gaan werken!

    Ik denk dat betrouwbaarheid begint met goed werkende sluizen, met voldoende reserve-onderdelen!

    Die praat over betrouwbare reistijd is trouwens toch maar alleen op touw gezet; om hoognodige investeringen in nieuwe sluizen / extra sluiskolken te kunnen uitstellen en naar achteren schuiven in de tijdsplanningen. De scheepvaart heeft vooruitgekeken, KS vraagt al decenia om een derde kolk nabij de Kreekrak, bij voorkeur rechtstreeks naar de Schelde via het Bathse spuikanaal.
    En nu zojuist het laatse nieuws gelezen; het geld is op in DenHaag!

    En dan nog het onzalige plan om alles op 50 km afstand van deze sluis, op de knoppen te gaan zitten drukken. Nee, dat gaat de boel gegarandeerd verbeteren ?!??

    Succes met je gedoetje RWS,

    Geplaatst door: C. Janszn. op
  • Toch schandalig? ze hebben nog 4 electro motoren over van die oude midden deuren of zijn die ook al verkocht??met zijn alle om vare is ook geen optie wachttijden krammer lopen ook op 3e kolk aan de kreekrak is dat geen optie?? die plek is er

    Geplaatst door: jan klaasen op
  • blijkbaar is het overal crisis, vorig jaar ook in Delfzijl zo’n lange wachttijden door deuren die niet pasten , nu geen reserve motor … we dachten dat dit toch enkel in België kon zo iets
    de schipper is toch steeds het slachtoffer
    maar wie maalt er om ?

    Geplaatst door: Jo op
  • alle veranderingen zijn geen verbeteringen ik vindt op z”n Vaarweg wel een schande dat het zo gaat midden deuren er uit en je zit klem goede reklame

    Geplaatst door: ik niet snap niet op
  • Als ik de techneuten van RWS was zou ik eerst eens de thermische beveiligingen na kijken of ze wel goed zijn ingesteld op de juiste stroom! Ik weet verder niet wat de leeftijd en de omgevingstemperatuur is, maar het is wel vreemd dat er in een korte tijd 2 e-motoren verbranden.
    Het ziet er naar uit dat de installatie te zwaar loopt (dus de motor er flink aan moet trekken i.c.m. een verkeerd ingesteld thermisch pakket) door slecht onderhoud!

    Geplaatst door: Scheeps Elektriciën op
  • 14 dagen voor het wikkelen van een electromotor is wel erg lang zeker als je er vanuit mag gaan dat er in dit
    geval iets langer dan van 8 tot 5 gewerkt word, bovendien had de motor die een paar weken terug is vervangen ook al gerepareerd kunnen zijn. Dat er geen motor ergens op voorraad staat is begrijpelijk daar het geen standaard motor is. Hoe het nu na de laatste renovatie is weet ik niet maar vroeger zat er ook nog een noodmotor op hij ging dan wel zeer langzaam maar dat is beter dan nu.

    Geplaatst door: Arno op
  • Redundantie. ..

    Dit woord komt blijkbaar al lang niet meer voor in het woordenboek van RWS!

    De middendeuren van de Kreekrak, of zoals eerder bekend werd: reservedeuren bij Born waren in de goede tijden reeds verkocht (hoge oud-ijzer prijzen?).

    Verder bleken ze technisch niet meer bruikbaar, kwajongens zouden er een fikkie onder hebben zitten stoken, daar in Born. (?!?)
    Waarschijnlijker is het dat de huidige eigenaar van dit stel reserve-deuren gewoon te hoog in de boom geklommen was, voor ‘verhuur’ van zijn deuren terug aan de RWS-ers in Limburg.

    Alles bij elkaar duidt dit dus vooral gewoon op diepe armoede bij de overheid.
    Bloed-armoede bij het personeel, onvoldoende mensen met feeling voor het primaire proces zijn behouden in de organisatie.
    Financiële-armoede, want elke 5 jaar verven van deuren die je niet gebruikt; dat is veel te duur!
    Beleidsmatige-armoede, want wie niet vooruit kan kijken die zal zijn hoofd aan de praktijk van alledag moeten gaan stoten.

    En nu wordt besproken om naast enkel hoofdvaarwegen alle RWS areaal van vaarwegen te gaan decentraliseren!
    Ik geloof geen bal van deze bezuiniging!
    Mijn inzicht op meerdere (in de jaren 1980) nu regionale vaarwegen is:
    Eerst moest alles voor elkaar zijn, daarna pas de overdracht.
    Alleen al als voorbeeld het Lekkanaal bezuiden de Lek.
    Hier is echt niet bezuinigd, voordat prov. Zuid-Holland het heeft overgenomen!

    Heeft wel het voordeel dat nu met de prov. Zuid-Holland aan de macht er in ieder geval niet meer serieus over het sluiten van de vaarweg Gorinchem – Vianen wordt gepraat.
    Want de vorige periode van grote bezuinigingen in NL, toen was sluiting van deze vaarweg een serieuze overweging!
    (begin jaren 1980).

    Prov. Zuid-Holland is trouwens echt niet de slechtste vaarwegbeheerder in NL, soms kan RWS wellicht nog iets opsteken van deze Zuidelijk Hollanders!

    Wie zijn geschiedenis kent, zal het allicht sneller doorzien in de nabij toekomst!

    Veel wijsheid gewenst voor wie het betreft,

    Geplaatst door: C. Janszn. op
  • Is het misschien een leuk idee om de Koninklijke Schuttevaer hiervan maar weer de schuld te geven?

    Geplaatst door: B. Staander op
  • Wist niet dat de middendeuren eruit waren gehaald,foutje!
    In de tijd dat ik mijn bericht zit te typen is het voorgaande bericht verschenen.

    Geplaatst door: Adri op
  • Is het misschien ook geen optie om dan met een halve kolk te gaan schutten als het gebruik van de elektromotor van de middendeur techisch niet mogelijk is op de andere deur?
    Met een halve kolk kun je toch de wachttijd weer iets verkorten!

    Geplaatst door: Adri op
  • leuk he midden deuren weg halen beetje schefe kosten besparing schipper knap het wel op

    Geplaatst door: ik niet snap niet op
  • 1 reserve motor voor een heel schuizencomplex. En dan nog, als ik ’s ochtends een kapotte elektromotor heb, dan zit er ’s middags een nieuwe op. Ergens in Nederland hebben ze die dingen toch wel op voorraad. Lees in artikel: Reserve motor is een PAAR WEKEN terug al gebruikt???!! Leve Rijkswaterstaat.

    Geplaatst door: staatssteun op
  • Misschien de motoren van de middendeuren een optie?!

    Geplaatst door: B.A.P. op

Reageer