Studie verplaatsen lichterlocatie IJmuiden

Rijkswaterstaat begint een studie naar het verplaatsen van de lichterlocatie van de buitenhaven IJmuiden naar het Averijhavendepot. Op de lichterlocatie vindt de overslag plaats van steenkool uit bulkcarriers naar binnenvaartschepen. De zeeschepen die te diep steken voor de Noordersluis kunnen, nadat ze hun lading gedeeltelijk hebben overgedaan, doorvaren naar het havengebied achter de sluizen.

De verplaatsing van de lichtervoorziening is nodig om een veilige en vlotte doorvaart van zeeschepen van en naar de sluizen te realiseren. Er is sprake van één voorkeursalternatief: een nieuwe lichterlocatie in de voormalige Averijhaven. De Averijhaven, die nu nog is ingericht als baggerdepot, krijgt daarmee zijn oorspronkelijke functie als insteekhaven terug. Dit alternatief dient ter vervanging van de huidige lichterpalen. Hierbij gaat het om het verplaatsen van de lichtercapaciteit van twee miljoen ton kolen per jaar. In deze studie is uitbreiding van de capaciteit niet aan de orde. Binnen het voorkeursalternatief worden meerdere varianten onderzocht op het gebied van inpassing en vorm van de insteekhaven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Studie verplaatsen lichterlocatie IJmuiden | Schuttevaer.nl

Studie verplaatsen lichterlocatie IJmuiden

Rijkswaterstaat begint een studie naar het verplaatsen van de lichterlocatie van de buitenhaven IJmuiden naar het Averijhavendepot. Op de lichterlocatie vindt de overslag plaats van steenkool uit bulkcarriers naar binnenvaartschepen. De zeeschepen die te diep steken voor de Noordersluis kunnen, nadat ze hun lading gedeeltelijk hebben overgedaan, doorvaren naar het havengebied achter de sluizen.

De verplaatsing van de lichtervoorziening is nodig om een veilige en vlotte doorvaart van zeeschepen van en naar de sluizen te realiseren. Er is sprake van één voorkeursalternatief: een nieuwe lichterlocatie in de voormalige Averijhaven. De Averijhaven, die nu nog is ingericht als baggerdepot, krijgt daarmee zijn oorspronkelijke functie als insteekhaven terug. Dit alternatief dient ter vervanging van de huidige lichterpalen. Hierbij gaat het om het verplaatsen van de lichtercapaciteit van twee miljoen ton kolen per jaar. In deze studie is uitbreiding van de capaciteit niet aan de orde. Binnen het voorkeursalternatief worden meerdere varianten onderzocht op het gebied van inpassing en vorm van de insteekhaven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer