Menselijk falen
Dergelijke aanvaringen tussen een schip en kunstwerk zijn verre van zeldzaam. Uit onderzoek van EOC komt naar voren dat gemiddeld elke drie weken een bij deze verzekeraar ondergebracht schip tegen een kunstwerk vaart.
Gemiddeld gaat het alleen al bij EOC al om 20 tot 23 aanvaringen per jaar. Wanneer een kunstwerk een schip raakt, bijvoorbeeld door falende techniek, zijn er alom speculaties op marifoonkanaal 77 ‘effe dubbel’. ‘Zat er wel een brugwachter?’ ‘Mooi hoor die moderne techniek, maar wat heb je eraan als het niet werkt?’
Maar uit de cijfers blijkt dat de meeste schades juist andersom ontstaan. Het schip vaart tegen het kunstwerk. Net zoals bij het koppelverband van Rhenus. ‘De oorzaken daarvan vinden we heel normaal: menselijk falen of een technisch mankement aan het schip. Met menselijk falen bedoelen we onoplettendheid, onbekendheid met het vaargebied en onvoldoende reisvoorbereiding’, zegt Harco van Gijssel van EOC.
De verzekeraar ziet de laatste jaren een stijging van dergelijke schades. In veel gevallen ontstaat ook grote schade aan de stuurhut. ‘De huidige moderne aluminium stuurhut is al snel onherstelbaar beschadigd. Gezien de constructie van de hoekverbindingen, flinke raampartijen en veelal grote overspanningen is na een kleine tik de boel al total loss. Als door de aanvaring het kunstwerk ook beschadigt, dan kunnen de kosten serieus in de papieren lopen, zo weet EOC.
(Noot van de redactie: het schip van Rhenus is niet verzekerd bij EOC, de aanvaring dient ter illustratie van de problematiek)
Zo voorkom je een aanvaring
- Bereid de reis voor en blijf alert.
- Ken de waterstand.
- Ken het vaargebied.
- Ken de hoogtes van uw schip.
- Ken de doorvaarthoogtes op uw route.
- Voorkom afleiding (door telefoon of televisie bijvoorbeeld).
- Besef dat routine gevaar oplevert.
- Bespreek de reisvoorbereiding met uw personeel.
- Zorg dat uw personeel de gevolgen kent zoals imagoschade, tijdverlet en geen inkomsten.