Hoogtepunten

De nieuwe Schuttevaer is uit: ‘Fosfine moet onder ADN’ en ‘Ons graan moet over water’

Er moet veel in de nieuwe Schuttevaer. Zo sleutelt een Europese werkgroep aan een oplossing voor fosfine, die moet het giftige gas onder het ADN krijgen. Bauke Wierda vertelt op zijn beurt dat het graan van Royal Koopmans over het water moet komen naar de fabriek in Leeuwarden. Verder: grote opstoppingen na hoogwaterstremming en Sylvia is trots op haar Industrie 2VD5.

De voorpagina van de nieuwe Schuttevaer. Beeld Schuttevaer

Gegaste bulklading moet worden ondergebracht in het Europese verdrag voor het vervoer van gevaarlijke stoffen in de binnenvaart (ADN). Dat zou gasmetingen verplicht maken en de informatievoorziening verbeteren. Daarvoor ijvert een door de ADN Safety Committee ingestelde werkgroep, die een einde wil maken aan incidenten met het gifgas fosfine. 

Lees de hele krant hier via de link.

Royal Koopmans laat jaarlijks zo’n 200.000 ton graan over water naar de fabriek in Leeuwarden vervoeren. Dat zorgt soms voor logistieke hoogstandjes en uitdagingen, want een alternatief voor de aanvoer over water is er eigenlijk niet. Verduurzaming is in dat kader niet alleen een mooi streven voor Koopmans, maar ook een instrument om een aantrekkelijke verlader te zijn en blijven.

Een afgedankte langzaamloper leeft voort in de sleepboot van Sylvia Maessen (1959). Ze is componist en arrangeur en speelt hobo en contrabas. Op het conservatorium van Utrecht leerde ze Krijn van Arnhem (1952-2020) kennen, die fagot studeerde. Krijn wilde altijd al een sleepboot hebben en in 1985 kochten ze de Ina, een afgedankte sleepboot van de stadsreiniging van Haarlem, die gebruikt werd voor het slepen van bakken met baggerslib.

Tekst gaat verder onder de foto

Sylvia Maessen kielzog
Sylvia Maessen bij de Industrie 2VD5 op de Arethusa. ‘Alles is mechanisch, geen elektronica, geen hydrauliek.’ Foto Heere Heeresma jr.

De waterstand op de Boven-Rijn en Donau is afgelopen weekend sneller gedaald dan verwacht. Daardoor kon de dagenlang gestremde scheepvaart weer op gang komen. Op de Rijn al voor het weekend, op de Donau zondagmiddag. Het wegwerken van wachtende schepen kost echter veel meer tijd dan de schippers lief is, omdat de grote kolken van de Franse sluizen tussen Iffezheim en Kembs allemaal voor onderhoud buiten bedrijf zijn.

Een forse investering in de vaarwegen, bundeling van lading op lijndiensten en een duidelijk keuze voor het milieu. Dat zijn voorwaarden om tot een succesvolle modal shift te komen, stelt ABN-Amro in de recentste sectorprognose.

Het nieuwe gebouw van Maritieme Academie Harlingen is donderdag 6 juni geopend. In het nieuwe pand wordt binnenvaart- en zeevaartonderwijs op verschillende niveaus gegeven. Directeur Arjen Mintjes is in zijn nopjes met deze nieuwe mijlpaal in ruim 200 jaar maritiem onderwijs in de Friese stad. ‘Ook dit wordt een Rijksmonument.’

Het nieuwe gebouw van de Maritieme Academie in Harlingen. Foto Maritieme Academie Harlingen
Lees de hele krant hier via de link.