Grotere klasse

Damen-schip op methanol maakt gigantische drijvende windturbines vast aan zeebodem

De Nederlandse scheepsbouwer Damen heeft een nieuw type offshore-schip ontworpen voor de installatie van drijvende windturbines. De Flow-SV is een stuk groter dan de huidige generatie ankerbehandelaars in de olie- en gasindustrie.

Dit is hoe de nieuwe Flow-SV er uit moet komen te zien. Artist's impression Damen

Het 150 meter lange en 32 meter brede schip kan de enorme lengtes ketting laden die nodig zijn om de drijvende platformen te verankeren. De huidige generatie ankerbehandelaars is aanzienlijk kleiner, 60 tot 90 meter, en ontworpen voor de verankering van drijvende olie- en gas-installaties. Voor de ontwikkeling van drijvende windparken zijn ze niet optimaal geschikt.

Diepwaterlocaties

Drijvende windturbines zijn nog in ontwikkeling. De huidige windparken worden gebouwd in relatief ondiep water, waarbij de turbinefundaties in de zeebodem worden geheid. Maar ook op veel verder uit de kust gelegen diepwaterlocaties zullen windparken verrijzen, waarvoor drijvende turbines nodig zijn. De Flow-SV is daar speciaal voor toegerust en kan bijvoorbeeld tot drie ankerinstallaties tegelijk meenemen. Per installatie wordt daarbij uitgegaan van meer dan vijf kilometer ketting, negen 15-tons ankers en 100 gewichten van 10 ton. Al het materieel zou naar schatting meer dan 4000 ton kunnen bedragen.

Het nieuwe type schip gaat varen op methanol. Het is bovendien voorzien van een dynamisch positioneringssysteem en goed voor een paaltrek van 400 ton, met hulp van de voorste ankerlier wordt dit verhoogd naar 1000 ton. Dat is meer dan vijf keer zoveel trekkracht als de huidige generatie ankerbehandelaars bezit.

Het schip heeft genoeg capaciteit voor drie nieuwe ankerpunten.

Alles in één

‘Met de Flow-SV hebben we een vaartuig ontwikkeld dat het hele installatieproces behandelt’, zegt Wijtze van der Leij, salesmanager bij Damen. ‘Dan praten we over de levering, installatie, het vastzetten én de inspectie van de grondtakels voor drijvende turbines. Dit betekent een grote stap voorwaarts voor de grootschalige installatie van drijvende windmolenparken.’

Damen gaat op zoek naar een partner voor de verfijning van het ontwerp en de seriebouw van dit type schip. Om de huidige snelheid van de ontwikkeling van windparken bij te houden, zullen er volgens de scheepsbouwer misschien wel 100 van deze schepen nodig zijn.

Door windparken wordt het steeds drukker op zee. Hoe houden we die dan veilig en bevaarbaar? Dat is één van de centrale thema’s tijdens het Maritime Innovation Platform op 28 maart in Dordrecht. Schuttevaar-abonnees kunnen zeer voordelig deelnemen door op onderstaande banner te klikken.

Lees ook:

Enorm ‘stopcontact’ naar windpark Baltic Eagle

SBM Offshore bouwt nieuwe FPSO voor ExxonMobil Guyana

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Damen-schip op methanol maakt gigantische drijvende windturbines vast aan zeebodem | Schuttevaer.nl
Grotere klasse

Damen-schip op methanol maakt gigantische drijvende windturbines vast aan zeebodem

De Nederlandse scheepsbouwer Damen heeft een nieuw type offshore-schip ontworpen voor de installatie van drijvende windturbines. De Flow-SV is een stuk groter dan de huidige generatie ankerbehandelaars in de olie- en gasindustrie.

Dit is hoe de nieuwe Flow-SV er uit moet komen te zien. Artist's impression Damen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer