Tuchtcollege voor de Scheepvaart

Kapitein krijgt voorwaardelijke straf voor gronding sleephopperzuiger Schotsman

Het Tuchtcollege voor de Scheepvaart heeft de kapitein van de sleephopperzuiger Schotsman een voorwaardelijke schorsing van drie weken met een proeftijd van twee jaar opgelegd voor de gronding van zijn schip in 2021.

De Schotsman, een 90 meter lang schip uit 1983, is eigendom van Zeeland II BV. Foto Adri van de Wege

De Schotsman, een 90 meter lang schip uit 1983 dat eigendom is van Zeeland II BV, liep in februari 2021 iets ten noorden van Breskens aan de grond op de Westerschelde. Doordat een deel van de lading werd gelost in een binnenvaartschip kon de sleephopperzuiger al snel op eigen kracht vrijkomen.

De inspecteur van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) verwijt de kapitein dat hij de gronding niet snel genoeg heeft gemeld bij de ILT en het klassenbureau en zelfs niet bij de eigen reder. Verder zou hij een route hebben uitgestippeld door een gebied waarvan niet duidelijk was of de Schotsman daar met haar diepgang wel terechtkon. Ook zou de kapitein een niet officieel goedgekeurd navigatiemiddel hebben gebruikt.

Zaak te licht voor sancties

Volgens de kapitein had het incident weinig om het lijf. Hij voer weliswaar door een gebied waarvan niet exact duidelijk was of de waterdiepte voldoende was, maar hij vond het verantwoord om op zijn eigen jarenlange ervaring te vertrouwen. Uiteindelijk is er een fout gemaakt, maar de kapitein vindt de gevolgen daarvan te gering om er tuchtrecht en sancties op los te laten. Dat hij niet meteen alles doorgaf aan de instanties en de reder, had er onder meer mee te maken dat er geen schade was en langer stilliggen volgens de kapitein geen zin had.

Wel of geen goed zeemanschap

Het Tuchtcollege oordeelt dat het niet van goed zeemanschap getuigt dat hij met de Schotsman een vaargebied invoer, waarvan de waterdiepte niet geheel duidelijk was. Ook was in het reisplan geen diepgang en Under Keel Clearance opgenomen. En het Tuchtcollege neemt het de kapitein ook kwalijk dat de gronding niet direct is gemeld, terwijl een medewerker van Rijkswaterstaat daar nog wel op had aangedrongen.

Al met al vindt het Tuchtcollege voor de Scheepvaart een sanctie op zijn plaats. Maar de zaak is ook weer niet zwaar genoeg om de kapitein daadwerkelijk zijn vaarbevoegdheid af te nemen. Daarom is zijn schorsing volledig voorwaardelijk.

Lees ook:

Drank verwoest loopbaan kapitein Beaumaiden

Gebrekkige communicatie leidt tot dodelijk ongeval op sleepboot

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Kapitein krijgt voorwaardelijke straf voor gronding sleephopperzuiger Schotsman | Schuttevaer.nl
Tuchtcollege voor de Scheepvaart

Kapitein krijgt voorwaardelijke straf voor gronding sleephopperzuiger Schotsman

Het Tuchtcollege voor de Scheepvaart heeft de kapitein van de sleephopperzuiger Schotsman een voorwaardelijke schorsing van drie weken met een proeftijd van twee jaar opgelegd voor de gronding van zijn schip in 2021.

De Schotsman, een 90 meter lang schip uit 1983, is eigendom van Zeeland II BV. Foto Adri van de Wege

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer