Monaco Yacht Show

Bredase U-Boat Worx ontwikkelt combinatie van superjacht en onderzeeër

Het Bredase U-Boat Worx levert al onderzeeërs voor twee tot 11 personen als attractie bij superjachten en cruiseschepen. Maar nu gaat het bedrijf een stap verder en groter. Op de Monaco Yacht Show presenteerde het de Nautilus, een combinatie van een superjacht en onderzeeër.

Nautilus is een mix tussen een onderzeeër en een superjacht. Illustratie U-Boat Worx

De 37,50 meter lange Nautilus biedt accommodatie aan 10 gasten en zeven bemanningsleden. De eigenaar kan op het zonnedek ontspannen, maar kan ook duiken naar dieptes tot 200 meter. Dan dient de eigenaar het zonnedek, uiteraard, wel te hebben verlaten.

De Uwep tijdens een huwelijk in Monaco, zo moet dat er uit gaan zien.

Eerder ontwikkelde U-Boat Worx al de Uwep, deze 35,10 meter lange onderzeeër heeft plek voor 200 gasten. ‘Een drijvende evenementenlocatie die de gasten ook nog onder water kan brengen. Perfect voor een bijzonder huwelijk’, vertelt Roy Heijdra, marketing manager van U-Boat Worx op de beurs in Monaco.

‘Uit een rondgang bij potentiële klanten begrepen wij dat er ook wel oren was naar een onderzeeër van dit type voor privé-gebruik. Daarom hebben we Nautilus ontwikkelt.’

Dieselelektrisch

Het schip gaat dieselelektrisch varen, negen knopen op het water en vier knopen onder water. ‘Anders dan bij de Uwep kunnen we dit schip niet volledig elektrisch maken. Als evenementenlocatie begin en eindigt elke reis van de Uwep op dezelfde plek. Daar kan het telkens worden opgeladen. Dat is anders bij dit superjacht voor privé-gebruik’, legt Heijdra uit. ‘Dat heeft immers geen vaste opstap plek.’

De Nautilus kan zowel boven als onderwater varen.

De afmetingen van de Nautilus zijn 37,50 x 7,70 x 7 meter en ze heeft een waterverplaatsing van 1250 ton. Aan boord komt een 50 vierkante meter grote ruimte, waar vier grote ramen zicht geven op de oceaan. ‘We hebben het nu gepresenteerd en uit onze doelgroep al veel interesse gehoord. Bouwtijd voor de Nautilus schatten we in op 33 maanden. Maar we kunnen dit schip niet in Breda bouwen. We moeten daarvoor nog wel op zoek naar een andere scheepswerf.’

Horizontale en verticale aandrijving

Een doorsnede van de Uwep.

De Uwep is ook nog niet gebouwd, maar in tegenstelling tot de net gepresenteerde Nautilus is van deze evenementenlocatie al meer bekend. Het schip wordt horizontaal aangedreven door vier 80 kW trusthers, verticaal gaat dat met vier keer 40 kW thrusters. De Uwep vaart met drie knopen op het oppervlaktewater en met 2,5 knopen onder water. Het kan maximaal 96 uur onder water blijven. Maar optimaler is om tussen de 6-8 uur naar boven te komen voor het opladen van de systemen en verversing van de zuurstof.

Onderzeeërs voor minder

Op dit moment bestormt U-Boat de markt met kleinere onderzeeërs. Op de beurs in Monaco zijn er twee uit de Nemo Series te zien, een op de kade en een in het water. Beide zijn bedoeld voor twee personen. Dat betekent dat de eigenaar zelf de onderzeeër bestuurt en een gast kan meenemen. ‘Deze bouwen we wel in Breda, ze kunnen tot 100 meter diepte gaan. Dat moet wel door DNV worden getest en dat lukt niet in Nederland.’ Het is daar simpelweg niet diep genoeg voor.

Nemo tussen de vissen.

En dus gaan de tweepersoons onderzeeërs na aanschaf richting Curaçao, waar  DNV een test uitvoert en de eigenaar de benodigde training krijgt. De Nemo Series is het kleinste en lichtste model van U-Boat. ‘Ze wegen 2500 kilo en zijn daardoor makkelijk van boord te tillen. Door de populariteit is het mogelijk ze in serie te bouwen, dat drukt de kosten. De prijs begint daarom op 545.000 euro.’

Dat was in het verleden beduidend meer, legt Heijdra uit. Prijzen van boven de miljoen waren geen uitzondering.

Ook levert het bedrijf deze onderzeeërs aan cruiseschepen. Hier kunnen tot 11 personen tegelijk mee de diepte in. ‘Dat is voor cruisemaatschappijen erg interessant, want voor een dergelijke expeditie betalen de gasten extra. Zeker een bedrag boven de 1000 euro. Dan heb je deze investering zo terugverdiend.’

Lees ook:

Over hoe U-Boat Worx 14 jaar geleden de onderzeeër voor twee of drie presenteerde

Defensie: ‘Vervanging onderzeeboten gaat niet gebeuren zonder Nederlandse industrie’

Bredase U-Boat Worx ontwikkelt combinatie van superjacht en onderzeeër | Schuttevaer.nl
Monaco Yacht Show

Bredase U-Boat Worx ontwikkelt combinatie van superjacht en onderzeeër

Het Bredase U-Boat Worx levert al onderzeeërs voor twee tot 11 personen als attractie bij superjachten en cruiseschepen. Maar nu gaat het bedrijf een stap verder en groter. Op de Monaco Yacht Show presenteerde het de Nautilus, een combinatie van een superjacht en onderzeeër.

Nautilus is een mix tussen een onderzeeër en een superjacht. Illustratie U-Boat Worx

De 37,50 meter lange Nautilus biedt accommodatie aan 10 gasten en zeven bemanningsleden. De eigenaar kan op het zonnedek ontspannen, maar kan ook duiken naar dieptes tot 200 meter. Dan dient de eigenaar het zonnedek, uiteraard, wel te hebben verlaten.

De Uwep tijdens een huwelijk in Monaco, zo moet dat er uit gaan zien.

Eerder ontwikkelde U-Boat Worx al de Uwep, deze 35,10 meter lange onderzeeër heeft plek voor 200 gasten. ‘Een drijvende evenementenlocatie die de gasten ook nog onder water kan brengen. Perfect voor een bijzonder huwelijk’, vertelt Roy Heijdra, marketing manager van U-Boat Worx op de beurs in Monaco.

‘Uit een rondgang bij potentiële klanten begrepen wij dat er ook wel oren was naar een onderzeeër van dit type voor privé-gebruik. Daarom hebben we Nautilus ontwikkelt.’

Dieselelektrisch

Het schip gaat dieselelektrisch varen, negen knopen op het water en vier knopen onder water. ‘Anders dan bij de Uwep kunnen we dit schip niet volledig elektrisch maken. Als evenementenlocatie begin en eindigt elke reis van de Uwep op dezelfde plek. Daar kan het telkens worden opgeladen. Dat is anders bij dit superjacht voor privé-gebruik’, legt Heijdra uit. ‘Dat heeft immers geen vaste opstap plek.’

De Nautilus kan zowel boven als onderwater varen.

De afmetingen van de Nautilus zijn 37,50 x 7,70 x 7 meter en ze heeft een waterverplaatsing van 1250 ton. Aan boord komt een 50 vierkante meter grote ruimte, waar vier grote ramen zicht geven op de oceaan. ‘We hebben het nu gepresenteerd en uit onze doelgroep al veel interesse gehoord. Bouwtijd voor de Nautilus schatten we in op 33 maanden. Maar we kunnen dit schip niet in Breda bouwen. We moeten daarvoor nog wel op zoek naar een andere scheepswerf.’

Horizontale en verticale aandrijving

Een doorsnede van de Uwep.

De Uwep is ook nog niet gebouwd, maar in tegenstelling tot de net gepresenteerde Nautilus is van deze evenementenlocatie al meer bekend. Het schip wordt horizontaal aangedreven door vier 80 kW trusthers, verticaal gaat dat met vier keer 40 kW thrusters. De Uwep vaart met drie knopen op het oppervlaktewater en met 2,5 knopen onder water. Het kan maximaal 96 uur onder water blijven. Maar optimaler is om tussen de 6-8 uur naar boven te komen voor het opladen van de systemen en verversing van de zuurstof.

Onderzeeërs voor minder

Op dit moment bestormt U-Boat de markt met kleinere onderzeeërs. Op de beurs in Monaco zijn er twee uit de Nemo Series te zien, een op de kade en een in het water. Beide zijn bedoeld voor twee personen. Dat betekent dat de eigenaar zelf de onderzeeër bestuurt en een gast kan meenemen. ‘Deze bouwen we wel in Breda, ze kunnen tot 100 meter diepte gaan. Dat moet wel door DNV worden getest en dat lukt niet in Nederland.’ Het is daar simpelweg niet diep genoeg voor.

Nemo tussen de vissen.

En dus gaan de tweepersoons onderzeeërs na aanschaf richting Curaçao, waar  DNV een test uitvoert en de eigenaar de benodigde training krijgt. De Nemo Series is het kleinste en lichtste model van U-Boat. ‘Ze wegen 2500 kilo en zijn daardoor makkelijk van boord te tillen. Door de populariteit is het mogelijk ze in serie te bouwen, dat drukt de kosten. De prijs begint daarom op 545.000 euro.’

Dat was in het verleden beduidend meer, legt Heijdra uit. Prijzen van boven de miljoen waren geen uitzondering.

Ook levert het bedrijf deze onderzeeërs aan cruiseschepen. Hier kunnen tot 11 personen tegelijk mee de diepte in. ‘Dat is voor cruisemaatschappijen erg interessant, want voor een dergelijke expeditie betalen de gasten extra. Zeker een bedrag boven de 1000 euro. Dan heb je deze investering zo terugverdiend.’

Lees ook:

Over hoe U-Boat Worx 14 jaar geleden de onderzeeër voor twee of drie presenteerde

Defensie: ‘Vervanging onderzeeboten gaat niet gebeuren zonder Nederlandse industrie’