Groen vervoer

Column: Vergroenen moeten we allemaal

Vele toeleveranciers van de binnenvaart zijn al jaren bezig met de ontwikkeling van innovatieve producten om de binnenvaart duurzamer te maken. Onder meer door brandstofbesparing en drastische beperking van schadelijke uitstoot.

Deze week verbaast Angela zich over de verduurzamingsslag in de binnenvaart.
Deze week verbaast Angela zich over de verduurzamingsslag in de binnenvaart.

Wij als binnenvaartondernemers zijn blij met die ontwikkeling en willen graag meewerken aan een betere luchtkwaliteit en minder opwarming van de aarde. Bij hermotorisering zijn we intussen al verplicht een veel schonere Stage V-motor te plaatsen. Maar wie daar nog niet aan toe is kan ook een steentje bijdragen.

Daarvoor is nu het Emissieprestatie-label in het leven geroepen. Zo kun je met een technisch meetrapport van motoren die meer dan 20.000 draaiuren hebben gemaakt, een emissielabel aanvragen. Dat laatste is kosteloos en wordt digitaal verstrekt. Maar aan de meting door een gecertificeerd bedrijf zijn wel kosten verbonden.

Wie gaat dat betalen?

Nu rijst de vraag of en in hoeverre de overheid en onze opdrachtgevers bereid zijn mee te betalen aan vergroening van vervoer over water. Voor plaatsing van een Stage V-motor, die bijna twee keer zo duur is als een dieselmotor van de vorige generatie, bestaat wel een subsidieregeling van het Rijk. Hierbij wordt tot 50% van het investeringsbedrag vergoed. Maar het beschikbare subsidiebudget voor 2022 was al in de eerste dagen van januari uitgeput. De pot is op. Alleen de allereerste aanvragers konden ervan profiteren.

Opdrachtgevers zullen mogelijk wel wat voelen voor een emissielabel of duurzame voortstuwing, wanneer hun afnemers dat van hen verwachten. Er is vraag naar klimaatneutraal transport, maar dan hebben we het nog altijd over een kleine groep verladers. De meesten lijken vooralsnog niet bereid hiervoor extra te betalen.

Waar het dus op neerkomt is dat binnenvaartondernemers veelal zelf die investering zullen moeten doen. Uiteindelijk is dat wel het visitekaartje van je onderneming en op termijn zeker een pré voor opdrachtgevers en verladers.

Toekomst eist het

De vergroening gaat ook niet van vandaag op morgen. Er zal in eerste instantie mondjesmaat worden gekozen voor zo’n emissielabel. Zeker zolang het niet verplicht is. Maar de toekomst vraagt ons wel mee te doen met de Europese Green Deal, die tot doel heeft om in 2030 – dat is al over acht jaar – de CO2-uitstoot met maar liefst 40% te hebben verminderd en in 2050 Europa klimaatneutraal te maken. Investeren in groener vervoer moeten we uiteindelijk zelf doen als binnenvaartondernemers!

Angela Durinck is binnenvaartondernemer. Samen met haar partner heeft ze het schip Duancis.

Volgende week leest u hier een column van de Maritime Sisters.

Lees ook:

CCR: ‘Vervuilende schepen gaan vergroening betalen’

Vergroening binnenvaart kost scheepseigenaren 760 miljoen euro

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Column: Vergroenen moeten we allemaal | Schuttevaer.nl
Groen vervoer

Column: Vergroenen moeten we allemaal

Vele toeleveranciers van de binnenvaart zijn al jaren bezig met de ontwikkeling van innovatieve producten om de binnenvaart duurzamer te maken. Onder meer door brandstofbesparing en drastische beperking van schadelijke uitstoot.

Deze week verbaast Angela zich over de verduurzamingsslag in de binnenvaart.
Deze week verbaast Angela zich over de verduurzamingsslag in de binnenvaart.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer