Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Kabinet: ‘Beprijzing moet passen binnen de Akte van Mannheim’

DEN HAAG

Het beprijzen van de binnenvaart om de sector te kunnen vergroenen moet wat betreft Nederland passen binnen de Akte van Mannheim. Het kabinet laat dit in een brief weten als reactie op de Europese plannen. Het pleit voor óf een aanpassing van de Akte óf een gangbaardere regeling vanuit Europa. De Europese plannen zijn te vinden in het Naiades-actieplan voor 2021-2027.

1 / 1
De Europese Commissie vindt een duurzame en moderne binnenvaartsector ‘essentieel voor het terugdringen van broeikasemissies in de gehele transportsector’. (Foto Erik van Huizen)

De Europese Commissie vindt een duurzame en moderne binnenvaartsector ‘essentieel voor het terugdringen van broeikasemissies in de gehele transportsector’. (Foto Erik van Huizen)

De focus van het door de Europese Commissie voorgestelde actieplan is, sinds het eerste actieprogramma, verschoven naar de verduurzaming van de binnenvaart. In het nieuwe plan staan daarvoor de doelstellingen van de Green Deal en de Duurzame en Slimme Mobiliteitsstrategie centraal. Het doel: een toekomstbestendigere binnenvaart. Een duurzame en moderne binnenvaartsector wordt beschouwd als een essentieel instrument voor het terugdringen van broeikasemissies in de gehele transportsector. Digitalisering en het aantrekkelijker maken van het werken in de binnenvaart zijn belangrijke speerpunten in de plannen. Ook is volgens de Commissie toegang tot financiering van groot belang om de doelen te halen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(Erik van Huizen)

Reacties (5)
  • Renaat de Backer

    Voor de financiering van de vergroening kan men gebruik maken van de miljoenen pot die door ons opgespaard werd door de slooppremie.

  • nosceorbis

    “Het geld voor het vergroeningsfonds om de transitie financieel te ondersteunen, moet volgens de Commissie worden opgebracht door de sector zelf.”

    En hier wringt precies de schoen! De vraag om groene schepen is geen vraag vanuit de markt, het is een vraag vanuit de politiek en een vraag vanuit de maatschappij. Maar zolang de markt er niet om vraagt, laat staan er voor betaald, zal deze vergroening toch op een andere manier moeten worden bekostigt. Vergroenen houd namelijk veelal het weggooien van nog lang niet afgeschreven motoren in, het installeren van dure technieken en het nemen van grote risico’s. Een verdienmodel zit er meestal niet op. Dus linksom of rechtsom moet het geld ergens vandaan komen. En hier kan heel lang over worden gesproken, er is uiteindelijk maar 1 groep die deze transitie moet gaan betalen… De consument! Ofwel via duurdere producten (door hogere vrachtprijs) ofwel via de belastingen (subsidies). Elk ander idee over de bekostiging is een grove leugen en politiek geblaat.

  • Williebrordus

    Precies Daan, eens met leSage. Iedereen kan zomaar precies zien waar je zit. Tijdens de vaart heb ik er niets op tegen dat schepen in de buurt mij kunnen zien, maar niet de hele Wereld.

  • leSage

    Nee Daan wij waren niet tegen het AIS systeem maar tegen het verplichten ervan en onterecht gebruik door de derden. Het had een hulpmiddel moeten blijven.

  • Daan

    Net als destijds met de invoering van het AIS systeem is een groot deel van de vloot al bij voorbaat negatief of tegen.
    Zo ken ik de binnenvaart!

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook