Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk

Jordy (16) wil niets liever dan spitsenschipper worden

HERENT (B)

Je bent 16 jaar oud en je weet al precies wat je later wilt worden. Niet veel jongeren kunnen dat zeggen. Maar Jordy Aerts wel. Hij ís 16 en gaat dit schooljaar naar de volgende klas van de matrozenopleiding van het Maritiem College in IJmuiden. En hij wil maar één ding: schipper worden op een eigen spits.

1 / 3
Jordy Aerts weet zelfs al welke spits hij zou willen hebben. (Foto Bart Oosterveld)

Jordy Aerts weet zelfs al welke spits hij zou willen hebben. (Foto Bart Oosterveld)

Jordy heeft er nogal wat voor over. Hij woont in het Limburgse Arcen. Elke week reist hij op en neer naar IJmuiden voor zijn school. Daar verblijft hij intern met de meeste andere jongens van zijn klas. Dat het soms wel eens eenzaam is en dat hij zijn ouders door de weeks moet missen neem hij voor lief. In Arcen is ook zijn liefde voor de binnenvaart ontstaan, zegt Jordy. ‘Ik ging vaak met de hond langs de Maas wandelen. Dan zag ik al die schepen langskomen. De spitsen vond ik al snel de mooiste. Toen wist ik dat ik zelf op een spits wilde gaan varen.’

School

In IJmuiden volgt Jordy de VMBO-opleiding van Rijn-, Binnen- en Kustvaart en Jachtbouw. Die leidt in vier jaar op tot volmatroos, die na het examen recht geeft op het officiële stempel in het dienstboekje. Daarna is het mogelijk door te stromen naar het Nova College, ook in IJmuiden, om een opleiding op MBO-niveau te doen. Maar zover is het nog niet. Voorlopig werkt Jordy aan veel technische vakken, zoals hydrauliek, pneumatiek en elektrotechniek. Daarbij wordt veel gesleuteld. Die technische ervaring kan natuurlijk handig zijn voor als later iets hapert in de machinekamer van zijn schip. Er staan ook talen op het programma: Engels en Duits. Voor de spitsenvaart, die veelal naar Frankrijk voert, zou Frans natuurlijk handiger zijn.

Oefentochten

Wel lekker praktisch is, dat er tijdens de opleiding ook wordt gevaren: een dagdeel in de week op de nu vrijwel nieuwe Union, een nieuwgebouwd directievaartuig van 14 meter. De leerlingen varen dan op het Noordzeekanaal in de omgeving van Beverwijk. De stuurhut is uitgerust met de modernste apparatuur, zodat de klas met de nieuwste techniek kan kennismaken, vertelt Jordy. Eén keer per jaar wordt er een week lang gevaren op het schoolschip Prinses Maxima. ‘Dan leer je van alles over varen, wat je op een schip tegenkomt en bijvoorbeeld hoe de noodbesturing werkt. Daar moeten we ook zelf koken voor de 21 kinderen in onze klas.’

Spitsen te koop

Vraag Jordy iets over de spitsenvaart en hij weet het. Bijvoorbeeld hoe je het snelst een vaarbewijs voor dit type schip kunt behalen. Dat gaat via een examen in Frankrijk. In Douai kun je met slechts 100 vaardagen een Frans spitsenvaarbewijs halen. Hij weet zelfs hoeveel van de vragen van het theorie-examen je maximaal fout mag hebben. Jordy heeft ook al in kaart gebracht welke spitsen er momenteel te koop liggen. Niet alleen dat, hij weet ook zo de leeftijd van de motor te noemen, de dikte van het vlak en of er al dan niet een kopschroef inzit en of er mogelijk roest achter de spanten zit, want dat vindt hij een absoluut minpunt. Het gaat zelfs nog verder: uit het aanbod bij de makelaars heeft Jordy al een specifiek schip gekozen dat hij zou kopen als het nu aan de orde was. En hij heeft contact met een kennis van zijn vader die hem mogelijk aan een lening met soepele voorwaarden zou kunnen helpen.

Mee op Retif

Intussen doet Jordy er zoveel mogelijk aan om praktijkervaring op te doen. Een opoffering is dat niet, ‘want ik ben helemaal weg van de Frankrijkvaart’, zegt hij. Aan het begin van deze vakantie voer hij drie weken mee op de spits Retif van Bud Geldhof en Geeske Wilms. Daarvoor was hij al eens mee op de Westropa van Janarie en Henny Kranenburg. Hoewel hij pas 16 is, heeft hij zelf de contacten gelegd. ‘Mijn vader zei: regel het zelf maar’, zegt Jordy. Even later staat hij met Geeske de luiken open te leggen, want de kraanmachinist van Boortmalt in Herent staat klaar om 300 ton goudgele gerst uit het ruim te scheppen.

‘Niet iedereen wil iemand aan boord. We hebben eerst even met de ouders kennis gemaakt en toen besloten hem een kans te geven’, zegt Geeske. En dat heeft goed uitgepakt. Want behalve slim is Jordy ook snel en hulpvaardig. Zo iemand kun je er wel bij hebben. Als het een beetje meezit vaart hij over twee jaar op een eigen schip. Aan zijn contacten werkt hij intussen al volop. Als het maar even kan, gaat hij een praatje maken met andere spitsenschippers, vertelt Geeske. Contacten legt Jordy ook al via internet. Want hij beheert zijn eigen Facebookpagina De Spitsenvaarders! en maakte een website met informatie en prachtige foto’s van de spitsenvaart.

Of de spitsenvaart nog blijft bestaan met het kanaal Seine-Nord op komst? Jordy denkt zeker van wel. Ook over de terugval in lading van dit moment heeft hij al een mening: ‘Er zullen met de coronacrisis flinke tegenslagen zijn. Maar op de lange duur zal het allemaal wel meevallen.’

Studio Schuttevaer

Benieuwd naar het verhaal van Jordy? Morgen vertelt hij verder in een nieuwe aflevering van Studio Schuttevaer. Vanaf 16:00 te zien op ons YouTube-kanaal. (Bart Oosterveld)

Reacties (1)
  • Seuter

    Soms heb ik heimwee naar de spitsenvaart. Leuk dat deze jongen geen grootheidswaanzin heeft en niet als wens heeft om op een groot koppelverband te varen, of vanaf 20 meter boven de waterlijn ‘neer te kijken’ op spitsen. Hoewel eigenlijk de huidige koppelverbanden gewoon afgekeken zijn van spitsen, want die deden dat al veel eerder, twee spitsen achter elkaar knopen en dan varen. En hopelijk worden spitsen niet verdreven door de nieuwe woon-, geluids- en motoreisen en dergelijke. Een ‘eigen’ schip, dus niet van de bank. Dat heb je met een spits eerder bereikt.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook