Amandus zinkt op Markermeer

Het met stenen geladen ms Amandus (2047 ton) van de familie Schoenmakers is zaterdagmiddag gezonken op het Markermeer, ongeveer 6 kilometer zuidwest van Lelystad. De drie opvarenden zijn door een ander schip aan boord genomen.

Amandus zinkt op Markermeer

Duidelijk is dat er water de machinekamer is ingestroomd. Maar de familie Schoenmakers kon dinsdag nog niet vertellen wat de precieze oorzaak daarvan was. Zij wachten de berging af en het daaropvolgende onderzoek van verzekeringsexperts. ‘Eind deze week weten we meer’, zegt zoon Benjamin Schoenmakers.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (47)

  • Bertus en Marian Heel veel sterkte in deze moelijke tijd met berging en weer opbouw tijd Piet en Beppie

    Geplaatst door: Piet Leensen op
  • sterkte fam schoenmakers ms Emma

    Geplaatst door: fam van de graaf op
  • Misschien is het beter dat een zich zelf respecterende bedrijfstak als de binnenvaart eens in gesprek gaat met weekblad Schuttevaer. Goede afspraken over wat toelaatbaar is en bijdraagt aan een juiste en waardevolle communicatie. Hoe ver gaat vrije meningsuiting? 75% van de commentaren is verzonden door sensatie beluste leeghoofden. Een filter kan wonderen doen.

    Geplaatst door: wim op
  • ooops, typ ik de naam van de website verkeerd, dat moet natuurlijk zijn search-and-rescue.nl
    De vijf minuten vertraging tussen melding en alarmering komt omdat de Eendracht in het vuur van de strijd melding maakt op het IJsselmeer te zitten. Dat klopte niet met de geo.

    Geplaatst door: Henk Wijga op
  • “Zaterdagmiddag om 12.45 uur ontving het Kustwachtcentrum Den Helder een noodoproep van het Nederlandse binnenvaartschip Amandus.”

    Dat klopt niet. De melding was van het passerende binnenvaartschip de Eendracht. Deze heeft de opvarenden en hun huisdieren aan boord gebracht. Dat was lang voordat de eerste berger (17 min na de alarmering) en de eerste reddingsboot (31 min na alarmering) arriveerden. Tussen de alarmering en de melding zaten 5 minuten. Al het radioverkeer is terug te luisteren- en de tijden te lezen op serch-and-rescue.nl
    Henk Wijga, Schipper reddingsboot Seeker.

    Geplaatst door: Henk Wijga op
  • @ schamen Het stoort mij wel dat u durft te spreken over de binnenvaart die hier naar buiten zou treden!U kunt het niet maken dat als er een paar lui hier zich onbeschoft uiten dit aan te nemen als de hele binnenvaart op dit oogpunt bent u geen haar beter dan zij.Wel deel ik de mening de familie veel sterkte toe te wensen want dit gaat je niet in je koude kleren zitten.

    Geplaatst door: mvg op
  • @ gerard maijntz.

    Ik ben wel binnenvaarder en mij stoort het ook. Maar helaas, al dit commentaar geeft wel de harde werkelijkheid van de binnenvaart aan en hoe deze naar buiten treed. Ik hoop dat de familie Schoenmakers zich de commentaren niet al te erg aantrekt allemaal en wens hen sterkte.

    Geplaatst door: schamen op
  • Ben geen binnenvaarder heb ik geen recht van spreken en mening hierover, ben OCEAN Salvage superintendent. Wel alleen de schipper en zijn famillie / bemanning sterkte toewensen. ik zie dagelijks wat de gevolgen zijn dehalve een opmerking mijnerzijds
    Het misselijk makende commentaar wat sommigen geven stoort mij zeer.
    nogmaals sterkte

    Geplaatst door: gerard maijntz op
  • Bertus marian heel veel sterkte in deze moeilijke tijd gelukkig zijn jullie veilig op de eendracht gekomen.en ook voor de komende tijd veel sterkte
    Anton Fre Bouwens m/s Impala

    Geplaatst door: A Bouwens op
  • hebben het ook mee gemaakt , veel sterkte aan de familie van dit schip
    en al die hiervoor denken alles beter te weten , schaam jullie

    Geplaatst door: fam Ravache AXIOMA op
  • Bertus marian en Benjamin wij wensen jullie heel
    veel sterkte
    bert en leny pols

    Geplaatst door: bert pols op
  • Beste brave hendrik, als u ook maar een beetje kennis van schepen had dan wist u dat de heer bennik een hoge den heeft waar je open heel lang mee het ijssemeer over kunt, hij vaart al heel lang open over het ijsselmeer en weet dondersgoed of het wel of niet kan. Dus ga je eerst eens verdiepen in de collegas.

    Geplaatst door: collega op
  • Wij wensen de Familie Schoenmakers namens C.V. P. Kruyf & Zn. veel sterkte.

    Geplaatst door: c.v. p. kruyf & Zn. op
  • Bertus en Marian, erg sneu dat jullie dit moeten beleven, maar we wensen jullie erg veel sterkte en gelukkig is iedereen er gezond vanaf gekomen.
    Wil en Joke Klerks

    Geplaatst door: W.klerks op
  • Jeetje…..dat is schrikken!maar gelukkig dat jullie er
    persoonlijk goed vanaf zijn gekomen.sterkte gewenst door Fons en Mariette

    Geplaatst door: Fons en Mariette op
  • Pjotr,
    Mijn reactie was gericht aan dhr Bennik.
    Over het gezonken schip heb ik geen oordeel, ik was er niet bij, weet dus ook niet wat er gebeurt is.
    Ik heb het als kind meegemaakt dat het schip van mijn ouders zonk, als ik mijn ogen sluit zie na meer dan 50 jaar de film zo weer afdraaien. Dit wil je niet meemaken.
    Voor de betrokkene veel sterkte met de afwikkeling van al die ellende.

    Geplaatst door: pbvancampen op
  • Fam. Schoenmakers sterkte!

    @Jankers, ga anders lekker bij het IVW de Waterpolitie of verzekering solliciteren, daar zouden ze wel een paar van die helderzienden kunnen gebruiken welke het altijd al weten voor er dingen aangetoond worden….

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Bert en Marian, wat een drama. Sterkte hiermee. Luister maar niet naar al die beste stuurlui aan de wal.
    Groet Gerard Mötter

    Geplaatst door: Gerard Mötter op
  • Bertus en Marian Benjamin en Marco ben blij dat jullie persoonlijk zelf er goed zijn afgekomen veel sterkte

    Geplaatst door: Bolle & Juul Silmay op
  • @PCvanCampen,
    Ik begrijp uw punt wel, maar mijn opa overkwam hetzelfde in de zomer van 1937 op het Sneekermeer, moet ik daar dan ook perse dicht varen?
    In de 60-er jaren was een hoge den uitzondering zoniet nog niet uitgevonden.
    Zoals ik al zei: Bennik weet wel wat hij doet, ook al kan het bij hem ook es misgaan (hoop t niet), maar e.e.a. schijnt hier niet aan de orde te zijn, volgens Marco (lijkt betrokkene) water binnen via de rubberen roefafdichting en niks open schip, dus uw wijsheid past hier ff niet!
    Respectvolle groet,

    Geplaatst door: Pjotr op
  • Eind jaren 60 voer ik met mijn broer op het IJsselmeer, zomer + 25C prachtig weer. Een uurtje later zaten wij midden in een onweersbui met windkracht 9. Daarom moet je altijd met een dicht schip varen op het IJsselmeer!
    Die meneer die al jaren met open schip vaart: als het nu eens fout gaat, neem je dan de kosten ook voor eigen rekening?
    Je vindt het immers de gewoonste zaak van de wereld om met een open schip op het IJsselmeer te varen.

    Geplaatst door: pbvancampen op
  • Brave Hendrik vaart waarschijnlijk alleen met spul wat droog moet blijven, maakt zich niet moe aan deklast én Mnr Bennik, van antieke metalen word hij al helemaal misselijk!
    Velen weten wel beter, het kan soms niet anders, deze houden het weer in de gaten en wachten indien nodig.
    Slechts een enkeling gaat open over bij veel wind, omdat het te hard waait om dicht te leggen……
    Rijst bij mij wel de vraag: hoe ver moet je gaan om het geluid te beperken (aan de eisen te voldoen) tegenover de veiligheid m.b.t. waterdicht zijn?
    Ik heb liever iets meer herrie dan een roef op rubber, want als geregelde IJsselmeer-vaarder wil ik dicht zijn, de rest komt later!

    Nogmaals sterkte voor de betrokkenen!.

    Geplaatst door: Pjotr op
  • @ Brave Hendrik,

    Zo brave Hendrik jij bestempeld mij dus als dom, want wij varen bijna elke reis met een open schip over het IJsselmeer.
    Ik zou eerste eens nadenken voordat je wat op deze site zet.
    Over dom gesproken!
    Fam. Schoenmaker veel sterkte met de afwikkeling.

    P.Bennik m/s cybernetica

    Geplaatst door: P.Bennik op
  • goedendag allemaal,
    als ex-eigenaar van het zusterschip Kronenburg, heb ik de verzekering toendertijd al geadviseerd, bij zusterschepen de afdichting te controleren.
    Natuurlijk meneer van Thiel, was het antwoord van de Hr.visser van de EFM. helaas weet ik, dat men op de Amandus hier geen extra aandacht aan heeft geschonken, toen deze ook bij de EFM verzekerd werd. Jammer, maar daar is helaas niemand mee geholpen. Misschien na 2 vergelijkbare gevallen, toch maar eens stappen ondernemen. Fam. Schoenmakers, veel sterkte in deze beroerde tijd.

    Geplaatst door: Antoine van Thiel op
  • Veel sterkte gewenst in deze tijd en de tijd die volgt!vanaf m/s Eemspoort

    Geplaatst door: Jenet van Suijlekom op
  • zouden ze die auto er niet beter af halen nu hij nog volledig uit het water staat ? Veel sterkte nog gewenst

    Geplaatst door: yannick op
  • Heel veel sterkte Bertus,Marian en de rest van de bemanning met de gevolgen van deze nare ervaring.

    Geplaatst door: Erwin van Bussel op
  • Zullen we misschien kunnen wachten met ongevraagde expertise en oordelen tot het schip weer boven water is.

    Geplaatst door: Jan op
  • @fordrijder, wat interesseerd jou dat waar ze verzekerd zijn? Hij lag toch dicht, dan lijkt er in eerste instantie niks verwijtbaars te zijn gebeurt, of wat wil je ermee zeggen?

    Volgens RTL teletekst zou er zelfs mogelijk een explosie en een MK-brand aan voorafgegaan zijn.

    In iedergeval mben ik blij dat iedereen er goed vanaf is gekomen, sterkte.

    Geplaatst door: Pjotr op
  • Precies zoals Kees het zegt. Via de afdichting van van de op rubbers staande woning.

    Geplaatst door: Marco op
  • Goed dat je een reactie plaatst Marco! Ik geef ook alleen maar aan als je met een open schip gaat, maar dat snapte je dus zelf al te best! Zijn de luiken bezweken onder het gewicht van het water??
    In ieder geval sterkte!

    Geplaatst door: Brave Hendrik op
  • Iedereen bedankt voor de reactie’s, behalve de beterweters dan niet. Ruim was dicht (met dubbele riemen). En vind het zowiezo van de gekken om je mening hier te spuien, zonder de oorzaak te weten. Wordt er echt ’n beetje onpasselijk van.
    Iedereen is veilig thuis, en maandag beginnen ze met het lossen van de stenen. En of zo’n schip dan naar Treffers moet, ik zou het zonde vinden van het schip. Beter als met z’n allen op verbanden te gaan varen naar Krotzenburg!!
    Fijne avond iedereen.

    Geplaatst door: Marco op
  • Je leest echt weer van die stoere reacties van “schippers” die met een open schip het IJsselmeer op gaan, nou dan ben je dus gewoon dom. Maar wel alle sterkte voor de opvarenden.

    Geplaatst door: Brave Hendrik op
  • Lijkt mij waarschijnlijker dat het water in de machinekamer is gekomen door de op rubber staande woning. Net zoals bij het zusterschip van de de Amandus,de toenmalige Kronenburg is gebeurt.
    Misschien dat het bilgealarm geweigerd heeft of dat het water gewoon te snel binnenliep.

    Geplaatst door: Kees op
  • Frits voer zeker met een kayak.
    Het ene schip is de andere niet.

    Geplaatst door: Bolus op
  • Schuttevaer..huiswerk doen schip is 2047 ton na verlenging. Fam schoenmakers sterkte !!

    Geplaatst door: Koot op
  • beste mensen laten we nu niet weer een discussie beginnen zonder dat er echt feiten zijn genoemd en voor de familie schoenmakers is dit een zeer ingrijpende gebeurtenis dus laten we alle rot opmerkingen maar achterwege NIEMAND zal expres zijn schip laten zinken laten we dat voorop stellen!!!!!!!

    Geplaatst door: richard m op
  • Deze mensen zullen ongtwijfeld geschrokken zijn! Een stevige wind uit het noord-westen,is de meest slechte windrichting.Een voormalig Duits schip,dus een platte,geen zeeg,hoge boeiing laat het achterschip verder wegzakken.Vul de rest zelf maar in…

    Geplaatst door: Golfje op
  • Sterkte toegewenst.

    Geplaatst door: MS Belladonna op
  • Wij zijn groot gebracht op het ijsselmeer.
    Maar zijn nooit overgestoken zonder kleden te trekken ook al vielen de mussen dood uit de lucht.
    Dus als het om een open geladen schip gaat is het eigen schuld dikke bult.

    Geplaatst door: Frits de Bie op
  • Over de oorzaak is nog niets bekend. Kan er geen andere oorzaak zijn dan de veronderstelde? Sterkte toegewenst voor de fam. Schoenmakers

    Geplaatst door: Hans klop op
  • Meneer Struik, waar leest u dat het schip niet afgedekt was?
    Beste man ik ben vroeger honderden keren het markermeer,ijsselmeer en waddenzee overgegaan zonder luiken en er is nooit iets noemenswaardig gebeurd.
    Deze mensen weten heus wel waarmee ze bezig zijn.
    Hierbij wens ik ze dan ook alle sterkte toe.

    Geplaatst door: jdv op
  • iedereen gaat wel met open schip een keer het ijsselmeer over soms neem je de gek wel eens dus niet doen dat je alles beter weet theun struik

    Geplaatst door: richard op
  • met een open schip op ijselmeer, wadden ,of zeeland kun je hier op wachten toch,??

    Geplaatst door: Theun Struik op
  • sterkte fam schoenmakers!

    Geplaatst door: en avant op
  • bertus en marian sterte

    Geplaatst door: frans en elle de jong op
  • Fam. Schoenmakers,sterkte!

    Geplaatst door: Myra Verburg op

Reageer

Amandus zinkt op Markermeer | Schuttevaer.nl

Amandus zinkt op Markermeer

Het met stenen geladen ms Amandus (2047 ton) van de familie Schoenmakers is zaterdagmiddag gezonken op het Markermeer, ongeveer 6 kilometer zuidwest van Lelystad. De drie opvarenden zijn door een ander schip aan boord genomen.

Amandus zinkt op Markermeer

Duidelijk is dat er water de machinekamer is ingestroomd. Maar de familie Schoenmakers kon dinsdag nog niet vertellen wat de precieze oorzaak daarvan was. Zij wachten de berging af en het daaropvolgende onderzoek van verzekeringsexperts. ‘Eind deze week weten we meer’, zegt zoon Benjamin Schoenmakers.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (47)

  • Bertus en Marian Heel veel sterkte in deze moelijke tijd met berging en weer opbouw tijd Piet en Beppie

    Geplaatst door: Piet Leensen op
  • sterkte fam schoenmakers ms Emma

    Geplaatst door: fam van de graaf op
  • Misschien is het beter dat een zich zelf respecterende bedrijfstak als de binnenvaart eens in gesprek gaat met weekblad Schuttevaer. Goede afspraken over wat toelaatbaar is en bijdraagt aan een juiste en waardevolle communicatie. Hoe ver gaat vrije meningsuiting? 75% van de commentaren is verzonden door sensatie beluste leeghoofden. Een filter kan wonderen doen.

    Geplaatst door: wim op
  • ooops, typ ik de naam van de website verkeerd, dat moet natuurlijk zijn search-and-rescue.nl
    De vijf minuten vertraging tussen melding en alarmering komt omdat de Eendracht in het vuur van de strijd melding maakt op het IJsselmeer te zitten. Dat klopte niet met de geo.

    Geplaatst door: Henk Wijga op
  • “Zaterdagmiddag om 12.45 uur ontving het Kustwachtcentrum Den Helder een noodoproep van het Nederlandse binnenvaartschip Amandus.”

    Dat klopt niet. De melding was van het passerende binnenvaartschip de Eendracht. Deze heeft de opvarenden en hun huisdieren aan boord gebracht. Dat was lang voordat de eerste berger (17 min na de alarmering) en de eerste reddingsboot (31 min na alarmering) arriveerden. Tussen de alarmering en de melding zaten 5 minuten. Al het radioverkeer is terug te luisteren- en de tijden te lezen op serch-and-rescue.nl
    Henk Wijga, Schipper reddingsboot Seeker.

    Geplaatst door: Henk Wijga op
  • @ schamen Het stoort mij wel dat u durft te spreken over de binnenvaart die hier naar buiten zou treden!U kunt het niet maken dat als er een paar lui hier zich onbeschoft uiten dit aan te nemen als de hele binnenvaart op dit oogpunt bent u geen haar beter dan zij.Wel deel ik de mening de familie veel sterkte toe te wensen want dit gaat je niet in je koude kleren zitten.

    Geplaatst door: mvg op
  • @ gerard maijntz.

    Ik ben wel binnenvaarder en mij stoort het ook. Maar helaas, al dit commentaar geeft wel de harde werkelijkheid van de binnenvaart aan en hoe deze naar buiten treed. Ik hoop dat de familie Schoenmakers zich de commentaren niet al te erg aantrekt allemaal en wens hen sterkte.

    Geplaatst door: schamen op
  • Ben geen binnenvaarder heb ik geen recht van spreken en mening hierover, ben OCEAN Salvage superintendent. Wel alleen de schipper en zijn famillie / bemanning sterkte toewensen. ik zie dagelijks wat de gevolgen zijn dehalve een opmerking mijnerzijds
    Het misselijk makende commentaar wat sommigen geven stoort mij zeer.
    nogmaals sterkte

    Geplaatst door: gerard maijntz op
  • Bertus marian heel veel sterkte in deze moeilijke tijd gelukkig zijn jullie veilig op de eendracht gekomen.en ook voor de komende tijd veel sterkte
    Anton Fre Bouwens m/s Impala

    Geplaatst door: A Bouwens op
  • hebben het ook mee gemaakt , veel sterkte aan de familie van dit schip
    en al die hiervoor denken alles beter te weten , schaam jullie

    Geplaatst door: fam Ravache AXIOMA op
  • Bertus marian en Benjamin wij wensen jullie heel
    veel sterkte
    bert en leny pols

    Geplaatst door: bert pols op
  • Beste brave hendrik, als u ook maar een beetje kennis van schepen had dan wist u dat de heer bennik een hoge den heeft waar je open heel lang mee het ijssemeer over kunt, hij vaart al heel lang open over het ijsselmeer en weet dondersgoed of het wel of niet kan. Dus ga je eerst eens verdiepen in de collegas.

    Geplaatst door: collega op
  • Wij wensen de Familie Schoenmakers namens C.V. P. Kruyf & Zn. veel sterkte.

    Geplaatst door: c.v. p. kruyf & Zn. op
  • Bertus en Marian, erg sneu dat jullie dit moeten beleven, maar we wensen jullie erg veel sterkte en gelukkig is iedereen er gezond vanaf gekomen.
    Wil en Joke Klerks

    Geplaatst door: W.klerks op
  • Jeetje…..dat is schrikken!maar gelukkig dat jullie er
    persoonlijk goed vanaf zijn gekomen.sterkte gewenst door Fons en Mariette

    Geplaatst door: Fons en Mariette op
  • Pjotr,
    Mijn reactie was gericht aan dhr Bennik.
    Over het gezonken schip heb ik geen oordeel, ik was er niet bij, weet dus ook niet wat er gebeurt is.
    Ik heb het als kind meegemaakt dat het schip van mijn ouders zonk, als ik mijn ogen sluit zie na meer dan 50 jaar de film zo weer afdraaien. Dit wil je niet meemaken.
    Voor de betrokkene veel sterkte met de afwikkeling van al die ellende.

    Geplaatst door: pbvancampen op
  • Fam. Schoenmakers sterkte!

    @Jankers, ga anders lekker bij het IVW de Waterpolitie of verzekering solliciteren, daar zouden ze wel een paar van die helderzienden kunnen gebruiken welke het altijd al weten voor er dingen aangetoond worden….

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Bert en Marian, wat een drama. Sterkte hiermee. Luister maar niet naar al die beste stuurlui aan de wal.
    Groet Gerard Mötter

    Geplaatst door: Gerard Mötter op
  • Bertus en Marian Benjamin en Marco ben blij dat jullie persoonlijk zelf er goed zijn afgekomen veel sterkte

    Geplaatst door: Bolle & Juul Silmay op
  • @PCvanCampen,
    Ik begrijp uw punt wel, maar mijn opa overkwam hetzelfde in de zomer van 1937 op het Sneekermeer, moet ik daar dan ook perse dicht varen?
    In de 60-er jaren was een hoge den uitzondering zoniet nog niet uitgevonden.
    Zoals ik al zei: Bennik weet wel wat hij doet, ook al kan het bij hem ook es misgaan (hoop t niet), maar e.e.a. schijnt hier niet aan de orde te zijn, volgens Marco (lijkt betrokkene) water binnen via de rubberen roefafdichting en niks open schip, dus uw wijsheid past hier ff niet!
    Respectvolle groet,

    Geplaatst door: Pjotr op
  • Eind jaren 60 voer ik met mijn broer op het IJsselmeer, zomer + 25C prachtig weer. Een uurtje later zaten wij midden in een onweersbui met windkracht 9. Daarom moet je altijd met een dicht schip varen op het IJsselmeer!
    Die meneer die al jaren met open schip vaart: als het nu eens fout gaat, neem je dan de kosten ook voor eigen rekening?
    Je vindt het immers de gewoonste zaak van de wereld om met een open schip op het IJsselmeer te varen.

    Geplaatst door: pbvancampen op
  • Brave Hendrik vaart waarschijnlijk alleen met spul wat droog moet blijven, maakt zich niet moe aan deklast én Mnr Bennik, van antieke metalen word hij al helemaal misselijk!
    Velen weten wel beter, het kan soms niet anders, deze houden het weer in de gaten en wachten indien nodig.
    Slechts een enkeling gaat open over bij veel wind, omdat het te hard waait om dicht te leggen……
    Rijst bij mij wel de vraag: hoe ver moet je gaan om het geluid te beperken (aan de eisen te voldoen) tegenover de veiligheid m.b.t. waterdicht zijn?
    Ik heb liever iets meer herrie dan een roef op rubber, want als geregelde IJsselmeer-vaarder wil ik dicht zijn, de rest komt later!

    Nogmaals sterkte voor de betrokkenen!.

    Geplaatst door: Pjotr op
  • @ Brave Hendrik,

    Zo brave Hendrik jij bestempeld mij dus als dom, want wij varen bijna elke reis met een open schip over het IJsselmeer.
    Ik zou eerste eens nadenken voordat je wat op deze site zet.
    Over dom gesproken!
    Fam. Schoenmaker veel sterkte met de afwikkeling.

    P.Bennik m/s cybernetica

    Geplaatst door: P.Bennik op
  • goedendag allemaal,
    als ex-eigenaar van het zusterschip Kronenburg, heb ik de verzekering toendertijd al geadviseerd, bij zusterschepen de afdichting te controleren.
    Natuurlijk meneer van Thiel, was het antwoord van de Hr.visser van de EFM. helaas weet ik, dat men op de Amandus hier geen extra aandacht aan heeft geschonken, toen deze ook bij de EFM verzekerd werd. Jammer, maar daar is helaas niemand mee geholpen. Misschien na 2 vergelijkbare gevallen, toch maar eens stappen ondernemen. Fam. Schoenmakers, veel sterkte in deze beroerde tijd.

    Geplaatst door: Antoine van Thiel op
  • Veel sterkte gewenst in deze tijd en de tijd die volgt!vanaf m/s Eemspoort

    Geplaatst door: Jenet van Suijlekom op
  • zouden ze die auto er niet beter af halen nu hij nog volledig uit het water staat ? Veel sterkte nog gewenst

    Geplaatst door: yannick op
  • Heel veel sterkte Bertus,Marian en de rest van de bemanning met de gevolgen van deze nare ervaring.

    Geplaatst door: Erwin van Bussel op
  • Zullen we misschien kunnen wachten met ongevraagde expertise en oordelen tot het schip weer boven water is.

    Geplaatst door: Jan op
  • @fordrijder, wat interesseerd jou dat waar ze verzekerd zijn? Hij lag toch dicht, dan lijkt er in eerste instantie niks verwijtbaars te zijn gebeurt, of wat wil je ermee zeggen?

    Volgens RTL teletekst zou er zelfs mogelijk een explosie en een MK-brand aan voorafgegaan zijn.

    In iedergeval mben ik blij dat iedereen er goed vanaf is gekomen, sterkte.

    Geplaatst door: Pjotr op
  • Precies zoals Kees het zegt. Via de afdichting van van de op rubbers staande woning.

    Geplaatst door: Marco op
  • Goed dat je een reactie plaatst Marco! Ik geef ook alleen maar aan als je met een open schip gaat, maar dat snapte je dus zelf al te best! Zijn de luiken bezweken onder het gewicht van het water??
    In ieder geval sterkte!

    Geplaatst door: Brave Hendrik op
  • Iedereen bedankt voor de reactie’s, behalve de beterweters dan niet. Ruim was dicht (met dubbele riemen). En vind het zowiezo van de gekken om je mening hier te spuien, zonder de oorzaak te weten. Wordt er echt ’n beetje onpasselijk van.
    Iedereen is veilig thuis, en maandag beginnen ze met het lossen van de stenen. En of zo’n schip dan naar Treffers moet, ik zou het zonde vinden van het schip. Beter als met z’n allen op verbanden te gaan varen naar Krotzenburg!!
    Fijne avond iedereen.

    Geplaatst door: Marco op
  • Je leest echt weer van die stoere reacties van “schippers” die met een open schip het IJsselmeer op gaan, nou dan ben je dus gewoon dom. Maar wel alle sterkte voor de opvarenden.

    Geplaatst door: Brave Hendrik op
  • Lijkt mij waarschijnlijker dat het water in de machinekamer is gekomen door de op rubber staande woning. Net zoals bij het zusterschip van de de Amandus,de toenmalige Kronenburg is gebeurt.
    Misschien dat het bilgealarm geweigerd heeft of dat het water gewoon te snel binnenliep.

    Geplaatst door: Kees op
  • Frits voer zeker met een kayak.
    Het ene schip is de andere niet.

    Geplaatst door: Bolus op
  • Schuttevaer..huiswerk doen schip is 2047 ton na verlenging. Fam schoenmakers sterkte !!

    Geplaatst door: Koot op
  • beste mensen laten we nu niet weer een discussie beginnen zonder dat er echt feiten zijn genoemd en voor de familie schoenmakers is dit een zeer ingrijpende gebeurtenis dus laten we alle rot opmerkingen maar achterwege NIEMAND zal expres zijn schip laten zinken laten we dat voorop stellen!!!!!!!

    Geplaatst door: richard m op
  • Deze mensen zullen ongtwijfeld geschrokken zijn! Een stevige wind uit het noord-westen,is de meest slechte windrichting.Een voormalig Duits schip,dus een platte,geen zeeg,hoge boeiing laat het achterschip verder wegzakken.Vul de rest zelf maar in…

    Geplaatst door: Golfje op
  • Sterkte toegewenst.

    Geplaatst door: MS Belladonna op
  • Wij zijn groot gebracht op het ijsselmeer.
    Maar zijn nooit overgestoken zonder kleden te trekken ook al vielen de mussen dood uit de lucht.
    Dus als het om een open geladen schip gaat is het eigen schuld dikke bult.

    Geplaatst door: Frits de Bie op
  • Over de oorzaak is nog niets bekend. Kan er geen andere oorzaak zijn dan de veronderstelde? Sterkte toegewenst voor de fam. Schoenmakers

    Geplaatst door: Hans klop op
  • Meneer Struik, waar leest u dat het schip niet afgedekt was?
    Beste man ik ben vroeger honderden keren het markermeer,ijsselmeer en waddenzee overgegaan zonder luiken en er is nooit iets noemenswaardig gebeurd.
    Deze mensen weten heus wel waarmee ze bezig zijn.
    Hierbij wens ik ze dan ook alle sterkte toe.

    Geplaatst door: jdv op
  • iedereen gaat wel met open schip een keer het ijsselmeer over soms neem je de gek wel eens dus niet doen dat je alles beter weet theun struik

    Geplaatst door: richard op
  • met een open schip op ijselmeer, wadden ,of zeeland kun je hier op wachten toch,??

    Geplaatst door: Theun Struik op
  • sterkte fam schoenmakers!

    Geplaatst door: en avant op
  • bertus en marian sterte

    Geplaatst door: frans en elle de jong op
  • Fam. Schoenmakers,sterkte!

    Geplaatst door: Myra Verburg op

Reageer