Arbeidsinspectie licht administratie van schippers met Filippijnen door

De Arbeidsinspectie is nog zeker een half jaar bezig met een omvangrijk onderzoek naar de tewerkstelling van Filippijnse matrozen in de binnenvaart. Een woordvoerder bevestigde desgevraagd dat eind oktober van ‘heel veel’ schippers administratieve bescheiden zijn gevorderd.

Door Dirk van der Meulen
De inspectie richt zich in elk geval op de ondernemingen Gyron Crew BV, Gyron Crew Inc, Gyrom Shipping Ltd en Gyron Shipping ltd PTE in Delft, Singapore en Manilla. Mogelijk zijn er ook nog andere aanbieders van Filippijnse bemanningsleden bij betrokken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (46)

  • tja het is overal het zelfde hoor.
    er blijft veel geld aan de stok zitten.
    m de bruin

    Geplaatst door: martin de bruin op
  • heb vernomen dat er een prijs op de hoofden staat van de twee boosdoeners.

    Geplaatst door: dennis op
  • Geachte lezers.

    Ik ben met Gyron begonnen eind 2006, en begin 2007 kreeg ik mijn personeel aan boord via Gyron. Later zijn er praatjes gekomen van de Filippijnse matrozen onderling dat ze te weinig loon kregen. Verschillende keren heb ik Dolf Kornet erover gebeld, en als antwoord kreeg ik (en met mij velen) geloof jij die Filippijnen?? Ik ben toen navraag gaan doen bij verschillende matrozen, en heb het contract van mijn matroos gekregen. En inderdaad, 750 dollar was zijn salaris. Weet u wat ik daar zo vreemd aan vindt? Ik heb het originele contract van mijn matroos (GETEKEND IN MANILLA OP 01-02-2007) hier aan boord, weet u hoeveel hij in 2007 behoorde te krijgen?? JUIST, 1284,60 EURO. U ziet het goed, daar is getekend in euro’s, en zij worden betaald in dollars, is niet erg als het maar terug gerekend op die 1284,60 euro uit zou komen. Menigmaal gevraagd om inzagen van heffingen en afdrachten, maar niets kreeg ik. Mijn maat (matroos) kreeg een ongeluk aan boord, is nadien terug gegaan naar zijn woonplaats. Toen het weer beter ging met hem belde hij dat hij weer terug naar boord wilde komen. Eenmaal terug aan boord kreeg hij last van zijn (brandwonden), moest ze elke dag insmeren en verging van de pijn. Brandwondencentrum gebeld en langst geweest, die doctor adviseerde hem om huidtransplantatie te doen. Dolf Kornet gebeld daarover en die zei: echt niet, daar ben ik niet voor verzekerd. Mijn matroos is met verlof gegaan en heeft daar een claim aangespannen tegen Gyron, toen zijn daar hele rare dingen gebeurt. Ik werd voor 3 weken aan de ketting gelegd door Ronald Lafeber z’n bedrijf Gyron Shipping , ik heb de man nimmer gesproken en of gezien en zelfs nog niet bij de rechter mogen ontmoeten.

    Het kort geding hebben wij gewonnen, men dreigde in hoger beroep te gaan. Toen wij aan de ketting lagen had Ronald Lafeber daar zo’n schik in dat hij een collega schipper een mail gestuurd heeft (die beste man wenste ook geen zaken meer te doen met gyron crew) en gaf in zijn mail mijn telefoon nummer door om mij eens te bellen hoe ik het vond om 3 weken aan de ketting te liggen. Voelt u hem, leed vermaak.( Misbruik van hun machtspositie) Het voordeel voor Gyroncrew is dat zij in hun handelsvoorwaarden hebben staan dat bij geschillen Singaporees recht van toepassing is. Heb je een geschil dan ben je aan de goden overgeleverd. Wil je ze aan klagen dan moet je als klant naar Singapore. En welke schipper ziet dat zitten? En welke rechtsbijstandverzekering ziet dat zitten en vergoed dergelijk spelletjes? …Niemand. diverse schippers hebben op deze minne manier al kennis gemaakt. Even een in Singapore bij verstek veroordeeld schipper de nek omdraaien met behulp van de Nederlandse rechter. Deze rechters hebben het zo druk en kijken niet verder dan hun neus lang is dus, …kassa.

    Dit jaar kreeg mijn matroos zijn eerste teruggave van de belasting, alleen jammer dat er 3 weken later ineens meer betaald moest worden dan dat hij daarvoor terug zou krijgen.Er is met A. de Greef gebeld, zij wist doodleuk te vertellen dat we maar in Manilla moesten vragen naar de boekhouding. Toch wel raar terwijl hun boekhouder in Gorinchem zit. Zelfs mijn maat kreeg een brief van Gyron dat hij voor de rechter moest verschijnen wegens mijneed. Ik zal niet in detail treden (ik ben niet uit op sensatie) maar mijneed is/was het zeer zeker niet. En tot op de dag van vandaag heeft mijn matroos nog steeds niet zijn LP (geld) gekregen wat betaald wordt als ze zich melden bij terug komst in de Filippijnen. Omdat wij ook deel uitmaken van de economische crisis hebben we een schikking moeten treffen om van deze zaak af te komen. Gyron gaat weer vrij uit, terwijl wij zeker in ons recht staan/stonden, alleen zij hebben meer te verteren dan wij, hierdoor houden zij het langer vol dan wie dan ook. En dat is de mentaliteit van Ronald Lafeber en Dolf Kornet wanneer je niet naar hun pijpen danst. U bent gewaarschuwd, Ik ben ZEKER niet de enigste die dit overkomen is. Ik heb de arbeidsinspectie tot tweemaal toe aan boord gehad, en wij hopen dat hen recht aangedaan wordt die het behoort. Ik hoop van harte dat al die Filippijnse MENSEN (ik benadruk even, mensen) alsnog hun te kortten krijgen waarvoor er getekend is op de in Nederland geldende arbeidsovereenkomst in Manilla ( HUN DAADWERKELIJKE CONTRACT IN EURO’S).

    Dit zijn feiten met bewijzen.

    Geplaatst door: R. den Breejen op
  • was gister aan boord van een nieuwe tanker waar 2 fill liepen aan dek.
    kwam er achter dat ze idd maar 395 euro p mnd netto overhielden
    hahaha en hier maar roepen dat het anders kan
    kom op jongens geld is geld ja toch.

    Geplaatst door: dennis op
  • Grote Beer, u weet tenminste hoe het echt zit. Ik ben daar blij om dat er wel goeie kantoren zijn. De grote boze dolf komt er wel achter met zijn vrome praatjes, er komt een tijd dat het recht zege zal vieren, dan pas zal hij met deze praktijken (moeten) stoppen. Wij hopen van harte dat dan alle filippijnen alsnog hun geld krijgen waar ze ALTIJD recht op hebben gehad. De grote boze dolf praat of het honden zijn, ook dit zijn mensen van vlees en bloed. Je zal toch denken dat hij ook anders is opgevoed of……..

    Geplaatst door: B.d.L. op
  • Wilt u zeker weten dat alles klopt dan moet je niet bij “Boze Dolfje” zijn.
    Meneer Kornetspeelt alleen een beetje agentje en hoeft alleen maar praatjes te verkopen,hij belooft je koeien met gouden horens. En als er stront aan de knikker is dan is meneer vertrokken. Wij hebben bedankt voor de eer.
    Wil je zeker weten dat je Fillipijnse matroos krijgt waar hij rechtop heeft dan moet je bij Shipcrew zijn. Elke maand krijgen we de Nederlandse loonstroken per mail aan boord gestuurd. Vanuit hun kantoor in Manilla krijgen wij per mail netjes de Filippijnse loonstrookje met de corresponderende bedragen van de Nederlandse loonstrook en wanneer en op welke bankrekening gestort is. Die geven wij aan de matrozen, we hebben al heel wat jaloerse blikken gezien bij de matroosjes van Kornet.
    Wij betalen een gedeelte van de factuur op de G-rekening waardoor wij zeker weten dat de belastingen en premies zijn voldaan.

    Geplaatst door: Grote Beer op
  • kijk wil best wel nog even reageren hoor ria.

    Ik heb deze personen inderdaad ook genomen om mijn eigen portomonee,en het bedrag voor deze jongens is ook al flink toegenomen,maar dat geld word alleen niet betaald aan de filipijnen,maar gaat gewoon via een omweg bij gyron : Lees: Dolfje zijn portomonee in,en dat stond mij enorm tegen,jij betaalt 3000Euro,die gasten krijgen als ze geluk hebben nog geen 400 euro per maand,ze worden nog via de goedkope weg verzekerd ook,Dus blijf jij het maar lekker opnemen voor die gyron rukkers,van mijn mogen ze dat kantoor plus die andere bekende gewoon sluiten,zo kunnen we onze eigen jongens weer eens een beetje gaan opleiden.Hierboij praat ik over onze NL jongens.!

    @MM
    Wie heeft het er over een regulier uitzendburo???????Ik NIET.

    Ik heb de filipijnse jongens zelf alles financieel uitgezocht,en weet wat ik betaalde en wat die jongens kregen,hebben hier dolfje ook op aangesproken,maar dan konden we beter maar tsjechen zelf in dienst nemen,zo gezegd zo gedaan.

    Geplaatst door: johan op
  • mcs d. Het contract nazien waarvoor ze getekend hebben!! U zou eens moeten vragen aan ALLE filippijnen of dit hetzelfde contract is als wat er in de filippijnen getekend is. Op de cent af nauwkeurig klopt het zegt u? We zullen het zien, alleen er is bewijs (dat zijn feiten) dat het tegenspreekt. De meeste zijn TE goed gelovig als ze die gladde praatjes aanhoren.

    Geplaatst door: B.d.L. op
  • Wat een herrie allemaal. heeft iemand als een de moeite genomen het contract van die jongens te lezen.
    44 uur per week en 85 gegarandeerde over uren per maand ook als die niet gewerkt worden. Het is iets waar ze zelf voor tekenen.
    Het enige wat echt niet klopt is dat ze ingeschreven worden bij het STC om lichtmatroos in het boekje te krijgen. geef die jongens dan ook echt een cursus boek zodat ze iets kunnen leren.
    wij hebben ook met ze gevaren en varen nu met tjechen en hollanders maar het is bij allemaal het zelfde. je moet het gewoon treffen.
    qua betaling klopte het bij ons altijd wij hebben het nagerekend en gecontroleerd en tot op de cent nauwkeurig. Dat was ook Gyron Crew. het grootste nadeel voor ons was dat er geen afspraken te maken viel over vertrek en terugkomst aan boord.
    Wij horen van collega’s dat het bij sommige beter gaat en bij ander hebben elke keer een nieuwe maar dat is vaak te wijten aan het agentschap die niet op tijd zorgt voor een vervanger.
    Laat de instantie’s toch lekker controleren en voor diegene die fout zitten kan ik alleen maar zeggen lezen rekenen en beslissen.

    mvg

    Geplaatst door: mcs d op
  • een beetje meer respect en waardering zou wel op z’n plaats zijn.wees blij dat wij het zo goed hebben.als ze het daar zo goed zouden hebben peinsden ze er denk ik niet over om in nl te gaan werken.

    Geplaatst door: jan op
  • o o o dit is echt niet te geloven.
    polen in de bouw hebben we geen goed woord voor over,denk aan de overlast.
    maar fillipijnen in de binnenvaart das zeker wel normaal.
    ik glof dat we in 45 toch hele andere bedoelingen hadden met de wederopbouw van ons mooie landje.
    dit is zeker geen discriminatie,maar heb wel op geert gestemd.

    Geplaatst door: dennis op
  • ik maak van dolf geen afgod integendeel,het gaat er mij alleen maar om hoe men met elkaar communiceert.als je het ergens niet mee eens ben dat mag en dat kan,maar wees dan een vent en ga naar de persoon zelf toe om het hem te vertellen,maar doe het niet op zo’n lage manier.en trouwens over zakken vulle gesproken,volgens mij deed die bewuste johan dat ook,want hij koos toch zelf ook voor een filipijnse matroos omdat deze wat goedkoper waren,was dat niet voor zijn eigen portemonnee?
    en als het dan niet zo gaat als hij in gedachten had dan ligt het aan gyron crew en aan die onwetende mensen uit dat APELAND.en als er dan iets in de krant staat moet er op zo’n minderwaardige manier gehoor aan gegeven worden,daarom zeg ik wees een vent en ga er op af,kom met bewijzen en l.l niet een eind raak,zie het anders zelf voor elkaar te kijgen door met zo’n toko te beginnen,misschien dat hij dan anders praat.ik snap trouwens niet waarom je op mijn bericht moet reageren ik had het niet tegen u en is johan misschien zelf wel in staat te reageren gezien zijn vorige bericht

    Geplaatst door: ria op
  • Ria, je moet van Dolf geen afgod maken. Iedereen weet dat hij een gladde is, jij net zo goed. Ik vind het het toch raar dat telkens DAT bedrijf met naam en toenaam genoemd wordt. Je hoeft er niet mee eens te zijn, daar zit iets !!

    Geplaatst door: B.d.L. op
  • johan, ooit wel eens bij nagedacht hoeveel een regulier uitzendburo rekent voor een opdrachtgever en wat zij het personeel betalen?
    Zeker ook allemaal oplichters volgens jou….

    En wat betreft de opmerking apenland kan ik niet meer zeggen dan dat dit meer over jezelf zegt dan over de mensen waar jij over spreekt.

    Wat denk je overigens wat er gebeurd als alle buitenlandse collega’s ineens weg zijn?
    Ik denk dat we dan met z’n allen een groot probellem hebben eigenlijk!

    Geplaatst door: Mm op
  • lekker discriminerend ventje ben jij! als je zo\’n held ben moet je naar Dolf zelf toegaan en je gal spuien.HELD

    Geplaatst door: ria op
  • CAT-tig, kunt u met zekerheid zeggen dat die mensen volges CAO betaald worden? Hoe weet u dat? Vraag eens naar hun Poea contract en verrekend dat eens met de dollar!! U schrijft dat gyron de werkgever is. Krijgt u elke maand een rekening te zien van het personeel wat er betaald is, wat er afgedragen is, hoeveel vakantie dagen hij heeft, hoeveel vakantiegeld ect? Kijk, het contract wat bij het UVW ligt dat klopt zondermeer, is dit hetzelfde contract als uw matroos in zijn bezit heeft? Ik spreek niet over beschuldigen, integendeel, alleen worden de schippers met buitenlands personeel met de neus op de feiten gedrukt. Telkens weer een artikel in de krant, weer een discussie op gang gebracht, toch niet zo raar dat het nu onder de loep genomen wordt. Nogmaals, de salarissen worden door het uitzendbureau betaald, niet door de schippers, alleen als het straks verkeerd afloopt dan zijn de INLENERS de klos. Die mensen zitten voor een lange tijd aan boord, dat neemt niet weg dat ze ook door de “SCHIPPERS” hun overuren betaald krijgen. Met een hollandse matroos ben je over het algemeen voordeliger uit, die bieden zich aan momenteel voor een 1300 euro, als je dat vergelijkt wat je voor een uitzendkracht kwijt bent (3000 euro) via dat filippijnse uitzendbureau, dan neem je toch aan dat “schippers” wel conform CAO betalen aan hen??

    Geplaatst door: B.d.L. op
  • ik had net een heel verhaal getypt, 1 verkeerde code overtypen en tekst is weg.

    het belangrijkste:
    @FraFra: waarom denk je dat ik “baas” tussen aanhalingstekens heb gezet? Wij hebben geen personeel, wij hebben medewerkers. Wij zijn geen werkgever, dat is Gyron.

    Verder laat ik het hier maar bij; ik geloof niet dat ik een reden om me tegenover u te verdedigen.

    Geplaatst door: CAT-tig op
  • als ik het goed begrijpt heb ging het niet om de filippine, maar om de nakoming van de wetgeving arbeiders in de binnenvaart.Een goed onderzoek is zeker van groot belang!ook voor de binnenvaart ondernemers.

    Geplaatst door: Dos Reis op
  • (reactie deel 2 van 2)
    Als straks voor een paar honderd euro een schip wordt bemand hebben we een levensgroot probleem in onze branche dus het lijkt mij goed dat hier door de overheid objectief naar gekeken wordt. Ik werk daar graag aan mee. Ik mag hopen dat er ook naar de rol van SAB en STC wordt gekeken. Ik vraag me af hoe veilig het allemaal is als ik kijk naar de scholing of moet ik zeggen naar het gebrek daaraan. Het feit dat ook ik als schipper om informatie wordt gevorderd doet vermoeden dat er een goed onderzoek wordt gedaan die de zaak van alle kanten belicht.

    Het valt dus nog te bezien of iemand wordt vervolgd, deze Filipijnen worden onderbetaald en of zij in Nederland onder de huidige voorwaarden al dan niet mogen werken Laten we nou eerst eens dat onderzoek afwachten en daarna kijken of en zo ja, wat we er van moeten vinden.

    Geplaatst door: Martin Hofmans op
  • (reactie deel 1 van 2)
    Als ondernemer ben ik een risicodrager, ergo ik loop het risico op winst en verlies. Dat heeft niets te maken met loon.
    Iedere werknemer die daarentegen in Nederland in loondienst is en 23 jaar of ouder is heeft recht op het minimumloon op basis van een 40 uur durende werkweek (arbeidsduur in de Binnenvaart) en 8% vakantie toeslag. Dat is in de wet vastgelegd. Zie Wet minimum loon en vakantiebijslag.

    Het maakt dus niet uit waar de werknemer vandaan komt of welke functie hij vervult.

    Bij mensen van buiten de EU en daarnaast ook de Roemenen en de Bulgaren geldt dat de werkgever in het bezit moet zijn van een Tewerkstellingsvergunning. Hierop staat vermeld welke functie op welke plaats voor welke periode door welk persoon vervuld mag worden. Klopt de werkelijkheid niet met wat er op de vergunning staat dan heb je, ook als schipper, een potentieel probleem met de Arbeidsinspectie. Zie wet arbeid vreemdelingen.

    Volgens mij is de Arbeidsinspectie nu bezig met een onderzoek in het kader van toezicht op WML en de WAV. Dat wil zoveel zeggen als dat er dus op dit moment nog niemand van iets wordt beschuldigd. Er wordt gekeken hoe of dat de Filipijnen worden betaald en wat dit doet met de markt.
    (deel 2 reactie volgt zo)

    Geplaatst door: Martin Hofmans op
  • Een hond heeft een baas… personeel heeft een werkgever. Daar ga je dus al fout. En laten we nu niet net doen of het buitenlandse personeel het nu zo goed heeft bij iedereen… zolang ik nog regelmatig over de marifoon hoor praten over het indotuig, kan je dat mij echt niet wijsmaken.

    Geplaatst door: FraFra op
  • Artikel is niet volledig. Niet alleen de bedrijven met Filippijns personeel via Gyron zijn de klos, ook die met ander buitenlands personeel.

    Hier geen Filippijnen dus over de betaling aan hen kan ik geen mening geven, maar ons Gyron-personeel krijgt gewoon volgens NL Cao betaald plus wat er aan toeslagen bijkomt.
    Beide mannen hebben thuis een redelijk draaiende eigen winkel met personeel, dus zouden ze hier uit nood gekomen zijn om zich te laten “uitbuiten”?
    Daarbij is de “klacht met een knipoog” op ons schip eerder: vechten tegen de verveling dan dat er gewerkt moet worden, dus de mannen hebben over ons, als “baas”, nooit klagen. Ze hebben veel vrije tijd, ook aan de wal en, op de soms rare vliegtijden na (maar de vluchten regelen ze zelf), komen ze uitgerust thuis.

    Wij werken met uitzend-personeel omdat we geen eigen personeel WILLEN hebben. Geen vrijdag- of weekendmopperaars en maandagzieken, gewoon fijn, tevreden uitzendpersoneel, die elkaar om de 6 weken aflossen, en thuis een goede toekomst kunnen opbouwen / voortzetten.

    Geplaatst door: CAT-tig op
  • 22 dagen per maand werken

    Hij heeft 8,52 netto per uur.
    Dus als 1500,- euro per maand (en volgend jaar meer) volgens u onderbetaald is.
    Dan wil ik de lonen van Nederlandse matrozen wel eens onder het licht houden.
    En mijn verhaal was gericht op de opmerkingen van F.d.L. uit deze reactie komen er een paar dingen naar voren bv. voor de Filipijnse mensen is het goed (slaat echte nergens op vandaar het verhaal wat ze daar verdienen en wat hij heeft gekocht in 3 jaar dit heeft hij waarschijnlijk nergens bij elkaar kunnen verdienen)
    Een soort Slavernij(dit woord vind ik wel zo slecht ik durf te beweren dat ik hem normaal behandel zoals ieder ander mens)
    En de 14 uur werken (ik weet niet uit welke tijd deze meneer komt maar 14 uur is bijna onmogelijk bij ons maakt deze man gewooon ze,n acht uurtjes)
    Vandaar het stukje achter(grond) met je dom(me) praat.

    Geplaatst door: P.c.C. op
  • p.c.C
    wat is dat voor dom praat van jou , hij werkt in nl volgens nlcao dus moet hij volgens de nlwet betaald worden , en niet met 300,- naar huis gestuurd worden omdat het daar goedkoper leven is, en als jij daar van droomd wat let jou dan om daar een stuk grond te kopen ? dat wil je niet omdat daar de infrasrtuctuur niet zo is als hier in nl , daarom is 300,- heel veel daar , maar hij werkt bij een nl bvedrijf in nl , dus nl loon. anders is het moderne slavernij.

    Geplaatst door: a. op
  • F de L jij spoort echt niet! Welke Filipijn werkt er 14 uur op 1 dag? De onze niet in ieder geval! Gewoon van 8.00 uur tot 17.00 en de pauze’s er af. En natuurlijk komt het wel eens voor dat we ’s avonds of ’s nachts moeten laden of lossen, maar dat compenseren we altijd door hem de volgende morgen later te laten beginnen. Wij zien hem als mens, en waarderen zijn werk zeer! En op zijn beurt heeft hij het erg naar zijn zin bij ons aan boord. Op zondag is hij ook altijd vrij, en we hebben spudpalen, dus ’s morgens losgooien of ’s avonds vastmaken komt ook maar zelden voor!
    Wij zijn dus niet bang voor die Arbeidsinspectie, integendeel, kom maar op!
    En over de verdiensten? Hij heeft zijn afschriften laten zien, zodat we weten wat hij uiteindelijk aan loon gestort krijgt op zijn rekening. En dat is netto omgerekend 1500 euro. Als je dan bedenkt, dat hij hiervoor een 2jaarscontract!! had in Koeweit (betekend twee jaar je vrouw en kinderen niet zien) voor 300 dollar in de maand, met maar 1 vrije dag in de maand, dan is dat schrijnend. Dan zijn deze acht maanden peanuts, dat kan ik je wel vertellen. En dan heeft hij in zijn ogen ook een koningssalaris, en dat schijnen de meeste nederlanders te vergeten, omdat wij niet weten wat het is om echt armoe te lijden, of onder slechte werkomstandigheden te leven.

    Geplaatst door: filipijnvaarder op
  • Nou meneer F.d.L

    Dit vind ik weer lekker kort door de bocht.
    Je zal echt wel slechte schippers hebben maar ik durf wel te zeggen dat ik mijn Filipijn enorm respecteer.
    Bij ons wordt er gewerkt van maandag tot vrijdag en soms zaterdagmorgen als we aan het varen zijn.
    Hij krijg zat een fooitje voor het werk wat hij gedaan heeft en de weekenden is hij meestal weg want er zitten genoeg Filipijnen in ons land.
    Hij gaat met de trein,waterbus,tram,fiets of ik breng hem persoonlijk weg.
    Ik denk dat hij een best leven heeft aan boord al weet ik ook wel dat ze 8 maanden van boord zijn en dit is natuurlijk een leven wat wij ons niet kunnen voorstellen.
    Je moet het volgens mijn ook iets anders zien zou op de Filipijnen met een inkomen thuis komen van 300,- per maand.
    In de 3 jaar dat ik hem nu aan boord heb heeft hij 2 stukjes grond gekocht (14 hectare totaal) een huis laten bouwen en een andere motor gekocht (en nog wat koeien) En ze,n familie onderhouden!
    Alles vrij op naam.
    Dit in 3 jaar daar droom ik van.
    Het is hetzelfde als er in Nederland gemiddeld 1700,- euro wordt verdiend en we in het buitenland gaan werken voor 7500,- per maand.
    Je moet een ding begrijpen ze hebben het op de meeste schepen beter als in eigen land.

    Geplaatst door: P.c.C. op
  • Goed voor die Fillipijnse mensen dat dat ook eens doorgelicht wordt, als ze daar mee bezig zijn zeiken ze tenminste niet over luxemburg. En ook vindt ik 3000 euro voor iemand die de hele maand aan boord zit niet echt veel. Ik hoor wel eens van schepen waar die mensen werken, je kunt ze alles laten doen ze werken dag en nacht en zeuren nooit (durven ze niet). Is dat niet een soort betaalde slavernij? 3000 euro voor een hele maand werken is gemiddeld 6,98 euro bruto!!!! per uur bij 14 uur per dag, voor dat geld krijg je nog geen vakkenvuller bij de supermarkt. Hier hoef je verder niets aan toe te voegen.

    Geplaatst door: F d L op
  • beste wouter ik heb zelf een bedrijf met mijn erbij zijn we met 4 man.
    werk op uurtarief met 4 man zit ik op 1120 euro per dag 8 uurtjes,kan schepen die dat niet eens hebben per dag met 3 man en dan geen 8 uurtjes per dag.maar het grote verschil is dat ik geen schip van een paar miljoen hoef mee te nemen.
    kijk en als jullie wel de nodige kennis hadden gehad hoefde sommigen geen goedkoop personeel in te huren.en als er wat van word gezegd ben ik een zeikerd en jij noemt het een soort kunde om een bedrijf te runnen

    Geplaatst door: dennis op
  • Kijk Dennis,
    Jij bent nu een goed voorbeeld waarom we met buitenlands personeel varen,
    Je ZEIKT te veel en denkt de wijsheid in pacht te hebben. Maar intussen heb je geen idee wat er nodg is om een bedrijf te runnen. Door mensen zoals jij is het gewoon onmogeljk om dat fatsoenlijk te doen!!

    Geplaatst door: Wouter op
  • Dennis: Je kan er wel een berekening op los laten, nogmaals je leest niet, dus je berekening klopt ook niet. Wij hebben geen personeel, dus val mij niet zo aan man, je stuurt hier op de persoon af. Die filippijnse mensen werken ook 40 uur per week, daar bovenop komt (normaal gezien) overuren. Zoals jij het voor ogen hebt werken ze 30 of 31 dagen!! De schippers betalen het bedrag van 3000 euro, gyron betaald die mensen. “WAAROM” gyron is een uitzendbureau. Misschien dat er nu het kwartje valt bij u?? Elk mens heeft een mening, ook al ben je het er niet mee eens, gebruik dan wel normale woorden en scheld men niet uit voor rat.

    Geplaatst door: B.d.L. op
  • Dennis, wat jij schrijft zal allemaal wel waar wezen, ondanks dat, lezen doe je niet goed. Schippertjes huren die goeiekopen mensen niet in, ZE BETALEN 3000 EURO p/m voor die mensen. Kijk dat die mensen onderbetaald worden door de UITLENER, daar gaat dit verhaal over. Ze zijn duurder dan hollanders, en daarvoor zijn die mensen ook een lange tijd voor aan boord. Ze moeten daarom door de INLENER betaald worden volgens de CAO. Die schippers betalen gyron, en die \”betaald\” de filippijnse mensen.

    B.d.L.

    11-11-2010 op 13:41

    zozo betalen ze wel 3000 euro per maand voor iemand die 31 dagen want zolang is een maand aan boord is GET A LIFE is 100 euro per dag man.en dat is duur hehe daar werken ze ook nog eens 14 uur per dag voor.oja je moet ze te eten geven nou nou als je als schipper voor 30 of 31 dagen 3000 euro betaal voor en werknemer ben je zelf ook een vuile rat bah.

    Geplaatst door: dennis op
  • Poolse jongens werken bij ons 3 weken op 3 weken af,met een netto van 1750 euro plus 100 euro reiskosten,kost en inwoning ook vrij!Niet omdat ze goedkoop zijn, vindt maar eens nederlandse matrosen die willen werken voor hun geld,die willen gelijk in jou stuurstoel zitten zonder dat ze eens papieren er voor hebben!
    Tuurlijk komen wij ook schepen tegen die hun matrosen maar 1085 euro betalen dat vinden ze genoeg…..nou wij niet!!

    Suc6 allemaal

    Geplaatst door: beter kunnen ze het niet krijgen op
  • Ik wil niet voor mijzelf beginnen. En boycotten heb ik niks mee. Te lui om te bukken ben ik ook niet, alleen jullie pakken het persoonlijk op. Dat is niet de insteek, het gaat hier over mensen die benadeeld worden, dat gaat aan het hart. Mensen worden bang gemaakt, juist dat is nergens voor nodig, alleen “nog een tevreden klant” wacht eerst af wat eruit gaat komen, dan heb je tijd genoeg om ergens op te reageren.

    Geplaatst door: B.d.L. op
  • B.d.L als u het zo goed weet waarom start je dan zo,n bureau niet op.
    Het geld ligt voor het oprapen maar je ben te moe om te bukken.
    En de vraag is natuurlijk hoeveel steekt cyron crew in ze,n zak dan

    Geplaatst door: Geldwolf op
  • Hebben we hier weer te maken met boycotten
    B.d.L. is er weer een van Gerwil shipping zeker ik krijg daar wel zo de schijt van ze zetten mensen tegen gyron crew op ook de mensen die er voor werken en gaan zelf het schijn heilige boontje uithangen. bah bah. baaah.
    Ook bij mijn matroos geprobeerd en als je er dieper op in gaat hebben ze geen antwoorden op je directe vragen.
    Deze man heet arboudse.
    als je dan toch niet met de werk wijze van gyroncrew eens ben neem dan helemaal geen Filipijn

    Geplaatst door: nog een tevreden klant op
  • Tuurlijk meneer lekker goedkoop,

    3000,- plus eten en plus vliegticket.
    Ik heb aan een leerling matroos genoeg.

    Dus kan ik voor dit geld 3 leerlingen in dienst nemen.
    Dus over goedkoop moeten we volgens mijn niet meer praten.
    Een pool/tsjech kost het zelfde schei uit.

    Geplaatst door: karel op
  • Dennis, wat jij schrijft zal allemaal wel waar wezen, ondanks dat, lezen doe je niet goed. Schippertjes huren die goeiekopen mensen niet in, ZE BETALEN 3000 EURO p/m voor die mensen. Kijk dat die mensen onderbetaald worden door de UITLENER, daar gaat dit verhaal over. Ze zijn duurder dan hollanders, en daarvoor zijn die mensen ook een lange tijd voor aan boord. Ze moeten daarom door de INLENER betaald worden volgens de CAO. Die schippers betalen gyron, en die \”betaald\” de filippijnse mensen.

    Geplaatst door: B.d.L. op
  • kijk dat ze nou polen in huren om de tomaten te plukken en aspergies uit de grond te steken dat snap ik nog wel,maar dat schippers zulke goedkope mensen inhuren om te kunnen blijven varen dat snap ik toch niet echt.
    stop dan lekker met je bedrijfje.
    en hoe het gaat aflopen gyron gaat op de fles,geen geld in kas om alle naheffingen te betalen,1 maal raden waar ze dan de naheffingen gaan weg halen,juist bij de heren schippertjes die voor een dollar op de erste rij wilde zitten.
    want de inlener is voor de fiscus als er niks meer te halen valt bij gyron toch echt voor 100% aansprakelijk voor niet betaalde premies en wat dan ook

    Geplaatst door: dennis op
  • Mijnheer P.c.C, u vergist zich, bij gyron is er nog nooit uitbetaald in euro’s. En het gaat hier niet over de situatie die er geschetst word, dit zijn feiten. De belastings centjes van 2008 krijgt de filippijnse matroos eerst geld terug (volgens de aanslag) en 3 weken later moet hij weer over 2008 geld betalen!! En hier schetst u dat er gehoopt mag worden dat gyron dat eerlijk doet naar hun klanten, bent u dan wel echt tevreden?? U praat over minder gaan betalen, geloof u dat nu echt? De waarheid komt boven tafel, en dan zullen we zien of u nog een tevreden als een tevreden klant spreekt. Het is wel raar dat er telkens over gyron crew gesproken wordt en de ene rechtzaak na de andere is, en dan zien we nooit Ocean River,Gerwil Crew,Ship Crew,en meerdere in de kranten staan van die moeten aangepakt worden. Ik hoop dat u weet wat u nu zegt en schrijft.

    Geplaatst door: B.d.L. op
  • De prijs gaat naar beneden omdat de belastingdienst heeft besloten om de belasting die nu werd gerekend op deze mensen eraf gaat.
    Dit was sinds 2008 van toepassing.
    vergeten om dit ook te vermelden vandaar

    Geplaatst door: P.c.C. op
  • Sorry maar ik betaal ook 2970,-
    en mijn Filipijn heeft (ligt aan de Dollar-Euro koers) tussen de 1400,- en 1500,- euro
    Dus die situatie die je schets is na mijn idee niet waar.
    En collega,s denk nou niet dat die flapdrol van een arn..dse heilig is want die wil net zo goed geld verdienen en ja ook grote boze gelddolf zal geld verdienen maar dan moeten we het zelf gaan doen.
    Ik mag wel hopen dat de belastingcentjes die cyron crew terug krijgt vanaf 2008 ook met een open eerlijk verhaal bij de klanten neer komt.
    Als dit eerlijk en open wordt gedaan dan ontstaat er een toekomst voor Cyron Crew waar meneer arno..se jaloers van zal worden.

    Ik ben ook heel blij dat de prijzen volgend jaar naar beneden gaan voor mijn matroos 270,- terwijl me,n matroos 230,- meer gaat verdienen.
    Het werd wel tijd want 3000,- euro per maand kan je niet zeggen dat ze goedkoop zijn.
    Maar door volle tevredenheid van werken van twee kanten wil ik hem ook voor 3000,- niet kwijt.

    Groetjes van een tevreden klant die al jaren met Gyron Crew werkt.

    Groetjes van een al jaren bestaande tevreden klant.

    Geplaatst door: P.c.C. op
  • We mogen aannemen dat de schippers de personeels administratie wel in orde heeft, alleen de grote vraag is heeft GYRON dat wel in orde???? Daar zitten de vragen. Ik ben ervan overtuigd dat daar vele papieren niet in orde zijn.
    De schippers die daar personeel van inlenen weten dat, er is al genoeg over geschreven in de kranten en als je dan vragen gaat stellen aan de GROTE BOZE DOLF is het allemaal niet waar. Nu zal de waarheid WEL boven water komen. De laatste tijd zijn er al velen die gestopt zijn met filippijns personeel, WAAROM, omdat ze te duur zijn. Die flauwekul van, de schippers wilden zelf goedkoop personeel (dus gyron bellen) is totaal niet waar. Het kost de schipper ruim 3000 euro per maand alleen de filippijnse mensen krijgen daarvan maar 1000 euro. En dat wil de arbeidsinspectie boven tafel hebben denk ik. Is een goed recht, ze worden onderbetaald en uitgebuit, dat MOET stoppen. Ieder zijn deel, iedereen wil wat verdienen, alleen doe het op een normale manier en buit geen mensen uit.

    Geplaatst door: B.d.L. op
  • Wanneer gaat men Polen eens op een normale wijzen
    behandelen en betalen.In de reactie bovenstaande
    matroos krijg tegenwoordig meer betaald dan de
    Schipper slaat nergens op.Wij willen ze wel aan boord hebben,maar dan voor niets.

    Geplaatst door: Kees op
  • Een matroos verdiend niet meer dan een schipper als die schipper maar een ondernemersloon voor zichzelf rekent. Maar dat doet ie niet want hij moet zijn nieuwe schip met onder kostprijs varen betalen.
    Tja en nu zijn de filipijnen en hun schippers aan de beurt. En als de schipper zijn spullen voor elkaar heeft dan hoeft ie alleen maar ff een uitdraai maken van zijn personeelsadministratie.
    Het is allemaal niet zo moeilijk als je het goed doet.

    Geplaatst door: Leon op
  • De matroos krijgt tegenwoordig meer betaald als de schipper.
    Kan Donner daar dan ook ff naar kijken?

    Geplaatst door: tobbert op
  • Als het de binnenvaart aangaat zijn we in 1 keer scherp.Met onze drukke werkzaamheden kunnen we dat er ook nog eens bij doen.Krijgen wij de onkosten vergoed ik denk het niet mischien vervelen ze zich bij de arbeidsinspectie dus de schippers maar weer lastig vallen.

    Geplaatst door: tom op

Reageer

Arbeidsinspectie licht administratie van schippers met Filippijnen door | Schuttevaer.nl

Arbeidsinspectie licht administratie van schippers met Filippijnen door

De Arbeidsinspectie is nog zeker een half jaar bezig met een omvangrijk onderzoek naar de tewerkstelling van Filippijnse matrozen in de binnenvaart. Een woordvoerder bevestigde desgevraagd dat eind oktober van ‘heel veel’ schippers administratieve bescheiden zijn gevorderd.

Door Dirk van der Meulen
De inspectie richt zich in elk geval op de ondernemingen Gyron Crew BV, Gyron Crew Inc, Gyrom Shipping Ltd en Gyron Shipping ltd PTE in Delft, Singapore en Manilla. Mogelijk zijn er ook nog andere aanbieders van Filippijnse bemanningsleden bij betrokken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (46)

  • tja het is overal het zelfde hoor.
    er blijft veel geld aan de stok zitten.
    m de bruin

    Geplaatst door: martin de bruin op
  • heb vernomen dat er een prijs op de hoofden staat van de twee boosdoeners.

    Geplaatst door: dennis op
  • Geachte lezers.

    Ik ben met Gyron begonnen eind 2006, en begin 2007 kreeg ik mijn personeel aan boord via Gyron. Later zijn er praatjes gekomen van de Filippijnse matrozen onderling dat ze te weinig loon kregen. Verschillende keren heb ik Dolf Kornet erover gebeld, en als antwoord kreeg ik (en met mij velen) geloof jij die Filippijnen?? Ik ben toen navraag gaan doen bij verschillende matrozen, en heb het contract van mijn matroos gekregen. En inderdaad, 750 dollar was zijn salaris. Weet u wat ik daar zo vreemd aan vindt? Ik heb het originele contract van mijn matroos (GETEKEND IN MANILLA OP 01-02-2007) hier aan boord, weet u hoeveel hij in 2007 behoorde te krijgen?? JUIST, 1284,60 EURO. U ziet het goed, daar is getekend in euro’s, en zij worden betaald in dollars, is niet erg als het maar terug gerekend op die 1284,60 euro uit zou komen. Menigmaal gevraagd om inzagen van heffingen en afdrachten, maar niets kreeg ik. Mijn maat (matroos) kreeg een ongeluk aan boord, is nadien terug gegaan naar zijn woonplaats. Toen het weer beter ging met hem belde hij dat hij weer terug naar boord wilde komen. Eenmaal terug aan boord kreeg hij last van zijn (brandwonden), moest ze elke dag insmeren en verging van de pijn. Brandwondencentrum gebeld en langst geweest, die doctor adviseerde hem om huidtransplantatie te doen. Dolf Kornet gebeld daarover en die zei: echt niet, daar ben ik niet voor verzekerd. Mijn matroos is met verlof gegaan en heeft daar een claim aangespannen tegen Gyron, toen zijn daar hele rare dingen gebeurt. Ik werd voor 3 weken aan de ketting gelegd door Ronald Lafeber z’n bedrijf Gyron Shipping , ik heb de man nimmer gesproken en of gezien en zelfs nog niet bij de rechter mogen ontmoeten.

    Het kort geding hebben wij gewonnen, men dreigde in hoger beroep te gaan. Toen wij aan de ketting lagen had Ronald Lafeber daar zo’n schik in dat hij een collega schipper een mail gestuurd heeft (die beste man wenste ook geen zaken meer te doen met gyron crew) en gaf in zijn mail mijn telefoon nummer door om mij eens te bellen hoe ik het vond om 3 weken aan de ketting te liggen. Voelt u hem, leed vermaak.( Misbruik van hun machtspositie) Het voordeel voor Gyroncrew is dat zij in hun handelsvoorwaarden hebben staan dat bij geschillen Singaporees recht van toepassing is. Heb je een geschil dan ben je aan de goden overgeleverd. Wil je ze aan klagen dan moet je als klant naar Singapore. En welke schipper ziet dat zitten? En welke rechtsbijstandverzekering ziet dat zitten en vergoed dergelijk spelletjes? …Niemand. diverse schippers hebben op deze minne manier al kennis gemaakt. Even een in Singapore bij verstek veroordeeld schipper de nek omdraaien met behulp van de Nederlandse rechter. Deze rechters hebben het zo druk en kijken niet verder dan hun neus lang is dus, …kassa.

    Dit jaar kreeg mijn matroos zijn eerste teruggave van de belasting, alleen jammer dat er 3 weken later ineens meer betaald moest worden dan dat hij daarvoor terug zou krijgen.Er is met A. de Greef gebeld, zij wist doodleuk te vertellen dat we maar in Manilla moesten vragen naar de boekhouding. Toch wel raar terwijl hun boekhouder in Gorinchem zit. Zelfs mijn maat kreeg een brief van Gyron dat hij voor de rechter moest verschijnen wegens mijneed. Ik zal niet in detail treden (ik ben niet uit op sensatie) maar mijneed is/was het zeer zeker niet. En tot op de dag van vandaag heeft mijn matroos nog steeds niet zijn LP (geld) gekregen wat betaald wordt als ze zich melden bij terug komst in de Filippijnen. Omdat wij ook deel uitmaken van de economische crisis hebben we een schikking moeten treffen om van deze zaak af te komen. Gyron gaat weer vrij uit, terwijl wij zeker in ons recht staan/stonden, alleen zij hebben meer te verteren dan wij, hierdoor houden zij het langer vol dan wie dan ook. En dat is de mentaliteit van Ronald Lafeber en Dolf Kornet wanneer je niet naar hun pijpen danst. U bent gewaarschuwd, Ik ben ZEKER niet de enigste die dit overkomen is. Ik heb de arbeidsinspectie tot tweemaal toe aan boord gehad, en wij hopen dat hen recht aangedaan wordt die het behoort. Ik hoop van harte dat al die Filippijnse MENSEN (ik benadruk even, mensen) alsnog hun te kortten krijgen waarvoor er getekend is op de in Nederland geldende arbeidsovereenkomst in Manilla ( HUN DAADWERKELIJKE CONTRACT IN EURO’S).

    Dit zijn feiten met bewijzen.

    Geplaatst door: R. den Breejen op
  • was gister aan boord van een nieuwe tanker waar 2 fill liepen aan dek.
    kwam er achter dat ze idd maar 395 euro p mnd netto overhielden
    hahaha en hier maar roepen dat het anders kan
    kom op jongens geld is geld ja toch.

    Geplaatst door: dennis op
  • Grote Beer, u weet tenminste hoe het echt zit. Ik ben daar blij om dat er wel goeie kantoren zijn. De grote boze dolf komt er wel achter met zijn vrome praatjes, er komt een tijd dat het recht zege zal vieren, dan pas zal hij met deze praktijken (moeten) stoppen. Wij hopen van harte dat dan alle filippijnen alsnog hun geld krijgen waar ze ALTIJD recht op hebben gehad. De grote boze dolf praat of het honden zijn, ook dit zijn mensen van vlees en bloed. Je zal toch denken dat hij ook anders is opgevoed of……..

    Geplaatst door: B.d.L. op
  • Wilt u zeker weten dat alles klopt dan moet je niet bij “Boze Dolfje” zijn.
    Meneer Kornetspeelt alleen een beetje agentje en hoeft alleen maar praatjes te verkopen,hij belooft je koeien met gouden horens. En als er stront aan de knikker is dan is meneer vertrokken. Wij hebben bedankt voor de eer.
    Wil je zeker weten dat je Fillipijnse matroos krijgt waar hij rechtop heeft dan moet je bij Shipcrew zijn. Elke maand krijgen we de Nederlandse loonstroken per mail aan boord gestuurd. Vanuit hun kantoor in Manilla krijgen wij per mail netjes de Filippijnse loonstrookje met de corresponderende bedragen van de Nederlandse loonstrook en wanneer en op welke bankrekening gestort is. Die geven wij aan de matrozen, we hebben al heel wat jaloerse blikken gezien bij de matroosjes van Kornet.
    Wij betalen een gedeelte van de factuur op de G-rekening waardoor wij zeker weten dat de belastingen en premies zijn voldaan.

    Geplaatst door: Grote Beer op
  • kijk wil best wel nog even reageren hoor ria.

    Ik heb deze personen inderdaad ook genomen om mijn eigen portomonee,en het bedrag voor deze jongens is ook al flink toegenomen,maar dat geld word alleen niet betaald aan de filipijnen,maar gaat gewoon via een omweg bij gyron : Lees: Dolfje zijn portomonee in,en dat stond mij enorm tegen,jij betaalt 3000Euro,die gasten krijgen als ze geluk hebben nog geen 400 euro per maand,ze worden nog via de goedkope weg verzekerd ook,Dus blijf jij het maar lekker opnemen voor die gyron rukkers,van mijn mogen ze dat kantoor plus die andere bekende gewoon sluiten,zo kunnen we onze eigen jongens weer eens een beetje gaan opleiden.Hierboij praat ik over onze NL jongens.!

    @MM
    Wie heeft het er over een regulier uitzendburo???????Ik NIET.

    Ik heb de filipijnse jongens zelf alles financieel uitgezocht,en weet wat ik betaalde en wat die jongens kregen,hebben hier dolfje ook op aangesproken,maar dan konden we beter maar tsjechen zelf in dienst nemen,zo gezegd zo gedaan.

    Geplaatst door: johan op
  • mcs d. Het contract nazien waarvoor ze getekend hebben!! U zou eens moeten vragen aan ALLE filippijnen of dit hetzelfde contract is als wat er in de filippijnen getekend is. Op de cent af nauwkeurig klopt het zegt u? We zullen het zien, alleen er is bewijs (dat zijn feiten) dat het tegenspreekt. De meeste zijn TE goed gelovig als ze die gladde praatjes aanhoren.

    Geplaatst door: B.d.L. op
  • Wat een herrie allemaal. heeft iemand als een de moeite genomen het contract van die jongens te lezen.
    44 uur per week en 85 gegarandeerde over uren per maand ook als die niet gewerkt worden. Het is iets waar ze zelf voor tekenen.
    Het enige wat echt niet klopt is dat ze ingeschreven worden bij het STC om lichtmatroos in het boekje te krijgen. geef die jongens dan ook echt een cursus boek zodat ze iets kunnen leren.
    wij hebben ook met ze gevaren en varen nu met tjechen en hollanders maar het is bij allemaal het zelfde. je moet het gewoon treffen.
    qua betaling klopte het bij ons altijd wij hebben het nagerekend en gecontroleerd en tot op de cent nauwkeurig. Dat was ook Gyron Crew. het grootste nadeel voor ons was dat er geen afspraken te maken viel over vertrek en terugkomst aan boord.
    Wij horen van collega’s dat het bij sommige beter gaat en bij ander hebben elke keer een nieuwe maar dat is vaak te wijten aan het agentschap die niet op tijd zorgt voor een vervanger.
    Laat de instantie’s toch lekker controleren en voor diegene die fout zitten kan ik alleen maar zeggen lezen rekenen en beslissen.

    mvg

    Geplaatst door: mcs d op
  • een beetje meer respect en waardering zou wel op z’n plaats zijn.wees blij dat wij het zo goed hebben.als ze het daar zo goed zouden hebben peinsden ze er denk ik niet over om in nl te gaan werken.

    Geplaatst door: jan op
  • o o o dit is echt niet te geloven.
    polen in de bouw hebben we geen goed woord voor over,denk aan de overlast.
    maar fillipijnen in de binnenvaart das zeker wel normaal.
    ik glof dat we in 45 toch hele andere bedoelingen hadden met de wederopbouw van ons mooie landje.
    dit is zeker geen discriminatie,maar heb wel op geert gestemd.

    Geplaatst door: dennis op
  • ik maak van dolf geen afgod integendeel,het gaat er mij alleen maar om hoe men met elkaar communiceert.als je het ergens niet mee eens ben dat mag en dat kan,maar wees dan een vent en ga naar de persoon zelf toe om het hem te vertellen,maar doe het niet op zo’n lage manier.en trouwens over zakken vulle gesproken,volgens mij deed die bewuste johan dat ook,want hij koos toch zelf ook voor een filipijnse matroos omdat deze wat goedkoper waren,was dat niet voor zijn eigen portemonnee?
    en als het dan niet zo gaat als hij in gedachten had dan ligt het aan gyron crew en aan die onwetende mensen uit dat APELAND.en als er dan iets in de krant staat moet er op zo’n minderwaardige manier gehoor aan gegeven worden,daarom zeg ik wees een vent en ga er op af,kom met bewijzen en l.l niet een eind raak,zie het anders zelf voor elkaar te kijgen door met zo’n toko te beginnen,misschien dat hij dan anders praat.ik snap trouwens niet waarom je op mijn bericht moet reageren ik had het niet tegen u en is johan misschien zelf wel in staat te reageren gezien zijn vorige bericht

    Geplaatst door: ria op
  • Ria, je moet van Dolf geen afgod maken. Iedereen weet dat hij een gladde is, jij net zo goed. Ik vind het het toch raar dat telkens DAT bedrijf met naam en toenaam genoemd wordt. Je hoeft er niet mee eens te zijn, daar zit iets !!

    Geplaatst door: B.d.L. op
  • johan, ooit wel eens bij nagedacht hoeveel een regulier uitzendburo rekent voor een opdrachtgever en wat zij het personeel betalen?
    Zeker ook allemaal oplichters volgens jou….

    En wat betreft de opmerking apenland kan ik niet meer zeggen dan dat dit meer over jezelf zegt dan over de mensen waar jij over spreekt.

    Wat denk je overigens wat er gebeurd als alle buitenlandse collega’s ineens weg zijn?
    Ik denk dat we dan met z’n allen een groot probellem hebben eigenlijk!

    Geplaatst door: Mm op
  • lekker discriminerend ventje ben jij! als je zo\’n held ben moet je naar Dolf zelf toegaan en je gal spuien.HELD

    Geplaatst door: ria op
  • CAT-tig, kunt u met zekerheid zeggen dat die mensen volges CAO betaald worden? Hoe weet u dat? Vraag eens naar hun Poea contract en verrekend dat eens met de dollar!! U schrijft dat gyron de werkgever is. Krijgt u elke maand een rekening te zien van het personeel wat er betaald is, wat er afgedragen is, hoeveel vakantie dagen hij heeft, hoeveel vakantiegeld ect? Kijk, het contract wat bij het UVW ligt dat klopt zondermeer, is dit hetzelfde contract als uw matroos in zijn bezit heeft? Ik spreek niet over beschuldigen, integendeel, alleen worden de schippers met buitenlands personeel met de neus op de feiten gedrukt. Telkens weer een artikel in de krant, weer een discussie op gang gebracht, toch niet zo raar dat het nu onder de loep genomen wordt. Nogmaals, de salarissen worden door het uitzendbureau betaald, niet door de schippers, alleen als het straks verkeerd afloopt dan zijn de INLENERS de klos. Die mensen zitten voor een lange tijd aan boord, dat neemt niet weg dat ze ook door de “SCHIPPERS” hun overuren betaald krijgen. Met een hollandse matroos ben je over het algemeen voordeliger uit, die bieden zich aan momenteel voor een 1300 euro, als je dat vergelijkt wat je voor een uitzendkracht kwijt bent (3000 euro) via dat filippijnse uitzendbureau, dan neem je toch aan dat “schippers” wel conform CAO betalen aan hen??

    Geplaatst door: B.d.L. op
  • ik had net een heel verhaal getypt, 1 verkeerde code overtypen en tekst is weg.

    het belangrijkste:
    @FraFra: waarom denk je dat ik “baas” tussen aanhalingstekens heb gezet? Wij hebben geen personeel, wij hebben medewerkers. Wij zijn geen werkgever, dat is Gyron.

    Verder laat ik het hier maar bij; ik geloof niet dat ik een reden om me tegenover u te verdedigen.

    Geplaatst door: CAT-tig op
  • als ik het goed begrijpt heb ging het niet om de filippine, maar om de nakoming van de wetgeving arbeiders in de binnenvaart.Een goed onderzoek is zeker van groot belang!ook voor de binnenvaart ondernemers.

    Geplaatst door: Dos Reis op
  • (reactie deel 2 van 2)
    Als straks voor een paar honderd euro een schip wordt bemand hebben we een levensgroot probleem in onze branche dus het lijkt mij goed dat hier door de overheid objectief naar gekeken wordt. Ik werk daar graag aan mee. Ik mag hopen dat er ook naar de rol van SAB en STC wordt gekeken. Ik vraag me af hoe veilig het allemaal is als ik kijk naar de scholing of moet ik zeggen naar het gebrek daaraan. Het feit dat ook ik als schipper om informatie wordt gevorderd doet vermoeden dat er een goed onderzoek wordt gedaan die de zaak van alle kanten belicht.

    Het valt dus nog te bezien of iemand wordt vervolgd, deze Filipijnen worden onderbetaald en of zij in Nederland onder de huidige voorwaarden al dan niet mogen werken Laten we nou eerst eens dat onderzoek afwachten en daarna kijken of en zo ja, wat we er van moeten vinden.

    Geplaatst door: Martin Hofmans op
  • (reactie deel 1 van 2)
    Als ondernemer ben ik een risicodrager, ergo ik loop het risico op winst en verlies. Dat heeft niets te maken met loon.
    Iedere werknemer die daarentegen in Nederland in loondienst is en 23 jaar of ouder is heeft recht op het minimumloon op basis van een 40 uur durende werkweek (arbeidsduur in de Binnenvaart) en 8% vakantie toeslag. Dat is in de wet vastgelegd. Zie Wet minimum loon en vakantiebijslag.

    Het maakt dus niet uit waar de werknemer vandaan komt of welke functie hij vervult.

    Bij mensen van buiten de EU en daarnaast ook de Roemenen en de Bulgaren geldt dat de werkgever in het bezit moet zijn van een Tewerkstellingsvergunning. Hierop staat vermeld welke functie op welke plaats voor welke periode door welk persoon vervuld mag worden. Klopt de werkelijkheid niet met wat er op de vergunning staat dan heb je, ook als schipper, een potentieel probleem met de Arbeidsinspectie. Zie wet arbeid vreemdelingen.

    Volgens mij is de Arbeidsinspectie nu bezig met een onderzoek in het kader van toezicht op WML en de WAV. Dat wil zoveel zeggen als dat er dus op dit moment nog niemand van iets wordt beschuldigd. Er wordt gekeken hoe of dat de Filipijnen worden betaald en wat dit doet met de markt.
    (deel 2 reactie volgt zo)

    Geplaatst door: Martin Hofmans op
  • Een hond heeft een baas… personeel heeft een werkgever. Daar ga je dus al fout. En laten we nu niet net doen of het buitenlandse personeel het nu zo goed heeft bij iedereen… zolang ik nog regelmatig over de marifoon hoor praten over het indotuig, kan je dat mij echt niet wijsmaken.

    Geplaatst door: FraFra op
  • Artikel is niet volledig. Niet alleen de bedrijven met Filippijns personeel via Gyron zijn de klos, ook die met ander buitenlands personeel.

    Hier geen Filippijnen dus over de betaling aan hen kan ik geen mening geven, maar ons Gyron-personeel krijgt gewoon volgens NL Cao betaald plus wat er aan toeslagen bijkomt.
    Beide mannen hebben thuis een redelijk draaiende eigen winkel met personeel, dus zouden ze hier uit nood gekomen zijn om zich te laten “uitbuiten”?
    Daarbij is de “klacht met een knipoog” op ons schip eerder: vechten tegen de verveling dan dat er gewerkt moet worden, dus de mannen hebben over ons, als “baas”, nooit klagen. Ze hebben veel vrije tijd, ook aan de wal en, op de soms rare vliegtijden na (maar de vluchten regelen ze zelf), komen ze uitgerust thuis.

    Wij werken met uitzend-personeel omdat we geen eigen personeel WILLEN hebben. Geen vrijdag- of weekendmopperaars en maandagzieken, gewoon fijn, tevreden uitzendpersoneel, die elkaar om de 6 weken aflossen, en thuis een goede toekomst kunnen opbouwen / voortzetten.

    Geplaatst door: CAT-tig op
  • 22 dagen per maand werken

    Hij heeft 8,52 netto per uur.
    Dus als 1500,- euro per maand (en volgend jaar meer) volgens u onderbetaald is.
    Dan wil ik de lonen van Nederlandse matrozen wel eens onder het licht houden.
    En mijn verhaal was gericht op de opmerkingen van F.d.L. uit deze reactie komen er een paar dingen naar voren bv. voor de Filipijnse mensen is het goed (slaat echte nergens op vandaar het verhaal wat ze daar verdienen en wat hij heeft gekocht in 3 jaar dit heeft hij waarschijnlijk nergens bij elkaar kunnen verdienen)
    Een soort Slavernij(dit woord vind ik wel zo slecht ik durf te beweren dat ik hem normaal behandel zoals ieder ander mens)
    En de 14 uur werken (ik weet niet uit welke tijd deze meneer komt maar 14 uur is bijna onmogelijk bij ons maakt deze man gewooon ze,n acht uurtjes)
    Vandaar het stukje achter(grond) met je dom(me) praat.

    Geplaatst door: P.c.C. op
  • p.c.C
    wat is dat voor dom praat van jou , hij werkt in nl volgens nlcao dus moet hij volgens de nlwet betaald worden , en niet met 300,- naar huis gestuurd worden omdat het daar goedkoper leven is, en als jij daar van droomd wat let jou dan om daar een stuk grond te kopen ? dat wil je niet omdat daar de infrasrtuctuur niet zo is als hier in nl , daarom is 300,- heel veel daar , maar hij werkt bij een nl bvedrijf in nl , dus nl loon. anders is het moderne slavernij.

    Geplaatst door: a. op
  • F de L jij spoort echt niet! Welke Filipijn werkt er 14 uur op 1 dag? De onze niet in ieder geval! Gewoon van 8.00 uur tot 17.00 en de pauze’s er af. En natuurlijk komt het wel eens voor dat we ’s avonds of ’s nachts moeten laden of lossen, maar dat compenseren we altijd door hem de volgende morgen later te laten beginnen. Wij zien hem als mens, en waarderen zijn werk zeer! En op zijn beurt heeft hij het erg naar zijn zin bij ons aan boord. Op zondag is hij ook altijd vrij, en we hebben spudpalen, dus ’s morgens losgooien of ’s avonds vastmaken komt ook maar zelden voor!
    Wij zijn dus niet bang voor die Arbeidsinspectie, integendeel, kom maar op!
    En over de verdiensten? Hij heeft zijn afschriften laten zien, zodat we weten wat hij uiteindelijk aan loon gestort krijgt op zijn rekening. En dat is netto omgerekend 1500 euro. Als je dan bedenkt, dat hij hiervoor een 2jaarscontract!! had in Koeweit (betekend twee jaar je vrouw en kinderen niet zien) voor 300 dollar in de maand, met maar 1 vrije dag in de maand, dan is dat schrijnend. Dan zijn deze acht maanden peanuts, dat kan ik je wel vertellen. En dan heeft hij in zijn ogen ook een koningssalaris, en dat schijnen de meeste nederlanders te vergeten, omdat wij niet weten wat het is om echt armoe te lijden, of onder slechte werkomstandigheden te leven.

    Geplaatst door: filipijnvaarder op
  • Nou meneer F.d.L

    Dit vind ik weer lekker kort door de bocht.
    Je zal echt wel slechte schippers hebben maar ik durf wel te zeggen dat ik mijn Filipijn enorm respecteer.
    Bij ons wordt er gewerkt van maandag tot vrijdag en soms zaterdagmorgen als we aan het varen zijn.
    Hij krijg zat een fooitje voor het werk wat hij gedaan heeft en de weekenden is hij meestal weg want er zitten genoeg Filipijnen in ons land.
    Hij gaat met de trein,waterbus,tram,fiets of ik breng hem persoonlijk weg.
    Ik denk dat hij een best leven heeft aan boord al weet ik ook wel dat ze 8 maanden van boord zijn en dit is natuurlijk een leven wat wij ons niet kunnen voorstellen.
    Je moet het volgens mijn ook iets anders zien zou op de Filipijnen met een inkomen thuis komen van 300,- per maand.
    In de 3 jaar dat ik hem nu aan boord heb heeft hij 2 stukjes grond gekocht (14 hectare totaal) een huis laten bouwen en een andere motor gekocht (en nog wat koeien) En ze,n familie onderhouden!
    Alles vrij op naam.
    Dit in 3 jaar daar droom ik van.
    Het is hetzelfde als er in Nederland gemiddeld 1700,- euro wordt verdiend en we in het buitenland gaan werken voor 7500,- per maand.
    Je moet een ding begrijpen ze hebben het op de meeste schepen beter als in eigen land.

    Geplaatst door: P.c.C. op
  • Goed voor die Fillipijnse mensen dat dat ook eens doorgelicht wordt, als ze daar mee bezig zijn zeiken ze tenminste niet over luxemburg. En ook vindt ik 3000 euro voor iemand die de hele maand aan boord zit niet echt veel. Ik hoor wel eens van schepen waar die mensen werken, je kunt ze alles laten doen ze werken dag en nacht en zeuren nooit (durven ze niet). Is dat niet een soort betaalde slavernij? 3000 euro voor een hele maand werken is gemiddeld 6,98 euro bruto!!!! per uur bij 14 uur per dag, voor dat geld krijg je nog geen vakkenvuller bij de supermarkt. Hier hoef je verder niets aan toe te voegen.

    Geplaatst door: F d L op
  • beste wouter ik heb zelf een bedrijf met mijn erbij zijn we met 4 man.
    werk op uurtarief met 4 man zit ik op 1120 euro per dag 8 uurtjes,kan schepen die dat niet eens hebben per dag met 3 man en dan geen 8 uurtjes per dag.maar het grote verschil is dat ik geen schip van een paar miljoen hoef mee te nemen.
    kijk en als jullie wel de nodige kennis hadden gehad hoefde sommigen geen goedkoop personeel in te huren.en als er wat van word gezegd ben ik een zeikerd en jij noemt het een soort kunde om een bedrijf te runnen

    Geplaatst door: dennis op
  • Kijk Dennis,
    Jij bent nu een goed voorbeeld waarom we met buitenlands personeel varen,
    Je ZEIKT te veel en denkt de wijsheid in pacht te hebben. Maar intussen heb je geen idee wat er nodg is om een bedrijf te runnen. Door mensen zoals jij is het gewoon onmogeljk om dat fatsoenlijk te doen!!

    Geplaatst door: Wouter op
  • Dennis: Je kan er wel een berekening op los laten, nogmaals je leest niet, dus je berekening klopt ook niet. Wij hebben geen personeel, dus val mij niet zo aan man, je stuurt hier op de persoon af. Die filippijnse mensen werken ook 40 uur per week, daar bovenop komt (normaal gezien) overuren. Zoals jij het voor ogen hebt werken ze 30 of 31 dagen!! De schippers betalen het bedrag van 3000 euro, gyron betaald die mensen. “WAAROM” gyron is een uitzendbureau. Misschien dat er nu het kwartje valt bij u?? Elk mens heeft een mening, ook al ben je het er niet mee eens, gebruik dan wel normale woorden en scheld men niet uit voor rat.

    Geplaatst door: B.d.L. op
  • Dennis, wat jij schrijft zal allemaal wel waar wezen, ondanks dat, lezen doe je niet goed. Schippertjes huren die goeiekopen mensen niet in, ZE BETALEN 3000 EURO p/m voor die mensen. Kijk dat die mensen onderbetaald worden door de UITLENER, daar gaat dit verhaal over. Ze zijn duurder dan hollanders, en daarvoor zijn die mensen ook een lange tijd voor aan boord. Ze moeten daarom door de INLENER betaald worden volgens de CAO. Die schippers betalen gyron, en die \”betaald\” de filippijnse mensen.

    B.d.L.

    11-11-2010 op 13:41

    zozo betalen ze wel 3000 euro per maand voor iemand die 31 dagen want zolang is een maand aan boord is GET A LIFE is 100 euro per dag man.en dat is duur hehe daar werken ze ook nog eens 14 uur per dag voor.oja je moet ze te eten geven nou nou als je als schipper voor 30 of 31 dagen 3000 euro betaal voor en werknemer ben je zelf ook een vuile rat bah.

    Geplaatst door: dennis op
  • Poolse jongens werken bij ons 3 weken op 3 weken af,met een netto van 1750 euro plus 100 euro reiskosten,kost en inwoning ook vrij!Niet omdat ze goedkoop zijn, vindt maar eens nederlandse matrosen die willen werken voor hun geld,die willen gelijk in jou stuurstoel zitten zonder dat ze eens papieren er voor hebben!
    Tuurlijk komen wij ook schepen tegen die hun matrosen maar 1085 euro betalen dat vinden ze genoeg…..nou wij niet!!

    Suc6 allemaal

    Geplaatst door: beter kunnen ze het niet krijgen op
  • Ik wil niet voor mijzelf beginnen. En boycotten heb ik niks mee. Te lui om te bukken ben ik ook niet, alleen jullie pakken het persoonlijk op. Dat is niet de insteek, het gaat hier over mensen die benadeeld worden, dat gaat aan het hart. Mensen worden bang gemaakt, juist dat is nergens voor nodig, alleen “nog een tevreden klant” wacht eerst af wat eruit gaat komen, dan heb je tijd genoeg om ergens op te reageren.

    Geplaatst door: B.d.L. op
  • B.d.L als u het zo goed weet waarom start je dan zo,n bureau niet op.
    Het geld ligt voor het oprapen maar je ben te moe om te bukken.
    En de vraag is natuurlijk hoeveel steekt cyron crew in ze,n zak dan

    Geplaatst door: Geldwolf op
  • Hebben we hier weer te maken met boycotten
    B.d.L. is er weer een van Gerwil shipping zeker ik krijg daar wel zo de schijt van ze zetten mensen tegen gyron crew op ook de mensen die er voor werken en gaan zelf het schijn heilige boontje uithangen. bah bah. baaah.
    Ook bij mijn matroos geprobeerd en als je er dieper op in gaat hebben ze geen antwoorden op je directe vragen.
    Deze man heet arboudse.
    als je dan toch niet met de werk wijze van gyroncrew eens ben neem dan helemaal geen Filipijn

    Geplaatst door: nog een tevreden klant op
  • Tuurlijk meneer lekker goedkoop,

    3000,- plus eten en plus vliegticket.
    Ik heb aan een leerling matroos genoeg.

    Dus kan ik voor dit geld 3 leerlingen in dienst nemen.
    Dus over goedkoop moeten we volgens mijn niet meer praten.
    Een pool/tsjech kost het zelfde schei uit.

    Geplaatst door: karel op
  • Dennis, wat jij schrijft zal allemaal wel waar wezen, ondanks dat, lezen doe je niet goed. Schippertjes huren die goeiekopen mensen niet in, ZE BETALEN 3000 EURO p/m voor die mensen. Kijk dat die mensen onderbetaald worden door de UITLENER, daar gaat dit verhaal over. Ze zijn duurder dan hollanders, en daarvoor zijn die mensen ook een lange tijd voor aan boord. Ze moeten daarom door de INLENER betaald worden volgens de CAO. Die schippers betalen gyron, en die \”betaald\” de filippijnse mensen.

    Geplaatst door: B.d.L. op
  • kijk dat ze nou polen in huren om de tomaten te plukken en aspergies uit de grond te steken dat snap ik nog wel,maar dat schippers zulke goedkope mensen inhuren om te kunnen blijven varen dat snap ik toch niet echt.
    stop dan lekker met je bedrijfje.
    en hoe het gaat aflopen gyron gaat op de fles,geen geld in kas om alle naheffingen te betalen,1 maal raden waar ze dan de naheffingen gaan weg halen,juist bij de heren schippertjes die voor een dollar op de erste rij wilde zitten.
    want de inlener is voor de fiscus als er niks meer te halen valt bij gyron toch echt voor 100% aansprakelijk voor niet betaalde premies en wat dan ook

    Geplaatst door: dennis op
  • Mijnheer P.c.C, u vergist zich, bij gyron is er nog nooit uitbetaald in euro’s. En het gaat hier niet over de situatie die er geschetst word, dit zijn feiten. De belastings centjes van 2008 krijgt de filippijnse matroos eerst geld terug (volgens de aanslag) en 3 weken later moet hij weer over 2008 geld betalen!! En hier schetst u dat er gehoopt mag worden dat gyron dat eerlijk doet naar hun klanten, bent u dan wel echt tevreden?? U praat over minder gaan betalen, geloof u dat nu echt? De waarheid komt boven tafel, en dan zullen we zien of u nog een tevreden als een tevreden klant spreekt. Het is wel raar dat er telkens over gyron crew gesproken wordt en de ene rechtzaak na de andere is, en dan zien we nooit Ocean River,Gerwil Crew,Ship Crew,en meerdere in de kranten staan van die moeten aangepakt worden. Ik hoop dat u weet wat u nu zegt en schrijft.

    Geplaatst door: B.d.L. op
  • De prijs gaat naar beneden omdat de belastingdienst heeft besloten om de belasting die nu werd gerekend op deze mensen eraf gaat.
    Dit was sinds 2008 van toepassing.
    vergeten om dit ook te vermelden vandaar

    Geplaatst door: P.c.C. op
  • Sorry maar ik betaal ook 2970,-
    en mijn Filipijn heeft (ligt aan de Dollar-Euro koers) tussen de 1400,- en 1500,- euro
    Dus die situatie die je schets is na mijn idee niet waar.
    En collega,s denk nou niet dat die flapdrol van een arn..dse heilig is want die wil net zo goed geld verdienen en ja ook grote boze gelddolf zal geld verdienen maar dan moeten we het zelf gaan doen.
    Ik mag wel hopen dat de belastingcentjes die cyron crew terug krijgt vanaf 2008 ook met een open eerlijk verhaal bij de klanten neer komt.
    Als dit eerlijk en open wordt gedaan dan ontstaat er een toekomst voor Cyron Crew waar meneer arno..se jaloers van zal worden.

    Ik ben ook heel blij dat de prijzen volgend jaar naar beneden gaan voor mijn matroos 270,- terwijl me,n matroos 230,- meer gaat verdienen.
    Het werd wel tijd want 3000,- euro per maand kan je niet zeggen dat ze goedkoop zijn.
    Maar door volle tevredenheid van werken van twee kanten wil ik hem ook voor 3000,- niet kwijt.

    Groetjes van een tevreden klant die al jaren met Gyron Crew werkt.

    Groetjes van een al jaren bestaande tevreden klant.

    Geplaatst door: P.c.C. op
  • We mogen aannemen dat de schippers de personeels administratie wel in orde heeft, alleen de grote vraag is heeft GYRON dat wel in orde???? Daar zitten de vragen. Ik ben ervan overtuigd dat daar vele papieren niet in orde zijn.
    De schippers die daar personeel van inlenen weten dat, er is al genoeg over geschreven in de kranten en als je dan vragen gaat stellen aan de GROTE BOZE DOLF is het allemaal niet waar. Nu zal de waarheid WEL boven water komen. De laatste tijd zijn er al velen die gestopt zijn met filippijns personeel, WAAROM, omdat ze te duur zijn. Die flauwekul van, de schippers wilden zelf goedkoop personeel (dus gyron bellen) is totaal niet waar. Het kost de schipper ruim 3000 euro per maand alleen de filippijnse mensen krijgen daarvan maar 1000 euro. En dat wil de arbeidsinspectie boven tafel hebben denk ik. Is een goed recht, ze worden onderbetaald en uitgebuit, dat MOET stoppen. Ieder zijn deel, iedereen wil wat verdienen, alleen doe het op een normale manier en buit geen mensen uit.

    Geplaatst door: B.d.L. op
  • Wanneer gaat men Polen eens op een normale wijzen
    behandelen en betalen.In de reactie bovenstaande
    matroos krijg tegenwoordig meer betaald dan de
    Schipper slaat nergens op.Wij willen ze wel aan boord hebben,maar dan voor niets.

    Geplaatst door: Kees op
  • Een matroos verdiend niet meer dan een schipper als die schipper maar een ondernemersloon voor zichzelf rekent. Maar dat doet ie niet want hij moet zijn nieuwe schip met onder kostprijs varen betalen.
    Tja en nu zijn de filipijnen en hun schippers aan de beurt. En als de schipper zijn spullen voor elkaar heeft dan hoeft ie alleen maar ff een uitdraai maken van zijn personeelsadministratie.
    Het is allemaal niet zo moeilijk als je het goed doet.

    Geplaatst door: Leon op
  • De matroos krijgt tegenwoordig meer betaald als de schipper.
    Kan Donner daar dan ook ff naar kijken?

    Geplaatst door: tobbert op
  • Als het de binnenvaart aangaat zijn we in 1 keer scherp.Met onze drukke werkzaamheden kunnen we dat er ook nog eens bij doen.Krijgen wij de onkosten vergoed ik denk het niet mischien vervelen ze zich bij de arbeidsinspectie dus de schippers maar weer lastig vallen.

    Geplaatst door: tom op

Reageer