Mist leidt tot aanvaringen

In dichte mist deden zich in de vroege donderdagochtend van 14 oktober op verschillende plaatsen aanvaringen voor. De Waterpolitie van het KLPD meldde er twee, op het Amsterdam-Rijnkanaal en op de Westerschelde, de Wasserschutzpolizei Duisburg registreerde een aanvaring op de Rijn bij Keulen.

Bij de aanvaringen op het Amsterdam-Rijnkanaal en de Oosterschelde was er enkel materiële schade,  persoonlijke ongelukken deden zich niet voor en er was geen milieuschade.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (26)

  • die Henk is een man die het echt begrijpt.
    Stuurmannen aannemen en alleen maar laten poetsen en boenen en s avonds om 9 uur nog een stukje vasthouden lekker belangrijk.Zo jaag je die paar gemotiveerde mensen die er nog zijn wel weg hoor.
    En maar klagen dat ze geen goede mensen kunnen krijgen.Denk eens na Kapt/eigenaars we leven in 2010.

    Geplaatst door: chauffeurtje op
  • ja je hebt natuurlijk heel goeie jonge schippers er bij maar een hele boel jonge lui die net droog achter hun oren zijn varen er ook rond met alle papieren maar ervaring hebben ze niet je kunt mij niet vertellen dat een broekje van 25 jaar de ervaring kan hebben als iemand van 45 jaar je moet het allemaal leren en met papier krijg je geen ervaring het dat vaart dan ook nog in de mist. het zelfde is stuurman zonderpatent moet in mijn ogen kunnen varen je krijgt roemenen sjechen aan boord maar kunnen geen meter varen ik vind het niet in normaal we kregen een van de rijkswaterstaat aanboord en vraagt kan deze ook varen ik zij nee hoe is het dan mogen lijk dat hij dat in zijn diensboek krijgt te staan.maar het zal wel niet veranderen.nog een opmerking fouten kunnen we alle maken dat is menselijk.

    Geplaatst door: jan op
  • Inderdaad Klaas, je slaat hier de spijker percies op zijn kop!!

    Geplaatst door: Jaap op
  • Maarssen, de meerplaats is opgeheven en komt ook niet meer terug volgens 0800-8002. Het damwand was schijnbaar instabiel en dreigde door uitspoeling in te storten. Men stort er nu stenen om de stabiliteit te verbeteren.
    Verder heeft men in Maarssen geen meldplicht, uitgezonderd schepen die langer zijn dan 110 meter, kegelplichtige schepen, passagiersschepen, zeeschepen, schepen met >20 containers en bijzondere transporten. Voorts is eenieder meldplichtig die een manoeuvre gaat uitvoeren die afwijkend is dan rechtdoor de sector doorvaren, zoals gezegd, afmeren, vertrekken, haven in- en uitvaren, oplopen, rondgaan enz.

    Geplaatst door: regeling communicatie rijksbinnenwateren op
  • Tja, allemaal leuk om een post te beschuldigen etc, maar volgens mij zitten er schippers achter het roer, en deze besturen toch allemaal een schip. Een aanvaring komt niet door een post, ais of Tresco. Het is puur een falen van de Schipper,want deze moet de handelingen uitvoeren om van à naar b te varen en nogmaals niemand anders. Varen in de mist is geen pretje op het Amsterdam Rijn kanaal, ik vaar daar al meer dan 20 jaar en heb altijd mijn radar aan, zomer, winter,dag en nacht. Ik heb daar, net als de meeste, zelfs een cursusje voor moeten volgen en ben volgens de overheid gecertificeerd, dus ik moet het kunnen. Maar ook heb ik geleerd om bij mist een beetje rustiger te varen, daar je handelen toch altijd trager gaat dan bij zicht. Geloof me, ik word soms voorbij gevlogen of er geen mist is. Kortom, een post is een hulp middel, we weten allemaal dat we moeten melden, en/of uitluisteren, en zeker bij mist, dan zijn we toch allemaal een stukje allerter, en dan maakt het niet uit welke taal je spreekt. Schippers wees wat meer met uw vak bezig en laat de neven activiteiten in uw stuurhut voor even achter wege, dat kan een hoop ellende voorkomen.

    Geplaatst door: Tjaa op
  • De Demkabocht is toch ook niet de simpelste bocht tevens omdat er een inham in de bocht ligt sturen de meeste schepen automatisch de bocht in richting Amsterdam,toch heb ik frapant genoeg gelezen dat het ongeval is te wijten omdat een schip richting Utrecht te ver in het midden voer, en ja ik vindt de AIS en ook de post een meerwaarde bieden, dat er meerdere ongelukken gebeuren na ingebruikname van de post is logisch, het is veel drukker dan voorheen en de eenheden zijn groter, voorts zit een ongeluk altijd in een klein hoekje.
    Over AIS niets als lof 10 jaar te laat, vaar veel op de Duitse kanalen met veel valse echos door de bruggen, jammer genoeg heeft niet iedereen AIS, maar je ziet de schepen met AIS wel naderen, en natuurlijk is dit een hulpmiddel, maar wie staat er nog voorop bij in en uitvaren van een haven of zelfs tijdens het invaren van een baustelle.
    Melden bij een post denk met mist altijd handig, maar anders alleen als het noodzakelijk is dus voorbeeld is er uitvaart Weurt, even melden als je voor de stad langsvaart en anders weet men je wel te vinden als men je nodig heeft.
    En zeker collega u zegt het al wie wil de posten in Zeeland nog missen.

    Geplaatst door: Hagens op
  • @ Jan…

    stukje opleiding…

    Dat niet gemelde schip 500 meter zuid van de Demkaspoorbrug, varende richting Amsterdam dit is Sector Maarssen, meld U. Zonodig in het Duits herhalen.

    Dan zegt de verkeersleider….ja dan kan ik de hele dag wel bezig blijven met het aanroepen van schepen. Nog een stukje excuus erbij…ja dat geeft een hoop ethervervuiling…
    Tja als je je vak serieus neemt, en niet alleen voor de goede secundaire arbeidsvoorwaarden gaat, dan doe je dat.

    Hoe serieus kan je die sector nemen. Als men een echte sector zou zijn roept men inderdaad iedereen aan. Ongeacht het aantal systemen waar de sectoren over beschikken, kun je niet uitsluiten dat het een schip betreft wat niet meldplichtig is, die zich niet meld.

    Tevens komt er nog eens bij dat de schipper denkt dat ie onder radardekking zit…dus men houd hem wel in de gaten. Nadat Post Tiel in het leven is geroepen zijn daar meer ongelukken gebeurt dan ervoor.

    De enige oplossing in Maarssen is dat iedereen meldplichtig moet zijn, groot of klein, kegel of geen kegel. Dan heeft de verkeersleider ook wat te doen, zodat iedereen van mekaar op de hoogte kan zijn. Denk jij, dat er maar 1 schipper is die Hansweert uitvaart zonder te melden? Tuurlijk niet, men kijkt wel beter uit. En als iemand zich niet meld wordt ie desnoods in 3 talen aangeroepen.

    Op de Lek zijn er meer onoverzichtelijke bochten dan op het kanaal. Daar gebeurt niks. Omdat de schipper daar zijn eigen situatie in de gaten houd. Neem bijvoorbeeld de kruising Noord/Lek.

    Mijn bescheiden mening is; Of meldplicht voor iedereen, of opruimen die sector. Maar wat zegt sector Maarssen tegen het ministerie… zie je wel dat er bestaansrecht is voor ons. Er gebeuren ongelukken in deze sector. Er zijn de laatste jaren daar wel meer ongelukken in de mist voorgekomen. Ook allemaal onder dekking van de sector.Dat geeft de mens stof tot nadenken.
    Geef de schipper zijn eigen verantwoording terug en het regelt zich zelf daar.

    Geplaatst door: geweldig! op
  • Daar hebben we de RF adviseur weer, prekende voor eigen toko.
    Of die AIS nou wel of niet werkt is niet van belang bij een aanvaring. Van belang is vakmanschap. AIS is een HULP middel en er zullen altijd vaarweggebruikers zijn zonder AIS!

    Geplaatst door: Duh! op
  • Een leeg tankschip liep de haven uit en voer tegen een opvarig motorvrachtschip
    Thahh die berichtgeving toch. Zo was het toevallig niet. Bovendien gebeurde het 1 kilometer beneden de haven van Godorf.

    Geplaatst door: guus op
  • @ Brombeer
    Trouwens,kanaal 66 is een blauw bord,dus dit is een aanbeveling,geen plicht tot uitluisteren,gewoon de regels nalezen.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • @ Brombeer.
    Lees er dan toch de reglementen er nog maar eens op na,er is geen algemene meldplicht,alleen uitluisterplicht en dus geen meldplicht zolang er geen bijzondere verrichtingen zijn.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • In Nederland is er alleen meldplicht voor alle tankschepen, passagierschepen, vrachtschepen langer dan 110m en vrachtschepen die ADNR goederen aan boord hebben en dus vervoeren op de daar voor beschikbaar gestelde blokkanalen in Nederland, Geen enkel schip heeft meldplicht alleen een uitluisterplicht, Indien je geroepen wordt door de post of een ander schip moet je antwoord geven maar jezelf te melden is geen plicht maar je eigen keus. In Nederland wordt een post alleen maar belangrijker gemaakt als ze is en zorgt een post er vaak voor dat er vele onnodige gesprekken plaats vinden die vaak geen enkele toevoeging hebben. Je vraagt je toch af hoe je varen moet tussen Basel en Millingen daar er helemaal geen posten zijn het vaar traject daar ca. 700 km is en in Nederland tussen Dordrecht en Millingen je maar liefst tussen 120 Km 6 verkeersposten heb waar er maar nuttig is en dat is in Dordt de rest is overbodig en kost alleen maar onnodig veel staatsgeld wat wij als hardwerkende ondernemer betalen en dat geld kun je beter in de modernisering van vaarwegen stoppen.

    Geplaatst door: Klaas op
  • @Hans de welke?

    “Dat AIS een duur, onbetrouwbaar systeem is wat door de overheid ons de strot word ingeduwd!”

    @ iedereen

    Tja, het is een proef project wat veel te grootschalig is opgezet, ondoordacht met de nodige risico’s dat er later alsnog aanpassingen moeten komen. Opgezet zonder RF kennis van burocraten. Cerificering van bedrijven, door burocraten zonder de kennis van RF te testen.
    Hierdoor zou het systeem onbetrouwbaar kunnen worden.

    Onbetrouwbaar: tja:
    1 zolang men ondeugdelijk toch goedgekeurd materiaal blijft gebruiken, “Ja Onbetrouwbaar”
    2 Zolang de installaties blijven uitgevoerd worden door personen die niet RF vakkundig zijn, (CCR gecertificeerd of niet, CCR certificatie geeft GEEN enkele garantie dat het vakkundig aan boord gezet word) “Ja Onbetrouwbaar”
    Zolang er geen deftig onderzoek komt, op de vraag “voldoen de keuringseisen van het AIS systeem mogelijk NIET aan de te verwachte propagatie aan land tov de zee” antwoord “JA Onbetrouwbaar”

    Tja wat doen we er met zijn alle aan? Niks en men gaat gewoon verder, betreft handhaving, er is geen handhaving, specifieke meldingen van overtredingen worden door overheid genegeerd.

    Laat ik wel duidelijk stellen dat ik voorstander ben van AIS maar het moet aan de hand der techniek, propagatie en deftig getest opgelevert worden. Tja ik zet mij in om dit gerealiseerd te krijgen, ipv adviezen aan te nemen, houd men zich aan de regelgeving (als het niet te veel extra arbeidstijd kost), die niet toerijkend is

    AIS en RF Adviser voor de scheepvaart.

    Geplaatst door: AIS & RF Adviser op
  • beste meneer de vette ben blij dat u het zo goed weet.
    maar even voor uw informatie op kanaal 66 is er uitluister plicht en bij de sectoren in dit geval maarsen is er meldplicht dit geldt voor alle sectoren in nederland.

    Geplaatst door: kapitein brombeer op
  • @Teunis Heuvelman

    Hallo,

    sector Maarssen heeft mij verteld dat de afmeer locatie aan Maarssen niet terug zal komen.

    Wie kan hier uitsluitsel over geven?

    Bij voorbaat dank,

    Ernst-Jan Klein

    Geplaatst door: Ernst-Jan-Klein op
  • Jan.
    Je moet niet melden bij de sectoren,maar uitluisteren en alleen melden bij een bijzondere manoeuvre of als je opgeroepen wordt,zoals het in en uitvaren van havens of het voorbijlopen op smalle gedeelten,juist dat zinloze melden maakt het verwarrend.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • In het geval van Sector Maarsen hebben beide schepen zich gemeld en heeft sector Maarsen de tanker die vanuit de richting Amsterdam kwam gewaarschuwd dat hij te ver in het midden zat. Helaas heeft deze te laat gereageerd en hebben ze elkaar toch geraakt. Wij voeren op dat moment de lage weide in en heb dus alles gehoord in tegenstelling tot degene die hier al die domme opmerkingen plaatsen. De ligplaats Maarsen word trouwens gewoon weer opgeknapt en komt dus terug. Werkzaamheden daaraan zijn in gang.

    Geplaatst door: Teunis Heuvelman op
  • Henk snapt het!

    Geplaatst door: Duh! op
  • Als de mensen zich niet melden bij sector Maarssen, heeft de sector ook geen zin. Dit geld natuurlijk voor alle sectors

    Geplaatst door: Jan op
  • en waarom moet die schipper van dat passagierschip nou meteen 1000 euro boete hebben? Alsof je express een schade veroorzaakt. Hij zal zich wel rot geschrokken zijn en dan komt er zo’n ambtenaartje je een schikking aanbieden!

    Geplaatst door: banketbakker op
  • Tja….en waar was sector Maarssen? Kunnen die sector net zo goed opruimen….net zoals ze de ligplaats hebben opgeheven… Nu ze geen parkeerwachter meer hoeven te spelen voor de ligplaats daar, zie ik er verder geen nut meer van in……

    Geplaatst door: geweldig! op
  • Niet dat ik aan jou vakmanschap twijfel Max maar roeien de schippers zelf niet vaklui uit. Er komt niks nieuws bij als je ze maar laat poetsen alsof je een MEGA jacht hebt en nooit in de hut achter die knuppel zet. Schippers moeten vaklui maken !!!

    Geplaatst door: henk op
  • jammer er is heel veel te verkomen als er weer vak mensen achter het roer zitten spreek uit er varing

    Geplaatst door: max op
  • Zal ik een flauwe opmerking over dat mist geen aanvaringen veroorzaakt of zal ik het niet doen?……

    Geplaatst door: brutuzzz op
  • Tja,,de Tresco generatie met merkkleding heeft de toekomst.

    Geplaatst door: Tommy H op
  • Zal ik een flauwe opmerking over AIS maken of zal ik het niet doen?……

    Geplaatst door: Hans op

Reageer

Mist leidt tot aanvaringen | Schuttevaer.nl

Mist leidt tot aanvaringen

In dichte mist deden zich in de vroege donderdagochtend van 14 oktober op verschillende plaatsen aanvaringen voor. De Waterpolitie van het KLPD meldde er twee, op het Amsterdam-Rijnkanaal en op de Westerschelde, de Wasserschutzpolizei Duisburg registreerde een aanvaring op de Rijn bij Keulen.

Bij de aanvaringen op het Amsterdam-Rijnkanaal en de Oosterschelde was er enkel materiële schade,  persoonlijke ongelukken deden zich niet voor en er was geen milieuschade.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (26)

  • die Henk is een man die het echt begrijpt.
    Stuurmannen aannemen en alleen maar laten poetsen en boenen en s avonds om 9 uur nog een stukje vasthouden lekker belangrijk.Zo jaag je die paar gemotiveerde mensen die er nog zijn wel weg hoor.
    En maar klagen dat ze geen goede mensen kunnen krijgen.Denk eens na Kapt/eigenaars we leven in 2010.

    Geplaatst door: chauffeurtje op
  • ja je hebt natuurlijk heel goeie jonge schippers er bij maar een hele boel jonge lui die net droog achter hun oren zijn varen er ook rond met alle papieren maar ervaring hebben ze niet je kunt mij niet vertellen dat een broekje van 25 jaar de ervaring kan hebben als iemand van 45 jaar je moet het allemaal leren en met papier krijg je geen ervaring het dat vaart dan ook nog in de mist. het zelfde is stuurman zonderpatent moet in mijn ogen kunnen varen je krijgt roemenen sjechen aan boord maar kunnen geen meter varen ik vind het niet in normaal we kregen een van de rijkswaterstaat aanboord en vraagt kan deze ook varen ik zij nee hoe is het dan mogen lijk dat hij dat in zijn diensboek krijgt te staan.maar het zal wel niet veranderen.nog een opmerking fouten kunnen we alle maken dat is menselijk.

    Geplaatst door: jan op
  • Inderdaad Klaas, je slaat hier de spijker percies op zijn kop!!

    Geplaatst door: Jaap op
  • Maarssen, de meerplaats is opgeheven en komt ook niet meer terug volgens 0800-8002. Het damwand was schijnbaar instabiel en dreigde door uitspoeling in te storten. Men stort er nu stenen om de stabiliteit te verbeteren.
    Verder heeft men in Maarssen geen meldplicht, uitgezonderd schepen die langer zijn dan 110 meter, kegelplichtige schepen, passagiersschepen, zeeschepen, schepen met >20 containers en bijzondere transporten. Voorts is eenieder meldplichtig die een manoeuvre gaat uitvoeren die afwijkend is dan rechtdoor de sector doorvaren, zoals gezegd, afmeren, vertrekken, haven in- en uitvaren, oplopen, rondgaan enz.

    Geplaatst door: regeling communicatie rijksbinnenwateren op
  • Tja, allemaal leuk om een post te beschuldigen etc, maar volgens mij zitten er schippers achter het roer, en deze besturen toch allemaal een schip. Een aanvaring komt niet door een post, ais of Tresco. Het is puur een falen van de Schipper,want deze moet de handelingen uitvoeren om van à naar b te varen en nogmaals niemand anders. Varen in de mist is geen pretje op het Amsterdam Rijn kanaal, ik vaar daar al meer dan 20 jaar en heb altijd mijn radar aan, zomer, winter,dag en nacht. Ik heb daar, net als de meeste, zelfs een cursusje voor moeten volgen en ben volgens de overheid gecertificeerd, dus ik moet het kunnen. Maar ook heb ik geleerd om bij mist een beetje rustiger te varen, daar je handelen toch altijd trager gaat dan bij zicht. Geloof me, ik word soms voorbij gevlogen of er geen mist is. Kortom, een post is een hulp middel, we weten allemaal dat we moeten melden, en/of uitluisteren, en zeker bij mist, dan zijn we toch allemaal een stukje allerter, en dan maakt het niet uit welke taal je spreekt. Schippers wees wat meer met uw vak bezig en laat de neven activiteiten in uw stuurhut voor even achter wege, dat kan een hoop ellende voorkomen.

    Geplaatst door: Tjaa op
  • De Demkabocht is toch ook niet de simpelste bocht tevens omdat er een inham in de bocht ligt sturen de meeste schepen automatisch de bocht in richting Amsterdam,toch heb ik frapant genoeg gelezen dat het ongeval is te wijten omdat een schip richting Utrecht te ver in het midden voer, en ja ik vindt de AIS en ook de post een meerwaarde bieden, dat er meerdere ongelukken gebeuren na ingebruikname van de post is logisch, het is veel drukker dan voorheen en de eenheden zijn groter, voorts zit een ongeluk altijd in een klein hoekje.
    Over AIS niets als lof 10 jaar te laat, vaar veel op de Duitse kanalen met veel valse echos door de bruggen, jammer genoeg heeft niet iedereen AIS, maar je ziet de schepen met AIS wel naderen, en natuurlijk is dit een hulpmiddel, maar wie staat er nog voorop bij in en uitvaren van een haven of zelfs tijdens het invaren van een baustelle.
    Melden bij een post denk met mist altijd handig, maar anders alleen als het noodzakelijk is dus voorbeeld is er uitvaart Weurt, even melden als je voor de stad langsvaart en anders weet men je wel te vinden als men je nodig heeft.
    En zeker collega u zegt het al wie wil de posten in Zeeland nog missen.

    Geplaatst door: Hagens op
  • @ Jan…

    stukje opleiding…

    Dat niet gemelde schip 500 meter zuid van de Demkaspoorbrug, varende richting Amsterdam dit is Sector Maarssen, meld U. Zonodig in het Duits herhalen.

    Dan zegt de verkeersleider….ja dan kan ik de hele dag wel bezig blijven met het aanroepen van schepen. Nog een stukje excuus erbij…ja dat geeft een hoop ethervervuiling…
    Tja als je je vak serieus neemt, en niet alleen voor de goede secundaire arbeidsvoorwaarden gaat, dan doe je dat.

    Hoe serieus kan je die sector nemen. Als men een echte sector zou zijn roept men inderdaad iedereen aan. Ongeacht het aantal systemen waar de sectoren over beschikken, kun je niet uitsluiten dat het een schip betreft wat niet meldplichtig is, die zich niet meld.

    Tevens komt er nog eens bij dat de schipper denkt dat ie onder radardekking zit…dus men houd hem wel in de gaten. Nadat Post Tiel in het leven is geroepen zijn daar meer ongelukken gebeurt dan ervoor.

    De enige oplossing in Maarssen is dat iedereen meldplichtig moet zijn, groot of klein, kegel of geen kegel. Dan heeft de verkeersleider ook wat te doen, zodat iedereen van mekaar op de hoogte kan zijn. Denk jij, dat er maar 1 schipper is die Hansweert uitvaart zonder te melden? Tuurlijk niet, men kijkt wel beter uit. En als iemand zich niet meld wordt ie desnoods in 3 talen aangeroepen.

    Op de Lek zijn er meer onoverzichtelijke bochten dan op het kanaal. Daar gebeurt niks. Omdat de schipper daar zijn eigen situatie in de gaten houd. Neem bijvoorbeeld de kruising Noord/Lek.

    Mijn bescheiden mening is; Of meldplicht voor iedereen, of opruimen die sector. Maar wat zegt sector Maarssen tegen het ministerie… zie je wel dat er bestaansrecht is voor ons. Er gebeuren ongelukken in deze sector. Er zijn de laatste jaren daar wel meer ongelukken in de mist voorgekomen. Ook allemaal onder dekking van de sector.Dat geeft de mens stof tot nadenken.
    Geef de schipper zijn eigen verantwoording terug en het regelt zich zelf daar.

    Geplaatst door: geweldig! op
  • Daar hebben we de RF adviseur weer, prekende voor eigen toko.
    Of die AIS nou wel of niet werkt is niet van belang bij een aanvaring. Van belang is vakmanschap. AIS is een HULP middel en er zullen altijd vaarweggebruikers zijn zonder AIS!

    Geplaatst door: Duh! op
  • Een leeg tankschip liep de haven uit en voer tegen een opvarig motorvrachtschip
    Thahh die berichtgeving toch. Zo was het toevallig niet. Bovendien gebeurde het 1 kilometer beneden de haven van Godorf.

    Geplaatst door: guus op
  • @ Brombeer
    Trouwens,kanaal 66 is een blauw bord,dus dit is een aanbeveling,geen plicht tot uitluisteren,gewoon de regels nalezen.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • @ Brombeer.
    Lees er dan toch de reglementen er nog maar eens op na,er is geen algemene meldplicht,alleen uitluisterplicht en dus geen meldplicht zolang er geen bijzondere verrichtingen zijn.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • In Nederland is er alleen meldplicht voor alle tankschepen, passagierschepen, vrachtschepen langer dan 110m en vrachtschepen die ADNR goederen aan boord hebben en dus vervoeren op de daar voor beschikbaar gestelde blokkanalen in Nederland, Geen enkel schip heeft meldplicht alleen een uitluisterplicht, Indien je geroepen wordt door de post of een ander schip moet je antwoord geven maar jezelf te melden is geen plicht maar je eigen keus. In Nederland wordt een post alleen maar belangrijker gemaakt als ze is en zorgt een post er vaak voor dat er vele onnodige gesprekken plaats vinden die vaak geen enkele toevoeging hebben. Je vraagt je toch af hoe je varen moet tussen Basel en Millingen daar er helemaal geen posten zijn het vaar traject daar ca. 700 km is en in Nederland tussen Dordrecht en Millingen je maar liefst tussen 120 Km 6 verkeersposten heb waar er maar nuttig is en dat is in Dordt de rest is overbodig en kost alleen maar onnodig veel staatsgeld wat wij als hardwerkende ondernemer betalen en dat geld kun je beter in de modernisering van vaarwegen stoppen.

    Geplaatst door: Klaas op
  • @Hans de welke?

    “Dat AIS een duur, onbetrouwbaar systeem is wat door de overheid ons de strot word ingeduwd!”

    @ iedereen

    Tja, het is een proef project wat veel te grootschalig is opgezet, ondoordacht met de nodige risico’s dat er later alsnog aanpassingen moeten komen. Opgezet zonder RF kennis van burocraten. Cerificering van bedrijven, door burocraten zonder de kennis van RF te testen.
    Hierdoor zou het systeem onbetrouwbaar kunnen worden.

    Onbetrouwbaar: tja:
    1 zolang men ondeugdelijk toch goedgekeurd materiaal blijft gebruiken, “Ja Onbetrouwbaar”
    2 Zolang de installaties blijven uitgevoerd worden door personen die niet RF vakkundig zijn, (CCR gecertificeerd of niet, CCR certificatie geeft GEEN enkele garantie dat het vakkundig aan boord gezet word) “Ja Onbetrouwbaar”
    Zolang er geen deftig onderzoek komt, op de vraag “voldoen de keuringseisen van het AIS systeem mogelijk NIET aan de te verwachte propagatie aan land tov de zee” antwoord “JA Onbetrouwbaar”

    Tja wat doen we er met zijn alle aan? Niks en men gaat gewoon verder, betreft handhaving, er is geen handhaving, specifieke meldingen van overtredingen worden door overheid genegeerd.

    Laat ik wel duidelijk stellen dat ik voorstander ben van AIS maar het moet aan de hand der techniek, propagatie en deftig getest opgelevert worden. Tja ik zet mij in om dit gerealiseerd te krijgen, ipv adviezen aan te nemen, houd men zich aan de regelgeving (als het niet te veel extra arbeidstijd kost), die niet toerijkend is

    AIS en RF Adviser voor de scheepvaart.

    Geplaatst door: AIS & RF Adviser op
  • beste meneer de vette ben blij dat u het zo goed weet.
    maar even voor uw informatie op kanaal 66 is er uitluister plicht en bij de sectoren in dit geval maarsen is er meldplicht dit geldt voor alle sectoren in nederland.

    Geplaatst door: kapitein brombeer op
  • @Teunis Heuvelman

    Hallo,

    sector Maarssen heeft mij verteld dat de afmeer locatie aan Maarssen niet terug zal komen.

    Wie kan hier uitsluitsel over geven?

    Bij voorbaat dank,

    Ernst-Jan Klein

    Geplaatst door: Ernst-Jan-Klein op
  • Jan.
    Je moet niet melden bij de sectoren,maar uitluisteren en alleen melden bij een bijzondere manoeuvre of als je opgeroepen wordt,zoals het in en uitvaren van havens of het voorbijlopen op smalle gedeelten,juist dat zinloze melden maakt het verwarrend.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • In het geval van Sector Maarsen hebben beide schepen zich gemeld en heeft sector Maarsen de tanker die vanuit de richting Amsterdam kwam gewaarschuwd dat hij te ver in het midden zat. Helaas heeft deze te laat gereageerd en hebben ze elkaar toch geraakt. Wij voeren op dat moment de lage weide in en heb dus alles gehoord in tegenstelling tot degene die hier al die domme opmerkingen plaatsen. De ligplaats Maarsen word trouwens gewoon weer opgeknapt en komt dus terug. Werkzaamheden daaraan zijn in gang.

    Geplaatst door: Teunis Heuvelman op
  • Henk snapt het!

    Geplaatst door: Duh! op
  • Als de mensen zich niet melden bij sector Maarssen, heeft de sector ook geen zin. Dit geld natuurlijk voor alle sectors

    Geplaatst door: Jan op
  • en waarom moet die schipper van dat passagierschip nou meteen 1000 euro boete hebben? Alsof je express een schade veroorzaakt. Hij zal zich wel rot geschrokken zijn en dan komt er zo’n ambtenaartje je een schikking aanbieden!

    Geplaatst door: banketbakker op
  • Tja….en waar was sector Maarssen? Kunnen die sector net zo goed opruimen….net zoals ze de ligplaats hebben opgeheven… Nu ze geen parkeerwachter meer hoeven te spelen voor de ligplaats daar, zie ik er verder geen nut meer van in……

    Geplaatst door: geweldig! op
  • Niet dat ik aan jou vakmanschap twijfel Max maar roeien de schippers zelf niet vaklui uit. Er komt niks nieuws bij als je ze maar laat poetsen alsof je een MEGA jacht hebt en nooit in de hut achter die knuppel zet. Schippers moeten vaklui maken !!!

    Geplaatst door: henk op
  • jammer er is heel veel te verkomen als er weer vak mensen achter het roer zitten spreek uit er varing

    Geplaatst door: max op
  • Zal ik een flauwe opmerking over dat mist geen aanvaringen veroorzaakt of zal ik het niet doen?……

    Geplaatst door: brutuzzz op
  • Tja,,de Tresco generatie met merkkleding heeft de toekomst.

    Geplaatst door: Tommy H op
  • Zal ik een flauwe opmerking over AIS maken of zal ik het niet doen?……

    Geplaatst door: Hans op

Reageer