‘Draagvlak voor huisvuilabonnement’

Bij een breed inzamelnetwerk, is er draagvlak voor een betaalbaar huisvuilabonnement. Dat is volgens BLN Koninklijke Schuttevaer de uitkomst van een enquête in de binnenvaart. Rijkswaterstaat gaat volgens Schuttevaer nu een variant doorrekenen met een adequate dekking.

'Draagvlak voor huisvuilabonnement'
  • Rijkswaterstaat rekent aan variant met adequate dekking
  • Uitslag enquête laat zich moeilijk lezen

Door Patrick Naaraat
BLN Koninklijke Schuttevaer meldt op haar website dinsdag 4 maart een vervolgoverleg te hebben gehad met Rijkswaterstaat over het huisvuilbeleid van het Rijk. ‘De uitslagen van de enquête waren onderwerp van een constructief gesprek en hebben tot de volgende afspraken geleid:
– Rijkswaterstaat gaat een variant doorrekenen van het inzamelnetwerk met een adequate dekking, zoals door de organisaties aangedragen;
– de innamemogelijkheid van glas en plastic zal worden meegenomen, oud papier zal in verband met brandgevaar op locaties buiten beschouwing worden gelaten;
– op basis van het netwerk dat dan ontstaat zullen de abonnementen worden doorgerekend met als insteek tot een acceptabel tarief te komen;
– Rijkswaterstaat zal voor de recreatievaart een variant doorrekenen die is gebaseerd op een geringere afgifte. Voor de recreatievaart concentreert zich de wens op afgiftepunten langs de staande-mastroute.
‘Inzet van de organisaties blijft overigens dat een verdragsbrede invoering nog altijd een "must" is. Wij hebben aangegeven dat, ook wanneer gebruikers een abonnement sluiten en er op enig moment wel sprake is van verdragsbrede invoering, het niet zo mag zijn dat de binnenvaartondernemers dan alsnog in de andere (verdrags)landen een abonnement moeten afnemen om hun huisvuil kwijt te kunnen.’

Informatie

De Algemeene Schippers Vereeniging (ASV), die het beleid in strijd vindt met internationale regelgeving en zich heeft teruggetrokken uit het gezamenlijke overleg tussen de binnenvaartorganisaties en het ministerie, vroeg hierop openheid van zaken over de enquête. ‘De ASV ziet dat er al druk is overlegd en voorstellen worden uitgewerkt, zelfs nog voordat de officiële uitslag van de enquête is bekendgemaakt’, zegt ASV-voorzitter Sunniva Fluitsma. ‘Maar waar is dit beleid nu op gebaseerd? Om dat te kunnen meten is het noodzakelijk dat de schippers ook op de hoogte worden gesteld van de noodzakelijke achtergrondinformatie. Het is gebruikelijk dat na het houden van een enquête de uitslag wordt bekendgemaakt, en wel op een controleerbare wijze. Wij hebben dat in dit proces gemist, dus vragen dat alsnog te doen.’

Ja en nee

De publiciteitsafdeling van BLN legde afgelopen dinsdag de laatste hand aan de analyse van de enquête en publiceerde deze vervolgens exclusief voor de leden op de website van BLN Koninklijke Schuttevaer.
Daaruit blijkt dat 140 ingevulde enquêtes zijn geretourneerd. Duidelijk is dat 88% van de inzenders wil dat de vuilcontainers terugkeren op de plaatsen waar ze voorheen ook stonden. Maar verder zijn de uitkomsten vooral verwarrend. Doordat de respondenten op dezelfde meerkeuze-stellingen meerdere antwoorden aankruisten komt het totale antwoordpercentage soms uit boven de 150%. Volgens Schuttevaer staat buiten kijf dat 51,3% bereid is een ‘acceptabele prijs van circa 200 euro’ voor een jaarabonnement te betalen als er een ‘breed inzamelnetwerk’ is. 4,7% is zelfs bereid de huidige prijs van 469 euro te betalen. Bij elkaar een meerderheid van 56%.
De rest, 52%, antwoordt op dezelfde stelling juist niet bereid te zijn te betalen of überhaupt geen belangstelling te hebben voor een afgiftemogelijkheid.
Verderop in de enquête wordt de vraag gesteld of men een abonnement zou nemen als er een afgiftemogelijkheid is voor papier, glas en plastic. Daar antwoordt maar liefst 99% onder geen voorwaarde bereid te zijn een abonnement te nemen, terwijl 54% hier aangeeft wel een abonnement te overwegen.
In totaal 78% geeft aan geen tot weinig vertrouwen te hebben in een eventuele juridische procedure rond de vraag of de minister met haar beleid het internationale CDNI-verdrag schendt. De algemene inschatting is dat dit te lang duurt en te kostbaar is.

Hoofdpijndossier

Geconcludeerd kan worden dat de enquête onzorgvuldig is geformuleerd en daardoor weinig heldere uitkomsten heeft opgeleverd. De vraag is bovendien of de peiling onder 140 BLN Schuttevaer-leden representatief is voor de sector.
BLN Schuttevaer ziet zich echter wel gesteund in haar streven het ‘hoofdpijndossier Huisvuil’ met een voor de binnenvaart acceptabel compromis te sluiten. ‘In elk geval is er onder voorwaarden draagvlak om iets te betalen en Rijkswaterstaat lijkt ook bereid in deze zaak tot een compromis te komen. Daar werken we aan verder.’