Tanker Vestland breekt en zinkt op weg naar Nigeria

De Vestland, een Nederlandse binnenvaarttanker die onlangs werd verkocht aan een Nigeriaan, is 5 september in een zware storm gezonken in de Golf van Biskaje. Het schip was losgeraakt van de Panamese sleper Courbet en daarna in tweeën gebroken. De Fransen vinden de gang van zaken rond het transport onverantwoord en willen verhaal halen bij de verzekeraar.

Voorschip Vestland

Fransen vinden transport onverantwoord

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (57)

  • de Vestland is niet losgeraakt,de jongens zijn overgestapt op de courbet en toen heefdt de bemanning de sleepverbinding gekapt en even later is de Vestland helemaal gebroken.en die info heb ik van een opvarende.En het was toen het gebeurde hemels mooi weer.

    Geplaatst door: jan op
  • Henk je kan toch wel lezen er staat toch echt dat de vestland van de sleper is los geraakt,en er word helemaal niet over een schuldige gesproken,ik vind het wat betreft voor de opvarenden een misplaatste opmerking.

    Geplaatst door: noordzee op
  • tsja, de tankerspecialist aan het woord! Die heeft er verstand van! Wel heel erg dat deze persoon, JUIST dit kleine mannetje van de Courbet als schuldige aanwijst! HIJ HEEFT GROOTS GEHANDELD! Dat de opvarenden hem terug hebben geroepen na dat ze in de problemen kwamen, daar kan hij niets aan doen. Hij schuldig? Hij is de Vestland kwijtgeraakt? Hij had ze achteraf beter kunnen laten drijven.

    Geplaatst door: henk op
  • Dat de Vestland gebroken is verbaasst mij niets, dit was een drogeladingschip waar losse tanks in zijn geplaatst, je kon via de achterkofferdam langs de tanks naar de voorkofferdam via de andere kant weer terug, een zogenaamde ringkofferdam. Dit schip is dus nooit zo sterk als een tanker, als je do foto’s goed bekijkt zie de losse tank nog uit het achtership steken en kijk je in het ruim van het voorschip waar die tank in stond.

    Geplaatst door: Data op
  • als zo’n schip op een duur transport moet naar een bananenland dan is het volgens mij voordeliger om het schip naar de Kil te slepen of Kootstertille…maar ja, we hebben wel weer een paar mooie foto’s

    Geplaatst door: karel op
  • @carjo Wat nou papieren en groene tafel.Kan wel merken dat je er niet veel van snapt wdb heeft je ex gelijk,kortom je kakelt als een kip zonder kop. En @henk je moet waarzegger worden maar dan wel eerder waarschuwen dan hebben die mannen er nog wat aanmaar het is net wat @elisabeth zegt de beste stuurlui staan aan wal, commentaar is gauw geleverd vooral als je er zelf niet bij bent en over die olie vat ik niet helemaal,of ben je zelf in de olie, Het is voor de sleepboot gewoon sneu dat hij z,n sleep verloor in zwaar weer, maar is heus de eerste en ook de laatste niet.

    Geplaatst door: Tankerspecialist op
  • Die stoere mannen op de sleepboot die hebben wat beleefd, zien hun bootje ten ondergaan,er zijn toch altijd mensen. horen een klok luiden maar weten niet waar de klepel hangt.

    Geplaatst door: oost west op
  • @ Henk

    Zeg Henk;,, Hoe zit dat nou eigenlijk met al jou “exen” die, al zeurende, een beetje olie achterover drukken??

    Geplaatst door: andere Henk op
  • Elisabeth, je hebt gelijk. Ex moet blij zijn dat ze van hem af is. Wij hebben genoeg beleeft! Zij dus!
    En wat nu een hele prestatie? Gelukkig hoefde zij niet meer op hem te wachten. Wij hebben het schip zien vertrekken en wisten zondag al dat het schip niet in Negeria zou aankomen. En wat die 7 ton diesel betreft: 1 of 2 nulletjes er achter? Volgens mij moest dat juist geheim blijven. Maar daag haar en mij/ons niet uit!

    Geplaatst door: henk op
  • De beste stuurlui staan aan wal. ik vind het toch maar een hele prestatie wat die mannen hebben gedaan,wie durft dit,en wat die EX betreft hij mag blij wezen dat hij van zo,n zeur af is!

    Geplaatst door: Elisabeth op
  • Tsja Rikkert,
    Mannen (debielen) met ballen…

    Als ze dan ook verantwoordelijk zijn voor hun acties en er ook voor staan? Er zijn nu geen doden gevallen…

    Geplaatst door: Duh! op
  • Laten we een voorbeeld nemen aan deze mannen, we stappen met zn allen over op de `binnenzeevaart`!
    We gaan met zn allen lekker op zee varen, wat met een tanker kan in een klein stormpje kunnen wij ook, dan laten we alleen nog maar roemenen en polen varen op het binnenwater en wij zakken vullen jonguh, nu ff serieus, mannen op de Atlantic trader, jullie hebben ballen, respect ik doe het jullie niet na!

    @Hendrik, heb je wel eens over stabiliteit gehoord of de bouw van een schip? een kano word gedragen op een golf en gaat van golfdal naar golf top, dat kan met elk gammel bootje, maar een binnenvaartschip wordt gedragen door meerdere golven en daar is binnenvaartschip niet op gebouwd, die is ontwikkeld voor binnenwater zonder lange deining, dus ga in het vervolg niet ouwehoeren als je nooit op zee gezeten hebt.

    Houdoe

    Geplaatst door: Rikkert op
  • Laten we een voorbeeld nemen aan deze mannen, we stappen met zn allen over op de `binnenzeevaart`!
    We gaan met zn allen lekker op zee varen, wat met een tanker kan in een klein stormpje kunnen wij ook, dan laten we alleen nog maar roemenen en polen varen op het binnenwater en wij zakken vullen jonguh, nu ff serieus, mannen op de Atlantic trader, jullie hebben ballen, respect ik doe het jullie niet na!

    @Hendrik, heb je wel eens over stabiliteit gehoord of de bouw van een schip? een kano word gedragen op een golf en gaat van golfdal naar golf top, dat kan met elk gammel bootje, maar een binnenvaartschip wordt gedragen door meerdere golven en daar is binnenvaartschip niet op gebouwd, die is ontwikkeld voor binnenwater zonder lange deining, dus ga in het vervolg niet ouwehoeren als je nooit op zee gezeten hebt.

    Houdoe

    Geplaatst door: Rikkert op
  • Zonne grote golf jonguh,,Bam.
    Ik zeg nog,,die kom nie in nigeri aan.

    Geplaatst door: Gerrie op
  • @hendrik
    goed idee hendrik ga lekker op een riet vlotje in de golf van biskaje dobberen….ouwe lefgozerrr

    Geplaatst door: john cook op
  • Grote avonturiers zijn het, komt ie er dan winnen ze en zinkt dan is het pech en op naar de volgende.En zo gevaarlijk is het nu ook weer niet er zijn mensen met rieten vlotten de oceaan over gestoken of in een zeilbootje van 4 mtr, lijkt mij wel een spannend avontuur. En als je het haalt heb je wel wat te vertellen. Ik heb Afrikaanse vissers 100 mijl uit de kust zien varen zonder enig navigatiemiddel in gammele open bootjes puur om wat vis te vangen om te overleven, hele goeie zeelui en niet voor een kleintje vervaard. En deze mensen nemen grote risico’s om te overleven met hun familie. Dus uit welk perspectief kijk je?

    Geplaatst door: Hendrik op
  • @tankerboy, wel gewoon beschaafd blijven,he. Beetje ouwehoeren over dit soort dingen is leuk maar niet gaan katten. Want ik ga toch ook niet vragen of je ondernemer van t jaar geworden bent of een stakker van een loonslaaf.De groeten hee

    Geplaatst door: Leon op
  • @ andere robert
    Er zat maar een paar kub brandstof in de Trader dus dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het de bedoeling was om zelfstandig te varen.

    Geplaatst door: Robert op
  • hebben die fransen geen gelijk met het feit dat deze tankers niet gesleept werden?
    volgens mij zijn vele tankers halverwege verlaten door de sleepboot en zelfstandig verder ri nigeria

    Geplaatst door: robert op
  • Wees blij dat er weer twee schepen minder zijn

    Geplaatst door: hans op
  • Ze hebben gewoon het verkeerde moment uitgekozen,zo,n schip moet je mei of juni overvaren..
    Dan is het weer beter.

    Geplaatst door: van Dam Gerrit op
  • Door aanvraag ioc vaarbewijs toevallig achter gekomen.Zolang je niet beroepsmatig aan het varen bent op zee [Lading/personen]heb je geen enkel papiertje nodig.Enkel in kustgebieden wordt weer afhankelijk van de wetgeving van land/staat certificaat of loods plichtig.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/m.s. Revisio op
  • Ik blijf het een triest gezicht vinden, zo’n gestrande tanker.
    OP DE BINNENWATEREN Z’N PLICHT GEDAAN MAAR OP DE OPEN WATEREN VERGAAN!!

    Hmm, nu ik het zeg het rijmt en daar sluit ook mee af!

    Geplaatst door: kso op
  • Als het goed is mag je gewoon met je schip de zee op gaan ze houden je niet tegen je bent alleen niet verzekert enzo en je zal de goede papieren moetten hebben. ik zal het altijd afraden dat wel

    Geplaatst door: a op
  • Hahaha, de experts aan het woord!

    Geplaatst door: Jopie op
  • Alles is te verzekeren, tis alleen de vraag of het nut heeft om 50K aan sloopwaarde te verzekeren in deze zin.

    Het verzekeren van milieuschade is een ander verhaal. Dit ligt behoorlijk gevoelig, denk dat dit wel een staartje gaat krijgen. Lijkt me stug dat ze daar met een ‘foei’ vanaf komen.

    En varen zonder papieren? Tsja, de overheid vindt het ook goed dat minderjarige meisjes alleen met een jachtje over zee gaan..

    Afijn, denk dat dit op deze manier wel afgelopen is.

    Geplaatst door: Duh! op
  • Zal wel loslopen. Met binnenvaartschip op zee ben je alleen niet verzekert… Ooit iemand hier een boete gehad voor het varen met een binnenvaartschip op zee?

    Geplaatst door: Liam op
  • Het laatste wat ik wil toevoegen is dat als er byhet volgende transport over zee op deze manier er een voor de Hollandse kust breekt dit feest voor altyd voorby is. Dan moeten ze zulke scheepen op zee lichters zetten om toe stemming te verkrygen

    Geplaatst door: Martin op
  • Als ik de foto’s zo bekijk is ht daar absoluut geen winkracht 11 want dan staan er golven waarin je een binnenschip nauwelijks terugvindt! http://www.youtube.com/watchv=BX3kFCgvKp4&feature=related
    En daar is het nog ‘maar’windkracht 10!

    Geplaatst door: Henk Eerkes op
  • Als ik de foto’s zo bekijk is ht daar absoluut geen winkracht 11 want dan staan er golven waarin je een binnenschip nauwelijks terugvindt! http://www.youtube.com/watchv=BX3kFCgvKp4&feature=related
    En daar is het nog ‘maar’windkracht 10!

    Geplaatst door: Henk Eerkes op
  • zo corrupt als het maar kan zijn! ze hadden (met alle respect naar dochter toe van opvarende) geen geldige papieren. Ik heb ook vader van dochter gewaarschuwd! ze wisten waar ze mee bezig waren.. maar wel stoer.. wat een gekken! mijn ex zat aan boord.. en het blijft voor altijd mijn EX… ik zeurde, ik wist niet waarover ik sprak zei hij altijd.. nu ….. succes aan de “groene tafel”.. succes!En ja Joop, een binnenvaartschip is inderdaad enkelwandig!

    Geplaatst door: carjo op
  • Vestland was een loog tanker en heeft gevaren met een bak ( vasteland) voor die tijd was het de Harpen 105 en zgn sattlesleper. Maar het is toch van de gekke dat ze dit soort schepen op deze manier over zee varen.( waarom niet op een ponton) Gelukkig zijn er geen slachtoffers gevallen.

    Geplaatst door: 007 op
  • zogenaamde wegbreng reisjes, niks nieuws.. soms lukt het en ben je financieel binnen….

    Geplaatst door: nederlander op
  • Waarschijnlijk hebben ze in de sleep mee liggen draaien. Sleept een stuk lichter. Als dan de tros breekt in slecht weer en het lukt niet om opnieuw aan te maken, zul je toch wat moeten. Alhoewel het volkomen onverantwoord is, om runners aan boord van dit soort slepen te zetten, dat terzijde.
    De atlantic trader (ex Rijn) blijkt wel ouderwets degelijk gebouwd te zijn, chapeau.

    Geplaatst door: Bits & peaces op
  • Zou best kunnen dat ze ‘weggebracht’ moesten worden en dan zal het wel een streep door de rekening zijn dat de Atlantic Trader wel heelhuids ergens in Spanje (Gijon? La Coruna? Vigo?)is binnengelopen.Ik had trouwens nooit gedacht dat welk binnenschip dan ook het daar bij stormweer langer dan 5 minuten uit zou houden!
    Bij de tegenwoordige windvoorspellingen is het natuurlijk niet nodig dat je in zoiets verzeild raakt.
    De sleepboot Dutch Pioneer heeft deze week de Franse motor Pax Mea (73 x 8.20,b.j 1948)heelhuids in Sete (Zuid Frankrijk) afgeleverd waar hij twee ruim weken daarvoor mee uit Terneuzen was vertrokken Het kan dus wel.

    Geplaatst door: Henk Eerkes op
  • Geplaatst door: tr op
  • Opgeruimt staat netjes.
    Dump die zooi maar in de oceaan?
    Slopen in S Gravendeel was toch beter geweest.
    Goede vaart.

    Geplaatst door: john op
  • Haha,ik zoek al naar een mooie foto ervan; deze is nogal klein. (foto 3)
    Die laat ik meteen inlijsten en krijgt dan een mooi plekje.
    Als ik het goed heb een loog tanker, ik ben niet 100% zeker daarvan.
    Ik bied me bij deze aan om het zusje naar Afrika te varen mocht een Nigeriaan dit lezen 😛

    Geplaatst door: Robert op
  • @ Robert,

    Robert je mag en moet je trots over je oude liefde niet onder stoelen of banken steken. Jaren lang met liefde en trots het schip er op en top uit laten zien en dan als kers op de taart dit huzarenstukje. Atlantic steekt weer de draak met de Vt. Ik denk de dat de eigenaar van Atlantic al een menig traantje heeft weg gepinkt zowel van trots als spijt, als hij dit van te voren had geweten had er jaren terug al een plimsoll merk opgezeten. Atlantic op de Atlantic zaggen we dan maar. Die Vestland was toch een eetbare olie schip ?

    Geplaatst door: Trots op de Trader op
  • Ook al word er op weer kaarten gekeken en heeft het personeel papieren voor op zee te varen,
    je mag toch niet met een binnenschip de zee op?
    Zo ja mag dit wel dan neem ik binnenkort wat reisjes naar Engeland en Denemarken aan.
    Wat een stome gedoe allemaal om een paar euro te besparen.
    En Sofija ik ben blij dat je vader het overleeft heeft.

    Geplaatst door: Kobus op
  • Kies zelf maar tussen “Netjes weggebracht” of “wat een knoeiers”.
    Wordt er niet meer geleerd naar weerkaarten te kijken en dan beoordelen of je doorvaart of dat je schuilt?
    Of was de opdracht netjes opruimen?

    Geplaatst door: Harm op
  • Ik ben een klein beetje trots op de Trader, ik heb daar tot vorig jaar bijna 12 jaar op gevaren als schipper.
    Op zee zinken zou geen waardig einde zijn voor dat schip is mijn mening.
    Maar dat de Trader oersterk is was ons al bekend..het is een oude zwaveltanker met met een versterkte huid/tanks.
    En ja, van mij mag ook alles weg naar Nigeria en van mij part naar de Noordpool.

    Geplaatst door: Robert op
  • Ik ben een klein beetje trots op de Trader, ik heb daar tot vorig jaar bijna 12 jaar op gevaren als schipper.
    Op zee zinken zou geen waardig einde zijn voor dat schip is mijn mening.
    Maar dat de Trader oersterk is was ons al bekend..het is een oude zwaveltanker met met een versterkte huid/tanks.
    En ja, van mij mag ook alles weg naar Nigeria en van mij part naar de Noordpool.

    Geplaatst door: Robert op
  • Hoor hier alleen maar gezeur over de overheid en dat die oude troep het land uit moet. Is allemaal leuk en aardig, maar dat verschepen kan ook op een andere manier dan die dingen onder begeleiding van een zeesleper op eigen kracht die kant op te laten varen en dan ook nog met dit soort weer?!!
    Het restant van orkaan Irene trok afgelopen week over en op zee stond een dikke windkracht 11. In de golf van Biskaje kan je dan golven van ruim 10 meter hoog krijgen en geen enkel binnenvaart schip is daar op gebouwd en het was dus uiterst onverantwoord om de oversteek te wagen. Ja ik weet het, de Atlantic Trader heeft het wel op eigen kracht gehaald, maar ik zie dat meer als geluk dan wijsheid.
    Gooi de boten voortaan gewoon op een ponton of een zeeschip hoeven er ook geen mensen meer die dingen zelf over te varen met gevaar voor eigen leven.

    Geplaatst door: Martijn op
  • Volgesn mijn kunnen ze net zo goed de nieuwe tankers der naar toe sturen daar hebben we der tegen wordig meer van kunnen de enkelwandige nog wat geld verdienen

    Geplaatst door: a op
  • Niet gesnapt

    In Holland zyn er sloopers genoeg en we hoefen met die oude troep niet by een ander het erf te verontreinigen. In dit geval Frankryk want dit is Russich roulet

    Geplaatst door: Martin op
  • @leon…..volgens mij weet jij niet waar de bocht van es ligt,matroos die 3 maanden vaart???

    Geplaatst door: tankerboy op
  • Zo het gaat goed in de tankvaart, alle oude zooi wordt naar afrika gestuurd, maar die tankers zijn niet altijd even koersbestendig: http://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/nid16359-duitse-binnenvaarttanker-strandt-in-nigeria.html
    Tja, wat maakt t uit wij mogen van de multi\’s nog geen eens kijken naar een enkelwander maar in afrika daar zijn die multinationals ook helemaal niet aanwezig, LOL ,daar mag wel alles want die hebben een ander milieu ofzo????? Hoe krom kan het allemaal zijn!
    @martin jij heb t echt niet gesnapt de overheid wil juist dat die troep daarheen gaat of onderweg afborreld want dan hoeft men geen dure sloperij te betalen en te controleren op milieuwetgeving etc. plus die troep ligt niet meer in de bocht van Es dus is het uit onze achtertuin weg, begrijp je!
    By the way waarom sturen ze niet nog meer van die oude zooi naar afrika, kan alleen maar goed zijn voor de vrachten.

    Geplaatst door: Leon op
  • mooi is dat en las net ook al dat 1 gestrand is
    die scheppen zijn hier afgeschreven en mogen al niet
    bij de meeste bedrijven hier niet komen denk maar aan shell en nou gaan zij daar op de niger oa voor de shell varen toch een stelletje komieken bij elkaar de bedrijven misschien moeten ze daar ook maar zon leuke ebis controlles doen

    Geplaatst door: k rijks op
  • gelukkig is er niks gebeurd, want me vader zat op die boot, thank god!!!!!gelukkig komt ie morgen weer save thuis

    Geplaatst door: sofija op
  • Men weet allemaal dat die tankers zo gammel as wat waren na 30 jaar zware olie .
    Ze zijn dan zo dun als wat ,maar zo kom je er lekker vanaf op deze manier.
    Maar welke man heeft deze schepen goedgekeurd voor over zee.
    Zag laatst foto van schip met open ruimen uit Ijmuiden vertrekken, dus tegenwoordig mag alles .

    Geplaatst door: K Hubbers op
  • Die Martin snapt het niet helemaal.
    Er zijn geen mensen bij omgekomen.
    En misschien koopt die Nigeriaan wel een ander tanker in NL als die Vestland lekker verzekert was
    Win Win toch

    Geplaatst door: k op
  • Stokje steken voor zulke transporten over zee???
    Van mij mogen er een jaar lang elke dag 2 schepen overzee naar verweg.

    Geplaatst door: H-D op
  • Die 3e foto is mooi, Doet ie zijn naam na een jaar of 50 toch eindelijk eens eer aan!

    Geplaatst door: karel op
  • Ongeacht wat Kamar Shipping verklaarde , binnenvaart scheepen hebben totaal niets op zee te doen . Ik hoop dat de staat in de toekomst een stokje voor zulke transporten steekt.

    Geplaatst door: Martin op
  • Nee hoor droge ladingschip;
    Had namelijk een partijtje luchtbeddenvulling geladen voor de spaanse stranden als tussenreisje.

    Geplaatst door: Riviéra op
  • en weer een tanker

    Geplaatst door: noorden op

Reageer

Tanker Vestland breekt en zinkt op weg naar Nigeria | Schuttevaer.nl

Tanker Vestland breekt en zinkt op weg naar Nigeria

De Vestland, een Nederlandse binnenvaarttanker die onlangs werd verkocht aan een Nigeriaan, is 5 september in een zware storm gezonken in de Golf van Biskaje. Het schip was losgeraakt van de Panamese sleper Courbet en daarna in tweeën gebroken. De Fransen vinden de gang van zaken rond het transport onverantwoord en willen verhaal halen bij de verzekeraar.

Voorschip Vestland

Fransen vinden transport onverantwoord

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (57)

  • de Vestland is niet losgeraakt,de jongens zijn overgestapt op de courbet en toen heefdt de bemanning de sleepverbinding gekapt en even later is de Vestland helemaal gebroken.en die info heb ik van een opvarende.En het was toen het gebeurde hemels mooi weer.

    Geplaatst door: jan op
  • Henk je kan toch wel lezen er staat toch echt dat de vestland van de sleper is los geraakt,en er word helemaal niet over een schuldige gesproken,ik vind het wat betreft voor de opvarenden een misplaatste opmerking.

    Geplaatst door: noordzee op
  • tsja, de tankerspecialist aan het woord! Die heeft er verstand van! Wel heel erg dat deze persoon, JUIST dit kleine mannetje van de Courbet als schuldige aanwijst! HIJ HEEFT GROOTS GEHANDELD! Dat de opvarenden hem terug hebben geroepen na dat ze in de problemen kwamen, daar kan hij niets aan doen. Hij schuldig? Hij is de Vestland kwijtgeraakt? Hij had ze achteraf beter kunnen laten drijven.

    Geplaatst door: henk op
  • Dat de Vestland gebroken is verbaasst mij niets, dit was een drogeladingschip waar losse tanks in zijn geplaatst, je kon via de achterkofferdam langs de tanks naar de voorkofferdam via de andere kant weer terug, een zogenaamde ringkofferdam. Dit schip is dus nooit zo sterk als een tanker, als je do foto’s goed bekijkt zie de losse tank nog uit het achtership steken en kijk je in het ruim van het voorschip waar die tank in stond.

    Geplaatst door: Data op
  • als zo’n schip op een duur transport moet naar een bananenland dan is het volgens mij voordeliger om het schip naar de Kil te slepen of Kootstertille…maar ja, we hebben wel weer een paar mooie foto’s

    Geplaatst door: karel op
  • @carjo Wat nou papieren en groene tafel.Kan wel merken dat je er niet veel van snapt wdb heeft je ex gelijk,kortom je kakelt als een kip zonder kop. En @henk je moet waarzegger worden maar dan wel eerder waarschuwen dan hebben die mannen er nog wat aanmaar het is net wat @elisabeth zegt de beste stuurlui staan aan wal, commentaar is gauw geleverd vooral als je er zelf niet bij bent en over die olie vat ik niet helemaal,of ben je zelf in de olie, Het is voor de sleepboot gewoon sneu dat hij z,n sleep verloor in zwaar weer, maar is heus de eerste en ook de laatste niet.

    Geplaatst door: Tankerspecialist op
  • Die stoere mannen op de sleepboot die hebben wat beleefd, zien hun bootje ten ondergaan,er zijn toch altijd mensen. horen een klok luiden maar weten niet waar de klepel hangt.

    Geplaatst door: oost west op
  • @ Henk

    Zeg Henk;,, Hoe zit dat nou eigenlijk met al jou “exen” die, al zeurende, een beetje olie achterover drukken??

    Geplaatst door: andere Henk op
  • Elisabeth, je hebt gelijk. Ex moet blij zijn dat ze van hem af is. Wij hebben genoeg beleeft! Zij dus!
    En wat nu een hele prestatie? Gelukkig hoefde zij niet meer op hem te wachten. Wij hebben het schip zien vertrekken en wisten zondag al dat het schip niet in Negeria zou aankomen. En wat die 7 ton diesel betreft: 1 of 2 nulletjes er achter? Volgens mij moest dat juist geheim blijven. Maar daag haar en mij/ons niet uit!

    Geplaatst door: henk op
  • De beste stuurlui staan aan wal. ik vind het toch maar een hele prestatie wat die mannen hebben gedaan,wie durft dit,en wat die EX betreft hij mag blij wezen dat hij van zo,n zeur af is!

    Geplaatst door: Elisabeth op
  • Tsja Rikkert,
    Mannen (debielen) met ballen…

    Als ze dan ook verantwoordelijk zijn voor hun acties en er ook voor staan? Er zijn nu geen doden gevallen…

    Geplaatst door: Duh! op
  • Laten we een voorbeeld nemen aan deze mannen, we stappen met zn allen over op de `binnenzeevaart`!
    We gaan met zn allen lekker op zee varen, wat met een tanker kan in een klein stormpje kunnen wij ook, dan laten we alleen nog maar roemenen en polen varen op het binnenwater en wij zakken vullen jonguh, nu ff serieus, mannen op de Atlantic trader, jullie hebben ballen, respect ik doe het jullie niet na!

    @Hendrik, heb je wel eens over stabiliteit gehoord of de bouw van een schip? een kano word gedragen op een golf en gaat van golfdal naar golf top, dat kan met elk gammel bootje, maar een binnenvaartschip wordt gedragen door meerdere golven en daar is binnenvaartschip niet op gebouwd, die is ontwikkeld voor binnenwater zonder lange deining, dus ga in het vervolg niet ouwehoeren als je nooit op zee gezeten hebt.

    Houdoe

    Geplaatst door: Rikkert op
  • Laten we een voorbeeld nemen aan deze mannen, we stappen met zn allen over op de `binnenzeevaart`!
    We gaan met zn allen lekker op zee varen, wat met een tanker kan in een klein stormpje kunnen wij ook, dan laten we alleen nog maar roemenen en polen varen op het binnenwater en wij zakken vullen jonguh, nu ff serieus, mannen op de Atlantic trader, jullie hebben ballen, respect ik doe het jullie niet na!

    @Hendrik, heb je wel eens over stabiliteit gehoord of de bouw van een schip? een kano word gedragen op een golf en gaat van golfdal naar golf top, dat kan met elk gammel bootje, maar een binnenvaartschip wordt gedragen door meerdere golven en daar is binnenvaartschip niet op gebouwd, die is ontwikkeld voor binnenwater zonder lange deining, dus ga in het vervolg niet ouwehoeren als je nooit op zee gezeten hebt.

    Houdoe

    Geplaatst door: Rikkert op
  • Zonne grote golf jonguh,,Bam.
    Ik zeg nog,,die kom nie in nigeri aan.

    Geplaatst door: Gerrie op
  • @hendrik
    goed idee hendrik ga lekker op een riet vlotje in de golf van biskaje dobberen….ouwe lefgozerrr

    Geplaatst door: john cook op
  • Grote avonturiers zijn het, komt ie er dan winnen ze en zinkt dan is het pech en op naar de volgende.En zo gevaarlijk is het nu ook weer niet er zijn mensen met rieten vlotten de oceaan over gestoken of in een zeilbootje van 4 mtr, lijkt mij wel een spannend avontuur. En als je het haalt heb je wel wat te vertellen. Ik heb Afrikaanse vissers 100 mijl uit de kust zien varen zonder enig navigatiemiddel in gammele open bootjes puur om wat vis te vangen om te overleven, hele goeie zeelui en niet voor een kleintje vervaard. En deze mensen nemen grote risico’s om te overleven met hun familie. Dus uit welk perspectief kijk je?

    Geplaatst door: Hendrik op
  • @tankerboy, wel gewoon beschaafd blijven,he. Beetje ouwehoeren over dit soort dingen is leuk maar niet gaan katten. Want ik ga toch ook niet vragen of je ondernemer van t jaar geworden bent of een stakker van een loonslaaf.De groeten hee

    Geplaatst door: Leon op
  • @ andere robert
    Er zat maar een paar kub brandstof in de Trader dus dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het de bedoeling was om zelfstandig te varen.

    Geplaatst door: Robert op
  • hebben die fransen geen gelijk met het feit dat deze tankers niet gesleept werden?
    volgens mij zijn vele tankers halverwege verlaten door de sleepboot en zelfstandig verder ri nigeria

    Geplaatst door: robert op
  • Wees blij dat er weer twee schepen minder zijn

    Geplaatst door: hans op
  • Ze hebben gewoon het verkeerde moment uitgekozen,zo,n schip moet je mei of juni overvaren..
    Dan is het weer beter.

    Geplaatst door: van Dam Gerrit op
  • Door aanvraag ioc vaarbewijs toevallig achter gekomen.Zolang je niet beroepsmatig aan het varen bent op zee [Lading/personen]heb je geen enkel papiertje nodig.Enkel in kustgebieden wordt weer afhankelijk van de wetgeving van land/staat certificaat of loods plichtig.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/m.s. Revisio op
  • Ik blijf het een triest gezicht vinden, zo’n gestrande tanker.
    OP DE BINNENWATEREN Z’N PLICHT GEDAAN MAAR OP DE OPEN WATEREN VERGAAN!!

    Hmm, nu ik het zeg het rijmt en daar sluit ook mee af!

    Geplaatst door: kso op
  • Als het goed is mag je gewoon met je schip de zee op gaan ze houden je niet tegen je bent alleen niet verzekert enzo en je zal de goede papieren moetten hebben. ik zal het altijd afraden dat wel

    Geplaatst door: a op
  • Hahaha, de experts aan het woord!

    Geplaatst door: Jopie op
  • Alles is te verzekeren, tis alleen de vraag of het nut heeft om 50K aan sloopwaarde te verzekeren in deze zin.

    Het verzekeren van milieuschade is een ander verhaal. Dit ligt behoorlijk gevoelig, denk dat dit wel een staartje gaat krijgen. Lijkt me stug dat ze daar met een ‘foei’ vanaf komen.

    En varen zonder papieren? Tsja, de overheid vindt het ook goed dat minderjarige meisjes alleen met een jachtje over zee gaan..

    Afijn, denk dat dit op deze manier wel afgelopen is.

    Geplaatst door: Duh! op
  • Zal wel loslopen. Met binnenvaartschip op zee ben je alleen niet verzekert… Ooit iemand hier een boete gehad voor het varen met een binnenvaartschip op zee?

    Geplaatst door: Liam op
  • Het laatste wat ik wil toevoegen is dat als er byhet volgende transport over zee op deze manier er een voor de Hollandse kust breekt dit feest voor altyd voorby is. Dan moeten ze zulke scheepen op zee lichters zetten om toe stemming te verkrygen

    Geplaatst door: Martin op
  • Als ik de foto’s zo bekijk is ht daar absoluut geen winkracht 11 want dan staan er golven waarin je een binnenschip nauwelijks terugvindt! http://www.youtube.com/watchv=BX3kFCgvKp4&feature=related
    En daar is het nog ‘maar’windkracht 10!

    Geplaatst door: Henk Eerkes op
  • Als ik de foto’s zo bekijk is ht daar absoluut geen winkracht 11 want dan staan er golven waarin je een binnenschip nauwelijks terugvindt! http://www.youtube.com/watchv=BX3kFCgvKp4&feature=related
    En daar is het nog ‘maar’windkracht 10!

    Geplaatst door: Henk Eerkes op
  • zo corrupt als het maar kan zijn! ze hadden (met alle respect naar dochter toe van opvarende) geen geldige papieren. Ik heb ook vader van dochter gewaarschuwd! ze wisten waar ze mee bezig waren.. maar wel stoer.. wat een gekken! mijn ex zat aan boord.. en het blijft voor altijd mijn EX… ik zeurde, ik wist niet waarover ik sprak zei hij altijd.. nu ….. succes aan de “groene tafel”.. succes!En ja Joop, een binnenvaartschip is inderdaad enkelwandig!

    Geplaatst door: carjo op
  • Vestland was een loog tanker en heeft gevaren met een bak ( vasteland) voor die tijd was het de Harpen 105 en zgn sattlesleper. Maar het is toch van de gekke dat ze dit soort schepen op deze manier over zee varen.( waarom niet op een ponton) Gelukkig zijn er geen slachtoffers gevallen.

    Geplaatst door: 007 op
  • zogenaamde wegbreng reisjes, niks nieuws.. soms lukt het en ben je financieel binnen….

    Geplaatst door: nederlander op
  • Waarschijnlijk hebben ze in de sleep mee liggen draaien. Sleept een stuk lichter. Als dan de tros breekt in slecht weer en het lukt niet om opnieuw aan te maken, zul je toch wat moeten. Alhoewel het volkomen onverantwoord is, om runners aan boord van dit soort slepen te zetten, dat terzijde.
    De atlantic trader (ex Rijn) blijkt wel ouderwets degelijk gebouwd te zijn, chapeau.

    Geplaatst door: Bits & peaces op
  • Zou best kunnen dat ze ‘weggebracht’ moesten worden en dan zal het wel een streep door de rekening zijn dat de Atlantic Trader wel heelhuids ergens in Spanje (Gijon? La Coruna? Vigo?)is binnengelopen.Ik had trouwens nooit gedacht dat welk binnenschip dan ook het daar bij stormweer langer dan 5 minuten uit zou houden!
    Bij de tegenwoordige windvoorspellingen is het natuurlijk niet nodig dat je in zoiets verzeild raakt.
    De sleepboot Dutch Pioneer heeft deze week de Franse motor Pax Mea (73 x 8.20,b.j 1948)heelhuids in Sete (Zuid Frankrijk) afgeleverd waar hij twee ruim weken daarvoor mee uit Terneuzen was vertrokken Het kan dus wel.

    Geplaatst door: Henk Eerkes op
  • Geplaatst door: tr op
  • Opgeruimt staat netjes.
    Dump die zooi maar in de oceaan?
    Slopen in S Gravendeel was toch beter geweest.
    Goede vaart.

    Geplaatst door: john op
  • Haha,ik zoek al naar een mooie foto ervan; deze is nogal klein. (foto 3)
    Die laat ik meteen inlijsten en krijgt dan een mooi plekje.
    Als ik het goed heb een loog tanker, ik ben niet 100% zeker daarvan.
    Ik bied me bij deze aan om het zusje naar Afrika te varen mocht een Nigeriaan dit lezen 😛

    Geplaatst door: Robert op
  • @ Robert,

    Robert je mag en moet je trots over je oude liefde niet onder stoelen of banken steken. Jaren lang met liefde en trots het schip er op en top uit laten zien en dan als kers op de taart dit huzarenstukje. Atlantic steekt weer de draak met de Vt. Ik denk de dat de eigenaar van Atlantic al een menig traantje heeft weg gepinkt zowel van trots als spijt, als hij dit van te voren had geweten had er jaren terug al een plimsoll merk opgezeten. Atlantic op de Atlantic zaggen we dan maar. Die Vestland was toch een eetbare olie schip ?

    Geplaatst door: Trots op de Trader op
  • Ook al word er op weer kaarten gekeken en heeft het personeel papieren voor op zee te varen,
    je mag toch niet met een binnenschip de zee op?
    Zo ja mag dit wel dan neem ik binnenkort wat reisjes naar Engeland en Denemarken aan.
    Wat een stome gedoe allemaal om een paar euro te besparen.
    En Sofija ik ben blij dat je vader het overleeft heeft.

    Geplaatst door: Kobus op
  • Kies zelf maar tussen “Netjes weggebracht” of “wat een knoeiers”.
    Wordt er niet meer geleerd naar weerkaarten te kijken en dan beoordelen of je doorvaart of dat je schuilt?
    Of was de opdracht netjes opruimen?

    Geplaatst door: Harm op
  • Ik ben een klein beetje trots op de Trader, ik heb daar tot vorig jaar bijna 12 jaar op gevaren als schipper.
    Op zee zinken zou geen waardig einde zijn voor dat schip is mijn mening.
    Maar dat de Trader oersterk is was ons al bekend..het is een oude zwaveltanker met met een versterkte huid/tanks.
    En ja, van mij mag ook alles weg naar Nigeria en van mij part naar de Noordpool.

    Geplaatst door: Robert op
  • Ik ben een klein beetje trots op de Trader, ik heb daar tot vorig jaar bijna 12 jaar op gevaren als schipper.
    Op zee zinken zou geen waardig einde zijn voor dat schip is mijn mening.
    Maar dat de Trader oersterk is was ons al bekend..het is een oude zwaveltanker met met een versterkte huid/tanks.
    En ja, van mij mag ook alles weg naar Nigeria en van mij part naar de Noordpool.

    Geplaatst door: Robert op
  • Hoor hier alleen maar gezeur over de overheid en dat die oude troep het land uit moet. Is allemaal leuk en aardig, maar dat verschepen kan ook op een andere manier dan die dingen onder begeleiding van een zeesleper op eigen kracht die kant op te laten varen en dan ook nog met dit soort weer?!!
    Het restant van orkaan Irene trok afgelopen week over en op zee stond een dikke windkracht 11. In de golf van Biskaje kan je dan golven van ruim 10 meter hoog krijgen en geen enkel binnenvaart schip is daar op gebouwd en het was dus uiterst onverantwoord om de oversteek te wagen. Ja ik weet het, de Atlantic Trader heeft het wel op eigen kracht gehaald, maar ik zie dat meer als geluk dan wijsheid.
    Gooi de boten voortaan gewoon op een ponton of een zeeschip hoeven er ook geen mensen meer die dingen zelf over te varen met gevaar voor eigen leven.

    Geplaatst door: Martijn op
  • Volgesn mijn kunnen ze net zo goed de nieuwe tankers der naar toe sturen daar hebben we der tegen wordig meer van kunnen de enkelwandige nog wat geld verdienen

    Geplaatst door: a op
  • Niet gesnapt

    In Holland zyn er sloopers genoeg en we hoefen met die oude troep niet by een ander het erf te verontreinigen. In dit geval Frankryk want dit is Russich roulet

    Geplaatst door: Martin op
  • @leon…..volgens mij weet jij niet waar de bocht van es ligt,matroos die 3 maanden vaart???

    Geplaatst door: tankerboy op
  • Zo het gaat goed in de tankvaart, alle oude zooi wordt naar afrika gestuurd, maar die tankers zijn niet altijd even koersbestendig: http://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/nid16359-duitse-binnenvaarttanker-strandt-in-nigeria.html
    Tja, wat maakt t uit wij mogen van de multi\’s nog geen eens kijken naar een enkelwander maar in afrika daar zijn die multinationals ook helemaal niet aanwezig, LOL ,daar mag wel alles want die hebben een ander milieu ofzo????? Hoe krom kan het allemaal zijn!
    @martin jij heb t echt niet gesnapt de overheid wil juist dat die troep daarheen gaat of onderweg afborreld want dan hoeft men geen dure sloperij te betalen en te controleren op milieuwetgeving etc. plus die troep ligt niet meer in de bocht van Es dus is het uit onze achtertuin weg, begrijp je!
    By the way waarom sturen ze niet nog meer van die oude zooi naar afrika, kan alleen maar goed zijn voor de vrachten.

    Geplaatst door: Leon op
  • mooi is dat en las net ook al dat 1 gestrand is
    die scheppen zijn hier afgeschreven en mogen al niet
    bij de meeste bedrijven hier niet komen denk maar aan shell en nou gaan zij daar op de niger oa voor de shell varen toch een stelletje komieken bij elkaar de bedrijven misschien moeten ze daar ook maar zon leuke ebis controlles doen

    Geplaatst door: k rijks op
  • gelukkig is er niks gebeurd, want me vader zat op die boot, thank god!!!!!gelukkig komt ie morgen weer save thuis

    Geplaatst door: sofija op
  • Men weet allemaal dat die tankers zo gammel as wat waren na 30 jaar zware olie .
    Ze zijn dan zo dun als wat ,maar zo kom je er lekker vanaf op deze manier.
    Maar welke man heeft deze schepen goedgekeurd voor over zee.
    Zag laatst foto van schip met open ruimen uit Ijmuiden vertrekken, dus tegenwoordig mag alles .

    Geplaatst door: K Hubbers op
  • Die Martin snapt het niet helemaal.
    Er zijn geen mensen bij omgekomen.
    En misschien koopt die Nigeriaan wel een ander tanker in NL als die Vestland lekker verzekert was
    Win Win toch

    Geplaatst door: k op
  • Stokje steken voor zulke transporten over zee???
    Van mij mogen er een jaar lang elke dag 2 schepen overzee naar verweg.

    Geplaatst door: H-D op
  • Die 3e foto is mooi, Doet ie zijn naam na een jaar of 50 toch eindelijk eens eer aan!

    Geplaatst door: karel op
  • Ongeacht wat Kamar Shipping verklaarde , binnenvaart scheepen hebben totaal niets op zee te doen . Ik hoop dat de staat in de toekomst een stokje voor zulke transporten steekt.

    Geplaatst door: Martin op
  • Nee hoor droge ladingschip;
    Had namelijk een partijtje luchtbeddenvulling geladen voor de spaanse stranden als tussenreisje.

    Geplaatst door: Riviéra op
  • en weer een tanker

    Geplaatst door: noorden op

Reageer