Stijgende trend op Vlaamse waterwegen

Het goederenvervoer over de Vlaamse vaarwegen blijft zich positief ontwikkelen. In het eerste halfjaar van 2014 werd 16,2 miljoen ton verscheept over de vaarwegen in beheer van Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z). Dat is 0,91% meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

De stijging is volgens W&Z vooral te danken aan een goed eerste kwartaal. Met name het containervervoer valt op met een stijging van 101.339 naar 120.896 teu.

Het meeste vervoer binnen het gebied van W&Z gaat over de Ringvaart om Gent, al werd daar wel een daling genoteerd (-2,92%) naar 9,30 miljoen ton. Het zeekanaal Brussel-Schelde volgt in de rij met een plus van 7,46% naar 5,92 miljoen ton. De grootste trafiekstijging werd genoteerd op het Netekanaal (+34,34%) naar 285.430 ton. De belangrijkste daling deed zich voor op het kanaal Leuven-Dijle (-30,5%) naar 114.000 ton.

W&Z meet intussen groei sinds vorig jaar zomer en hoopt en verwacht dat die stijgende trend aanhoudt. Vlaanderen wil zich als ‘slimme logistieke draaischijf’ in Europa profileren. De vaarwegen nemen daarbij een belangrijke plaats in. ‘Het is dan ook belangrijk de inspanningen verder te zetten om onze waterwegen te moderniseren en optimaliseren. W&Z gaat onverminderd door met investeren in het wegwerken van missing links, het herbouwen van sluizen en stuwen, het baggeren en onderhouden van de waterwegen en het bouwen van kaaimuren.’

W&Z is verantwoordelijk voor het beheer en de exploitatie van de vaarwegen in het centrum en het westelijk deel van Vlaanderen. Er werken circa 900 mensen. (PN)

 

Stijgende trend op Vlaamse waterwegen | Schuttevaer.nl

Stijgende trend op Vlaamse waterwegen

Het goederenvervoer over de Vlaamse vaarwegen blijft zich positief ontwikkelen. In het eerste halfjaar van 2014 werd 16,2 miljoen ton verscheept over de vaarwegen in beheer van Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z). Dat is 0,91% meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

De stijging is volgens W&Z vooral te danken aan een goed eerste kwartaal. Met name het containervervoer valt op met een stijging van 101.339 naar 120.896 teu.

Het meeste vervoer binnen het gebied van W&Z gaat over de Ringvaart om Gent, al werd daar wel een daling genoteerd (-2,92%) naar 9,30 miljoen ton. Het zeekanaal Brussel-Schelde volgt in de rij met een plus van 7,46% naar 5,92 miljoen ton. De grootste trafiekstijging werd genoteerd op het Netekanaal (+34,34%) naar 285.430 ton. De belangrijkste daling deed zich voor op het kanaal Leuven-Dijle (-30,5%) naar 114.000 ton.

W&Z meet intussen groei sinds vorig jaar zomer en hoopt en verwacht dat die stijgende trend aanhoudt. Vlaanderen wil zich als ‘slimme logistieke draaischijf’ in Europa profileren. De vaarwegen nemen daarbij een belangrijke plaats in. ‘Het is dan ook belangrijk de inspanningen verder te zetten om onze waterwegen te moderniseren en optimaliseren. W&Z gaat onverminderd door met investeren in het wegwerken van missing links, het herbouwen van sluizen en stuwen, het baggeren en onderhouden van de waterwegen en het bouwen van kaaimuren.’

W&Z is verantwoordelijk voor het beheer en de exploitatie van de vaarwegen in het centrum en het westelijk deel van Vlaanderen. Er werken circa 900 mensen. (PN)