‘Vergroot uw leasevloot’

Rederijen zouden meer schepen moeten leasen en minder kopen. Ze kunnen een voorbeeld nemen aan de luchtvaartsector. Luchtvaartmaatschappijen leasen tweederde van hun vloot en hebben maar een derde in eigendom.

  • China telt nu 20 financiële leasebedrijven in maritieme sector
  • ‘Neem voorbeeld aan luchtvaartindustrie’

Door Hans Heynen
Dat stelt financieel expert Phil Cowan van het internationale maritieme accountant- en adviesbureau Moore Stephens. ‘Door de verhouding tussen gekochte en geleasete schepen te veranderen kunnen scheepvaartondernemingen hun tonnage beter aan veranderende marktsituaties aanpassen. Financiële lease biedt ook een oplossing voor de sterk verslechterde financieringsmogelijkheden van de afgelopen jaren.’

Cowan wijst erop dat de scheepvaartindustrie veel diensten al jaren uitbesteedt. ‘Dit blijkt een effectieve manier om de efficiëntie te vergroten en capaciteit beter te benutten.’

Rond de aanschaf van schepen is de werkwijze echter vaak nog traditioneel en kiezen reders voor koop. ‘De scheepvaartindustrie kan hier leren van de vliegtuigindustrie’, aldus Cowan. ‘Het zijn beide kapitaalintensieve, sterk cyclische industrietakken met kapitaalgoederen met een lange levensduur. Maar waar gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen slechts rond een derde van de toestellen in eigendom hebben en ruim de helft van de gecharterde vloot onder operationele lease, heeft de scheepvaartindustrie het leaseconcept in veel mindere mate omarmd.’

Lees het hele artikel in Weekblad Schuttevaer (nr. 19, 8 mei 2013). Behalve in de papieren krant is het online te lezen in de Schuttevaer e-paper, de elektronische krant die gratis toegankelijk is voor abonnees. Niet-abonnees kunnen tegen betaling toegang verkrijgen. Neem nu een proefabonnement.

‘Vergroot uw leasevloot’ | Schuttevaer.nl

‘Vergroot uw leasevloot’

Rederijen zouden meer schepen moeten leasen en minder kopen. Ze kunnen een voorbeeld nemen aan de luchtvaartsector. Luchtvaartmaatschappijen leasen tweederde van hun vloot en hebben maar een derde in eigendom.

  • China telt nu 20 financiële leasebedrijven in maritieme sector
  • ‘Neem voorbeeld aan luchtvaartindustrie’

Door Hans Heynen
Dat stelt financieel expert Phil Cowan van het internationale maritieme accountant- en adviesbureau Moore Stephens. ‘Door de verhouding tussen gekochte en geleasete schepen te veranderen kunnen scheepvaartondernemingen hun tonnage beter aan veranderende marktsituaties aanpassen. Financiële lease biedt ook een oplossing voor de sterk verslechterde financieringsmogelijkheden van de afgelopen jaren.’

Cowan wijst erop dat de scheepvaartindustrie veel diensten al jaren uitbesteedt. ‘Dit blijkt een effectieve manier om de efficiëntie te vergroten en capaciteit beter te benutten.’

Rond de aanschaf van schepen is de werkwijze echter vaak nog traditioneel en kiezen reders voor koop. ‘De scheepvaartindustrie kan hier leren van de vliegtuigindustrie’, aldus Cowan. ‘Het zijn beide kapitaalintensieve, sterk cyclische industrietakken met kapitaalgoederen met een lange levensduur. Maar waar gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen slechts rond een derde van de toestellen in eigendom hebben en ruim de helft van de gecharterde vloot onder operationele lease, heeft de scheepvaartindustrie het leaseconcept in veel mindere mate omarmd.’

Lees het hele artikel in Weekblad Schuttevaer (nr. 19, 8 mei 2013). Behalve in de papieren krant is het online te lezen in de Schuttevaer e-paper, de elektronische krant die gratis toegankelijk is voor abonnees. Niet-abonnees kunnen tegen betaling toegang verkrijgen. Neem nu een proefabonnement.