IHC laat vijfde Sapura-pijpenlegger te water

Royal IHC heeft met succes de pijpenlegger Sapura Rubi te water gelaten op de werf in Krimpen aan den IJssel. De naamgevingsceremonie is verricht door mevrouw Glaucia Maciel, Human Resource Manager van Sapura Navegação Marítima.

IHC laat vijfde Sapura-pijpenlegger te water

De Sapura Rubi is het vijfde en laatste schip van een serie 550 ton pijpenleggers voor Sapura Navegação Marítima, een joint venture tussen SapuraKencana en Seadrill. Het zijn compleet geïntegreerde offshore schepen, volledig ontworpen, geëngineerd en gebouwd door Royal IHC. Na oplevering gaat de Sapura Rubi, net als de zusterschepen Sapura Diamante, Sapura Topázio, Sapura Ônix en Sapura Jade in Braziliaanse wateren diepzee-olievelden ontwikkelen.

Pijpenleginstallatie

De Sapura Rubi is uitgerust met een door IHC ontworpen en gebouwde pijpenleginstallatie. Deze bestaat uit twee benedendekse opslagcarrousels met een capaciteit van respectievelijk 2.500 en 1.500 ton. Een verstelbaar pijpenlegsysteem met een top tension van 550 ton wordt geïnstalleerd voor het plaatsen van flexibele pijpleidingen. De positie van de pijpenleginstallatie is dusdanig dat er veel ruimte is op het dek. Ook het op maat gemaakte control-systeem is een IHC ontwerp en integreert elk aspect van de pijpenleginstallatie.

Arjan Klijnsoon, IHC’s Executive Director Marketing & Sales: ‘Sapura Navegação Marítima heeft ons haar vertrouwen geschonken door maar liefst vijf schepen bij IHC te bestellen. Het gehele project is op – of zelfs voor – schema verlopen. Het bewijst dat we een betrouwbare partner zijn voor complexe projecten.’

Einde project

De Sapura Diamante, Sapura Topázio en Sapura Ônix zijn al operationeel en presteren volgens Klijnsoon erg goed. Met de tewaterlating van het laatste schip uit de serie, bereiken IHC bijna het einde van dit project. ‘Ik heb er het volste vertrouwen in dat ook dit schip op tijd wordt geleverd’, zegt Klijnsoon.

De Sapura Rubi is 145,9 m lang, 29,9 m breed, heeft een holte van 13 m en een diepgang van 7,2 m (operationeel) of 8,3 m (maximaal). Het draagvermogen is 10.727 ton operationeel en 13.402 ton maximaal. Het schip heeft accommodatie voor 120 personen.

IHC laat vijfde Sapura-pijpenlegger te water | Schuttevaer.nl

IHC laat vijfde Sapura-pijpenlegger te water

Royal IHC heeft met succes de pijpenlegger Sapura Rubi te water gelaten op de werf in Krimpen aan den IJssel. De naamgevingsceremonie is verricht door mevrouw Glaucia Maciel, Human Resource Manager van Sapura Navegação Marítima.

IHC laat vijfde Sapura-pijpenlegger te water

De Sapura Rubi is het vijfde en laatste schip van een serie 550 ton pijpenleggers voor Sapura Navegação Marítima, een joint venture tussen SapuraKencana en Seadrill. Het zijn compleet geïntegreerde offshore schepen, volledig ontworpen, geëngineerd en gebouwd door Royal IHC. Na oplevering gaat de Sapura Rubi, net als de zusterschepen Sapura Diamante, Sapura Topázio, Sapura Ônix en Sapura Jade in Braziliaanse wateren diepzee-olievelden ontwikkelen.

Pijpenleginstallatie

De Sapura Rubi is uitgerust met een door IHC ontworpen en gebouwde pijpenleginstallatie. Deze bestaat uit twee benedendekse opslagcarrousels met een capaciteit van respectievelijk 2.500 en 1.500 ton. Een verstelbaar pijpenlegsysteem met een top tension van 550 ton wordt geïnstalleerd voor het plaatsen van flexibele pijpleidingen. De positie van de pijpenleginstallatie is dusdanig dat er veel ruimte is op het dek. Ook het op maat gemaakte control-systeem is een IHC ontwerp en integreert elk aspect van de pijpenleginstallatie.

Arjan Klijnsoon, IHC’s Executive Director Marketing & Sales: ‘Sapura Navegação Marítima heeft ons haar vertrouwen geschonken door maar liefst vijf schepen bij IHC te bestellen. Het gehele project is op – of zelfs voor – schema verlopen. Het bewijst dat we een betrouwbare partner zijn voor complexe projecten.’

Einde project

De Sapura Diamante, Sapura Topázio en Sapura Ônix zijn al operationeel en presteren volgens Klijnsoon erg goed. Met de tewaterlating van het laatste schip uit de serie, bereiken IHC bijna het einde van dit project. ‘Ik heb er het volste vertrouwen in dat ook dit schip op tijd wordt geleverd’, zegt Klijnsoon.

De Sapura Rubi is 145,9 m lang, 29,9 m breed, heeft een holte van 13 m en een diepgang van 7,2 m (operationeel) of 8,3 m (maximaal). Het draagvermogen is 10.727 ton operationeel en 13.402 ton maximaal. Het schip heeft accommodatie voor 120 personen.