‘Helft werfcapaciteit verdwijnt’

De Europese scheepsbouw krijgt de komende drie jaar zware klappen. Een flink aantal werven, met name de werven die grote schepen bouwen, overleven de crisis niet. Dat stelde scheepsbouwer Kommer Damen op het vorige week op de SS Rotterdam gehouden symposium Rotterdam Maritime Industry. Damen verwacht dat vijftig procent van de Europese werfcapaciteit (in tonnage) de komende drie jaar voor de bijl gaat.

Door Hans Heynen
‘De Europese ontwikkelingen zijn dramatisch, maar we moeten hier in Nederland niet al te somber zijn’, stelde de ‘captain of the European shipping industry’. ‘De gespecialiseerde en kleine Nederlandse werven staan er veel beter voor. Het zou goed kunnen dat Nederland na de crisis het grootste scheepsbouwland van Europa is.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Helft werfcapaciteit verdwijnt’ | Schuttevaer.nl

‘Helft werfcapaciteit verdwijnt’

De Europese scheepsbouw krijgt de komende drie jaar zware klappen. Een flink aantal werven, met name de werven die grote schepen bouwen, overleven de crisis niet. Dat stelde scheepsbouwer Kommer Damen op het vorige week op de SS Rotterdam gehouden symposium Rotterdam Maritime Industry. Damen verwacht dat vijftig procent van de Europese werfcapaciteit (in tonnage) de komende drie jaar voor de bijl gaat.

Door Hans Heynen
‘De Europese ontwikkelingen zijn dramatisch, maar we moeten hier in Nederland niet al te somber zijn’, stelde de ‘captain of the European shipping industry’. ‘De gespecialiseerde en kleine Nederlandse werven staan er veel beter voor. Het zou goed kunnen dat Nederland na de crisis het grootste scheepsbouwland van Europa is.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer