Veel vragen over losverklaring SAV

De dag na inwerkingtreding van het Scheeps Afvalstoffen Verdrag (SAV of CDNI) stond de telefoon roodgloeiend bij het Meld & Informatiepunt in Rotterdam. Ook het CBRB kreeg de nodige telefoontjes. Veel binnenvaartondernemers en ladingontvangers zaten met vragen.

Veel vragen over losverklaring SAV

Zo konden schippers soms geen losverklaring krijgen van hun verladers. Wanneer er wel losverklaringen waren, was de vermelding van de Euralcode op de losverklaring vaak een struikelblok. Deze zescijferige Europese code maakt een eenduidige karakterisering van afvalstoffen mogelijk in alle lidstaten en voor alle bedrijfstakken. De lijst bevat circa 800 afvalstoffen, gerangschikt naar soort, bedrijfstak en bedrijfsactiviteit waarbij de afvalstof vrijkomt. Gevaarlijke afvalstoffen zijn op de lijst te herkennen aan een sterretje achter de code. Probleem is dat lang niet alle stoffen die in de binnenvaart en binnentankvaart worden vervoerd op deze lijst te vinden zijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Veel vragen over losverklaring SAV | Schuttevaer.nl

Veel vragen over losverklaring SAV

De dag na inwerkingtreding van het Scheeps Afvalstoffen Verdrag (SAV of CDNI) stond de telefoon roodgloeiend bij het Meld & Informatiepunt in Rotterdam. Ook het CBRB kreeg de nodige telefoontjes. Veel binnenvaartondernemers en ladingontvangers zaten met vragen.

Veel vragen over losverklaring SAV

Zo konden schippers soms geen losverklaring krijgen van hun verladers. Wanneer er wel losverklaringen waren, was de vermelding van de Euralcode op de losverklaring vaak een struikelblok. Deze zescijferige Europese code maakt een eenduidige karakterisering van afvalstoffen mogelijk in alle lidstaten en voor alle bedrijfstakken. De lijst bevat circa 800 afvalstoffen, gerangschikt naar soort, bedrijfstak en bedrijfsactiviteit waarbij de afvalstof vrijkomt. Gevaarlijke afvalstoffen zijn op de lijst te herkennen aan een sterretje achter de code. Probleem is dat lang niet alle stoffen die in de binnenvaart en binnentankvaart worden vervoerd op deze lijst te vinden zijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer