CDA-politica (en ‘fan van de binnenvaart’) Wortmann waarschuwde voor het gevaar van ‘weer een belasting zonder speciaal doel’. Daarmee wil ze niet zeggen dat de binnenvaart niet moet investeren in ‘vergroening’. ‘De grote voorsprong van de binnenvaart op andere vervoertakken moet verder worden uitgebouwd’, aldus Wortmann. Ze is al volop bezig met de campagne voor haar herverkiezing in het Europese Parlement. Ook Peter van Dalen, tot voorkandidaat Europarlementslid voor de ChristenUnie, liet in het EBU-seminar van zich horen. Hij noemde het zorgwekkend dat het marktaandeel van de binnenvaart relatief minder groeit dan weg en rail. ‘Hoe kunnen we die richting veranderen?’ Van Dalen deed de suggestie aan de binnenvaart geen maatschappelijke kosten door te berekenen, maar wel aan weg en rail. Godfried Smit van de Europese verladersorganisatie ESC verklaarde zich bereid mee te werken een een beter marktaandeel voor de binnenvaart, maar hij is tegen een opgelegde modal shift in devorm van belastingmaatregelen. ‘De vrije keus van modaliteit is een hoeksteen voor verladers.’ Ook woordvoerder Markus Bangen van het havenbedrijf van Duisburg wees zo’n gedwongen verandering van vervoerwijze af. Bangen ging niet in op de zorg die Peter van Dalen uitsprak over de binnenvaart in Duitsland: ‘Ik mis daar het ondernemerschap en de politieke support voor de binnenvaart’, aldus het kandidaat-Europarlementslid.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?