‘Toerekenen externe kosten voor binnenvaart niet urgent’

Het doorberekenen van externe kosten in de binnenvaart heeft geen urgentie, betoogde CDA-Europarlementariër Corien Wortmann-Kool woensdag 25 februari in het seminar ‘Greening Transport & Inland Navigation’ van de Europese Binnenvaart Unie (EBU). Een kleine honderd deelnemers vulden de sfeervolle Bibliotheque Solvay in Brussel. Meerdere sprekers benadrukten dat de kosten die de binnenvaart veroorzaakt voor milieu en ruimtebeslag in het niet vallen vergeleken bij die van het weg- en railvervoer. ‘Onze maatschappelijke kosten zijn laag’, stelde EBU-voorzitter Philippe Grulois.

‘Toerekenen externe kosten voor binnenvaart niet urgent'

CDA-politica (en ‘fan van de binnenvaart’) Wortmann waarschuwde voor het gevaar van ‘weer een belasting zonder speciaal doel’. Daarmee wil ze niet zeggen dat de binnenvaart niet moet investeren in ‘vergroening’. ‘De grote voorsprong van de binnenvaart op andere vervoertakken moet verder worden uitgebouwd’, aldus Wortmann. Ze is al volop bezig met de campagne voor haar herverkiezing in het Europese Parlement. Ook Peter van Dalen, tot voorkandidaat Europarlementslid voor de ChristenUnie, liet in het EBU-seminar van zich horen. Hij noemde het zorgwekkend dat het marktaandeel van de binnenvaart relatief minder groeit dan weg en rail. ‘Hoe kunnen we die richting veranderen?’ Van Dalen deed de suggestie aan de binnenvaart geen maatschappelijke kosten door te berekenen, maar wel aan weg en rail. Godfried Smit van de Europese verladersorganisatie ESC verklaarde zich bereid mee te werken een een beter marktaandeel voor de binnenvaart, maar hij is tegen een opgelegde modal shift in devorm van belastingmaatregelen. ‘De vrije keus van modaliteit is een hoeksteen voor verladers.’ Ook woordvoerder Markus Bangen van het havenbedrijf van Duisburg wees zo’n gedwongen verandering van vervoerwijze af. Bangen ging niet in op de zorg die Peter van Dalen uitsprak over de binnenvaart in Duitsland: ‘Ik mis daar het ondernemerschap en de politieke support voor de binnenvaart’, aldus het kandidaat-Europarlementslid.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Toerekenen externe kosten voor binnenvaart niet urgent’ | Schuttevaer.nl

‘Toerekenen externe kosten voor binnenvaart niet urgent’

Het doorberekenen van externe kosten in de binnenvaart heeft geen urgentie, betoogde CDA-Europarlementariër Corien Wortmann-Kool woensdag 25 februari in het seminar ‘Greening Transport & Inland Navigation’ van de Europese Binnenvaart Unie (EBU). Een kleine honderd deelnemers vulden de sfeervolle Bibliotheque Solvay in Brussel. Meerdere sprekers benadrukten dat de kosten die de binnenvaart veroorzaakt voor milieu en ruimtebeslag in het niet vallen vergeleken bij die van het weg- en railvervoer. ‘Onze maatschappelijke kosten zijn laag’, stelde EBU-voorzitter Philippe Grulois.

‘Toerekenen externe kosten voor binnenvaart niet urgent'

CDA-politica (en ‘fan van de binnenvaart’) Wortmann waarschuwde voor het gevaar van ‘weer een belasting zonder speciaal doel’. Daarmee wil ze niet zeggen dat de binnenvaart niet moet investeren in ‘vergroening’. ‘De grote voorsprong van de binnenvaart op andere vervoertakken moet verder worden uitgebouwd’, aldus Wortmann. Ze is al volop bezig met de campagne voor haar herverkiezing in het Europese Parlement. Ook Peter van Dalen, tot voorkandidaat Europarlementslid voor de ChristenUnie, liet in het EBU-seminar van zich horen. Hij noemde het zorgwekkend dat het marktaandeel van de binnenvaart relatief minder groeit dan weg en rail. ‘Hoe kunnen we die richting veranderen?’ Van Dalen deed de suggestie aan de binnenvaart geen maatschappelijke kosten door te berekenen, maar wel aan weg en rail. Godfried Smit van de Europese verladersorganisatie ESC verklaarde zich bereid mee te werken een een beter marktaandeel voor de binnenvaart, maar hij is tegen een opgelegde modal shift in devorm van belastingmaatregelen. ‘De vrije keus van modaliteit is een hoeksteen voor verladers.’ Ook woordvoerder Markus Bangen van het havenbedrijf van Duisburg wees zo’n gedwongen verandering van vervoerwijze af. Bangen ging niet in op de zorg die Peter van Dalen uitsprak over de binnenvaart in Duitsland: ‘Ik mis daar het ondernemerschap en de politieke support voor de binnenvaart’, aldus het kandidaat-Europarlementslid.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer