Dan werkt het zo

Als het werkt: LASH-schepen

Het containervervoer is met vallen en opstaan tot stand gekomen. In de begintijd werd het containerschip bijvoorbeeld beconcurreerd door het LASH-schip. LASH stond voor ‘Lighter Aboard Ship’, waarbij met ‘Lighter’ een lichter werd bedoeld, een zeevaartterm voor een binnenschip of duwbak. Een LASH-schip vervoerde bakken die eenvoudig overboord konden worden gezet, maar die geen eigen voortstuwing hadden.

De Rhine Forest (ex-Bilderdijk) in 2006 te Rotterdam (uit de vaart genomen in 2008). Te zien is hoe de LASH-bakken te water worden gelaten. Daartoe kan de kraan rijden over rails die achter het schip uitsteken. Beeld Jeroen Bons

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Als het werkt: LASH-schepen | Schuttevaer.nl
Dan werkt het zo

Als het werkt: LASH-schepen

Het containervervoer is met vallen en opstaan tot stand gekomen. In de begintijd werd het containerschip bijvoorbeeld beconcurreerd door het LASH-schip. LASH stond voor ‘Lighter Aboard Ship’, waarbij met ‘Lighter’ een lichter werd bedoeld, een zeevaartterm voor een binnenschip of duwbak. Een LASH-schip vervoerde bakken die eenvoudig overboord konden worden gezet, maar die geen eigen voortstuwing hadden.

De Rhine Forest (ex-Bilderdijk) in 2006 te Rotterdam (uit de vaart genomen in 2008). Te zien is hoe de LASH-bakken te water worden gelaten. Daartoe kan de kraan rijden over rails die achter het schip uitsteken. Beeld Jeroen Bons

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer