Zeevrachtenmarkt: Toch meer Chinese ijzerertsimport

Dankzij een verdere toename van de Chinese importen van ijzererts gingen de huren en vrachten voor de capesizers flink omhoog. De Cape Mittal (172.579 dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Gijon, via Brazilië, teruglevering Singapore/Japan voor $ 66.000 per dag. De Glorius Swiss Marine (171.220 dwt, 2004) werd gecharterd oplevering Rotterdam, via Narvik, teruglevering China voor $ 70.000 per dag.

Voor veel analisten kwam de plotselinge stijging van de ertsimporten als een verrassing. De aangekondigde sluiting van hoogovens in de regio Hebei bleek achteraf slechts tijdelijk te zijn, niet permanent zoals eerder was gemeld. China blijft een moeilijk land om te doorgronden, vooral ook omdat plaatselijke autoriteiten lang niet altijd aan instructies vanuit de hoofdstad gevolg geven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer