Hoop lijkt vervlogen voor kleine schip

De leden van de Christelijke Bond van Ondernemers in de Binnenvaart (CBOB) lijken de hoop voor het kleine schip te hebben opgegeven. CBOB-secretaris Henk van der Velden vroeg 27 december, tijdens een ledenraadpleging in Zwolle, wat de leden op dat terrein van het bestuur verwachten. ‘Laten we het aan de markt over of proberen we in te grijpen?’

Door Patrick Naaraat
Er gingen in de zaal geen stemmen op in te grijpen. ‘Je houdt het niet tegen. Nu is 1000 ton heel normaal, vroeger 300 ton.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (21)

  • De toekomst voor het kleine schip is rooskleuriger dan van de grote. Als men door logistieke aanpassingen het kleine schip ontdekt als distributie middel bv om een industrie terrein te bevoorraden ipv 50 vrachtwagens met elk 3 pallets te laten rijden. Het wordt tijd dat de schipper weer schipper wordt en het leven van schipper gaat lijden. Gewoon 12uur varen, \’s nachts naar bed en de weekenden Lekker bij de kinderen,
    dan halveert het aanbod en stijgen de prijzen vanzelf en als bonus verbetert de kwaliteit van leven.

    Geplaatst door: andre op
  • Kleine schepen kan bij mij ingeleverd worden.
    vanaf 15 meter tot 17 meter lang.
    mosesgumbs@yahoo.com
    Gods zegen,
    p.s dit komt in goede handen voor het buitenland waar echt levens worden gespaard.

    Geplaatst door: ray op
  • Beste Cees en Conny, bespeur ik hier wat jaloezie?

    Dat maakt niet uit hoor, zijn we allemaal wel eens. Maar je moet wel wat realtiverender denken.
    Teneerste is de vloot met kleinere schepen natuurlijk door de saneringsmaatregelen al voor de helft verdwenen van de markt. Dit heeft tot gevolg dat de overgebleven schepen een gezonde markt hebben. Alleen jammer dat wij zoveel concurentie van, veel te grote schepen, die dikwijls in onze vijver vissen.
    Voor wat betreft die vergelijking met schepen van 100 ton, dat klopt die 100 tonners zijn door de vrachtwagen eruit geconcureerd. Alleen zij de vrachtwagens nooit groter geworden maar de schepen wel. Als je nu, net als in Australie,met vrachtwagen van 500 ton kon rijden konden wij als binnenvaart wel inpakken. We mogen toch trots zijn dat we een gevarieerde vloot hebben en zo de klanten kunnen bedienen met een passend schip. Ik zou Cees en Conny sterk aanbevelen het net uitgekomen rapport van de ING te bestuderen. Laten we toch proberen met z,n allen er wat van te maken zowel groot als klein tanker of bunkerboot, dat maakt toch allemaal niet uit?
    Op de weg ga je toch ook geen brief bezorgen met een 30 tonner. Echt jammer dat jullie zo kortzichtig reageren. Geen reclame voor de bedrijfstak.

    Geplaatst door: gesignaleerd op
  • Gerrie 60 reizen weg zozo das mooi maar wat heb je er mee verdient daar gaat het om.Kan je nu aan ccr eisen voldoen of moet dit weer uitgesteld worden .Dat vind ik ook als valse concurrentie .
    De kleine schepen gaan er toch uit want er wordt over de tonnen betaald dus uiteindelijk als de crisis weer over is (weet niet hoe lang duurt zal wel lang duren)zal iederen toch wel groot schip willen omdat daar gewoon het meest me verdiend wordt.

    Geplaatst door: Kees op
  • Je kan de vooruitgang niet tegen houden,40 jaar geleden was er geen werk meer voor 100 tonners die ontwikkeling zet zich voort, wie wil er nog met stoffer en blik vegen en met de hand wassen?

    Geplaatst door: connie op
  • Die meneer Peggeman maakt er oook iets moois van,
    door iederen gewaarwschuwd dat Eubo een bij voor baat mislukt plan was. Maar toch naar beter weten doorzetten met zijn kompanen. Nu het het allemaal over is, waar hij toch goed voor gewaarschuwd was, word Meneer Peggeman in eens lid van de bond,IKKE,. Hoe gefrusteerd kun je wezen?

    Ik zou trouwens excusses van de CBOB op zijn plaats vinden. Het is eigenlijk schandalig dat je als sector, door een aantal gefrustreerde bondsleden zo op de kaart word gezet.
    Dit is niet de eerste keer dat het kleine schip door de bonden word afgebrand.
    Kunt U zich nog herinneren, allemaal in de media.

    Klein schip niet sexy!
    Kleinschip vaart onder prijs!
    Klein schip te veel uitstoot. enz. enz.

    Heren bondsbestuurders let op Uw uitspraken!

    Geplaatst door: jan op
  • Geen toekomst voor kleine schip?? Laat me niet lachen, heb vorig jaar 60 reizen weg ,met meer dan 3 weken stil gelegen en nagenoeg ieder weekend vrij. Dan als ik kijk wat ik word gebeld voor werk nagenoeg allemaal op groot vaarwater vind ik dit allemaal stennismakerij.
    Voor de grote schepen is ook werk zat. Laten ze maar eerst eens gewoon gaan varen, dus niet met man/vrouw volcontinue, dan gaan de vracht vanzelf omhoog en dus ook het rendament. Zolang ik van bevrachters nog hoor dat er nog steeds schippers zijn die alles pakken wat ze pakken kunnen geloof ik nergens in.

    Geplaatst door: Gerrie op
  • Ondanks dat wij op een wat groter schip varen als de Heer P. Meeusen, en aangesloten zijn bij een andere organisatie, onderschrijf ik volledig de door hem gestelde punten.
    Mensen wordt wakker, als ondernemer in ons beroep moet je niet enkel alleen als individu denken, maar als weldenkend (internationaal) ondernemer handelen, dat gaat echt niet in je ééntje.

    Geplaatst door: Sjaak van Wijk op
  • Wij hebben een klein schip,leuk leven,een huis en wel een mercedes,wij varen de losse beetjes weg!!!!

    Geplaatst door: 400 ton op
  • ook hier geldt; als je het maar vaak genoeg zegt, roept of schrijft, dan gaan we het vanzelf allemaal geloven. en zoals ook hier al genoemd, inmiddels is een 70 of 86 mtr schip al aan de kleine kant. waar een wil is een weg, en met een goede voorbereiding en welwillende achterban zijn kleine schepen niet minder rendabel dan de grote jongens. de kleine schipper hebben een goede marketing nodig en geen amateurs cq hobbyisten die het wel even zullen klaren voor de schipper en dan later mee hobbelen met het grote geld en de kleine schepen net zo makkelijk vertellen dat het niet kan. niemand is onafhankelijk, geen enkele organisatie want een ieder volgt zijn geldbron.

    Geplaatst door: ohvz op
  • De negatieve berichten over de ( hoe) kleine binnenvaart doet deze categorie schep[en geen goed. Het feit blijft dat het de oudere schippers die met een klein schip varen ertegen aan lopen dat de banken in hun financiering met schepen tot 7à800 ton altijd behoorlijk onder de €100.000 blijven. Schippers die stoppen maken nu de afweging om na een rekensommetje met eventuele aanpassingen en afrekenen met de belasting gewoon maar te slopen.Op zich is dat wel gunstig voor die schepen die overblijven en dus in een nichemarkt een gezondere exploitatie kunnen bewerkstelligen. Zelf vaar ik natuurlijk ook met zo’n klein schip en ik merk dat in het totaalplaatje van het vervoer het kleine schip het van de vrachtwagen gaat verliezen. Als het natransport over de weg op niet al te lange afstand van een ruim vaarwater kan, wordt daar wellicht voor gekozen.

    Geplaatst door: Bas op
  • Naar mijn mening heeft het kleine schip geen slechtere toekomstmogelijkheden dan een groot schip.Zonder personeelsperikelen staat het man/ vrouw middenstandsbedrijf nog altijd als een huis (in dit geval als een schip) Er zal echter door iedereen hard aan getrokken moeten worden. Het asfalteren van de Randstad ten behoeve van het wegverkeer en het subsidieëren van het spoor kan niet door blijven gaan. Daarom zullen de bonden hun lobby voor de binnenvaart onverminderd moeten voortzetten en daarnaast actief beleid moeten voeren om de randvoorwaarden voor het particuliere bedrijf intact te houden of te verbeteren. Zodat ook jonge ondernemers het weer aandurven om aan de slag te gaan met een (klein) schip. Goede internaats en onderwijsvoorzieningen, geen absurde eisen aan schepen stellen, die geen enkel effect op de veiligheid hebben, enz,enz. Daarnaast mag je van schippers verwachten dat ze niet aan de kant blijven staan. Het minste dat je kunt doen is lid van een bond worden, zodat er meer financiële armslag komt om het binnenvaartgeluid in Den Haag en Brussel te laten horen. En wat zou er wel niet mogelijk zijn als de EUBO wel was geslaagd en als coöperatie binnenvaartklanten een compleet logistiek pakket had kunnen aanbieden. Eigenlijk zijn we een oersterke bedrijfstak, maar laten het zelf allemaal liggen.

    Peter Meeusen
    m/s Runamara
    bestuurslid CBOB.

    Geplaatst door: P.Meeusen op
  • Nee het grote schip kan uit!!!
    Wij varen al jaren met een klein schip en hebben een prima en perfect leven.
    Ok geen mercedes maar wel een auto en een huis.
    Wij gaan bijna elk weekend naar huis en mogen geven aan goede doelen enz.Wat wil eens mens nog meer.
    Ik zou zeggen tel je zegeningen pak een A4tje en schrijf eens op wat we allemaal hebben/krijgen en vergelijk het eens met anderen.
    Dit soort verhalen zoals boven geschreven wordt ik altijd een beetje moe en dat tijden veranderen dat weet ik ook wel maar dat er helemaal geen toekomst meer is is de grootste flauwekul.

    Geplaatst door: GJW op
  • Interessant om die reacties over een klein schip te lezen.
    Steevast moet de “overheid” iets doen, Eisen moeten (nog) lager. Schepen worden met 1 man gevaren..etc, etc, veilig?
    Een vrachtwagen rijdt van deur tot deur, moet aan eisen van arbo CAO en rustijden voldoen, betaald wegenbelasting.. Het kleine schip is ten onder gegaan aan de vooruitgang en welvaart. Tis erg jammer. Misschien zullen de tijden nog eens veranderen maar meer waarschijnlijk is dat het iets grotere kleine schip het volgende kleine schip wordt.

    Geplaatst door: Duh! op
  • Ik vraag me allereerst af wat men onder een klein schip verstaat? Een spits, een kempenaar? Of tegenwoordig de al meer gangbare maten van 70 x 7,50 (recentelijk nog een aantal van opgeleverd). In de toekomst denk ik dat zelfs een 86-meter als een klein schip gezien wordt.

    Ik denk dat kleine schepen nog gerust gebouwd kunnen worden. Natuurlijk is zo’n schip duurder dan een 110-meter of een 135-meter, maar als een werf de opdracht krijgt om ineens vijftig 55-meters te bouwen lijkt het mij dat de kosten ook gedrukt kunnen worden.

    Belangrijk is dat de aanvullende eisen voor kleine schepen sterk verminderd worden. Doordat de kosten voor casco relatief laag zijn vormen overige zaken de grootste kostenpost. Door allerlei technische verplichtingen waar de kleine schepen keer op keer weer aan moeten voldoen nemen die kosten een relatief groot aandeel in van de totale kostprijs.

    Ik denk echter dat het behoorlijk kansrijk is als een bedrijf of overheid eens besluit om een heleboel kleine schepen in een keer aan te schaffen. Maar dat zal wel nooit gebeuren.

    Geplaatst door: Wouter op
  • Juist nu het kleine schip met vracht leuke prijzen kan maken komt zo’n artikel in de krant…wanneer de vraag is of je nieuwe kleine schepen moet bouwen,dat kan niet meer uit dat klopt, maar er zijn nog vele zeer goed onderhouden kleine schepen en wanneer die er blijven kunnen we de markt aanvraag goed aan is mijn indruk.

    Geplaatst door: JJ op
  • Kleine koppelverbanden en die moeten gevaren kunnen worden met een aangepaste regelgeving dan is er voor het vervoer over de kleine vaarwegen nog hoop en concurrerend.
    De overheid moet de regels onder bepaalde omstandigheden met bepaalde technische eisen toelaten voor kleine schepen op deze vaarwegen. Werk is er zat maar het moet wel gepromoot worden en de bevolking aan de wal moet ook geinformeerd worden hierover. Zo kan er ruggesteun ontstaan door de bevolking.
    Er is nog hoop voor kleine schepen alleen zal ook hier de markt op alle fronten krimpen.

    Geplaatst door: Leon op
  • Alweer een negatief bericht over de kleine schepen.

    Ik word hier zo moe van, terwijl de kleinere schepen tot 1000 ton het gewoon goed doen.

    En dan iedere keer dat verhaal over kleine vaarwaters. Wij kunnen, op Veghel na, alle kleine vaarwaters bevaren, maar komen er zelden. Er zijn gewoon heel veel lading partijen tussen 500 en 1000 ton. We weten allemaal dat de vrachten hoger moeten, maar dat moeten ze al 40 jaar!

    Waarom iedere keer dat negatieve beeld over de kleinere schepen?
    Wat is dan de toekomst van de grote jongens?
    O,ja Maasvlakte2 in 20????.
    Ik weet dat de hele sector het moeilijk heeft, maar dump niet iedere keer de ellende op ons bord.
    En het is heel simpel, geen koper dan naar de sloper. Maar dat geld voor ieder schip groot of klein.
    En wat is er mis met de spotmarkt? Goede Tijden
    Slechte Tijden. Maar wel een mooi leven!
    Ik ben niet pessimistisch over de kleinere schepen, maar je creeerd een negatief beeld door dit soort media. Jammer!! Mijn lidmaatschap van de bond is er al door gesneuveld, door steun aan Eubo te geven, een bij voorbaat mislukt plan.

    Geplaatst door: àd le cessie op
  • Ik was aanwezig op deze vergadering maar de vraag was eigenlijk : Moeten we nog inzetten op nieuwbouw van kleine schepen? Dit is volgens mij verspilde moeite, hoezeer dit ook mij aan het hart gaat.

    Geplaatst door: WJ op
  • Zolang er kleine vaarwegen bestaan zal het kleine schip ook blijven bestaan. De concurrentie met de vrachtwagen verliezen ze niet.

    Op de vaarwegen in het westen van het land (Ringvaart Haarlemmermeer, Schie, Oude-Rijn) maar ook de Brabantse kanalen en de kanelen in Noord-Oost Nederland kunnen momenteel geen grote schepen varen. Als dat zo blijft, blijft ook de markt voor de kleine schepen in tact.

    Door ruimtelijk beleid en vergroting van de kanalen is er echte sprake van een kentering in de markt. Maar die zal uiteindelijk weer in balans raken. Wellicht met minder vraag naar kleine schepen, maar wel vraag want ook ontvangers aan de kleine vaarwegen zullen hun vracht willen ontvangen.

    Er is een hele mooie rol voor overheden, promotie-organisaties en bedrijven weggelegd om natte bedrijventerreinen aan kleine vaarwegen te realiseren. Zo lang daar vraag blijft, blijft er ook vraag naar het kleine schip; het grote kan er immers niet komen.

    Geplaatst door: Wouter op
  • Het zal altijd blijven vraag en aanbod.
    Zoals het nu gaat,lijkt mij dat er een tijd komt dat kleinere schepen weer rendabel worden.

    Wachttijd voor een hoop grotere schepen wordt langer, er moet ook voldoende aanvoer zijn voor dit soort schepen.
    Kleinere schepen hoeven niet zozeer te wachten op deze aanvoer.
    Of worden tussen de bedrijven door geladen.

    Spotplanning is voor dit moment HOT maar is niet blijvend.

    Er zijn daarnaast ook nog te weinig bedrijven die ten opzichte van het water gunstig liggen maar geen gebruik maken van het vervoer over water.
    Dit zijn zowel grote als middelgrote bedrijven.

    Via de overheid kan/moet een geldbedrag vrijgemaakt worden om dit soort bedrijven aan te sporen om voorzieningen te treffen voor het vervoer over water.
    Desnoods in combinatie van meerdere bedrijven.

    Ik weet 1 ding zeker aan de schipper/ schepen ligt het niet die willen maar al te graag!

    Geplaatst door: kso op

Reageer

Hoop lijkt vervlogen voor kleine schip | Schuttevaer.nl

Hoop lijkt vervlogen voor kleine schip

De leden van de Christelijke Bond van Ondernemers in de Binnenvaart (CBOB) lijken de hoop voor het kleine schip te hebben opgegeven. CBOB-secretaris Henk van der Velden vroeg 27 december, tijdens een ledenraadpleging in Zwolle, wat de leden op dat terrein van het bestuur verwachten. ‘Laten we het aan de markt over of proberen we in te grijpen?’

Door Patrick Naaraat
Er gingen in de zaal geen stemmen op in te grijpen. ‘Je houdt het niet tegen. Nu is 1000 ton heel normaal, vroeger 300 ton.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (21)

  • De toekomst voor het kleine schip is rooskleuriger dan van de grote. Als men door logistieke aanpassingen het kleine schip ontdekt als distributie middel bv om een industrie terrein te bevoorraden ipv 50 vrachtwagens met elk 3 pallets te laten rijden. Het wordt tijd dat de schipper weer schipper wordt en het leven van schipper gaat lijden. Gewoon 12uur varen, \’s nachts naar bed en de weekenden Lekker bij de kinderen,
    dan halveert het aanbod en stijgen de prijzen vanzelf en als bonus verbetert de kwaliteit van leven.

    Geplaatst door: andre op
  • Kleine schepen kan bij mij ingeleverd worden.
    vanaf 15 meter tot 17 meter lang.
    mosesgumbs@yahoo.com
    Gods zegen,
    p.s dit komt in goede handen voor het buitenland waar echt levens worden gespaard.

    Geplaatst door: ray op
  • Beste Cees en Conny, bespeur ik hier wat jaloezie?

    Dat maakt niet uit hoor, zijn we allemaal wel eens. Maar je moet wel wat realtiverender denken.
    Teneerste is de vloot met kleinere schepen natuurlijk door de saneringsmaatregelen al voor de helft verdwenen van de markt. Dit heeft tot gevolg dat de overgebleven schepen een gezonde markt hebben. Alleen jammer dat wij zoveel concurentie van, veel te grote schepen, die dikwijls in onze vijver vissen.
    Voor wat betreft die vergelijking met schepen van 100 ton, dat klopt die 100 tonners zijn door de vrachtwagen eruit geconcureerd. Alleen zij de vrachtwagens nooit groter geworden maar de schepen wel. Als je nu, net als in Australie,met vrachtwagen van 500 ton kon rijden konden wij als binnenvaart wel inpakken. We mogen toch trots zijn dat we een gevarieerde vloot hebben en zo de klanten kunnen bedienen met een passend schip. Ik zou Cees en Conny sterk aanbevelen het net uitgekomen rapport van de ING te bestuderen. Laten we toch proberen met z,n allen er wat van te maken zowel groot als klein tanker of bunkerboot, dat maakt toch allemaal niet uit?
    Op de weg ga je toch ook geen brief bezorgen met een 30 tonner. Echt jammer dat jullie zo kortzichtig reageren. Geen reclame voor de bedrijfstak.

    Geplaatst door: gesignaleerd op
  • Gerrie 60 reizen weg zozo das mooi maar wat heb je er mee verdient daar gaat het om.Kan je nu aan ccr eisen voldoen of moet dit weer uitgesteld worden .Dat vind ik ook als valse concurrentie .
    De kleine schepen gaan er toch uit want er wordt over de tonnen betaald dus uiteindelijk als de crisis weer over is (weet niet hoe lang duurt zal wel lang duren)zal iederen toch wel groot schip willen omdat daar gewoon het meest me verdiend wordt.

    Geplaatst door: Kees op
  • Je kan de vooruitgang niet tegen houden,40 jaar geleden was er geen werk meer voor 100 tonners die ontwikkeling zet zich voort, wie wil er nog met stoffer en blik vegen en met de hand wassen?

    Geplaatst door: connie op
  • Die meneer Peggeman maakt er oook iets moois van,
    door iederen gewaarwschuwd dat Eubo een bij voor baat mislukt plan was. Maar toch naar beter weten doorzetten met zijn kompanen. Nu het het allemaal over is, waar hij toch goed voor gewaarschuwd was, word Meneer Peggeman in eens lid van de bond,IKKE,. Hoe gefrusteerd kun je wezen?

    Ik zou trouwens excusses van de CBOB op zijn plaats vinden. Het is eigenlijk schandalig dat je als sector, door een aantal gefrustreerde bondsleden zo op de kaart word gezet.
    Dit is niet de eerste keer dat het kleine schip door de bonden word afgebrand.
    Kunt U zich nog herinneren, allemaal in de media.

    Klein schip niet sexy!
    Kleinschip vaart onder prijs!
    Klein schip te veel uitstoot. enz. enz.

    Heren bondsbestuurders let op Uw uitspraken!

    Geplaatst door: jan op
  • Geen toekomst voor kleine schip?? Laat me niet lachen, heb vorig jaar 60 reizen weg ,met meer dan 3 weken stil gelegen en nagenoeg ieder weekend vrij. Dan als ik kijk wat ik word gebeld voor werk nagenoeg allemaal op groot vaarwater vind ik dit allemaal stennismakerij.
    Voor de grote schepen is ook werk zat. Laten ze maar eerst eens gewoon gaan varen, dus niet met man/vrouw volcontinue, dan gaan de vracht vanzelf omhoog en dus ook het rendament. Zolang ik van bevrachters nog hoor dat er nog steeds schippers zijn die alles pakken wat ze pakken kunnen geloof ik nergens in.

    Geplaatst door: Gerrie op
  • Ondanks dat wij op een wat groter schip varen als de Heer P. Meeusen, en aangesloten zijn bij een andere organisatie, onderschrijf ik volledig de door hem gestelde punten.
    Mensen wordt wakker, als ondernemer in ons beroep moet je niet enkel alleen als individu denken, maar als weldenkend (internationaal) ondernemer handelen, dat gaat echt niet in je ééntje.

    Geplaatst door: Sjaak van Wijk op
  • Wij hebben een klein schip,leuk leven,een huis en wel een mercedes,wij varen de losse beetjes weg!!!!

    Geplaatst door: 400 ton op
  • ook hier geldt; als je het maar vaak genoeg zegt, roept of schrijft, dan gaan we het vanzelf allemaal geloven. en zoals ook hier al genoemd, inmiddels is een 70 of 86 mtr schip al aan de kleine kant. waar een wil is een weg, en met een goede voorbereiding en welwillende achterban zijn kleine schepen niet minder rendabel dan de grote jongens. de kleine schipper hebben een goede marketing nodig en geen amateurs cq hobbyisten die het wel even zullen klaren voor de schipper en dan later mee hobbelen met het grote geld en de kleine schepen net zo makkelijk vertellen dat het niet kan. niemand is onafhankelijk, geen enkele organisatie want een ieder volgt zijn geldbron.

    Geplaatst door: ohvz op
  • De negatieve berichten over de ( hoe) kleine binnenvaart doet deze categorie schep[en geen goed. Het feit blijft dat het de oudere schippers die met een klein schip varen ertegen aan lopen dat de banken in hun financiering met schepen tot 7à800 ton altijd behoorlijk onder de €100.000 blijven. Schippers die stoppen maken nu de afweging om na een rekensommetje met eventuele aanpassingen en afrekenen met de belasting gewoon maar te slopen.Op zich is dat wel gunstig voor die schepen die overblijven en dus in een nichemarkt een gezondere exploitatie kunnen bewerkstelligen. Zelf vaar ik natuurlijk ook met zo’n klein schip en ik merk dat in het totaalplaatje van het vervoer het kleine schip het van de vrachtwagen gaat verliezen. Als het natransport over de weg op niet al te lange afstand van een ruim vaarwater kan, wordt daar wellicht voor gekozen.

    Geplaatst door: Bas op
  • Naar mijn mening heeft het kleine schip geen slechtere toekomstmogelijkheden dan een groot schip.Zonder personeelsperikelen staat het man/ vrouw middenstandsbedrijf nog altijd als een huis (in dit geval als een schip) Er zal echter door iedereen hard aan getrokken moeten worden. Het asfalteren van de Randstad ten behoeve van het wegverkeer en het subsidieëren van het spoor kan niet door blijven gaan. Daarom zullen de bonden hun lobby voor de binnenvaart onverminderd moeten voortzetten en daarnaast actief beleid moeten voeren om de randvoorwaarden voor het particuliere bedrijf intact te houden of te verbeteren. Zodat ook jonge ondernemers het weer aandurven om aan de slag te gaan met een (klein) schip. Goede internaats en onderwijsvoorzieningen, geen absurde eisen aan schepen stellen, die geen enkel effect op de veiligheid hebben, enz,enz. Daarnaast mag je van schippers verwachten dat ze niet aan de kant blijven staan. Het minste dat je kunt doen is lid van een bond worden, zodat er meer financiële armslag komt om het binnenvaartgeluid in Den Haag en Brussel te laten horen. En wat zou er wel niet mogelijk zijn als de EUBO wel was geslaagd en als coöperatie binnenvaartklanten een compleet logistiek pakket had kunnen aanbieden. Eigenlijk zijn we een oersterke bedrijfstak, maar laten het zelf allemaal liggen.

    Peter Meeusen
    m/s Runamara
    bestuurslid CBOB.

    Geplaatst door: P.Meeusen op
  • Nee het grote schip kan uit!!!
    Wij varen al jaren met een klein schip en hebben een prima en perfect leven.
    Ok geen mercedes maar wel een auto en een huis.
    Wij gaan bijna elk weekend naar huis en mogen geven aan goede doelen enz.Wat wil eens mens nog meer.
    Ik zou zeggen tel je zegeningen pak een A4tje en schrijf eens op wat we allemaal hebben/krijgen en vergelijk het eens met anderen.
    Dit soort verhalen zoals boven geschreven wordt ik altijd een beetje moe en dat tijden veranderen dat weet ik ook wel maar dat er helemaal geen toekomst meer is is de grootste flauwekul.

    Geplaatst door: GJW op
  • Interessant om die reacties over een klein schip te lezen.
    Steevast moet de “overheid” iets doen, Eisen moeten (nog) lager. Schepen worden met 1 man gevaren..etc, etc, veilig?
    Een vrachtwagen rijdt van deur tot deur, moet aan eisen van arbo CAO en rustijden voldoen, betaald wegenbelasting.. Het kleine schip is ten onder gegaan aan de vooruitgang en welvaart. Tis erg jammer. Misschien zullen de tijden nog eens veranderen maar meer waarschijnlijk is dat het iets grotere kleine schip het volgende kleine schip wordt.

    Geplaatst door: Duh! op
  • Ik vraag me allereerst af wat men onder een klein schip verstaat? Een spits, een kempenaar? Of tegenwoordig de al meer gangbare maten van 70 x 7,50 (recentelijk nog een aantal van opgeleverd). In de toekomst denk ik dat zelfs een 86-meter als een klein schip gezien wordt.

    Ik denk dat kleine schepen nog gerust gebouwd kunnen worden. Natuurlijk is zo’n schip duurder dan een 110-meter of een 135-meter, maar als een werf de opdracht krijgt om ineens vijftig 55-meters te bouwen lijkt het mij dat de kosten ook gedrukt kunnen worden.

    Belangrijk is dat de aanvullende eisen voor kleine schepen sterk verminderd worden. Doordat de kosten voor casco relatief laag zijn vormen overige zaken de grootste kostenpost. Door allerlei technische verplichtingen waar de kleine schepen keer op keer weer aan moeten voldoen nemen die kosten een relatief groot aandeel in van de totale kostprijs.

    Ik denk echter dat het behoorlijk kansrijk is als een bedrijf of overheid eens besluit om een heleboel kleine schepen in een keer aan te schaffen. Maar dat zal wel nooit gebeuren.

    Geplaatst door: Wouter op
  • Juist nu het kleine schip met vracht leuke prijzen kan maken komt zo’n artikel in de krant…wanneer de vraag is of je nieuwe kleine schepen moet bouwen,dat kan niet meer uit dat klopt, maar er zijn nog vele zeer goed onderhouden kleine schepen en wanneer die er blijven kunnen we de markt aanvraag goed aan is mijn indruk.

    Geplaatst door: JJ op
  • Kleine koppelverbanden en die moeten gevaren kunnen worden met een aangepaste regelgeving dan is er voor het vervoer over de kleine vaarwegen nog hoop en concurrerend.
    De overheid moet de regels onder bepaalde omstandigheden met bepaalde technische eisen toelaten voor kleine schepen op deze vaarwegen. Werk is er zat maar het moet wel gepromoot worden en de bevolking aan de wal moet ook geinformeerd worden hierover. Zo kan er ruggesteun ontstaan door de bevolking.
    Er is nog hoop voor kleine schepen alleen zal ook hier de markt op alle fronten krimpen.

    Geplaatst door: Leon op
  • Alweer een negatief bericht over de kleine schepen.

    Ik word hier zo moe van, terwijl de kleinere schepen tot 1000 ton het gewoon goed doen.

    En dan iedere keer dat verhaal over kleine vaarwaters. Wij kunnen, op Veghel na, alle kleine vaarwaters bevaren, maar komen er zelden. Er zijn gewoon heel veel lading partijen tussen 500 en 1000 ton. We weten allemaal dat de vrachten hoger moeten, maar dat moeten ze al 40 jaar!

    Waarom iedere keer dat negatieve beeld over de kleinere schepen?
    Wat is dan de toekomst van de grote jongens?
    O,ja Maasvlakte2 in 20????.
    Ik weet dat de hele sector het moeilijk heeft, maar dump niet iedere keer de ellende op ons bord.
    En het is heel simpel, geen koper dan naar de sloper. Maar dat geld voor ieder schip groot of klein.
    En wat is er mis met de spotmarkt? Goede Tijden
    Slechte Tijden. Maar wel een mooi leven!
    Ik ben niet pessimistisch over de kleinere schepen, maar je creeerd een negatief beeld door dit soort media. Jammer!! Mijn lidmaatschap van de bond is er al door gesneuveld, door steun aan Eubo te geven, een bij voorbaat mislukt plan.

    Geplaatst door: àd le cessie op
  • Ik was aanwezig op deze vergadering maar de vraag was eigenlijk : Moeten we nog inzetten op nieuwbouw van kleine schepen? Dit is volgens mij verspilde moeite, hoezeer dit ook mij aan het hart gaat.

    Geplaatst door: WJ op
  • Zolang er kleine vaarwegen bestaan zal het kleine schip ook blijven bestaan. De concurrentie met de vrachtwagen verliezen ze niet.

    Op de vaarwegen in het westen van het land (Ringvaart Haarlemmermeer, Schie, Oude-Rijn) maar ook de Brabantse kanalen en de kanelen in Noord-Oost Nederland kunnen momenteel geen grote schepen varen. Als dat zo blijft, blijft ook de markt voor de kleine schepen in tact.

    Door ruimtelijk beleid en vergroting van de kanalen is er echte sprake van een kentering in de markt. Maar die zal uiteindelijk weer in balans raken. Wellicht met minder vraag naar kleine schepen, maar wel vraag want ook ontvangers aan de kleine vaarwegen zullen hun vracht willen ontvangen.

    Er is een hele mooie rol voor overheden, promotie-organisaties en bedrijven weggelegd om natte bedrijventerreinen aan kleine vaarwegen te realiseren. Zo lang daar vraag blijft, blijft er ook vraag naar het kleine schip; het grote kan er immers niet komen.

    Geplaatst door: Wouter op
  • Het zal altijd blijven vraag en aanbod.
    Zoals het nu gaat,lijkt mij dat er een tijd komt dat kleinere schepen weer rendabel worden.

    Wachttijd voor een hoop grotere schepen wordt langer, er moet ook voldoende aanvoer zijn voor dit soort schepen.
    Kleinere schepen hoeven niet zozeer te wachten op deze aanvoer.
    Of worden tussen de bedrijven door geladen.

    Spotplanning is voor dit moment HOT maar is niet blijvend.

    Er zijn daarnaast ook nog te weinig bedrijven die ten opzichte van het water gunstig liggen maar geen gebruik maken van het vervoer over water.
    Dit zijn zowel grote als middelgrote bedrijven.

    Via de overheid kan/moet een geldbedrag vrijgemaakt worden om dit soort bedrijven aan te sporen om voorzieningen te treffen voor het vervoer over water.
    Desnoods in combinatie van meerdere bedrijven.

    Ik weet 1 ding zeker aan de schipper/ schepen ligt het niet die willen maar al te graag!

    Geplaatst door: kso op

Reageer